ST50 kalibrering US/EU

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ST50 kalibrering US/EU

Hei folkens, ganske fersk her men har lest meg skakk de siste ukene i forhold til å gå til anskaffelse av en ny TV (ikke minst på dette forumet). Det kan virke som ST50 er årets kjøp, men det vil i så fall bli min første plasma, og jeg må innrømme at det virker som om det minner mer om å få barn enn en tv, da man må preppe, kalibrere, passe på IR, kalibrere igjen etter x antall timers osv. Men at du da får igjen for det i overlegen bildekvalitet.
    Det jeg lurer på er hva som er de tekniske forskjellene på et panel fra "North America" og den europeiske versjonen, og hvorfor kalibreringsinnstillingene er totalt ulike hverandre? Jeg vet at alle panel er forskjellige, men det kan virke som veldig mange på HDJ i USA har hatt stor suksess med innstillingene til D-Nice, ref denne tråden:
    HighDefJunkies Forum
    edit: Må registrere seg på forumet for å se settings, men det er meget utfyllende.

Er det noen som kan forklare meg hvorfor dette vil fungere dårligere på EU panel? Vil selve "preppe" metoden beskrevet her med de ulike slidesene fortsatt være hensiktsmessig å kjøre, eller bør man bruke andre metoder på EU panel?
    Jeg prøver rett og slett å få et begrep om det vil være verdt å gå for ST50 eller om det blir enormt mye hassle?
    Btw, orker ikke vt50 pga viftene da jeg er sær som F på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva som spesifikt er hovedforskjellen mellom USA/EU men det er forskjeller også innenfor "EU" skjermer. Det er ren bingo å skrive av verdier av andre-ja du kan selv synes at bildet ble meget bra-men måleresultatet kan si noe annet... hvis en får målt opp tv med egnet kalibreringsutstyr. Noen er selvsagt heldige å treffer mens andre for verre bilde igjen-men synes bilde ble bedre osv Har kalibrert noen skjermer av folk har skrevet av verdier fra andre tester og har enda til gode få en "perfekt kalibrert" skjerm med kopiering. Mange av disse er faktisk verre enn fabrikk innstillingen i f.eks THX true cinema. Noen ST50 drar mot rødt, andre mot grønt/blått. Men at ST50 er årets kjøp er det lite tvil om! Bildekvaliteten er like nesten like god som VT50.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Jeg skjønner greia, det er så og si umulig å få bra bilde uten å kåle selv! Men det er vel ikke direkte enkelt for en fersking antar jeg, spes uten noen som helst form for kalibreringskunnskap/verktøy.
    Nå har vel ikke st50 THX heller?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men ST50 måler bra i ekte kino modus! Lys,kontrast justeres ned de første 100-200 timer+strømsparing aktivert+orbiter aktivert. Så kan du justere opp lys,kontrast og farget+slå av strømsparing når skjermen har gått seg til litt. Justeres enkelt med DVE, THX optimizer el. til ditt rom og din tv. Slå av alt i undermenyer. IFC kan settes på min el av etter preferanser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig forskjell som gjør at US/EU-modeller overhodet ikke kan sammenlignes er at de har vidt forskjellige innstillinger. Der skalaen på EU-modellene går fra 0-60 går de fra 0-100 på US-modellene, og firmwaren i det store og hele er ganske ulik.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, da er jeg mye klokere! Det var akkurat det der jeg ville vite. Da er det ikke noen spesiell grunn til å kjøre slides de 200 første timene, men heller ta det rolig med en del innstillinger. Takker så mye for gode svar!
    Jeg har sett at det har gått noen drøye diskusjoner her på LED vs Plasma, og spesielt det med å ikke stole på hvordan ting ser ut i butikk.
    Jeg var en tur innom Lefdal i går som hadde VT50 stilt ut, og til tross for at den ser litt mere "lyssvak" ut sammenlignet med LED'ene, så ser alt annet bare så sabla mye bedre ut. Kan tydelig se mye fler detaljer og dybde, samt at ting bare rett og slett ser naturlig ut. LED'ene, til sammenligning, ser blasse og utvaska ut.
    Da blir det st50 på meg iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er fortsatt litt bekymret over alle feilene som blir rapportert på 50 serien men det kan se ut som om det er mye fra england/usa, så kanskje vi har vært litt heldigere her. Jeg får uansett ta sjansen og heller reklamere hvis ting går åt skogen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latProd
    er fortsatt litt bekymret over alle feilene som blir rapportert på 50 serien men det kan se ut som om det er mye fra england/usa, så kanskje vi har vært litt heldigere her. Jeg får uansett ta sjansen og heller reklamere hvis ting går åt skogen.
    Reklamere på en del sånne ting er litt vanskelig, for man ender fort opp med påstand mot påstand. Det kommer også mye an på hvor godt øye man har for detaljer. Noen av tingene som bl.a. jeg klager på (mest fordi jeg forventer bedre av en toppmodell) er det ikke alltid andre har så lett for å se. Jeg vet av egen erfaring at det er veldig trøblete å få Panasonic til å innrømme noe som helst å være feil, uansett hvor dårlig det ser ut. De slenger alltid denne "dette er innenfor spesifikasjonene våre" (som de ikke vil fortelle det hva er, da) med mindre det er noe helt åpenbart feil.

Mitt råd er derfor heller å kjøpe et sted med lengst mulig returrett og bruk produktet så mye du bare klarer den første tida for å se om du klarer å fremprovosere noe feil som vil irritere deg. Hvilket land problemer rapporteres er forsåvidt ingenting av betydning, jeg tror det meste av de europeiske tv-ene til Panasonic settes sammen i Tsjekkia og panelene er produsert i Japan på samme fabrikk alle som en.

Det har vært veldig lite frustrerte eiere av 50-serien sammenlignet med 30-serien i fjor, dog.. sånn det ligger an nå tror jeg ikke du finner noe bedre til prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, nei det er det da. Når jeg kan få en 55" st50 til 10.000 på komplett, da skal du lett opp i minst det dobbelte for å få noe tilsvarende fra andre produsenter eller teknologier. Men du sier noe der, kanskje en ide å pøse på de første ukene da komplett har 45 dagers åpent kjøp og jeg aldri har opplevd problemer med å returnere der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latProd
    hehe, nei det er det da. Når jeg kan få en 55" st50 til 10.000 på komplett, da skal du lett opp i minst det dobbelte for å få noe tilsvarende fra andre produsenter eller teknologier. Men du sier noe der, kanskje en ide å pøse på de første ukene da komplett har 45 dagers åpent kjøp og jeg aldri har opplevd problemer med å returnere der.
    Nei, så lenge produktet er helt så er det ingen problemer med å returnere der. Jeg kjøpte der selv, og stresstestet til den store gullmedalje i starten.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrerte opp en 65ST50 i dag, og ble faktisk veldig overrasket. Den fremviste et mye bedre bilde etter kalibrering, enn jeg noe gang har klart å hente ut av 55VT50 eller 65VT50. Vet ikke om akkurat dette eksemplaret var eksepsjonelt bra, eller om det rett og slett er slik at ST50 er en mye bedre TV enn VT50?

Endte opp med glimrende gamma, gråskala, samt perfekt fargerom
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikkje antirefleksfilteret på VT50 då, sikkert derfor den ser mer punchy ut. Ellers er vel målingene i favør VT50 på 65 tommer på hdtvtest.co.uk Men ST50 er bedre iforhold til pris så den saken er grei.

Skulle hatt de side ved side,

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kalibrerte opp en 65ST50 i dag, og ble faktisk veldig overrasket. Den fremviste et mye bedre bilde etter kalibrering, enn jeg noe gang har klart å hente ut av 55VT50 eller 65VT50. Vet ikke om akkurat dette eksemplaret var eksepsjonelt bra, eller om det rett og slett er slik at ST50 er en mye bedre TV enn VT50?

Endte opp med glimrende gamma, gråskala, samt perfekt fargerom
    Hei, har du bilder av dine målinger, eller noe slags form for pdf med mer detaljert info? Jeg har ALDRI opplevd at en mener ST50 har bedre bilde enn VT50, i meste fall så er det noen som sier de ikke klarer å skille skjermene fra hver andre i et mørkt rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært kult om noen av dere kunne lagt ut settings dere har kommet fram til. Så kan vi sammenlikne litt. Alltid morsom å se:-) Dette kan være en fin pekepinn for oss som ikke er proffer. Husker vi gjorde dette i Kuro perioden for noen år siden. Fikk bl.a noen instillinger fra Haugen på standard mode som jeg hadde helt til nå nylig. De var helt perfekte for meg og mitt apparat.
    Jeg har nettopp kjøpt 55 st50 og kjører inn - 10K på mpx.no er et varp.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Hei, har du bilder av dine målinger, eller noe slags form for pdf med mer detaljert info? Jeg har ALDRI opplevd at en mener ST50 har bedre bilde enn VT50, i meste fall så er det noen som sier de ikke klarer å skille skjermene fra hver andre i et mørkt rom.

Man kan ikke uten videre sammenlikne måleresultater mellom ST og VT. VT vil nemlig alltid se bedre ut på papiret. Grunnen til det er 10-punkt gråskala kalibrering (gamma-equalizer), der man jo får kalibrert gråskala og gamma på alle målepunktene i målerapporten. Problemet er bare at når man justerer 10-punkt gråskala, så blir ikke lengre gråskalaen lineær. Mellom hvert målepunkt trekker den mot utgangspunktet som var før kalibrering, og det gjelder både fargetemperatur og gamma. Er akkurat samme problemet som oppstår på JVC-projektorene, som gjerne må gråskala-kalibres via gamma-equalizer. Ser fantastisk ut på papiret, men kan være for j...... å se film på, om kalibratøren ikke er klar over disse problemene. Eller om man bruker auto-kalibreringen via Calman, for den har jo ingen forståelse for avvik mellom målepunktene.

ST50 derimot, har ikke annet enn 2-punkt gråskala kalibrering (RGB gain og bias). Det spesielle med denne ST50, er at både gamma og fargetemperatur ble lineært med justering av RGB gain og bias. Vet ikke om dette er normalen, for jeg har ikke kalibrert flere enn denne ene. Og siden det er snakk om kun 2-punkt kalibrering, så er heller ikke gråskalaen full av stygge avvik mellom målepunktene.
    Det er den visuelle sjekken etter kalibrering (film/referanse scener), der denne ST50 ser bedre ut enn noen kalibrert Panasonic skjerm jeg har sett tidligere. Målingene i seg selv er ikke et sannhetsbevis, det er bare et redskap får å nå et mål.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forsøke å måle min st50, ennå ikke kalibrere den... Hva mener du er bedre på denne st utgaven? Bildet generelt eller kontrasten? Sistnevnte er forsåvidt velkjent, iallefall på de mindre modellene. Kan hende 65" er annerledes.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer lineær gråskala, og dermed mindre artefakter, og flytende fargeoverganger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer lineær gråskala, og dermed mindre artefakter, og flytende fargeoverganger.
    Det var interessant. Er det lov å spørre om hvilke TV-modus du benyttet som utgangspunkt for kalibreringen (dvs. Cinema, true Cinema etc.) ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    True Cinema

Utgangspunktet i denne modusen var strengt tatt ikke spesielt bra, men manglende blått, og stor overvekt av rødt. Nøytralt i bunnen, men med stigende avvik mot full lysstyrke.

Det skal også nevnes at eier av TV-apparatatet hadde kjørt over 100 timer innbrenning på panelet (RGBW-slides), og at det står i et lyskontrollert rom, og kontrasten derfor ikke er satt høyere enn 36. Gamma satte jeg til 2.4, og endte opp med en god gamma-respons rundt 2.3
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    True Cinema. Utgangspunktet i denne modusen var strengt tatt ikke spesielt bra, men manglende blått, og stor overvekt av rødt. Nøytralt i bunnen, men med stigende avvik mot full lysstyrke.

Det skal også nevnes at eier av TV-apparatatet hadde kjørt over 100 timer innbrenning på panelet (RGBW-slides), og at det står i et lyskontrollert rom, og kontrasten derfor ikke er satt høyere enn 36. Gamma satte jeg til 2.4, og endte opp med en god gamma-respons rundt 2.3
    Takk skal du ha. Da kan det være en brukbar kvalitetskontroll på denne skjerm-typen. Det er ikke uvanlig at det er et visst underskudd av blått i true cinema på ST50. Noen av disse skjermene vil riktignok ha en overvekt i retning grønt fremfor rødt i akkurat denne modusen, men det varierer sikkert fra eksemplar til eksemplar.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •