Valg av 55" TV? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som fersk overløper fra plasma til LED kan jeg jo komme med et innspill her.
    Byttet fra en svært rimelig Samsung plasma (51" til 5000 kr) til en ikke spesielt rimelig Samsung LED tv (55" til ca 17K) nettopp. Sortnivået på LED skjermen overgår faktisk sortnivået på plasmaen så lenge et eller annet lys står på i rommet. Så hvis jeg ser film/tv med dimmet lys er det bedre. Dersom rommet er helt mørkt snur det og plasmaen er bedre. I (total)mørket kan jeg se svake diagonale striper ute i hjørnene på LED skjermen. Disse forsvinner på magisk vis dersom det bare er litt lys i rommet.

På bevegelse er plasma best. LED-tv'en kan rykke litt (framedrop) pga all bildebehandling for den teknologien. Plasmaen hadde absolutt ingen problemer med det.

Nå er dette riktignok litt rått parti ettersom en dyr plasma kanskje hadde utklasset min billig plasma. Litt av grunnen for mitt bytte er at jeg nettopp flyttet og har nå en stue med mange store vinduer.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bimmernorge
    Hvis du leser artikkelen fra Teknisk Ukeblad jeg linket til lengre opp her (og som også er referert til i den "klistrede" tråden under TV her på forumet) vil du kunne lese om fordeler og ulemper med aktiv og passiv 3D. Etter å ha gjort det, kan du gjøre en vurdering selv av hva som er viktigst for deg.

Selv valgte jeg Sharp med aktiv 3D i 60". Dette var mye basert på nevnte artikkel, der følgende var viktig for meg:
    1) Jeg sitter ca 4,2 m fra skjermen, og ønsket "stor" skjerm
    2) Jeg har en sønn i barnehagealder, og siden vi er ganske forskjellige i høyde ønsket jeg en 3D-teknologi som gjør at vi begge kan ha utbytte av film i 3D
    3) TV'n står i stua, med et stort vindu på siden. Dette i kombinasjon med at jeg har lest tilstrekkelig om plasmaens problemer med innbrenning gjorde at jeg ville ha LED. Mange her hevder at innbrenning i plasma ikke er noe problem, at det finnes måter å bli kvitt "sporene" på. Jeg ønsket likevel et "problemfritt" TV-hold, der jeg slipper å ta slike hensyn.
    4) Studie av ulike tester (spesielt på flatpanelshd.com og den danske søstersiden)
    5) Pris

Lykke til i TV-jungelen!
    Jeg skal lese artikkelen som du linker til i ro og mak i kveld. Skal også ta en titt på de nettstedene du linker til. Har sett litt på Lyd og bilde, men syns i grunn det er relativt få nye skjermer testet der.

Angående plasma, så er jeg ikke så veldig skeptisk. Det beror på at jeg har hatt plasma problemfritt i 5 år selv. Men jeg ser jo fordelene med led også. Bedre i dagslys, lavere strømforbruk osv. Tenker derfor at LED også er aktuelt for meg.

Gode tips, slik som den Sharp-skjer,en du nevner, er derfor kjærkomne

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Er enig med deg,men likevel så ville jeg sette et spørsmål ved saken. Men uansett så skal jeg si hva jeg mener om Tv,så kan du jo selv vurdere om det er noe hjelp i det :-)
    Med tanke på at flere og flere produsenter velger å nedprioritere Plasmateknologien så ville jeg definitivt godt for en LEDskjerm. Jeg har,som beskrevet i andre tråder,svært dårlige erfaringer med Panasonics plasmaskjermer (INNBRENNINGER), så det vil ikke være et alternativ for meg en gang. Med den store avstanden du snakker om til Tv'n så synes jeg at 55" er alt for lite. Særlig siden du savner storskjermfølelse med den du har. Jeg har selv en på 50 å sitter2,5 meter unna,å det synes jeg ikke er for nærme i det hele tatt for å si det sånn. I dag er bildekvaliteten på de fleste skjermer så god at man egentlig ikke kan kjøpe stor nok skjerm,særlig dersom man stort sett skal se på signaler med Hd-kvalitet. Noe de fleste gjør. Gammal VHS blir ikke bra på en stor skjerm,hvis du skjønner,he he.
    Du får heller overtale kona med en svær bukett roser!! Til og med mi kjerring har lyst på større TV :-)
    Som det nevnes her så kan en av Sharp sine store modeller være aktuelle her. Så konklusjonen på spørsmål 1 blir:JA du tenker feil ang størrelse :-)
    Spørsmål 2: I forhold til Netflix,så anbefaler jeg å lese tråden om det her på AVF. Veldig få skjermer så langt som støtter det,så i tilfelle må du kjøre det via PC el.lign. Dessuten så er vel kvaliteten varierende å passer nok ikke ideélt sett inn på en svær TV. Men CD har du jo muligheten til å leie film via deres Go-tjeneste som nå er blitt til CMORE-film. Den har jeg benyttet og de sender mye HDkvalitet :-)
    Spørsmål 3:Når det gjelder 3D så ville jeg bare hoppet bukk over hele greia å heller lagt penegen for at bilde i vanlig er så bra som mulig. Prøv å tenk etter hvor mye du/dere egentlig kommer til å sitte hjemme i stua med 3Dbriller......De fleste skjermer har jo funksjonen innebygget,men jeg ville ikke latt det være avgjørende. Det er jo stort sett på film man ser 3D da det fortsatt er lite Tv-innhold med det. Når 3D er blitt mere vanlig (hvis det i det hele tatt blir det,jeg tror det ikke før en brilleløs 3D blir aktuell) så har du antakelig lyst på en NY TV igjen :-)
    Spørsmål 4: Bak-LED er bedre enn kantmontert,særlig når det gjelder innsynsvinkel så ville prioritert det om lommeboka strekker til. Sortnivå på begge typer kan være meget bra sett rett forfra særlig.Kommer an på hvor heldig du er med panelet. Det varierer hele tiden selv på toppskjermene. Men ekstra mye på bestselgerene grunnet det store antallet de produserer. Med flere millioner paneler i produksjon så kan man egentlig ikke ungå at det i ny og ne dukker opp såkalte mandagseksemplarer...men sortnivået fra en plasma får man vel egentlig ikke,men jeg mener at ulempene med innbrenning/buzz (altså svak surr/brummelyd fra panelet) er større enn forskjellen i sortnivå. Det er i de fleste tilfeller bare i et helt mørkt rom man legger merke til det. Med tanke på lysstyrken i LCD-LED skjermer så trenger man heller ikke et helt mørkelagt rom for å få godt utbytte av film. Det er vel mye derfor man har valgt plasma til film,fordi man MÅ ha det mørkt for å utnytte det noe svakere lyset i disse skjermene. (men det sier ingen høyt).....Vil man ha egen kino så spar heller opp til en projektor :-)
    Spørsmål 5:NEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Puh..prøvde å være nøye å begrunne svarene mine så godt jeg kunne. Du får se om det var til hjelp. Ble nesten mere forvirra selv nå.....
    Uansett så vil jeg anbefale deg (om du har muligheten) til å få testet de aktuelle skjermene under "stueforhold" før du kjøper. Da kan du med selvsyn se etter f.eks lyslekasjer i hjørner o.l.
    Håper du finner ut av det.
    Her oppklarte du jo joen av spørsmålene for meg. Takk! Antakelig så har du også rett i mye av det du skriver. Kanskje jeg bør revurdere spørsmålet om størrelse og inkludere noen større skjermer i betraktningen også.

Jeg er imidlertid ikke så skeptisk til plasma, men vil likevel vurdere LED dersom jeg finner noen modeller som peker seg ut. Det er vel plusser og minuser på begge sider der.

Jeg tenker at jeg må ta selgere med en klype salt (de vil ofte helst prøve å lede meg på det produktet som gir dem best avanse), jeg må ta forumdeltakere med en klype salt (de vil ofte prøve å forsvare sine egne kjøp)og jeg må ta tester med en klype salt (de vil ofte tekkes annonsører og skryter jo omtrent alt opp i himmelen). Men ved å utfordre alle disse tenker jeg at jeg til slutt vil danne meg et bedre helhetsbilde for en god beslutning.

En annen faktor som til slutt vil telle inn er jo design eller hvor godt jeg liker produktet slik det står foran meg. Sannheten er vel kanskje at jeg ved å gå opp fra min 42" til en 55-65" tv blir fornøyd nesten samme hva jeg velger...

Planen er å finne et par gode LED-alternativer og dra i butikken og sammenlikne med f.eks VT50-skjermen. Etterpå har jeg nok en magefølelse på hva jeg vil kjøpe.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyGTV
    Som fersk overløper fra plasma til LED kan jeg jo komme med et innspill her.
    Byttet fra en svært rimelig Samsung plasma (51" til 5000 kr) til en ikke spesielt rimelig Samsung LED tv (55" til ca 17K) nettopp. Sortnivået på LED skjermen overgår faktisk sortnivået på plasmaen så lenge et eller annet lys står på i rommet. Så hvis jeg ser film/tv med dimmet lys er det bedre. Dersom rommet er helt mørkt snur det og plasmaen er bedre. I (total)mørket kan jeg se svake diagonale striper ute i hjørnene på LED skjermen. Disse forsvinner på magisk vis dersom det bare er litt lys i rommet.

På bevegelse er plasma best. LED-tv'en kan rykke litt (framedrop) pga all bildebehandling for den teknologien. Plasmaen hadde absolutt ingen problemer med det.

Nå er dette riktignok litt rått parti ettersom en dyr plasma kanskje hadde utklasset min billig plasma. Litt av grunnen for mitt bytte er at jeg nettopp flyttet og har nå en stue med mange store vinduer.
    Jeg er jo litt i samme situasjon som deg. Har en del dagslys på dagtid, og særlig i sommerhalvåret. Har ikke opplevd det som noe stort problem så langt ettersom det som oftest er på kveldstid at jeg ser film og vil ha optimale forhold. Men om skjemen blir bedre også når jeg skal se premier league en lørdag klokken 1330 på vårparten, så er jo ikke det noen ulempe heller...

Kommer jeg til at en LED-tv er tilnærmet like god som plasma, så kjøper jeg LED pga dagtidbruk, strømforbruk osv. Men jeg har ikke dårligere erfaringer med plasma heller enn at jeg er sikker på at den også vil dekke behovet mitt. Spørsmålet er om det peker seg ut noen LED-modeller som kan måle seg?

Sharp har jeg notert.
    Fins det noen aktuelle også fra f.eks Samsung, Sony, Philips som bør sjekkes?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Sharp har jeg notert.
    Fins det noen aktuelle også fra f.eks Samsung, Sony, Philips som bør sjekkes?
    Hvis du kombinerer ønsket størrelse på skjermen (55"+) med ønske om bak-LED og pris (inntil 20k), har ikke jeg sett at Sony og Philips har noen alternativer. Untaket er selvfølgelig om du skulle være så heldig å finne en brukt. Samsung har så vidt jeg vet ikke bak-LED i det hele tatt.
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du ble noe klokere,men som du er inne på så er det jo til slutt bare deg selv som bestemmer hva som er godt nok. Jeg har min oppfatning,men det betyr ikke nødvendigvis at jeg har rett...he he.
    Men nok om det. Er vel også slik som du sier at det er plusser og minuser med begge teknologier,men plasma er nok litt ut dersom vi ser på verdensbildet. Grunnet høye produksjonskostnader kombinert med lite salg kontra LED og ikke minst at OLED er kraftig på fremmarsj.Men only time will showw. jeg får klare meg med den (foreldede) 2 år gamle Panasonic 50G20 plasmaen min en stund til selv om jeg har byttet panelet én gang allerede....derfor ikke plasma på meg!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din foreldede G20 har bedre bilde enn hvilken som helst 2012 LED modell. Men betyr foreldet at den ikkje er estetisk vakker eller at den er fylt opp med en haug med programvare vås så er det helt riktig.

LED er en dyr LCD med tynn ramme med mer feil og dårligere bildekvalitet enn 2008 modellene til Samsung og Sony. Men siden LCD har fått et nytt navn så må jo det være bedre...

OLED er forresten utsatt til høsten 2013 og det er ingenting som tilsier at det vil være en teknologi uten problemer.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    OLED er forresten utsatt til høsten 2013 og det er ingenting som tilsier at det vil være en teknologi uten problemer.
    Lurer kanskje på om mangelen på utvikling på tv-fronten både når det gjelder LED og plasma (hvis det er en riktig analyse?) kan bero på at de store selskapene ikke vil bruke for store utviklingskostnader i teknologi som uansett er på vei ut snart. Det sies jo at OLED vil komme til å være en revolusjon innen TV, men hvem vet? Jeg har jo stilt meg spørsmålet om det er lurt å bruke 20 000 på TV nå med ny teknologi rundt hjørnet?, men sitter likevel med en følelse at det kan ta noen år før vi har et bredt utvalg av OLED-skjermer i aktuell prisklasse... En ny skjerm er noe jeg i alle fall bør være fornøyd med en 5-årsperiode om det skal rettferdiggjøre innvesteringen for min del...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en OLED ikkje har 3x av alt som VT50 har iforhold til pris så er det egentlig poengløst i å sitte å vente i åresvis siden plasma prisene vil droppe som en stein og hvis man kan få 65 tommere til 20K som er i nærheten kvalitetsmessig en OLED og med 10 tommer mer vet iallefall eg ka mitt valg er.

Tipper egentlig at hvis ikkje VT60 slår Kuro i testmålinger så vil ikkje OLEDene gjøre det heller. Sannsynligheten for at Samsung og LG klarer å banke alt av tidligere tver bare pga det er en ny teknologi er usannsynlig siden hver eneste gang det kommer en ny teknologi så skal man prøve seg frem i noen år før de endelig klarer å makse potensialet eller melke markedet så lenge som overhodet mulig.

Hvis de hadde klart å lage en tv med 0 i sortnivå, 50000 i reell kontrast, 6500 kelvin, D65 fargestandard ferdig kalibrert så er det ingen vits i å lage ørten forskjellige tver noe som eg antar de kommer til å gjøre hvis de noensinne får kontroll på produksjonsproblemene sånn at de kan gi kundene en grunn til å bytte tver en gang i året.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo i grunn ut som en spennende nyhet:KDL-55HX955 | Alle LCD-TV-skjermer pÃ¥ 139Â*cmÂ*/Â*55Â*tommer | Overview | KDL55HX955BAEP | KDL55HX955 | Sony

Men det kan kanskje hende at den legger seg høyt i pris i starten? 55HX855 har jo kommet ned på 15000 nå...

Var også og så på Panasonic 55VT50 i dag. Syns den virket suveren ved siden av konkurrentene i butikken, der det hang skjermer i samme prisklasse fra alle de store merkene på samme vegg. Men med butikkinnstillinger er det vel ikke godt å vite.

Har alltid hatt en god følelse på japanerne egentlig. (Litt overraskende at ikke Panasonic helt ser ut til å hevde seg på LCD/LED, hvis jeg har rett inntrykk der?)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Din foreldede G20 har bedre bilde enn hvilken som helst 2012 LED modell. Men betyr foreldet at den ikkje er estetisk vakker eller at den er fylt opp med en haug med programvare vås så er det helt riktig.

LED er en dyr LCD med tynn ramme med mer feil og dårligere bildekvalitet enn 2008 modellene til Samsung og Sony. Men siden LCD har fått et nytt navn så må jo det være bedre...

Bildet i seg selv er jeg egentlig kjempefornøyd med,men problemene med innbrenninger,både faste og midlertidige er nok til at jeg irriterer meg. Foreldet betyr i denne sammenheng bare at den mangler en del (u)Smart-Tv-funksjoner sammenlignet med dagens nye skjermer å et litt middelmådig utseende. Kommer nok til å beholde den å heller spare til projektor!! Så får det bli som det blir.TV er ikke alt heller.....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt greit det, eg baserer meg alltid på bildet så man har noe objektivt å jobbe utifra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo i grunn ut som en spennende nyhet:KDL-55HX955 | Alle LCD-TV-skjermer pÃ¥ 139Â*cmÂ*/Â*55Â*tommer | Overview | KDL55HX955BAEP | KDL55HX955 | Sony

Men det kan kanskje hende at den legger seg høyt i pris i starten? 55HX855 har jo kommet ned på 15000 nå...
    Den så lekker ut den Sony'n der ja! Spent på prisen... Når Elkjøp selger LG 55960W til 22.995,- vil jeg tro denne Sony'n havner endel nærmere 30k i samme størrelse. Men, så vidt jeg husker, kostet samme LG ca 27k i Juli, så det detter raskt i pris!
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var også og så på Panasonic 55VT50 i dag. Syns den virket suveren ved siden av konkurrentene i butikken, der det hang skjermer i samme prisklasse fra alle de store merkene på samme vegg. Men med butikkinnstillinger er det vel ikke godt å vite.

Har alltid hatt en god følelse på japanerne egentlig. (Litt overraskende at ikke Panasonic helt ser ut til å hevde seg på LCD/LED, hvis jeg har rett inntrykk der?)
    Panasonic har en del gode IPS-LED skjermer i år. WT50 er ikke så aller verst, men ettersom det er IPS er sort nivået så forbanna elendig, slik som en LG.

Men Panasonic plasma Tvene er i en helt annen klasse og Panasonic vet det. Er ikke rart mange glemmer Panasonic lager LED

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

KDL-55HX955 til 25000,- på Eljkøp. Kommer i desember.
    Sony 55" 3D LED Smart-TV KDL-HX955 - Elkjøp

Newcomer Helgenen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei har selv nettopp gått over fra Panasonic pv20 plasma (50") til panasonic led tv. Jeg har ikke angret på det. TV står i stue med mye dagslys. Har veldig bra bilde og bildebehandling. Den er lekker å se på (noe som både jeg og fruen liker). Jeg kan absolutt anbefale denne. Legger med link til aktuell modell. Forhandleren hadde en vegg med vt50 - wt50 og Samsung sin 8005. Satt lenge å så på samme sending (ikke blue-ray) - Forfra så var bildet tilnærmet likt på alle tre (slik jeg kunne se det) Fra siden så falt Samsungen gjennom da bildet ble betydelig mye lysere. LED til Panasonic klarte dette mye bedre. Vel valget flat på led til Panasonic og det funker bra. Sitter å se fotball nå og det er det ingen problemer. :-D

Panasonic 55" 3D LED Smart-TV TX-L55WT50Y - Elkjøp

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld: endelig en 55vt50 på plass i stua. Vurderte å vente på vt60 eller Sony bak-led, men slik ble det altså ikke. Hatt skjermen i noen dager nå, og elsker den. Sett både vanlig tv, engelsk fotball, blu-ray og 3D-film og er overveldet over hvor mye bedre den er enn pv70. Kan ikke fatte at jeg skal komme til å angre meg for at det ikke ble led

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •