ST50 vs eldre plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ST50 vs eldre plasma

Hei! Jeg har en Panasonic TH-42PV70 som ble kjøpt i 2007. Har stort sett vært godt fornøyd med bildet på denne, selv om den ikke er full HD, og sortnivået kanskje har et stykke igjen til perfekt. Ei venninne kjøpte nylig TX-42ST50 (på min anbefaling), og jeg var svært spent på bildekvaliteten på denne, etter alt jeg har lest og hørt om den.

Jeg ble ikke fullt så imponert som jeg hadde håpet av ST50. Den virket godt kalibrert rett ut av boksen. Kjørte DVE på kontrast, farge og skarphet, basert på en oppskrift fra Gorm, og gjorde minimale justeringer. Jeg hadde ventet/håpet å bli "blown away" av denne skjermen (kanskje for å rettferdiggjøre en egen oppgradering snart ), men jeg synes faktisk forskjellen fra min PV70 er relativt liten. Da tenker jeg ikke på kvantitative forskjeller i måleparametre, men på subjektiv totalopplevelse av generell bildekvalitet.

Er det noen andre her som deler en tilsvarende oppfatning? At det ikke er SÅ stor forskjell på disse plasma-generasjonene? Eller er konsensus at state of the art plasma i 2012 er himmelvidt bedre nå enn for fem år siden?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du hatt en LX5090 så hadde dette vært en case. Dette er såpass mye bedre på sort, kontrast, fargegjengivelse, skarphet og bevegelse at hvis dette ikkje er godt nok så ser man etter helt feile ting. Bildet er mørkere pga sorten er bedre, skarpheten er bedre pga oppløsningen og uten at eg kan si med 100% sikkerhet så er nok lysstyrken i ST50 en del hakk over det du hadde fra før.

Sett de ved siden av hverandre så skal det nok bli andre boller.

Konsesus er at det er kun Pioneer tver som er bedre enn Panasonic sine hvis man følger de som kalibrerer tver i utlandet og på målinger i alle tester.

Men uansett blir det nyanser siden PX70 hadde 0.08 i sortnivå idag som er bedre enn generelt sett alle kant-LED før kalibrering i åe 2012 så hoppene er ikkje så enorme men totalbildet er blitt bedre på de nyere plasma enn de 5 år gamle.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter med en 50" Panasonic plasma fra 2008 (Er ikke hjemme hvor jeg har en projektor) og det er STOOOR forskjell fra denne og Panasonic ST50. Som dag og natt. Jeg takler ikke det dårlige sort nivået på den skjermen her. Jeg tipper 0.06 cd/m2.... Kontrasten er altså 5-6 ganger høyere og bildet på denne panasonicen virker "washed out" og tam, med nesten ikke punch i det hele tatt. Farger er OK.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Hadde du hatt en LX5090 så hadde dette vært en case. Dette er såpass mye bedre på sort, kontrast, fargegjengivelse, skarphet og bevegelse at hvis dette ikkje er godt nok så ser man etter helt feile ting. Bildet er mørkere pga sorten er bedre, skarpheten er bedre pga oppløsningen og uten at eg kan si med 100% sikkerhet så er nok lysstyrken i ST50 en del hakk over det du hadde fra før.

Sett de ved siden av hverandre så skal det nok bli andre boller.

Konsesus er at det er kun Pioneer tver som er bedre enn Panasonic sine hvis man følger de som kalibrerer tver i utlandet og på målinger i alle tester.

Men uansett blir det nyanser siden PX70 hadde 0.08 i sortnivå idag som er bedre enn generelt sett alle kant-LED før kalibrering i åe 2012 så hoppene er ikkje så enorme men totalbildet er blitt bedre på de nyere plasma enn de 5 år gamle.
    Ha! Hvis det du sier er sant så har kanskje mine trente øyer rett! Tipper 0.06 cd/m2 hos denne Panasonic 2008 modellen. Den ser ut som en PX80 men er i 50" utgave og full HD.

Men sort nivå er ikke bare lyse brunt på en måte men det mangler MASSE skygge detaljer!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merket heller ikke massiv forskjell. Mine foreldre kjøpte akkurat st50 50", mens jeg har en px80 37". Men jeg har ikke sammenlignet de rett ved siden av hverandre, kun passert på hukommelse. Det jeg hovedsakelig merket forskjell på var sortnivået og da særlig på rulleteksten, for da så jeg at det sorte var tydelig sortere. Fargemessig merket jeg ikke noe spesielt. Merket nok noe mere dybde, men px80 er jo kun 1024x768 så det er jo naturlig.

Jeg konkludere med at sortnivået er det jeg merket som den store forskjellen, og for å merke forskjellene her må man jo gjerne kjøre en film med mye mørke scener, eventuelt kjøre fram til rulleteksten. px80 er fortsatt en bra tv, selv om sortnivået er ok, så kunne det vært et hakk eller to bedre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •