Ny tv til under 10 000!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny tv til under 10 000!

Hei.

Skal kjøpe meg ny tv og har sett på både led og plasma tver, hva er egentlig fordelene ulempene med disse?

Har sett på Panasonic st50 (har hørt at det er en plagsom summelyd av denne?) og denne phillips tven. Philips 55 3D LED Smart-TV 55PFL5527T - Elkjøp

Hvilken tv hville dere anbefale til en stue hvor man sitter 2-3 meter foran tven med middels-svak belysning. Ser mest på vanlig tv HD/vanlig og ganske mye film bluray/dvd?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doffen761
    Hei.

Skal kjøpe meg ny tv og har sett på både led og plasma tver, hva er egentlig fordelene ulempene med disse?

Har sett på Panasonic st50 (har hørt at det er en plagsom summelyd av denne?) og denne phillips tven. Philips 55 3D LED Smart-TV 55PFL5527T - Elkjøp

Hvilken tv hville dere anbefale til en stue hvor man sitter 2-3 meter foran tven med middels-svak belysning. Ser mest på vanlig tv HD/vanlig og ganske mye film bluray/dvd?
    Nå kommer det til å bli enda en plasma vs. lcd/led-tråd, skjønner jeg jeg tror egentlig du får et visst bilde av hva folk mener ved å lese noen av de allerede eksisterende trådene på feltet. Jeg personlig ville valgt ST50-en av de to du oppgir at du vurderer.

Fordeler og ulemper er vel også godt dekket i andre tråder. EGENTLIG burde en av moderatorene her laget en sticky på dette emnet da det ser ut til å være et spørsmål som dukker opp veldig ofte...

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic ST50 er absolutt til å anbefale! Best bilde for pengene uten tvil.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Panasonic ST50 er absolutt til å anbefale! Best bilde for pengene uten tvil.
    Okei, men i forhold til den andre LED tven så er den 5 tommer mindre er dette noe som vises godt.

Har også lest litt og hørt at det er en slags buzzing eller summing, hva kommer egentlig dette av?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doffen761
    Okei, men i forhold til den andre LED tven så er den 5 tommer mindre er dette noe som vises godt.

Har også lest litt og hørt at det er en slags buzzing eller summing, hva kommer egentlig dette av?
    Underdimensjonert strømforsyning. Helt vanlig for plasma, men det er ikke alle som plages med det. Noen ganger er det også mer hørbart på noen eksemplarer enn andre. VT50-en min buzzet såpass at jeg fikk vondt i hodet de første 5-10 timene den var i drift, men nå hører jeg den ikke overhodet. Om du vil ha de ekstra fem tommene så kan du få en ST50 55" til 10K hvis du er kunde hos Canal Digital kabel-tv hos komplett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Underdimensjonert strømforsyning. Helt vanlig for plasma, men det er ikke alle som plages med det. Noen ganger er det også mer hørbart på noen eksemplarer enn andre. VT50-en min buzzet såpass at jeg fikk vondt i hodet de første 5-10 timene den var i drift, men nå hører jeg den ikke overhodet. Om du vil ha de ekstra fem tommene så kan du få en ST50 55" til 10K hvis du er kunde hos Canal Digital kabel-tv hos komplett.
    Hei og takk for tipset!
    Er canal digital kunde så det ser ut som at det blir st50'en.

Har hørt noe om at man burde kalibrere skjermen? Er dette viktig og hvordan gjør man det?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe jeg linka også til den Philipsen der til 9990 å var bestemt på å kjøpe den helt til "plasma-bastionen" fikk meg til å gå for en st50. Nå har de gjort d samme med deg

Så nå er jeg spent på om jeg gjorde smart i å høre på dem, eller om dette kun er en tv til mørke filmkvelder, hehe. Spiller jo litt ps3 å bruker tv-en mest til normal tv-titting.

Handler hos komplett så har jo 45 dagern i ryggen, men er såpass mye "styr" med å pakke den ned igjen å finne en stor nok bil til å kjøre til posten så satser på at jeg blir fornøyd

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle fått betalt av Panasonic for den reklamen de får herfra for sine plasma.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp helt av, jeg sørger for en reality check nå og da når det blir altfor fanboy-ishe fakter og får litt balanse i det hele!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å unngå ST50 i enhver sånn tråd då. Til den prisen iforhold til de alle dyreste LED-ene kan man nesten kjøpe 2-3 stk og ha de i reserve hvis de har irritasjonsmomenter heh.

Hadde vært endå bedre hadde de aldri hatt buzzing eller innbrenningsmuligheter, skulle blitt noen interessante tråder då. Hvis det hadde eksistert LED i 6000 kroners klassen med 0.03 i sortnivå og matt skjerm og en noenlunde riktig fargegjengivelse så kunne det blitt litt mer balansert. Men ST50 er gitt vekk.

Det som er morsomt er at det virker som man drar vekk virkeligheten under beina på folk når man anbefaler plasma. HÆ 40 ÅR GAMMEL TEKNOLOGI???

Men hadde LED'ene sett ut som den der Lefal kalibreringstrådens link så kunne vi snakket verd kronene hvis de var rundt samme pris som ST50.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du VET at LED-modellene også leveres med andre moduser enn Dynamisk, sant? At butikkene velger å bruke den modusen på veggen betyr ikke at de ikke har moduser som er helt ok rett ut av esken.

Edit:
    Blir jo spennende å se hva som skjer den dagen plasma forsvinner. Jeg er ikke så sikker på at vi kommer til å se flere generasjoner etter 60-serien til Panasonic nå, og både Samsung og LG har vel også signalisert at de etterhvert kommer til å slutte med PDP.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har de på filmmodus og det ser ikkje bra ut i butikk men gir et mer riktig bilde.
    Kunne vist deg nøyaktig ka eg ser som alle kunder ikkje ser når de går og vaser rundt i løpet av null niks, det stemmer alltid iforhold til testene.

Utenom de som kalibrerer i hytt og pine her så har eg etter 3 år sett alt som har vært på markedet og har en mye bedre oversikt enn de aller aller fleste både i et mørkt lokale og et lyst lokale. Det er ingen heksekunst å se ka som ser bra ut hjemme utifra det man ser i butikk, hint: Det er ikkje det som er lysest, men det som har skygger og som har sort istedenfor blått.

Kan ta to modeller, Samsung 6715 serien på cinema og LG LM760 på cinema så vil LG'en beholde sort som primær farge uansett kor du vrir og vender på deg, på Samsung så vil blått være den dominerende fargen der det skulle vært sort. På en tribune så vil Samsung kjøre lillatint på publikum mens LG'en vil holde seg mer riktig selv om det ikkje er helt supert for det.
    Eller så kan vi ta Panasonic DT50, beste innsynsvinkelen på LED på cinema av alle LEDtver som vi har men forferdelig dårlig sort og en haug med clouding, trykk på TV knappen på fjernkontrollen og den kjekke TV signal ikke funnet vil lyse opp panelet som et juletre.

Dette er med alle avansert innstilling av utenom 100hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det eneste som jeg er litt usikker på er jo at plasma er en gammel teknologi og hvordan kan den da være såppas bedre enn led tvene i samme prisklasse og de som koster nesten dobbelt så mye?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi LCD er akkurat like gammel teknologi, men bruker LED pærer som belysning istedenfor et lyspanel som på de tjukke versjonene. Derfor tror alle at LED er noe nytt og kult mens det i virkeligheten er ca like gammelt. Hvis man setter seg inn i teknologien så vil man se at en LCD krever en god del lys for å fungere sånn at det aldri kan bli virkelig sort, derfor har f.eks sortnivået til en vanlig LCD aldri bikket under 0.02 mens plasma har hatt en 0.0003 nokke sånt hvis ikkje mer, siden apparatene blir unøyaktig jo dypere sort det blir. Hvis noen har noen bedre målinger på en vanlig LCD eller en kantbelyst LED så er eg klar for å revidere min mening men per min viten i dette øyeblikk så er Plasma en teknologi som kunne vært mye mye bedre enn den er per dags dato hvis penger ikkje var et hinder.

En bakbelyst LED derimot kan klare perfekt sort men det vil slukke et område istedenfor akkurat der det skulle vært sort, slik at man faktisk får en svart flekk uten detaljer men hvis man ikkje vet at noe mangler der så vil det se veldig bra ut.

Og plasma er en billigere teknologi å produsere og finansierer mye av tapene på LED siden ikkje alle er lønnsomme å produsere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok flere årsaker til det. Nå må man jo også huske at hele denne affæren med LED-belysning er ganske nytt og det koster penger å utvikle. De jobber jo konstant med å redusere ulempene, og da må de vel ta inn utleggene sine et sted. Du vil også se at en LCD med CCFL-baklys (hvis du fortsatt finner noen) også er billig i forhold til tilsvarende LED-modell, men gir fremdeles et bedre bilde.

Når det gjelder plasma, kan nok også prisene holdes lavere fordi alle de tre største (Panasonic, Samsung og LG) lager plasmapanelene sine selv, mens det for LCD/LED er vanligere å kjøpe fra andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det overraskende er jo at produsentene blør penger, et tynnere chassis der bildekvaliteten har tatt steg bakover og der man bruker LED dioder som eg vil anta er billigere enn lyspanelet skulle tilsi at man kunne tjene kroner på disse tvene.

Utviklingen av noe som er helt likt som LCD med unntak av belysningen skulle man tro kostet 5 kroner i R&D og en drøss kroner for å tilpasse fabrikkene sånn at de kunne pøse ut tynnere versjoner av lcd.

Har de faktisk klart å lage en dårligere versjon bildemessig enn LCD til en høyere produksjonskostnad og de taper milliarder på denne gamblingen så er det faktisk litt tragikomisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De blør penger i alle ledd, også plasmaproduksjon. Den som kom godt utav det i fjor var visstnok Samsung, og de tjente faktisk penger på tv-divisjonen sin.

F.eks. taper Panasonic penger på 42" plasmaene. Produksjonskostnadene er høyere enn hva de klarer å få inn. Sånn for å gjøre ting enda verre så selger de jo ikke så mye som de beregnet at de ville, så ytterlige kutt kommer. Og siden etterspørselen av plasma nå synker i rekordfart vil de nok veldig snart fases ut. Jeg tror fortsatt at 2013 fort kan bli siste året, så nå bør de helst se å få fart på OLED.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung LCD flat panel division making a loss, may be spun off in favor of OLED | The Verge

Såvidt eg fikk med meg av noen diverse kilder så er telefonavdelingen til Samsung den delen av Samsung som faktisk tjener penger, mens de faktisk taper på tv avdelingen sin per dags dato.

Virker som tvprodusentene skal tviholde på markedsandelene sine uavhengig av den økonomiske tilstanden til firmaet, hvis man taper på å lage 29 modeller hvert år og heller kutter i antall ansatte og konsentrerer seg om en håndfull modeller burde jo det være en logisk løsning for å komme seg ajour istedenfor å kjøre seg sjøl i graven som alle produsente gjør per dags dato.

Samsung har jo den fordelen av at de er over alt så hvis de taper på en avdeling så veier en annen opp, men får se kor lenge det varer.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En brukt Pioneer Kuro. Har selv Kuro 5090 på stua til mor.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei og takk for mange gode innleg!

Men er st50 det lureste valget og eventuelt hvilken led tv ville dere anbefalt?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •