Klargjøringstjeneste av TV hos Lefdal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klargjøringstjeneste av TV hos Lefdal

Klargjøringstjeneste hos Lefdal! - Lefdal

Er vel ikke proff kalibrering ala Gorm, men bedre enn ingenting. For hvermansen.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriaur

Er vel ikke proff kalibrering ala Gorm, men bedre enn ingenting. For hvermansen.
    Bortkastede penger mener nå jeg. Så vanskelig er det ikke å pakke opp et tv, sjekke for synlige feil, montere på fot etc.

Når det gjelder kalibrering så finnes det et utall tips og råd helt gratis på den store internetten

Tenker da ikke på en proffkalibrering ala Gorm, men noe som vil gi den vanlige bruker et ok bilde som nok blir like bra som det Lefdal kan tilby med "kalibreringsskjema"

Men men, dersom folk er villige til å betale for dette så værsegod
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk flest gidder ikke gjøre slikt selv eller vet ikke hvordan. Vet om så alt for mange i alderen 40+ som knapt klarer å sjekke sin egen epost på en PC.

Fint tiltak egentlig og er vel en måte for Lefdal å tjene penger på TV-salg.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av en timepris......:?

...men likte best denne setningen:

Ser man på sendinger i full HD (1080p) vil kvaliteten tydelig forbedres med en HDMI-kabel av god kvalitet. Man får klarere bilde og 1080p oppløsning kontra 1080i. Man unngår også “hakking” i bildet på Blu-ray filmer.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Ser man på sendinger i full HD (1080p) vil kvaliteten tydelig forbedres med en HDMI-kabel av god kvalitet. Man får klarere bilde og 1080p oppløsning kontra 1080i. Man unngår også “hakking” i bildet på Blu-ray filmer.
    Se den ja Utrolig.
    Spørs hvor grundig og proff denne tjenesten er.
    Vil det bli det bli mulig med kalibrering av tv hos elkjop\lefdal i fremtiden mon tro, som hos avshop. Blir vel for dyrt å ha så mange proffkalibratører som det trengs for elkjop\llefdal, med så mange varehus og antall tver som selges.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man på sendinger i full HD (1080p) vil kvaliteten tydelig forbedres med en HDMI-kabel av god kvalitet.
    Verden vil bedras......

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Verden vil bedras......
    Er jo ikke direkte løgn. Hvis man kjører SCART vil jo bildet bli dårligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten på HDMI-kabelen har ingenting å si, så det er jo litt løgn. Så kommer også den med at det faktisk ikke finnes 1080p-sendinger i Skandinavia :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tolker vi det som står der forskjellig =)

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ser man på full HD (1080p) vil kvaliteten tydelig forbedres med en HDMI-kabel kontra scart-kabel. Man får klarere bilde og 1080p oppløsning." Der

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir brukt Spyder kalibreringsverktøy i butikkene til lefdal, og resultatet blir svært bra. Man får jo også kompansert for ulikheter i panelene ved bruk av slikt utstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir brukt Spyder kalibreringsverktøy i butikkene til lefdal, og resultatet blir svært bra.
    Det er bare tull. Du kan ikke bruker spyder til "kalibrering" i ordets rette forstand. Du kan selsagt få på plass grovinnstillinger som kontrast og lysstyrke, men graskala, fargerom (primær og sekundærfarger) og en jevn gamma-kurve kan du bare glemme med et så dårlig "leketøy". Jeg har prøv flere av disse spyder-sakene og de fungerer stort sett bare greit på mindre PC-skjermer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med J.Haugen at Spyder IKKE egner seg for kalibrering utenom lys,kontrast. Driver selv å kalibrerer å har sett hvilke verdier Spyder gir på f.eks farge-ikke helt bra... Er kun lys,kontrast og farge samt beste fargetemp(IKKE JUSTERT-KUN SATT TIL f.eks VARM) via Spyder4TV HD som programvare. Har holdt ekstra kurs for de i Trondheim ang kalibrering. De fleste kunder er meget fornøyde. Bildet blir jo LANGT bedre enn i standard modus etter en runde med spydern uansett men sikkelig kalibrering NEI det er det ikke

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriaur

Men det virker som folk flest i butikken som ser etter en ny TV vil heller ha skjermen til venstre enn den til høyre! Den til venstre lyser sterkest og er derfor helt klart best..

Men for 1000 kroner forventer jeg Gorm-nivå kalibrering..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Men det virker som folk flest i butikken som ser etter en ny TV vil heller ha skjermen til venstre enn den til høyre! Den til venstre lyser sterkest og er derfor helt klart best..

Men for 1000 kroner forventer jeg Gorm-nivå kalibrering..
    Ja, for alle forventer vel at Gorm tar med seg tv-en hjem til deg, setter den opp og kalibrerer for en tusenlapp.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Ja, for alle forventer vel at Gorm tar med seg tv-en hjem til deg, setter den opp og kalibrerer for en tusenlapp.
    Hvor lang tid tar det egentlig? å kalibrere..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Hvor lang tid tar det egentlig? å kalibrere..
    Bruker 2-5 timer på full kalibrering PR TV ved vanlig manuell kalibrering selv. Prisen er ergo mere enn 1000 kr for full kalibrering... bare utstyret som blir brukt koster jo en pen sum og har kort levetid med ditto recalibrering/serfisering minst 1 gang pr år.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    That being said, jeg kjørte en full kalibrering med en spyder3 på D8005-en jeg hadde, og selv om jeg vet den er for et leketøy å regne så synes jeg seriøst at bildet ble rimelig mye bedre enn ut av esken. Men det var ganske stort avvik på avlesningene fra gang til gang, så jeg vet jo at det ikke ble nøyaktig. Jeg lurte på å få lånt meg en X-Rite EyeOne Pro som jeg vet blir benyttet til å kalibrere printere, men den skal også kunne brukes på skjermer... noen som vet om den gir et ok resultat? Hva slags software fungerer den i tilfelle sammen med?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Jeg lurte på å få lånt meg en X-Rite EyeOne Pro som jeg vet blir benyttet til å kalibrere printere, men den skal også kunne brukes på skjermer... noen som vet om den gir et ok resultat? Hva slags software fungerer den i tilfelle sammen med?
    Jeg bruker i1Pro 2 med Calman 5. Ikke prøvd HCFR med den. Synes den er treg og har for dårlig sensitivitet i den mørkeste delen av gråskala, eksempelvis rundt IRE 5. Men det er ikke noe du trenger å bry deg om. Funker nok ekstremt mye bedre enn Spyder til ditt formål.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Bruker 2-5 timer på full kalibrering PR TV ved vanlig manuell kalibrering selv. Prisen er ergo mere enn 1000 kr for full kalibrering... bare utstyret som blir brukt koster jo en pen sum og har kort levetid med ditto recalibrering/serfisering minst 1 gang pr år.

I see.. Men om noen skal ha 500 kroner i timen for å gjøre meg en tjeneste bør de helst være kjempeflinke i det de driver med! Det er jo nærmest advokat lønn... så da burde kalibreringen få mye bedre effekt enn det jeg selv kunne ha fått med en kalibreings blu-ray eller noe leketøy fra e-bay...

Hvor er polakkene som gjør det for en 100 lapp? :-?

Men det virker som det er vanskelig arbeid (proffkalibratør).. nesten vanskelig å fatte hvordan man kan tjene penger når man må bruke seks-sifret beløp på kalibreringsutstyr..

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •