PC skjerm for fotoredigering.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC skjerm for fotoredigering.

Noen som har noen tips til en god skjerm som hovedsaklig vil bli brukt til fotoredigering? Har sett litt på Dell 24" LCD Ultrasharp U2410 og ser at den får gode kritikker, men den er jo i fra 2009... Jeg har ikke noe peil på PC skjermer, men en vanlig TV som er så gammel er jo rimelig utdatert.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste som har skjedd med tv'r på denne tida er at de har fått dårligere bilde, skjermene har blitt noe flatere og består hovedsaklig av billigere møkka deler og har fått youtube integrert. Ikke akkurat fantastiske framskritt.

Er nok ikke noe galt med dell'n med mindre den er brukt, de mister jo en del lysstyrke over en par år.

Eller så kan man se på Eizo sitt proff sjikte men de koster fort 20k stk.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig er at du velger deg en IPS skjerm. respons tid er helt irrelevant for deg, og sort nivå er vel heller uviktig for en fotograf med mindre du liker å ta nattbilder av noe slag

IPS er HELT overlegne på fargegjengivelse, og det er det som teller mest for fotografi. Her snakker kun ett siffer antall grader unna D65!

Dell, NEC, Eizo og HP er gode merker å notere seg.

Jeg vet ikke hvor høy budsjett du har, men om du vil få skikkelig bilde både størrelse og kvalitetsmessig så er Dell U2711 tilgjengelig for 4490,-

Kjøp DELL U2711 ULTRASHARP 27" WIDE TFT BLACK billig på Dustinhome.no

Basic info:

27", 2340x1440p (cirka 3 millioner piksler kontra 2 mill hos vanlig full HD)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil Dell skjermene fungere med tanke på å få full oppløsning ved tilkobling til en 2011/2012 Mac mini?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den her frister jo også litt Komplett.no - Dell 27" LCD UltraSharp U2713HM nyere modell og bedre ag filter, det virker som om det er ag filteret som er det folk klager mest på på U2711.
    Men på den andre siden så har jo U2711 noen "bells and whistles" som U2713HM ikke har...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen tips til en god skjerm som hovedsaklig vil bli brukt til fotoredigering? Har sett litt på Dell 24" LCD Ultrasharp U2410 og ser at den får gode kritikker, men den er jo i fra 2009... Jeg har ikke noe peil på PC skjermer, men en vanlig TV som er så gammel er jo rimelig utdatert.
    har eid en del Dell-skjermer, men de er ikke så veldig nøyaktige når det kommer til farger. Etter at jeg kjøpte Eizo Coloredge ble det andre boller. Men prisen er jo dessverre en annen sak......

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Hvordan vil Dell skjermene fungere med tanke på å få full oppløsning ved tilkobling til en 2011/2012 Mac mini?
    De skulle ha en mini display port utgang med støtte for disse oppløsningene, så da er det bare eventuelt skaffe en kabel med mini display port i ene enden og vanlig display port kontakt i den andre.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    har eid en del Dell-skjermer, men de er ikke så veldig nøyaktige når det kommer til farger. Etter at jeg kjøpte Eizo Coloredge ble det andre boller. Men prisen er jo dessverre en annen sak......
    Nei de blir fort litt dyre.. Men jeg ser at det er veldig mange som anbefaller Dell skjermene til fotoredigering og at de blir ganske presise etter kalibrering.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    De skulle ha en mini display port utgang med støtte for disse oppløsningene, så da er det bare eventuelt skaffe en kabel med mini display port i ene enden og vanlig display port kontakt i den andre.
    Den har Thunderbolt, men etter hva jeg har skjønnt så går de om hverandre, så det skal fungere med den også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte denne i forrige uke:
    Eizo FS2333 test/anmeldelse - FlatpanelsDK

Riktignok redigerer ikke jeg foto, men jeg er strålende fornøyd med skjermen hittil.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo fin ut den, men jeg begynner å helle mest mot å gå for en 27" da 23" fort blir litt lite når man holder på i Lightroom. Og Eizo 27" tommer blir fort dyrt :?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Ser jo fin ut den, men jeg begynner å helle mest mot å gå for en 27" da 23" fort blir litt lite når man holder på i Lightroom. Og Eizo 27" tommer blir fort dyrt :?

Jeg syntes du burde i hvertfall gå for en 27". Ikke bare pga 4" større, men 1 million piksler i tillegg er stor bonus! 2560x1440p syntes jeg blir nødvendig for fotografi og generell PC bruk. Skarphet er vill.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja en 1080p skjerm uansett størrelse er alt for lite med mindre du skal bruke den som en mini-tv.

Og det den 23" eizo skjermen er laget for nemlig fart og lavest mulig input vil du ha null poeng av.

Om det er på hobby basis. kjøre på med en av de 27" dell skjermene, er det for profft arbeid så er det en grunn til at proffene kjøper eizo skjermene til 20k, anbefaler også at du får skjermen kalibrert.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare på hobbybasis, er vel de to 27" Dell skjermene som frister mest, hadde vært morro å sett de ved siden av hverandre for samenligning, Flatpanels mente at den nyeste var mere behagelig å se på og foretrakk denne, men virker som om 2711 var en del dyrere enn 2713 da de testet og tok dette i favør 2713 også.
    Mulig jeg kjøper en Spyder etterhvert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •