ST50 kalibrering US/EU - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    og fra måleutstyr til måleutstyr ;-)
    Men det er nesten utrolig hvor store forskjeller det kan være fra enhet til enhet - rett ut av esken. Det sier noe om hvor små marginer det er for feil under konstruksjon av plasma-panelene (forsåvidt alle 3-chip projektorer også). Men det er rart de ikke kompenserer for dette på en bedre måte før apparatet forlater fabrikken.

Brukte forøvrig Klein K10-A, som jeg profilerte med PR670. Dermed er jeg 100% sikker på resultatet. Har sett mye kalibrerte skjermer, der man med blotte øye ser at fargetemperaturen er helt "off". Men det målte sikkert "korrekt" via en eller annen probe?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrerte min ST50 50" veldig kjapt. Målt med Calman 5 og i1Pro 2.
    Gråskala hadde for mye grønt i seg i nedre halvdel og aaaaltfor mye rødt i øvre halvdel. Ble ikke kvitt overskuddet av rødt på 90-100 IRE med 2 punkts gråskala, men en gjennomsnittlig delta E på ca 1,5 er ikke verst. Ser en del rødskjær her og der når jeg ser på greyscale ramp. Tipper Lumagen kommer godt med når jeg tar den i bruk på denne skjermen.
    Gamma har jeg satt til 2,6 slik at jeg i realiteten får et gjennomsnitt på rundt 2,4 (mørkt rom). Den er ikke lineær og er altfor lav i nedre del av gråskala. Iallefall på målinger.
    Overraskende nok gir konstrast 36 og lysstyrke på 2 (måtte sette opp ellers er det blackcrush) kun rundt 80 cd/m2, noe jeg oppfatter som mer lyssterkt med filmmateriale enn tilsvarende verdi på min gamle 40" LCD. Kanskje større skjermflate krever lavere lysutbytte for å fremstå som "punchy". Brukte Lumagen window 100 IRE når jeg målte.
    Fargene (kun målt standard 6 punkter) falt skikkelig på plass etter at jeg skrudde "farge" ned til 27 og senket grønn metning med 8.
    Alt i alt er resultatet ganske bra på film. Vet ikke om jeg gidder å styre mer med gamma da den nok forandrer seg uansett avhengig av materialet på skjermen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overraskende nok gir konstrast 36 og lysstyrke på 2 (måtte sette opp ellers er det blackcrush) kun rundt 80 cd/m2, noe jeg oppfatter som mer lyssterkt med filmmateriale enn tilsvarende verdi på min gamle 40" LCD. Kanskje større skjermflate krever lavere lysutbytte for å fremstå som "punchy". Brukte Lumagen window 100 IRE når jeg målte.
    Du skriver ikke hvilke modus du bruker, men lysstyrke på "2" virker å være litt høyt? Spørsmålet er om ikke du heller bør velge en gammakurve på 2.4 (som sannsynligvis reelt måler ned mot 2.3 eller 2.2) og så sette lysstyrkene nærmere "0"?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke window pattern på Lumagen for stort for å kalibrere plasma? Hvor mange prosent av bildeflaten fyller det? Eller har du kanskje brukt en annen testbilde-generator?

Ser at når jeg bruker normalt store windows pattern (18%) så dreier fargetemperaturen ganske kraftig i toppen. Med mindre testbilder (5-10%) er fargetemperaturen mer lineær. Bruker AVfoundry VideoForge når jeg kalibrerer plasma.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Du skriver ikke hvilke modus du bruker, men lysstyrke på "2" virker å være litt høyt? Spørsmålet er om ikke du heller bør velge en gammakurve på 2.4 (som sannsynligvis reelt måler ned mot 2.3 eller 2.2) og så sette lysstyrkene nærmere "0"?
    Bruker true cinema.
    Hvorfor skal jeg prøve å oppnå lavere gamma i et godt lyskontrollert rom? Vil ikke det oppfattes som at skjermen kommer for kjapt ut av svart? Kan jo prøve meg frem selvsagt, men den nye studiostandarden er visstnok 2,4, så jeg har valgt å forholde meg til den i likhet med hdtvtest.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    1. Er ikke window pattern på Lumagen for stort for å kalibrere plasma? Hvor mange prosent av bildeflaten fyller det? Eller har du kanskje brukt en annen testbilde-generator?

2. Ser at når jeg bruker normalt store windows pattern (18%) så dreier fargetemperaturen ganske kraftig i toppen. Med mindre testbilder (5-10%) er fargetemperaturen mer lineær. Bruker AVfoundry VideoForge når jeg kalibrerer plasma.
    1. Ser ut som window på Lumagen fyller ca 1/9 av skjermen, merkelig hvis dette gir store avvik. Sjekket greyscale ramp via Lumagen og Bluray akkurat nå og den så bedre ut enn den som er på PC. Litt irriterende at det er såpass avvik i farger og sortnivå på mitt nvidia-GPU. Har ikke de standarder å forholde seg til? Nullstilte forresten alle innstillinger, må rett og slett kalibrere m.t.p. de andre kildene som faktisk er korrekte.
    2. 5-10% på svart bakgrunn gir nok bra målinger. Men overføres resultatene til film der det tross alt er store variasjoner i lysutbytte scener imellom, både mer og mindre enn under kalibrering?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med plasma er er at strømforsyningen er underdimensjoner for å kunne vise 100IRE hvitt i større områder. I filmsammenheng opplever du aldri såpass nivåer, for ved 100IRE er det jo ingen bildeinformasjon. Problemet med Calman (auto-cal), er at den måler på 100IRE, korrigerer hele gråskalaen, og så jobber den nedenfra og oppover. Gjør du det manuelt i stedet, og dropper justering på 100IRE (f.eks 90 og nedover), går det greit å bruke større window patterns. Men du får du gjerne et avvik ved 100IRE i sluttrapporten
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke det oppfattes som at skjermen kommer for kjapt ut av svart?
    Det trenger ikke å bety det (en gammakurve kan være ugjevn mellom 0-100IRE). Men jeg tenkte mest på at gamma på 2.4 gir et ganske mørkt bilde, til tross for at det er den "nye" standarden i et lyssvakt rom.

Men bare du selv kan bestemme hva som er best i ditt rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne tenkt meg å fått min St50 55" kalibrert, men vet ikke hvem som kan gjøre det her i haugesund. Finnes det noen måte å få gjort det selv på? Har hørt noe om en disney disk?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders W
    Kunne tenkt meg å fått min St50 55" kalibrert, men vet ikke hvem som kan gjøre det her i haugesund. Finnes det noen måte å få gjort det selv på? Har hørt noe om en disney disk?
    Vet ikke om du har hifiklubben i nærheten, men her i Bergen var det bare å gå inn i butikken og spørre etter en kalibreringsdisk. De har en gratis som man kan bruke. Denne spiller du bare av via blu-ray eller dvd (er bare et bildeslideshow) og du kan justere ut i fra den. Det blir nok aldri så bra som med skikkelig måleutstyr, men jeg har brukt den og bildet blir for min del bedre enn om jeg skulle gjort det med det blotte øyet.

Det er hvertfall verdt å prøve.

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.sitter med en st50 og lurer på gamma,eg syns 2.4 er litt mørkt og mister detaljer.sitter i et nesten mørkt rom har led lys bak tvn.så hva bør eg ha gamma på?
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å skru av lyset bak TV-apparatet?

Du kan jo ikke forvente å se detaljer i de mørkeste områdene, når du ødelegger "nattsynet" med ambient lys. Gamma på 2.2 passer nok oppsettet ditt bedre.

Uansett hva du setter gamma til, så må du fortsatt sette sortpunktet korrekt med brightness. Gamma skal i utgangspunktet være 2.2 (referanse), men om rommet er pitch-black, så kan 2.4 gi bedre bildedynamikk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Har du prøvd å skru av lyset bak TV-apparatet?

Du kan jo ikke forvente å se detaljer i de mørkeste områdene, når du ødelegger "nattsynet" med ambient lys. Gamma på 2.2 passer nok oppsettet ditt bedre.

Uansett hva du setter gamma til, så må du fortsatt sette sortpunktet korrekt med brightness. Gamma skal i utgangspunktet være 2.2 (referanse), men om rommet er pitch-black, så kan 2.4 gi bedre bildedynamikk.
    Hei.takk for svar.

Men er det ikkje bra med ambient lys da,da blir jo det bedre svart.har prøvd og kun sitte i mørket og se film men da blir jo jo det gråsvart.eller må eg da skifte på gamma når eg ikkje har lys i rommet?ja kontrast og brightness blir gjort med avs hd 709.
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe fasitsvar på dette. Noen liker å ha litt bakgrunnsbelysning (bl.a. for å oppnå den effekten du beskriver), mens andre ønsker å ha det helt mørkt. Du bør derimot tilpasse innstillingene deretter hvis du føler at du mangler detaljer. Blir gamma på 2.2 bra, så er jo problemet løst.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikkje plasma vere best i mørket?men her er det gråsort. Uansett hva eg setter gamma på.trodde ikkje at det skulle vere så dårlig sortnivå på st50.eg må ha ambiant lys får og få et godt sortnivå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shield
    Skal ikkje plasma vere best i mørket?men her er det gråsort. Uansett hva eg setter gamma på.trodde ikkje at det skulle vere så dårlig sortnivå på st50.eg må ha ambiant lys får og få et godt sortnivå.
    ST50 har et godt sortnivå, de aller fleste andre tv-er (bortsett fra de som skrur av panelet ved helt sort skjerm) vil se mye gråere ut. Ikke en gang den sagnomsuste KRP600A-en som nevnes fra tid til annen vil se kullsort ut i mørket så snart øynene har tilpasset seg å være i mørket. Men det er fortsatt ingen grunn til at når du ser filmer at sort oppleves som sort med unntak av de aller mørkeste scenene, men selv der skal et godt kontrastnivå gi deg et inntrykk av godt sortnivå.

Hvor høyt har du satt brightness på skjermen din da? Jeg pleier alltid å sette til -2 eller noe selv om det crusher litt detaljer.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brightness er satt til +1 og kontrasten er satt til 41.så på breaking bad igår i mørket og da det kommer sånn svart skjerm i 5 sec der er den gråsort med led lyset på då er det sort og øynene mine blir tydligvis ikkje tilpasset seg å vere imørket for det er gråsort de 45 min eg så på tv i mørket igår.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer du venner deg til mørket, jo mer grått vil det se ut.. så det er helt i tråd med hvordan ting fungerer. Prøv å sett brightness til -2, for det er mulig at det kan bedre situasjonen noe (men igjen, du risikerer å få black level crush men personlig godtar jeg det i bytte mot gevinsten det gir i sortnivå...)

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm da kan jo bare ha på lysene bak tvn da isteden for da.men kan teste når det blir mørkt med brightness satt til -2 se om eg liker det.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    When there is nothing displayed on the screen in pitch black my st50 looks dark grey is this normal. I thought it would be black black black lol

in a pitch black room you will be able to see that the display is on, so yes, but with ambient lighting it should look pretty close to black black black.

fra avforums.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •