TX-P42ST50Y vs alle 46"-47" LCD/LED i verden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TX-P42ST50Y vs alle 46"-47" LCD/LED i verden

Begynner og gi opp på finne en TV som er med så få problemer som mulig.

Ønsker en TV som maks kan vare 110 cm bred (ikke noe og gjøre med dessverre). Har i dag en 37" Panasonic plasma som er ca 5-6 år gammel. Den er familien fornøyd med men jeg ønsker en større TV i stua (størrelse har betydning).

Har nå brukt timevis av at lese forum, tester og besøk hos Elkjop. Hadde gjerne kjøpt en ny plasma men disse finnes dessverre kun i 42" eller 50".

Ønsker nå et råd fra forumet innen jeg tar frem lommeboka og kjøper noe.

Er TX-P42ST50Y til tross at den ikke er i den størrelsen jeg ønsker et bedre kjøp en noen LCD/LED i 46-47"? Med bedre mener jeg pris og minst problemer.

- TVn kommer at stå i en lys stue. Føler at det ikke er noe problemer med plasman jeg har idag.
    - Maks pris 20.000 kr
    - TVn kommer at få signaler fra fibernett
    - Snygg design er et +
    - Smart funksjoner ikke viktig
    - Bra 3D kan vare kul men ikke så viktig
    - TVn kommer at brukes til at se på vanlig TV (barne TV, dokusåper, nyheter og sport) og litt spilling (Wii).

Har sett på disse LCD/LED modellene:
    Panasonic
    TX-L47WT50Y

Philips
    47PFL6877T
    46PFL8007T

LG
    47LM669T
    47LM960V

Sony
    KDL-46HX855

Er det noen av disse modellene som holder mål?

Synspunkter og innspill tas emot med takknemlighet

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ST50 er den beste tven iforhold til pris i år 2012 og er bedre enn alle kant-LED og vanlige LCD noensinne og dette er enkelt å lese seg til hvis man kan søke opp de skikkelige testene fra utlandet.

6300 kroner i 42 som slår tver til 30000 i bildekvalitet er no brainer i min verden ihvertfall. Men skal du absolutt ha en 46-47 så må man bare innse at man kan betale 20000 for den aller dyreste LEDen og fremdeles bli slått av 3 år gamle LCDer til 6-8000 kroner i sort, innsynsvinkel, mangel på gjenskinn, riktig fargegjengivelse pga mangel på lysblødning som påvirker bildet til å dra seg i en blå/lillaaktig tint som vil være der i mer eller mindre grad uansett hvilken du velger osv.

Enkleste er å reise til en butikk, stille på en av panasonicene sånn at det står på THX Bright Mode sånn at man kan simulere seg frem til hvordan den vil se ut hjemme i stuen siden de normale modusene blir drept av alt lyset i butikkene.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Jernet. Det er egentlig nesten no brainer aa velge Panasonic ST50. Ikke bare er det aarets deal med nesten VT50 kvalitet til overkant av 6000 kroner for 42" utgaven, men det at den slaar ALLE andre TVer som ikke er Panasonic VT50 (cirka 14-15 lapper for 50") og Panasonic GT50 (13-14 lapper for 50") !

Det gjelder alt du ser fra Samsung LED, Philips, Sony, LG LED, LG plasma, Panasonic LED og til og med Samsung plasma paa markedet i dag!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TX-P42ST50Y er regnet som enn av de beste 42-tommers flatskjermene som er produsert. Den skal også være hakket bedre enn 50-tommeren av samme modell på grunn av den økte skarpheten (pga større pixeltetthet pr. tomme) og fordi "feil og skavanker" i kildematerialet er mindre synlig på en 42-tommer enn en 50/55/65-tommers skjerm. Her er en omtale:

Panasonic TX-P42ST50B/ TX-P42ST50 (ST50) Review

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Panasonic TX-P42ST50Y ... skal også være hakket bedre enn 50-tommeren av samme modell på grunn av den økte skarpheten (pga større pixeltetthet pr. tomme) og fordi "feil og skavanker" i kildematerialet er mindre synlig på en 42-tommer enn en 50/55/65-tommers skjerm.
    Det hele kommer vel an på sitteavstanden? Foretrekker å sitte 4 meter unna en 50" enn 42". Hva hjelper økt bildeskarphet når detaljene blir for små til å synes skikkelig?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TX-P42ST50Y er regnet som enn av de beste 42-tommers flatskjermene som er produsert. Den skal også være hakket bedre enn 50-tommeren av samme modell på grunn av den økte skarpheten (pga større pixeltetthet pr. tomme) og fordi "feil og skavanker" i kildematerialet er mindre synlig på en 42-tommer enn en 50/55/65-tommers skjerm. Her er en omtale:

Panasonic TX-P42ST50B/ TX-P42ST50 (ST50) Review

Tror vel egentlig at ST50 er den ALLER beste 42" tven

Det at 42" utgaven er bedre enn 50 og 65" utgavene tror jeg neppe paa. Det har ikke noe aa si det med pixel tetthet siden du sitter lengre fra skjermen..

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GT50 finnes jo også i 42", og den har THX-modus. Det er et viktig poeng for noen, men ST50 gir nok mest valuta for pengene. 42"-formatet passer meg egentlig veldig bra, iallfall til spilling og materiale i 16:9 format. Men derimot når jeg setter på en film med svarte felt oppe og nede forsvinner jo halve skjermflaten! Akkurat da kunne jeg tenkt meg større skjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TV Dinnah
    GT50 finnes jo også i 42", og den har THX-modus. Det er et viktig poeng for noen, men ST50 gir nok mest valuta for pengene. 42"-formatet passer meg egentlig veldig bra, iallfall til spilling og materiale i 16:9 format. Men derimot når jeg setter på en film med svarte felt oppe og nede forsvinner jo halve skjermflaten! Akkurat da kunne jeg tenkt meg større skjerm.
    ST50 har bedre kontrastratio så lenge man holder seg til de mest korrekte modi, samme filter som GT50 (kan hende jeg tar feil her), 2 punkts gråskala kalibrering og en enkel CMS, mens GT ikke har noe av dette i sin beste modus THX Cinema. Vil faktisk påstå at ST50 ikke bare er bedre valuta for pengene men også en overlegen skjerm. Bortsett fra design. Kanskje.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får takke for alle god innspill. Da var det bestillt en ny plasma 42st50. 42" er i alle fall litt bedre en 37". Håper nå og få et exemplar med så lite buzzing som mulig8).

Noen som har noen gode tips på innstillinger de første 100-200(?) timene?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grillkungen
    Får takke for alle god innspill. Da var det bestillt en ny plasma 42st50. 42" er i alle fall litt bedre en 37". Håper nå og få et exemplar med så lite buzzing som mulig8).

Noen som har noen gode tips på innstillinger de første 100-200(?) timene?
    Detta funker rimelig bra hos meg(bare skru opp kontrasten i lysere omgivelser).
    Har skrudd litt på true cinema mode, veldig fornøyd. Jeg har st50 da.

Kontrast: 37-44 min er på 40
    Lysstyrke: 0
    Skarphet: 5
    Sterke farger: av
    Økonomimodus: av
    P-nr: av
    Hvitbalanse: i rekkefølge- 2 -2 4 0 -5 -4
    Fargebalanse: i rekkefølge- -6 -2 0 0 7 -6 0 0 -5
    Gamma: 2.4
    Intelligent frame : av (har prøvd og ha på, ser ikke forskjell)
    16:9 overscan: av
    Piksel orbiter: auto

Dette funker bra på litt mørke omgivelser, blue ray om kvelden osv. Helt sinnsyke greier

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Buzz

Min st50 buzzer en del dessverre. Jeg har hatt 2 plasmaer før. Begge har buzzet og roet seg etterhvert, men denne buzzer litt vel mye egentlig faktisk.
    Problemet er at den buzzer jo ikke under film for da har jeg jo bra med volum. Heller ikke under konstante "vanlige forhold". Er et problem når jeg ser nyheter, reklame og når du må ta hensyn seint på natta som jeg alltid er våken.
    Har faktisk tenkt tanken på og bytte, men hva får jeg da?? Detta er det mest syke bilde man får til 9000kr uten tvil. Måtte blitt en samsung led 50" i 5serien et sted og i følge ALT av tester mister man MYE glede i forhold, men slipper buzzing. Håper det roer seg seg etterhvert for er faktisk litt ille da det blir kommentert av besøkende. Utrolig det ikke har blitt gjort noe med i 2012.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta funker rimelig bra hos meg(bare skru opp kontrasten i lysere omgivelser).
    Har skrudd litt på true cinema mode, veldig fornøyd. Jeg har st50 da.

Kontrast: 37-44 min er på 40
    Lysstyrke: 0
    Skarphet: 5
    Sterke farger: av
    Økonomimodus: av
    P-nr: av
    Hvitbalanse: i rekkefølge- 2 -2 4 0 -5 -4
    Fargebalanse: i rekkefølge- -6 -2 0 0 7 -6 0 0 -5
    Gamma: 2.4
    Intelligent frame : av (har prøvd og ha på, ser ikke forskjell)
    16:9 overscan: av
    Piksel orbiter: auto
    Hvorfor har du justert hvitbalansen og fargebalansen som du har gjort? Dersom du ikke har skikkelig kalibreringsutstyr, så kan du bare glemme å få dette nøyaktig på "øyet". Da er det bedre å la fabrikkinnstillingen gjelde.

Ellers så svekkes "buzzingen" etter noen hundre timer. Da har plasma-cellene/fosforet roet seg noe. Du kan ellers redusere "buzzingen" på følgende måte:

1. Justere ned kontrast til 36

2. Øke kontrasten til 40/41/42 samtidig som lysstyrken settes ned til minus -3/-4. Da får du noe black-crush, men det kan være en brukbar løsning i noen situasjoner.

3. Endre TV-modus (du kan jo prøve vanlig Cinema + redusere lysstyrken som beskrevet ovenfor).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har du justert hvitbalansen og fargebalansen som du har gjort? Dersom du ikke har skikkelig kalibreringsutstyr, så kan du bare glemme å få dette nøyaktig på "øyet". Da er det bedre å la fabrikkinnstillingen gjelde.

Ellers så svekkes "buzzingen" etter noen hundre timer. Da har plasma-cellene/fosforet roet seg noe. Du kan ellers redusere "buzzingen" på følgende måte:

1. Justere ned kontrast til 36

2. Øke kontrasten til 40/41/42 samtidig som lysstyrken settes ned til minus -3/-4. Da får du noe black-crush, men det kan være en brukbar løsning i noen situasjoner.

3. Endre TV-modus (du kan jo prøve vanlig Cinema + redusere lysstyrken som beskrevet ovenfor).
    Ja prøver en del forskjellig, litt buzzing må jeg bare tåle. Er verdt det i lengden.
    De innstillingene ble jeg anbefalt å bruke på forum på cnet, Jeg personlig så ikke stor forskjell. De mente det at tveen kommer med litt for mye grønn og at dette fint kunne justeres litt på der inne. Jeg har ihvertall ikke merke forverring. Men mener du at når de er stilt ødelegger det for noe annet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja prøver en del forskjellig, litt buzzing må jeg bare tåle. Er verdt det i lengden. De innstillingene ble jeg anbefalt å bruke på forum på cnet, Jeg personlig så ikke stor forskjell. De mente det at tveen kommer med litt for mye grønn og at dette fint kunne justeres litt på der inne. Jeg har ihvertall ikke merke forverring. Men mener du at når de er stilt ødelegger det for noe annet?
    Det som er utfordringen, er at to skjermer (selv om det er identisk modell), ikke er helt like i fargetemperatur, fargerom eller gråskalaen. Hvorfor det er slik, kan vi heller komme tilbake til.

Men konsekvensene er uansett at de innstillingene som du har funnet på internett, er beregnet for en bestemt skjerm hos Cnet, og ikke uten videre for din eller andre skjermer. Avviket mellom din skjerm og Cnets trenger selvsagt ikke å være stort, og ved et lykketreff kan skjermen din også bli meget bedre. Men tilfeldige verdier kan også gjøre skjermen myyye dårligere enn de generelle fabrikkinnstillingene.

Du kan altså med en tilfeldig gråskala og fargerom ende opp med et bilde som gir mer støy, mindre skarphet og selvsagt feil fargebalanse og overbetoning av enkelte farger.

Til syvende og sist er det bare du som kan avgjøre om du er fornøyd med bildet eller ikke, men "kopiering" av andre sine verdier har sjelden stor verdi, bortsett fra det som gjelder de helt generelle innstillingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er utfordringen, er at to skjermer (selv om det er identisk modell), ikke er helt like i fargetemperatur, fargerom eller gråskalaen. Hvorfor det er slik, kan vi heller komme tilbake til.

Men konsekvensene er uansett at de innstillingene som du har funnet på internett, er beregnet for en bestemt skjerm hos Cnet, og ikke uten videre for din eller andre skjermer. Avviket mellom din skjerm og Cnets trenger selvsagt ikke å være stort, og ved et lykketreff kan skjermen din også bli meget bedre. Men tilfeldige verdier kan også gjøre skjermen myyye dårligere enn de generelle fabrikkinnstillingene.

Du kan altså med en tilfeldig gråskala og fargerom ende opp med et bilde som gir mer støy, mindre skarphet og selvsagt feil fargebalanse og overbetoning av enkelte farger.

Til syvende og sist er det bare du som kan avgjøre om du er fornøyd med bildet eller ikke, men "kopiering" av andre sine verdier har sjelden stor verdi, bortsett fra det som gjelder de helt generelle innstillingene.
    Ja akkurat. Ser jo svært liten forskjell så da stiller jeg tilbake. Takk for råd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld var det dags at installera det nya plasma vidundret. Dessverre ikke helt imponert, før det første stå bråker TVn nåt otroligt. Var forberedt på litt buzzing men denne spraker som et elverk. Må nesten ha hørselvern. Det andre problemet er at det ikke er noen bild. Skjermen er helt sort

Denne åker tilbake til uka og jakten på ny TV fortsetter:roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld var det dags at installera det nya plasma vidundret. Dessverre ikke helt imponert, før det første stå bråker TVn nåt otroligt. Var forberedt på litt buzzing men denne spraker som et elverk. Må nesten ha hørselvern. Det andre problemet er at det ikke er noen bild. Skjermen er helt sort

Du baserer avgjørelsen din på en tv som ikke fungerer som den skal? Hørtes jo lurt ut

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Du baserer avgjørelsen din på en tv som ikke fungerer som den skal? Hørtes jo lurt ut
    Nja, jeg har vel ikke gitt opp denne modellen helt. Men jeg må ha en ny TV. Blir dog usikker på den generelle kvaliteten når det hverken er bilde og den bråker noe utrolig.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tull og toeys! Ligger en Panasonic i stua, med 0dB buzzing, det finnes ikke buzzing i det hele tatt. Satt paa mute og satt oeret inntil skjermen, var ikke som mye som et pip.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Tull og toeys! Ligger en Panasonic i stua, med 0dB buzzing, det finnes ikke buzzing i det hele tatt. Satt paa mute og satt oeret inntil skjermen, var ikke som mye som et pip.
    Hva er det som er tull og toeys? At jeg har en tv med helt sort skjerm og låter som en kraftstasjon?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •