ST50 kalibrering US/EU - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Har du prøvd å skru av lyset bak TV-apparatet?

Du kan jo ikke forvente å se detaljer i de mørkeste områdene, når du ødelegger "nattsynet" med ambient lys. Gamma på 2.2 passer nok oppsettet ditt bedre.

Uansett hva du setter gamma til, så må du fortsatt sette sortpunktet korrekt med brightness. Gamma skal i utgangspunktet være 2.2 (referanse), men om rommet er pitch-black, så kan 2.4 gi bedre bildedynamikk.
    Hei.så mener du at bias light øydleger sortnivået?bør man se film i mørkt rom får og få den beste kvaliteten?men ser folk sier at man skal ikkje se film i mørket også så blir jo det sånn at svart blir gråsvart etter at man er blitt vandt med mørket.skal ikkje sort vere sort er det ikkje det vi vill ha hehehe.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nevner vel ikke "sortnivå", men sortpunkt? Sortpunktet er akkurat der du har overgangen mellom bildeinformasjon og null bildeinformasjon. Man setter sortpunktet med brightness kontrollen, akkurat som man sette hvitpunktet med kontrast kontrollen.

Det hjelper jo lite om du opplever sort som "pitch black", om du går glipp at all detaljeringen i de mørkeste områdene. Dersom du har ambient lys i rommet, må du ha lavere gamma (mer lys i den mørke enden av gråskalaen) for å kunne se de aller mørkeste nyansene. Med lavere gamma, får du også dårligere dynamikk i mørke scener.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nevner vel ikke "sortnivå", men sortpunkt? Sortpunktet er akkurat der du har overgangen mellom bildeinformasjon og null bildeinformasjon. Man setter sortpunktet med brightness kontrollen, akkurat som man sette hvitpunktet med kontrast kontrollen.

Det hjelper jo lite om du opplever sort som "pitch black", om du går glipp at all detaljeringen i de mørkeste områdene. Dersom du har ambient lys i rommet, må du ha lavere gamma (mer lys i den mørke enden av gråskalaen) for å kunne se de aller mørkeste nyansene. Med lavere gamma, får du også dårligere dynamikk i mørke scener.
    nei du nevnte ikkje sortnivå my bad.men alt eg vill ha er det mest korrekte bilde som eg kan få med hjelp av dve hd basic.så lys baktvn er en dårlig ide å gå hvis eg vill ha det mest korrekte bilde?kan det vere noe lys i rommet?setter brightness med dve og kontrast,selv får eg ikkje kontrasten til med dve for uansett hvor høyt eg skru kontrasten så klipper den ikkje eller viser pink farge.så setter den på default.

Ekte kino.
    Kontrast:36
    Lysstyrke:0
    Farge:30
    Skarphet:1
    Gamma:2,4
    Resten er default.men alt som P-NR og vivid colur skrudd av.
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lys bak TV er bra for øynene dine, om du har en TV med høy lysstyrke, og ser TV i et helt mørkt rom ;-)
    Det fungerer også veldig bra i forhold til å "maskere" dårlig sortnivå, på TV-apparat som faktisk har dårlig sortnivå.
    Så lenge lysstyrken på lyset bak TV ikke er så sterkt at du går glipp av detaljering nær sort, så er jeg på ingen måte motstander av dette. Men ser ikke helt hensikten på et TV-apparat som faktisk har anstendig sortnivå i utgangspunktet.

Det er riktig at mange TV-apparat har feil på kontrast-justeringen, slik at det ikke er hvitpunktet man justerer, men kun lysstyrke i hvitt. Dersom du justerer kontrasten høyt nok vil likevel både fargetemperaturen og gamma påvirkes. Kontrast på 36 er et veldig bra utgangspunkt på denne plasmaen, og bør holde innbrennings-problematikken på et moderat nivå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lys bak TV er bra for øynene dine, om du har en TV med høy lysstyrke, og ser TV i et helt mørkt rom ;-)
    Det fungerer også veldig bra i forhold til å "maskere" dårlig sortnivå, på TV-apparat som faktisk har dårlig sortnivå.
    Så lenge lysstyrken på lyset bak TV ikke er så sterkt at du går glipp av detaljering nær sort, så er jeg på ingen måte motstander av dette. Men ser ikke helt hensikten på et TV-apparat som faktisk har anstendig sortnivå i utgangspunktet.

Det er riktig at mange TV-apparat har feil på kontrast-justeringen, slik at det ikke er hvitpunktet man justerer, men kun lysstyrke i hvitt. Dersom du justerer kontrasten høyt nok vil likevel både fargetemperaturen og gamma påvirkes. Kontrast på 36 er et veldig bra utgangspunkt på denne plasmaen, og bør holde innbrennings-problematikken på et moderat nivå.

Så med andre ord ikkje ha lys bak på st50 fordi den har bra sortnivå?men når eg bruker lyset bak tvn da blir det virklig sort så det er d som øydleger at eg får black crush?uten lyset er sort men ikkje sort sort liksom går over på litt gråsort og da har eg nesten ikkje noe lys i rommet bare 2 små lamper men det gir ikkje refleksjoner i tvn av dem.

Er det noen film scener du kan anbefalle som eg kan bruke for å se shadow detail i og hva eg bør se etter.har for eksempel.ironman.skyfall.har flere men kommer ikkje på i farten.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Last ned en testplate, og sjekk om du ser de laveste nivåene i brightness-pattern

Testplater finnes mange steder, f.eks her: AVS HD 709 - Blu-ray & MP4 Calibration

f.eks avchs er en full-hd plate som spilles av som bluray. Den lastes ned, og brennes på standard DVD-plater

Husk at du skal ikke nødvendigvis se 1% over sort fra "godstolen", men den skal definitivt være synlig når du står foran skjermen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Last ned en testplate, og sjekk om du ser de laveste nivåene i brightness-pattern

Testplater finnes mange steder, f.eks her: AVS HD 709 - Blu-ray & MP4 Calibration

f.eks avchs er en full-hd plate som spilles av som bluray. Den lastes ned, og brennes på standard DVD-plater

Husk at du skal ikke nødvendigvis se 1% over sort fra "godstolen", men den skal definitivt være synlig når du står foran skjermen
    Gamma.2,2.med lysstyrke på 0 blinker ikkje nr 17 men tar eg den på +1 lyser og 16.
    Gamma.2,4 med lysstyrke på +1-2 blinker nr 17 ved +3 blinker 16 og.
    Gamma 2,6 med lysstyrke på +2 blinker ikkje nr 17 ved +3 blinker og nr 16

så det eg tenker er at gamma på 2,4 er den beste å site den på siden der blinker nr 17 menst de 2 andre blinker ikkje nr 17 og tar eg de +1 så blinker nr 16 og.
    men gamma på 2,4 kan gå til +2 uten at noe skjer asså +1 da blinker nr 17 og forsatt på +2 så hva skal den stå på da +1 eller +2.hva ville du sittet den på?

Dette ble gjort med AVS HD 709.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dersom 16 blinker, har du løftet sortpunktet, altså "ødelagt sortnivået". Treffer du ikke med brightness, må det eventuelt kalibreres via gråskala (RGB bias). Om du går for gamma på 2.4 har du veldig lite lys i den mørke delen av gråskala, og må nødvendigvis se film i summende mørke for å få en fullgod opplevelse av filmer med mye mørke scener. Film for konsumentmarkedet har default gamma på 2.2, og det er dette som gir den opplevelsen produsenten mener du skal ha. Men så spørs det selvsagt hva TV-apparatat faktisk måler, når du velger de pre-kalibrerte gamma i menyen. Panasonic har stort sett aldri lineær gamma i den mørkeste delen av gråskalaen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dersom 16 blinker, har du løftet sortpunktet, altså "ødelagt sortnivået". Treffer du ikke med brightness, må det eventuelt kalibreres via gråskala (RGB bias). Om du går for gamma på 2.4 har du veldig lite lys i den mørke delen av gråskala, og må nødvendigvis se film i summende mørke for å få en fullgod opplevelse av filmer med mye mørke scener. Film for konsumentmarkedet har default gamma på 2.2, og det er dette som gir den opplevelsen produsenten mener du skal ha. Men så spørs det selvsagt hva TV-apparatat faktisk måler, når du velger de pre-kalibrerte gamma i menyen. Panasonic har stort sett aldri lineær gamma i den mørkeste delen av gråskalaen
    Å kalibrer gråskalan har eg dessvere ikkje utstyr til.så skal eg da bare gå med true cinema sånn den er rett ut esken utenom skarpheten den står seff på 1.

Kontrast;36
    Lysstyrke:0
    farge:30
    Skarphet:1
    Gamma:2.2

Men med gamma på 2.2 så blir det blackcrush.
    kan eg ikkje justerer kontrasten for å veie opp mot blackcrushen?eller er funker det dårligt.har lest litt om at panasonic sine plasma kan man bare øke kontrasten for å få lysstyrken til.

ellers må eg nok sikkert leve med det til eg får den kalibrert.

PS:gamma 2.2 eg måtte skru opp kontrasten til 37 og lysstyrken til +1 da fikk eg ikkje blackcrush.kunne skru kontrasten opp til 39.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.har et ant problem ,men tar det her isteden for å lage en ny tråd om det.

har lagt merke til i mørke scener så kommer det en lys strek over skjermen med gamma på 2.2,men tar eg ned brightness -1 så er den borte eller setter gamma på 2.4 da blir den borte også.hva er det som gjører det?.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder dette uansett valg av kilde (TV-sendinger, bluray, spillmaskin, osv) ?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Gjelder dette uansett valg av kilde (TV-sendinger, bluray, spillmaskin, osv) ?
    jepp.den bare plutslig poppet opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kanskje skrudd av overscan?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shield Vis post
    jepp.den bare plutslig poppet opp.
    Hvor mye må du senke brightness (verdi) før den forsvinner igjen?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Hvor mye må du senke brightness (verdi) før den forsvinner igjen?
    den står på 0 så måtte senke den til -1.og ja overscan er av.men nå er den plutslig borte igjen hmm.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kommer og går liksom,men setter gamma på 2.4 eller gamma på 2.2 og minus 1 på brightness da kommer eller går den ikkje.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei har funnet ut hva det var,når eg bytter en kanal kommer jo det opp en rute med info når den kommer opp så er det akkurat som om den blir kopiert på en måte,tror det kalles ghosting,men med engang den forsvinner så har den gått vekk,men av og til hengt igjen litt derfor har den kommet og forsvinnet igjen.noe som kan gjøres med det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kalles image retention, og er rett og slett en midlertidig innbrenning
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyst til å kalibrere min st50. Er bare kalibrert kjapt med hifi klubben disc. Var litt amatørmessig egentlig. Elsker bilde nå og om det blir så mye bedre som det blir sagt ved proff kalibrering må jeg nesten bare gjøre det. Da slipper jeg lysten på oppgradering og
    har kikka rundt, men finner ikke kalibrerere noen sted.
    Er det noen her som veit om noen i vestfold område som gjør dette? Evnt. Hvor mye det koster?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min st50 er det permanent. En må bruke vinkelsliper for å få bort NRK super logoen. Dette skuffer meg på en såpass ny TV. I tillegg har jeg en vertikal stripe/skygge i hele bredden på høyre side av panelet, og denne har blitt tydligere med tiden. Bildet er bra, men summa summarum er ikke dette mer enn ok spør du meg.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •