USB kontakt på TV løsnet, reklamasjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

USB kontakt på TV løsnet, reklamasjon?

Hei alle sammen!

Som dere ser av tittel løsnet idag USB kontakten på TV'en min. Dette er da en 2 år gammel Samsung 46" 3D LED (UE46C7705XXE). USB kontakten som løsnet er den som brukes til opptaksfunksjonen. Jeg kan ikke se at den andre USB kontakten er løs på noen måte og det er denne jeg har brukt mest i forhold til å ta USB penner inn og ut. Så skjønner ikke helt hvorfor den andre bare finner på å løsne :?

Men uansett, virker dette som en reklamasjonssak? Jeg forventer jo at USB kontakten skal holde iallefall like lenge som TV'en. Og når den andre kontakten er mer "brukt" kan jeg heller ikke se at det er noe "ytre påvirkning" som har gjort dette.

Har sendt en mail til Lefdal der jeg spør om hvordan jeg skal gå fram med reklamasjon på TV'en.

Her er mailen jeg sendte:
    "09.06.10 kjøpte jeg en Samsung UE46C7705XXE hos dere. Idag 09.11.12 da jeg skulle ta ut en USB penn fra den ene inngangen løsnet hele USB inngangen fra TV'en. Jeg vil da reklamere på dette. Hvordan går jeg fram med dette? Mvh Remi"

Regner ikke med at det blir noe problem, men lager nå uansett en tråd for å lufte litt meninger og råd

Noen som har erfaring rundt dette?

Mvh Remi

Edit: HAr også tatt vare på delen som løsnet og tatt bilde av den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har glemt å legge inn oppdatering, men her følger mail fram og tilbake med Lefdal...

Fornavn: Remi
    Etternavn: *******
    Telefon (dag): USB kontakt på TV ødelagt
    Nærmeste butikk: Lagunen - Bergen
    Fakturanummer: ********

Beskrivelse:
    Hei. 09.06.10 kjøpte jeg en Samsung UE46C7705XXE hos dere. Idag 09.11.12 da jeg skulle ta ut en USB penn fra den ene inngangen løsnet hele USB inngangen fra TV'en. Jeg vil da reklamere på dette. Hvordan går jeg fram med dette? Mvh Remi

Fra: aftersales.cc@lefdal.com (aftersales.cc@lefdal.com)

Sendt: 9. november 2012 11:13:46

Til: *****************

Hei og takk for din henvendelse Remi.

Dette hørtes da ikke helt bra ut. Vi trenger da å ta tv`en inn til en service for å få en autorisert tekniker til å rette på problemet. Vi kan da registrere en service her hos oss så vil vi komme hjem til deg å hente tv`n. Det vi trenger da er serienummeret på tv`n din. Det finner du bak på tv`n og starter med S/N. Alternativt finner du det ved å gå inn på oppsett menyen i tv`n og inn på diagnostikk.

Vi ønsker deg en fortsatt fin dag, og du er hjertelig velkommen til å kontakte oss igjen!

Med vennlig hilsen
    Torill L
    Kundesenteret

Vi er flere ansatte som besvarer mail. Om du har ytterligere spørsmål i forbindelse med denne e-posten, vennligst behold tidligere korrespondanse slik at vi alle kan følge hele saksgangen.

Fra:*************

Sendt: 9. november 2012 12:10:56

Til: aftersales.cc@lefdal.com

Hei igjen.

Serienummeret på TV'en er:

Adressen min er:

Fra: aftersales.cc@lefdal.com (aftersales.cc@lefdal.com)

Sendt:9. november 2012 12:22:33

Hei og takk for din henvendelse.

Takk for serienumer Remi! Vi har nå opprettet en service på deg og verkstedet til kontakte deg i løpet av 48 t (arbeidsdager) for å avtale henting på denne. Ditt aktivitetsnummer er: ********.

Vi ønsker deg en fortsatt fin dag, og du er hjertelig velkommen til å kontakte oss igjen!

Med vennlig hilsen
    Benedicte
    Kundesenteret

Vi er flere ansatte som besvarer mail. Om du har ytterligere spørsmål i forbindelse med denne e-posten, vennligst behold tidligere korrespondanse slik at vi alle kan følge hele saksgangen.

Fra: ****************
    Sendt: 13. november 2012 14:17:02

Heisann igjen!

Idag mottok jeg en telefonsamtale fra InfoCare.

Herren derfra kunne fortelle meg at dette med USB kontakten var en fysisk feil som ikke var dekket av garantien til Samsung.

Jeg sa at jeg ikke kunne bruke noen garanti da kjøpet mitt er over to år gammelt, og at jeg reklamerte. Jeg er dessuten ikke kunde hos Samsung, jeg har kjøpt denne TV'en av Lefdal.

Han sa da at det var en fysisk feil, altså kunden sin feil og at det ikke var dekket av reklamasjon, og at dette kostet 3000 kr å reparere.

Jeg synes det er rimelig frekt å si at det ikke dekkes av Samsung's garanti da jeg ikke har noe kundeforhold til Samsung, og dessuten å si at det er MIN feil når TV'en fremdeles står hos meg. De har ikke sett på den engang.

Han anbefalte meg å ta kontakt med butikken jeg kjøpte TV hos. Dette blir da Lagunen. Er dette riktig fremgangsmåte?

Mvh
    Remi

Fra: aftersales.cc@lefdal.com

Sendt:14. november 2012 10:09:55

Så leit å høre om din opplevelse med verkstedet vår. Desverre er det slik at selv om du har handlet en TV hos oss, så er det forsatt Samsung som har satt sine egne vilkår for sin garanti og reklamasjon og hva som går under dette. Dette er det ikke Lefdal som har bestemt og derfor kan vi heller ikke gjøre noe med dette. Vi bruker kun godkjente, autroiserte teknikere fra Samsung, og det er kun de som kan avgjøre om dette er en reklamasjonssak eller ikke. Dersom du ikke er enig kan du kontakte Samsungs supporttelefon på 81556480.

Med vennlig hilsen
    Benedicte
    Kundesenteret

Fra: **********

Sendt: 15. november 2012 11:55:58

Hei!

Problemet her ligger i at de ikke engang har sett på tv'en. For alt man vet kan det være en dårlig lodding på USB kontakten.

Det blir bare antatt at det er kunden (min) feil.

Har hatt en dialog med Forbrukerrådet og slik det kommer frem av dem må tekniker se på tv før de kan komme med slike antakelser.

Men basert på den dialogen jeg har hatt med verkstedet er jeg ikke interessert i å la dem se på tv'en engang da jeg er redd de ikke kommer til å gjøre noe særlig annet enn å skylde på meg. Og så blir jeg sittende med regningen.

Så takk for ingenting. Det var hyggelig å være kunde hos dere men det blir ingen mer kjøp hos dere av meg. Jeg vil heller finne noen som er mer serviceinnstilt.

Hilsen Remi
    ________________________________-

Fra: aftersales.cc@lefdal.com

Sendt: 16. november 2012 09:25:59

Vi beklager selvfølgelig at du opplever dette på denne måten. Som min kollega skriver nedenfor er dette autoriserte teknikere som kjenner de fleste typer feil og skader på TVer.

Da du selv sier at USB-inngangen løsnet kan dette virke å være en brukerfeil, og de kan da reparere for deg mot en kostnad.

Dersom du ønsker at noen skal se på den og bekrefte dette kan du selvfølgelig ta turen innom lokal butikk og henvende deg i serviceavdelingen der.

Med vennlig hilsen
    Carina
    Kundesenteret

Så sånn gikk det altså, noen andre som har opplevd noe slikt?

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir mer og mer vanlig å oppleve når det gjelder garanti og reklamasjon... Typisk God dag mann - økseskaft....

Og Lefdal/Elkjøp er blant dei som ikke kunne brydd seg mindre om du kjøper flere ting hos de...

Forbrukerrådet er ingen dum ide, men i verste fall så sitter du igjen med "diagnose"-regning. Kunden blir alltid trøtt... vettdu.

Så det er opp til deg... Kan være at det er mer lønnsomt å bare bruke TV'n som den er.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var innmari guffent!
    Regner med at du fikk tilbud om forsikring av TV'n da du kjøpte den? Hadde du tegnet forsikring, ville nok denne skaden blitt dekket.
    Er ellers enig i at en tekniker burde sett på skaden før de tok beslutning om avslag på reklamasjon.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om usb kontakta har holdt i 2 år.. så tror jeg det nok ikke er reklamasjon. Da skjønner jeg at reprasjonsstedet kan konkludere med at det er slitasje.

Normalt sett er en USB kontakt solid, men alt etter skjønn. Et litt rykk i kabelen kan være nok i mange tilfeller desverre.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig sak for deg dette.

Personlig så hadde jeg aldri gitt meg på dette, men det er nå slik jeg er :twisted:

Mener også at selv om det er gått mer enn to år siden kjøp, så gjelder fremdeles reklamasjonsretten din.

Sakset fra Forbrukerrådet,s sider.

Garanti vs. reklamasjon

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven - enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen.

Lykke til videre
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff så leit!

Ga infocare noen forklaring på prisen de ga deg? 3000 kr for å åpne dekselet for så å lodde/skru fast USB-porten igjen hørtes litt drøyt ut. Det at den løsnet fra festet sitt, betyr jo ikke at den ikke fungerer lengre. Det bør da umulig kunne ta noe mer enn noen minutter, altså en times arbeid, og tilnærmet null av utstyr. Har de så høy timesbetaling?

Har selv hatt dårlig erfaring med infocare, synd at de opererer slik.

Går utifra at de ville advart deg om videre bruk dersom den kan ha falt ned mot andre kristike deler av TV-ens innmat.

De fleste serviceveksted i mitt nærområde ligger under 600 kr timen. 550 eller 580kr.

Er forøvrig ikke Samsung, eller andre produsenter, som utelukkende bestemmer hva garantien skal gjelde. Selv om noe står beskrevet på en viss måte i garantien, behøver det ikke å være endelig og i tråd med norsk forbrukerkjøpslov.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så leit å høre om din opplevelse med verkstedet vår. Desverre er det slik at selv om du har handlet en TV hos oss, så er det forsatt Samsung som har satt sine egne vilkår for sin garanti og reklamasjon og hva som går under dette. Dette er det ikke Lefdal som har bestemt og derfor kan vi heller ikke gjøre noe med dette. Vi bruker kun godkjente, autroiserte teknikere fra Samsung, og det er kun de som kan avgjøre om dette er en reklamasjonssak eller ikke. Dersom du ikke er enig kan du kontakte Samsungs supporttelefon på 81556480.

Dette er renspikket tull, men dessverre noe som mange butikker finner på å påstå. Hvilken garanti Samsung har, er fullstendig irrelevant. Du har kjøpt TV-en av Lefdal, og det er de som skal ordne med det. Ordet "garanti" har ingen betyding, så lenge den ikke tilbyr noe mer enn det Forbrukerkjøpsloven dekker, og Forbrukerkjøpsloven sier at det er fem års reklamasjonsrett på et slik produkt, med mindre de kan bevise at USB-problemet har oppstått på grunn av uriktig bruk.

Grunnen til at Lefdal kommer med denne garantipåstander er at butikker vanligvis får dekket 2 år av reklamasjonsretten av produsenten (Samsung), og må dekke de siste 3 årene selv. Når TV-en dermed er over 2 år gammel, kommer de med mange unnskyldninger.

Jeg hadde et tilsvarende problem med Interfoto på en negativscanner, som ble til et mareritt av telefoner og epost. Til slutt ringte jeg ledelsen i Nikon Norge, som igjen ringte Interfoto og ba dem holde opp. Og da ga de seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill, gir meg litt mer mot til ikke å gi meg!

Nei InfoCare sa at dette var en fysisk feil og det var dyrt å reparere, iallefall 3000 kr... Det var da jeg ble litt hissig og spurte hvordan han visste det når TV'en sto hos meg? Men da var det noe svada med at jeg burde ta kontakt med butikken...

Har vært i kontakt med forbrukerrådet som sa at tekniker måtte SE på TV før de kunne komme med en konklusjon.

Dette har Lefdal fått vite og fremdeles har ikke noe skjedd, men kanskje jeg skal ta kontakt med Samsung og høre med dem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •