Ny TV, tips og anbefalinger søkes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV, tips og anbefalinger søkes

Heisann!

Etter at jeg flytta for meg selv har jeg aldri fått hjemmekinoen opp å gå igjen. Fra før av hadde jeg projektor og var storfornøyd, som ble solgt, men har i senere tid gått å lurt på om jeg skulle gå for en stor TV i stua istedenfor ny projektor (beskuer akkurat nå en TV jeg låner av en kompis, aldrende og ikke spesielt stor).

Søker derfor litt tips og anbefalinger rundt dette valget.

1. Plasma, LCD eller LED?
    For å gi et lite bilde på hva som betyr noe for meg når det gjelder TV, så ser det slik ut:

TV 30 %
    Film/serier 60 % (hvorav 70 % blir spilt av fra data)
    Spill 10 %

Kort fortalt så brukes TV'en svært mye fra data. En helg iblant spilles det på WII og vanlige TV kanaler surrer og går sin vante gang. Det betyr mest for meg at filmene ser bra ut, men det er greit at vanlig TV osv ikke blir helt ræl (kanskje uproblematisk med HD sendinger, selv om utviklingen ser ut til å ikke å helt ut til alle kanaler).

Størrelse
    Et sted mellom 50" og 60" er ønsket, men noe alla 48" osv er ikke helt umulig. Først og fremst mellom førstevalget, men åpen for alternativer.

Pris
    Svært usikker enda, men et sted mellom 6000 og 9000 føler jeg er greit.

Noen som har noen erfaringer å dele? Skal forøvrig ikke bevege med under 100hz, og det er heller ikke noe spesielt fokus på at 3D mulighetene er av topp kvalitet siden det antageligvis aldri kommer til å bli brukt. Og selvsagt skal det være full HD

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurder Panasonic ST50 50" (9000,-) og Samsung PSE6505 plasma 51" (underkant av 9000)

De to gir best bilde for pengene. Ogsaa verdt aa merke at ST50 55" er paa tilbud, 9990,- saa for en tusen lapp mer for du ekstra 5 tommer.

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslag, hadde allerede funnet frem til de via andre tråder.

Likevel litt usikker på valget mellom plasma og led. Alle får bakoversveis av å høre ordet plasma om dagen (tunge, tykke og eldre teknologi), men det virker jo som det beste valget når det kommer til bildekvalitet og pris, hånd i hånd?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjeksen
    Takk for forslag, hadde allerede funnet frem til de via andre tråder.

Likevel litt usikker på valget mellom plasma og led. Alle får bakoversveis av å høre ordet plasma om dagen (tunge, tykke og eldre teknologi), men det virker jo som det beste valget når det kommer til bildekvalitet og pris, hånd i hånd?

Plasma er best paa det som gjelder.. bildekvaliteten.. Men jaa. LED er pakket med alt mulig annet for aa kompensere for daarligere bilde 8) Bl.a. tynnere, enkelte smart-TV funksjoner og ingen innbrenning/mindre varme/mindre stroerm forbruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare nevne at en st50 er tynn, kunne tatt den for å være en litt eldre led. 6500 er derimot litt tykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge teknologiene er ca 50 år gammel så begge er egentlig utdaterte. Forskjellen er at noen luringer hos Samsung fant ut at man kan pakke inn en dinosaurteknologi i sølvfolie og la prisene øke selv om produktet ble dårligere rent teknisk sålenge det så estetisk vakkert ut.
    Samsung klarte det kunststykket med å lage dårligere bilde til dobbel pris og få folk til å bli fornøyd med noe som er dårligere enn de varene som faktisk var i salg på samme tid til en billigere penge pga estetikk og placebo effekten om at jo dyrere og tynnere tven er jo bedre er den.

Plasma har forbedret bildekvaliteten og fått lavere priser konsekvent de siste 4 årene med unntak av Kuroen som er et teknologisk vidunder når man ser kor langt foran Pioneer var iforhold til resten av røkla og som fremdeles har bedre sort enn alle andre flatskjermer per dags dato.
    Siden Plasma er en billigere teknologi å produsere som bruker mindre materiell enn før skulle det i utgangspunktet logisk sett tilsvare lavere priser og bedre bilde noe som LCD har klart å unngå med å få folk til å tro at det de kjøper er en "ny" teknologi.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •