Samsung UE32ES6715 - lyst bilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung UE32ES6715 - lyst bilde

Hei, har kjøpt en Samsung UE32ES6715 til stua.

Jeg sliter med et lyst bilde og har prøvd å kalibrere med DVE Video Essentials. Men det blir liksom ikke helt bra.

Har sett endel rundt på nettet, og det kan se ut som om de ulike produktseriene har en slags felles "idealinnstilling".
    Stemmer dette, at alle Samsung TV'ene i 6 serien f.eks. vil kunne se bra ut med de samme innstillingene, eller vil de kunne variere stort fra eksemplar til eksemplar?

Har en Phillips TV i 7-serien nede i kjelleren. Den er virkelig knallbra, denne er stilt inn med en såkalt idealinnstilling som jeg fant på nettet.

Men det jeg undres over er at hvis det finnes en slik idealinnstilling så ville jeg forventet at produsenten stilte alle TV'ene inn på samme idealinnstillingen?

Jeg fant en idealinnstilling på en 46" Samsung i 6 serien. Jeg prøvde ut denne på min 32" siden dette også er 6 serien, men det ble helt feil. Og da mener jeg virkelig HELT feil. :-D

Det er forholdsvis enkelt å stille inn lysstyrke slik at den blir riktig, utfordringen er å få farger, kontrast og sortnivå bra. Her stiller jeg meg bestandig helt ut på viddene og må gå tilbake til fabrikkinnstillinger og begynne på nytt.

Jeg fant ut at ved å stille inn sortnivå til lav (og ikke normal) så ble sort skikkelig sort istedetfor grå, men så forsvant også til gjengjeld mye av nyansene i sortområdet slik at det ble litt mørkt i enkelte scener. Hvis jeg øker lysstyrken for å hente igjen detaljene, så blir det hele for lyst og blast...

Så, dersom noen har gode tips til innstilling av denne TV'en så hadde jeg satt stor pris på tilbakemelding!

Takker for alle innspill.

Hilsen
    Jon

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan også legge til at jeg sliter litt med å forstå forskjellen og sammenhengen mellom bakgrunnsbelysning og lysstyrke.

Også når det gjelder kontrast synes jeg det er vanskelig å finne en idealinnstilling. Hvordan kan jeg se om jeg har for lite eller for mye kontrast?
    Har brukt DVE, men testbildet jeg bruker til å justere kontrasten gir meg ikke så mye informasjon akkurat da TV'en uansett innstilling på kontrast klarer å skille mellom alle tonene i gråskalaen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •