Test LG 55LM960V

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, får takke oss til engelskmenn, amerikanere eller dansker når det gjelder tester. Det positive er at de kan visst kalibrere fargene korrekt her i dette landet, men å se etter 24p buggen, cloudingen eller at sortnivået er på 0.09 etter kalibrering er visst for mye arbeid.

Synd at testerne ikkje får beholde apparatene de gir toppkarakter sånn at de kan direkte sammenligne de med de nye som dukker opp i ny og ne. Når de ikkje har apparater som gjør susen, så kan man jo håpe at man kan bruke øynene til noe fornuftig med et godt sammenligningsgrunnlag live i et normalt opplyst rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har letat efter tv sedan sommaren och det har varit 3 st modeller som varit aktuella för mig, Panasonic 55VT50, Samsung 55ES8005 och LG 55LM960V.

Valde bort plasma pga teknikens nackdelar som inte passar mig, ja jag vet den har bäst bild mm.

Samsungen valde jag bort främst pga att bilden är blå.

Då fanns det inte mycket kvar att välja än LGn och som jag nu har köpt.

Mina erfarenheter efter att ha läst test och lekt lite med TVn i några dagar är:

-Har inte märkt av något med 24p bug som har nämnts i tidigare tester.
    -Har inte testat att spela, har PS3 men inte orkat, kan göra det vid önskemål. Dock från ett test på Dinside skrev jag i kommentatorfältet och han som testade menade han inte kunde märka av någon input lag alls och var känd med testet från ex. Flatpanelshd.dk

Fördelar:
    -Svartnivån är helt OK för mig, vid film kan man märka av att den saknar en del i mörka scener. Blir fort grå vid betraktningsvinkel både från sidan och upp/ned.
    -Smart TV delen är väldigt bra och responsiv
    -Den har HDMI-ARC, slipper alltså koppla en optisk kabel tillbaks till förstärkaren.
    -PLEX media server fungerar felfritt på dem få filmer jag testat i 1080p

Nackdelar:
    -Clouding förekommer, det förekommer olika mycket på olika typer scenarios, vet inte om jag testar fel men när jag byter ingång så kan jag se clouding ibland, men inte när jag har andra bilder med lite ljus och resten av skärmen svart.
    När jag ser på demobilderna som följer med TVn så ser det ut som en del clouding när den ska ladda upp nästa bild (för då är den svart tillfälligt innan nästa bild visas).
    -Backlight bleeding lider min TV av menar jag och bett en servicetekniker komma, kunde fått den utbytt på DOA men eftersom den inte finns på lager och den kommer in först i mitten av januari 2013 så provar jag en servicetekniker sålänge, blir utan TV annars.
    -Alla fyra hörn läcker in ljus.
    -Problem med att köra fast nätverk efter att först ha haft trådlöst. Måste kanske fabrikssätta TVn men den prioriterar trådlöst även när jag har valt kabel, måste vara firmware bug.

Fokuserat mest på nackdelar då jag är en kritisk person därav många fler punkter där.
    Men i slutändan så hade/har jag höga förväntningar på en toppmodell men som jag kan se det så finns det inget annat alternativ för mig då jag vill ha en slank TV, för den är SNYGG! och PLEX, snabb smart-tv del, HDMI-ARC, inte plasma.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Nei, får takke oss til engelskmenn, amerikanere eller dansker når det gjelder tester. Det positive er at de kan visst kalibrere fargene korrekt her i dette landet, men å se etter 24p buggen, cloudingen eller at sortnivået er på 0.09 etter kalibrering er visst for mye arbeid.

Synd at testerne ikkje får beholde apparatene de gir toppkarakter sånn at de kan direkte sammenligne de med de nye som dukker opp i ny og ne. Når de ikkje har apparater som gjør susen, så kan man jo håpe at man kan bruke øynene til noe fornuftig med et godt sammenligningsgrunnlag live i et normalt opplyst rom.
    Helt enig her. Norske anmelder virkere ikke som de vet hva de prater om engang. Har hørt alt for mange feil uttalser til å kunne stole på de. ( Sony LED TV: OMG BESTE SORT NOEN GANG, KNUSER KURO, TERNINGKAST 7!!) CNet: "en sterk 3. helt O.K. bilde, ikke verdt prisen" *bruker tall fra testene sine til å bevise hvorfor de mener dette*

HDTVTestUK, FlatpanelsDK, CNET US, Avforums UK, HomeTheater US er så mye bedre, som faktisk bruker ordentlig TESTER og ikke bare subjektive påstander som er helt på trynet i forhold til faktuelle målinger hos de utlandske anmelderene.

Leste likevel testen.. Allerede i første linje reagerer jeg på noe.. ""Denne TV-en er har nesten alt vi ønsker oss." - Ønsker de ikke en TV med bra sort nivå ? Høy kontrast er ikke ønsket?" De påstår at det ikke er noe å klage på når det gjelder sort i forhold til Philips 9706? 0.02cd/m2 og 0.09cd/m2 merkes UTROLIG godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sålenge man har ett par øyne og en skribent i blodet så virker det som at det er alt som skal til for å bli tv-tester i dette landet. Men sålenge kundene tror på ting som er nedskrevet uten å oppsøke fakta basert på målinger så er nok det nivået man må forvente.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag förstår precis vad ni menar och jag har som nämnt frågat testaren på Dinside efter saker som han inte sett på men fick några OK svar tillbaks.
    Det är dessvärre bara amatör recensioner och det känns lika seriöst som att gå in på en elektronik kedja och fråga vad HDMI-ARC är för nåt :-)

Kan också nämna att jag är ganska god på TV, läst många tester osv men tal såsom 0.09 för svartnivå är ju inget som en vanlig köpare kan förstå ändå.

I tillägg önskar jag säga att jag köpte min för 14.200 kr ny i butik. Det gör att jag tröstar mig lite med det, men jag hade inte köpt den för 22-23 000 kr!

Dessutom, är man på den nivån att man hänger upp sig på svartnivå, eller enbart bildkvalite, vilket är viktigt så skulle jag inte ens se på en LED, då är det bara plasma som gäller, alltså film TV.

Men önskar man sig en allround TV med den snyggaste designen så kan jag anse att denna är top 3 på LED, dock drar priset ned det ganska hårt då man kan få andra i samma storlek från 15 000 kr..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som klager på deg, fritt valg til å kjøpe den tv man vil. Er bare testene som får ting til å høres ut som det er noe helt annet enn den man faktisk får når man ser på de målingene som blir gjort i utlandet.

Newcomer Helgenen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange delte meninger men det viktigste for den som ser er bl.a. den opplevde kvaliteten også på sortnivå. Har i tidligere innlegg skrevet om min Panasonic led tv (wt50 som jeg er meget fornøyd med. Har hatt to plasmaskjermer fra Panasonic tidligere.

Har forøvrig sakset følgende fra en utenlandsk test av tv:
    Three things made this TV stand out from every other LED LCD flat panel we’ve tested to date: the viewing angle, the black level and the signal processing. No matter if we stood up or sat, viewed straight on or at an angle, the WT50 produced a fine image with no color shift or increase in black level. This is a LCD first, with no need to sit at dead center for the best image. I’d even go so far as to say, in this regard, it made us forget we were watching a LED LCD and not a plasma, which are known for their outstanding viewing angle.

The black level is lower than any 2011 HDTV we tested, being one-half of the best level we tested on a Panasonic VT30 (0.004 ft lamberts). We like to emphasize this was with the LEDs on, not off, as other sets simply shut down the light source, a condition that is only worthwhile when the screen fades to complete black during a program, Star filled space scenes and similar content requires the LED backlight to be on at all time. This would mean the black level is higher than shutting of the LED, but shutting off backlight (as some HDTVs do) distorts the image by burying dark detail into black.

vet ikke hvordan LG har klart seg, men det er flere som oppfatter det samme som meg - det er fullt mulig å få en god LED tv og man trenger ikke sverge til plasma selv om det er mange plamakonger der ute. Testen er forøvrig tatt av HDGURU.com (sikkert ikke seriøs nok for mange)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Without the local dimming engaged, and in calibrated Professional Mode, a black pattern returned a figure of 0.206 cd/m2 or 0.06 fL, if you prefer, which is far from stellar performance. A more real world test, although far from perfect, is the ANSI checkerboard where the WT50 was even less impressive, without local dimming it managed 0.572 cd/m2/0.167 fL and, here’s the surprising part, it was worse with local dimming on measuring 0.62 cd/m2/0.181 fL so we’d say there’s very little to be gained from using Area Dimmer Control, although it did help mitigate the slight light pooling the WT50 showed on an all black screen but could did cause haloing owing to the inaccuracy of the system due to the lack of dimming zones.

WT50 fra avforums.com

0.004 lamberts er 0.01 i maks sortnivå og det er med fjuskemetoder noe som er lite iforhold til HX920, 9706 hvis man skal sammenligne med tilsvarende løsninger på sortnivået, men det Philipsen har iforhold til mange andre er en naturlig tint på panelet og god innsynsvinkel så utenom sortnivået så er den helt ok men i et historisk perspektiv er dette altfor altfor dyrt hvis man ser på lcd målinger fra en god stund tilbake i tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haft TVn i två veckor nu och väntar som sagt på servicetekniker.

Lekt lite mer idag och jag har som nämnt blackight bleeding problemer, när jag kör från datorn i 1080p/60hz så är det helt förskräcklig bild, oavsett vilka inställningar jag gör, togglar mellan mina 3 inställningar som jag tagit som utgångspunkt i från diverse tester.

Men när jag kör 1080p/24p så blir det helt andra färger och mycket mer svart, dock lyser det igenom på ett par platser, ref. blacklight bleeding.

Blev då osäker på om jag ska behålla TVn!!

Nån som har tips på vad jag bör göra för att ta ett beslut?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •