God LED TV til rundt 5000 kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 106
    Newcomer OlaCola15 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God LED TV til rundt 5000 kr

Hei! Jeg ønsker å kjøpe meg en ny TV siden jeg ikke har oppgradert å¨noen år. Folk som vil overbevise meg om plasma kan holde seg unna ; ). Den skal brukes til film og spill. Hvilken mener dere er bra, og hva skal jeg se etter?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får ikke store gode tven i LED til 5k
    skal du ha 46-55 må du opp i 10k :O

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    du får ikke store gode tven i LED til 5k
    skal du ha 46-55 må du opp i 10k :O
    nå trenger den ikke å være en super tv heller da. størrelsen må være 40" eller 46".

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OlaCola15
    nå trenger den ikke å være en super tv heller da. størrelsen må være 40" eller 46".

LED Tver i den prisklassen holder utrolig lav standard, til og med gamle LCD/plasma TVer vil være bedre.. Ser vi på plasma til den prisen har du flere utrolig gode muligheter.. f.eks Samsung PNE455 / PNE535 ELLER Panasonic UT50.

Til film og spill er plasma SÅÅ mye bedre.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    LED Tver i den prisklassen holder utrolig lav standard, til og med gamle LCD/plasma TVer vil være bedre.. Ser vi på plasma til den prisen har du flere utrolig gode muligheter.. f.eks Samsung PNE455 / PNE535 ELLER Panasonic UT50.

Til film og spill er plasma SÅÅ mye bedre.
    Glemte du å lese åpningsinnlegget?

LCD er bedre enn plasma i lyse omgivelser, så dropp disse bombastiske uttalelsene som for min del virker mindre gjennomtenkt.

Når det gjelder hvilken skjerm så er min anbefaling å kjøpe den Samsung-skjermen med best panel innenfor budsjett. Ikke kjøp 40" - det vil du angre på. Kjøp 46" med én gang. Vi har 55" og sitter drøye 2,5-3 meter unna skjermen. Kunne ikke hatt mindre skjerm. (Min kjære samboer "bestemte" at 46" var for lite Hun vant den diskusjonen ganske lett..). Vi endte opp med en D8005, dessverre rett før Samsung begynte å inkludere nettbrett som fjernkontroll.

Om Samsung blir for kjedelig har jeg alltid likt Sony sine tver, men de er mindre gode på logistikk dessverre, noe som gjorde at kjøpet av deres tilsvarende toppmodell var utelukket. Jeg gikk flere runder på bilde og andre ting med en god kamerat som nå jobber med THX-kalibrering av skjermer. Han skal få bryne seg på tven min når han setter nesen nordover.

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke hvor stramt budsjettet ditt er, men om du kan strekke deg opp til en philips 5527 46" er ikke dette noe dårlig kjøp! svogeren min kjøpte seg nettopp en slik, så jeg har fått lekt litt med den.
    MEN til film-spill er fremdeles min mening at plasma er kongen
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Glemte du å lese åpningsinnlegget?

LCD er bedre enn plasma i lyse omgivelser, så dropp disse bombastiske uttalelsene som for min del virker mindre gjennomtenkt.

Når det gjelder hvilken skjerm så er min anbefaling å kjøpe den Samsung-skjermen med best panel innenfor budsjett. Ikke kjøp 40" - det vil du angre på. Kjøp 46" med én gang. Vi har 55" og sitter drøye 2,5-3 meter unna skjermen. Kunne ikke hatt mindre skjerm. (Min kjære samboer "bestemte" at 46" var for lite Hun vant den diskusjonen ganske lett..). Vi endte opp med en D8005, dessverre rett før Samsung begynte å inkludere nettbrett som fjernkontroll.

Om Samsung blir for kjedelig har jeg alltid likt Sony sine tver, men de er mindre gode på logistikk dessverre, noe som gjorde at kjøpet av deres tilsvarende toppmodell var utelukket. Jeg gikk flere runder på bilde og andre ting med en god kamerat som nå jobber med THX-kalibrering av skjermer. Han skal få bryne seg på tven min når han setter nesen nordover.

Jeg leste åpningsinnlegget veldig godt, og han skrev ikke at han har et meget lyst rom. Glossy LED er ikke bedre enn dagens plasma i lyse rom, de fleste plasma TVer vil produsere nok lys til å ha en behagelig film, TV og spill opplevelse, selv i lyse rom. problemet er refleksjonene, og der sliter bl.a. Samsung og LED sine LED Tver minst like mye, om ikke mer enn en plasma!

Noen av oss har faktisk et strengt krav om bra bildekvalitet, og her er LED håpløst. plasma til under 5 lapper konkurrerer gjerne med LED som man finner til det dobbelte. Plasma til LANGT under 10 000 knuser til og med de beste LED skjermene.

Det trådstarter vil finne av LED i sin prisklasse er elendige kant-LED med blå-aktige sort nivå, "washed out"-kontrast, og farger helt på trynet ut av boksen (her er det viktigst, siden ingen kommer til å proff kalibrere en skjerm til fem laken).

Så derfor om bildekvalitet er et ønske har han 2 muligheter:

1. Gå likevel for plasma, siden man får mange fine skjermer til den prisen.
    2. Gå for brukt LCD med matte skjerm, CCFL bak lys. 1-3 år gamle som kan fås kjempe billig og produsere et meget akseptabelt bilde.

Det er mange som tror at plasma er utdatert teknologi og at LED er en revolusjon innen bildekvalitet, det er i hvert fall slik media og elkjøpselgern får det til å virke, derfor er det verdt å minne om at plasma er fremdeles TV-kongen.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan si hva du vil om plasma men jeg vil aldri la meg overbevise at plasma er bedre på spill! Jeg har sett at du har ganske mange innspill i andre tråder som handler bare om hvor mye bedre plasma er. Den "propagandaen" kan du ta et annet sted enn her.

Jeg sitter ca 2 meter fra tven nå og 40" vil i det minste være en forbedring fra 32". Jeg kan nok strekke budsjettet noen få lapper til men etter å ha brukt over 40 000 på et brukt annlegg er det ikke all verdens igjen. Har sett på de sølvgrå fra samsung til 7000 som virket litt interessant ut. Noen seriøse meninger uten å dra inn plasma...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan si hva du vil om plasma men jeg vil aldri la meg overbevise at plasma er bedre på spill! Jeg har sett at du har ganske mange innspill i andre tråder som handler bare om hvor mye bedre plasma er. Den "propagandaen" kan du ta et annet sted enn her.

Jeg sitter ca 2 meter fra tven nå og 40" vil i det minste være en forbedring fra 32". Jeg kan nok strekke budsjettet noen få lapper til men etter å ha brukt over 40 000 på et brukt annlegg er det ikke all verdens igjen. Har sett på de sølvgrå fra samsung til 7000 som virket litt interessant ut. Noen seriøse meninger uten å dra inn plasma...
    Skal du bruke den til spill så er det viktigste du bør finne ut hvor lav input latency tv-modellen du vurderer har. Du vil helst ikke over 30-40ms, for da begynner du å merke veldig godt at ting henger etter. Fjorårets samsunger lå veldig høyt, men sjekket ES6100 (ES6105 i Norge) og den var nede i 31ms i game mode, hvilket er helt fair.

Det du også skal være litt obs på, som er årsaken til at flere her har nevnt plasma, er at responstiden på pixler er generelt mye bedre på plasma og i tillegg så har du et noe jevnere bilde. Du har muligens en såpass gammel 32" nå at det er vanlig LCD og ikke en LCD med LED-belysning. Det som er hovedplagen med disse LED-variantene er at bildet oppfattes som veldig ujevnt belyst fordi det er LEDs som sitter i kantene og lyser innover mot skjermen og det rundt lysstrålene virker ofte mye mørkere og vil da gi det man kaller clouding. Jeg sier det ikke for å vinkle deg inn på plasma, men for å gi en bedre forklaring på hvorfor forslagene kommer opp. Panasonic-plasmaene i år har dog høy input latency, selv i game mode, så jeg ville unngått dem til formålet.

De beste LED-LCD skjermene jeg har sett (det trenger ikke å være tilfelle at de ER best), er enkelte modeller fra Philips og Sony, men jeg vet ikke hvordan de er på input latency. Dette må du nesten undersøke litt selv hvis du finner noen i din prisklasse fra dem.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Skal du bruke den til spill så er det viktigste du bør finne ut hvor lav input latency tv-modellen du vurderer har. Du vil helst ikke over 30-40ms, for da begynner du å merke veldig godt at ting henger etter. Fjorårets samsunger lå veldig høyt, men sjekket ES6100 (ES6105 i Norge) og den var nede i 31ms i game mode, hvilket er helt fair.

Det du også skal være litt obs på, som er årsaken til at flere her har nevnt plasma, er at responstiden på pixler er generelt mye bedre på plasma og i tillegg så har du et noe jevnere bilde. Du har muligens en såpass gammel 32" nå at det er vanlig LCD og ikke en LCD med LED-belysning. Det som er hovedplagen med disse LED-variantene er at bildet oppfattes som veldig ujevnt belyst fordi det er LEDs som sitter i kantene og lyser innover mot skjermen og det rundt lysstrålene virker ofte mye mørkere og vil da gi det man kaller clouding. Jeg sier det ikke for å vinkle deg inn på plasma, men for å gi en bedre forklaring på hvorfor forslagene kommer opp. Panasonic-plasmaene i år har dog høy input latency, selv i game mode, så jeg ville unngått dem til formålet.

De beste LED-LCD skjermene jeg har sett (det trenger ikke å være tilfelle at de ER best), er enkelte modeller fra Philips og Sony, men jeg vet ikke hvordan de er på input latency. Dette må du nesten undersøke litt selv hvis du finner noen i din prisklasse fra dem.
    Jeg vet at plasma har høyest hz. Det er fordi de bruker fosfor som reager "instant". Tror iallefall det er fosfor. Hrunnen til at jeg ikke liker plasma er fordi de har for mørke farger. Siden jeg spiller halo kan det også være sjanse for innbrenning pga hud-ens ikoner. Jeg kan jo ta meg en tur til elkjøp og se hva de har.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at plasma har høyest hz. Det er fordi de bruker fosfor som reager "instant". Tror iallefall det er fosfor. Hrunnen til at jeg ikke liker plasma er fordi de har for mørke farger. Siden jeg spiller halo kan det også være sjanse for innbrenning pga hud-ens ikoner. Jeg kan jo ta meg en tur til elkjøp og se hva de har.
    Det jeg nevnte har ingenting med hz å gjøre. Du kan heller ikke sammenligne en oppgitt refresh rate med subfield drive. Plasmaene viser i all hovedsak 24Hz, 50Hz eller 60Hz, men pixlene reagerer raskere noe som gjør at du får mindre etterslep på raske bilder.

Om du spiller mye spill med statiske elementer ville nok jeg også ekskludert plasma. Men som sagt, noe som er veldig viktig er lavest mulig input latency. Du vil HELST ned på ca. 16ms, men det dobbelte er også helt fair.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om noen bra modeller?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg nevnte har ingenting med hz å gjøre. Du kan heller ikke sammenligne en oppgitt refresh rate med subfield drive. Plasmaene viser i all hovedsak 24Hz, 50Hz eller 60Hz, men pixlene reagerer raskere noe som gjør at du får mindre etterslep på raske bilder.

Om du spiller mye spill med statiske elementer ville nok jeg også ekskludert plasma. Men som sagt, noe som er veldig viktig er lavest mulig input latency. Du vil HELST ned på ca. 16ms, men det dobbelte er også helt fair.

Hvis han kun skal spille Xbox spill a la Halo så funker 30ms helt fint som du sier... De fleste skjermer, om ikke alle vil fungere til konsoll spill. PC gaming derimot er en annen sak.. (snakker da om Unreal Tournament, Quake, Starcraft, osv..)

har gamet på skjermer som har visst så høyt input lag som 40-50ms og det funker helt OK. Det er mye input lag i konsoll spill kontra PC fra før av uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    har gamet på skjermer som har visst så høyt input lag som 40-50ms og det funker helt OK. Det er mye input lag i konsoll spill kontra PC fra før av uansett.
    Eh.. hæ? Det du sier her gir ingen mening. Det er da ikke noe mer input lag fra konsoller enn det er fra PC-er. En annen ting er at om det virkelig hadde vært sånn, ville jo bare den input lag-en kommet i TILLEGG til latencyen. Jeg merker veldig godt forskjellen på PS3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også interessert i en TV i samme størrelsen og prisklasse

Hvordan er denne modellen: Komplett.no - Samsung 46" LED Smart TV UE46ES5705 ?

Eller denne: SAMSUNG LED 3D TV UE46EH6030 | Pixmania

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MPX.no - Panasonic 42" 3D LED TV TX-L42ET5Y
    Noen som har sett denne? Ser ganske rimelig ut. Noen tanker?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MPX.no - Panasonic 42" 3D LED TV TX-L42ET5Y
    Noen som har sett denne? Ser ganske rimelig ut. Noen tanker?
    Panasonic ET5 review - FlatpanelsHD

Her er en test. Ser ut til å være en okay-ish skjerm, men basert på det testen sier ville jeg trolig gått for 42ST50-en i stedet, selv om den er plasma. Det som taler for den LED-modellen der er for øvrig at den er målt ned til ca. 30ms noe som er omtrent halvparten av ST-en. IPS-panelet, selv om det gir noe dårligere sort, gir en bedre innsynsvinkel enn det tradisjonelle LCD-panelet.

Alt i alt, så må du finne ut hvilke faktorer som er viktig for deg. Er gaming med lav latency viktig for deg, så er ikke dette det verste valget du kan gjøre. Testeren sier dog at den ikke er veldig nøyaktig på farger, så om presisjon og sortnivå er viktig, så er ikke dette veien å gå. Choices!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic ET5 review - FlatpanelsHD

Her er en test. Ser ut til å være en okay-ish skjerm, men basert på det testen sier ville jeg trolig gått for 42ST50-en i stedet, selv om den er plasma. Det som taler for den LED-modellen der er for øvrig at den er målt ned til ca. 30ms noe som er omtrent halvparten av ST-en. IPS-panelet, selv om det gir noe dårligere sort, gir en bedre innsynsvinkel enn det tradisjonelle LCD-panelet.

Alt i alt, så må du finne ut hvilke faktorer som er viktig for deg. Er gaming med lav latency viktig for deg, så er ikke dette det verste valget du kan gjøre. Testeren sier dog at den ikke er veldig nøyaktig på farger, så om presisjon og sortnivå er viktig, så er ikke dette veien å gå. Choices!
    det er jo akkurat det som er problemet, valg. Som sagt tidligere: plasma har for mørke farger for mitt rom. Film og spill er ca 30 % film og 70 % spill. Hvordan ser du latency verdien på specs-ene? Vet du hva forskjellen på bildefrekvens og bildeforbredrings teknologi siden de begge er oppgitt i hz?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jo akkurat det som er problemet, valg. Som sagt tidligere: plasma har for mørke farger for mitt rom. Film og spill er ca 30 % film og 70 % spill. Hvordan ser du latency verdien på specs-ene? Vet du hva forskjellen på bildefrekvens og bildeforbredrings teknologi siden de begge er oppgitt i hz?
    Latencyen er aldri oppgitt i specs, derfor er du avhengig av at noen med måleutstyr har målt det for deg. Derfor må du se om du finner tester som nevner dem.

Den ene oppgir tydeligvis hvilken rate backlight klarer å oppdatere, hvilket jeg antar sier noe om hvor presis den er med å justere backlight i forhold til innholdet som vises på skjermen.

Edit: dersom du skriver en kortfattet liste over de viktigste tingene for deg, og de minst viktige tingene så kan det være enklere å hjelpe deg med å finne en modell til ditt bruk. Ting som f.eks. innsynsvinkel, input lag/latency, sortnivå, fargepresisjon, lysstyrke, etterslep, etc. Det er nok i den enden man må begynne dersom man er veldig usikker.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh.. hæ? Det du sier her gir ingen mening. Det er da ikke noe mer input lag fra konsoller enn det er fra PC-er. En annen ting er at om det virkelig hadde vært sånn, ville jo bare den input lag-en kommet i TILLEGG til latencyen. Jeg merker veldig godt forskjellen på PS3.

Før i tiden (2000-2009) når jeg gamet Diablo 2 på PC krevde jeg alt av mekanisk utstyr og CRT skjerm for å spille. LCD skjermer med input lag og gummi taster var helt håpløse å spille et slikt spill på... Jeg krevde 0 ms og ingen forsinkelser i handlingene på noe som helst måte når jeg konkurrerte..

Nå til dags som jeg gamer "casually" merker jeg helt ærlig ikke forskjell fra min Samsung LED (2ms) og min Infocus SP8602 projektor.. (ehh, 40-50 ms kanskje?) da snakker vi om alle disse action spillene, fifa fotball, COD, MGS4, Uncharted serien osv...

Alle konsoller har masse input lag fra før (kontrollen f.eks) så det er likt for alle, det var det jeg mente.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •