Justering av sortnivå på LG Plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Justering av sortnivå på LG Plasma

Hei

Andre her som har testet dette?
    LG Plasma Panel tweaks for better blacks.

har en 60" PZ750 som jeg fikk i innbytte for ca 1 år siden da min PK950 tok kvelden.

Har alltid vært veldig missfornøyd med sortnivået på PZ750 sammenlignet med 950. 750 var så ille at man nesten ble sveiseblind av å sitte å se på den i mørket. En liten overdrivlese kanskje hehe.. men helt klart på nivå med en gammel billig LCD, noe som er helt uakseptabelt fra en plasma.

Etter litt sjekking rundt det panelet, fant jeg ut at det er samme panel. Så da tok jeg å prøvde metoden som jeg linket til over. Skrudde opp tv-en og justere på en del skruer for voltstyring osv til panelet.
    Feks justering av sortnivå helt til man får pixel missfire og så en lite hakk opp igjen.

Og må bare si WOW for en forskjell! det gikk fra å være grått til nesten like sort som ramma rundt. Dette uten å miste noen detaljer i mørke filmscener eller lysstyrke. 3d bruker jeg aldri, men prøvde det fort, og kan ikke se at det har blitt noe dårligere heller.
    Så kan ikke fatte hvorfor panelet var så dårlig stilt inn fra LG :/ 950 jeg hadde var nesten på nivå med det jeg har oppnådd på min tv nå.

Se vedlagt bilde for forskjell. Ble så sort at jeg sleit med å få fokusert med kameraet, og var lyst ute før. Men forskjellen er nesten like stor når man ser det med egne eier også.

Noen flere bilder i denne tråden fra andre som har gjort det samme:
    2011 LG XXPV450 and 400 Owner's Thread

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en voldsom forskjell!

Spørsmålet er jo om det er verdt å ofre garantien på tv'n for bedre sortnivå

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vet man mister den. Får håpe på det ikke skjer noe med den da

Men klarer ikke å se hvordan de skal vite at man har vært inni tv-en. Er ikke noe klistremerke eller lignende man river når man åpner. Og man kan ikke se på skruene at jeg har vært der :P

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har også en LG plasma, dog i de lavere prisklassene men jeg håper å kunne utføre denne "Tweaken" på min TV. Slik som den er nå så synes jeg farger og slikt blir gjenskapt på en god måte, gamma kart og slikt ser bra ut, men jeg føler ikke at sortnivået nødvendigvis er på skikkelig "plasma nivå".

Er dette noe man kan utføre på alle LG plasmaer og hvordan går det ut over fargerepresentasjon og slikt?

Btw. TV'n min er en LG 60PK250

Newcomer hunden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sortnivå.

Dette ser helt klart veldig spennende ut men vet ikke om jeg hadde turt å "mekke" bak i panelet :roll:
    For det første så forsvinner ganske sikkert garantien og hva med eventuelle senskader på tv`n......

Men igjen...ett spennende tema 8)

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes spennende ut8) Har Lg plasma selv(LG 60PZ950W)som er proff kalibrert
    hos AVshop,men jeg er ikke så imponert av sort nivåe på den
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg skrudd litt, og dette ble et helt annet dyr! Sortnivået er mye bedre! Ellers er ting uendret.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det vanskelig? Har selv en LG P970 T Plasma. Skrur du bare av hele bakpanelet for å komme til disse greiene?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Hørtes spennende ut8) Har Lg plasma selv(LG 60PZ950W)som er proff kalibrert
    hos AVshop,men jeg er ikke så imponert av sort nivåe på den

Uansett kalibrering så har LG ganske elendig sort nivå til å være plasma. Ser mer ut som tven til venstre, helt grått. Men den til høyre så ut som en ordentlig god panasonic / samsung der!

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha, den til venstre ser jo helt elendig ut, jeg har toppmodelen fra 2012, langt bedre sortnivå der enn det er på mange av dagens LED modeller, og den knuser min forrige LG LM55 670 T, men ser at det ikke er panasonic sort. Derfor denne tweaken hadde vært flott. Etter den hadde nok tven min stilt i samme klasse som en 60" VT eller ST serie

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Uansett kalibrering så har LG ganske elendig sort nivå til å være plasma. Ser mer ut som tven til venstre, helt grått. Men den til høyre så ut som en ordentlig god panasonic / samsung der!
    Skriver jo det at jeg ikke er imponert av sortnivåe:???:Hadde en 63tommer
    Samsung plasma før denne,og føler at det var en del bedre tv,men det fikk jeg
    rosa støy på,men uten om sort nivået er Lg`en en bra tv syns jeg
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan iallefall konstatere at min tv til 10000kr ser ut som om den koster godt over det dobbelte. Sortnivået ble enormt bra med litt tweaking. Etter å ha sett kalibreringstråder av min tv tidligere så har man vist at den har ganske korrekte farger og nå sitter også sortnivået som en drøm. Dersom noen er nysgjerrige så bor jeg i Oslo

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Jeg kan iallefall konstatere at min tv til 10000kr ser ut som om den koster godt over det dobbelte. Sortnivået ble enormt bra med litt tweaking. Etter å ha sett kalibreringstråder av min tv tidligere så har man vist at den har ganske korrekte farger og nå sitter også sortnivået som en drøm. Dersom noen er nysgjerrige så bor jeg i Oslo

Forskjellen var helt enorm. Det ser ut som forskjellen mellom 0.1cd/m2 og 0.02cd/m2! Fra grå til kullsort

Noen som har noen tester av din LG skjerm, eller LG skjermen fra den tråden ?

Funker dette på alle LG skjermer?

Kjøp en eller annen 60" LG til 8000,- som jeg har sett på tilbud også tweak dem fra sikkert 0.15cd/m2 sort til i hvert fall rundt 0.05

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Forskjellen var helt enorm. Det ser ut som forskjellen mellom 0.1cd/m2 og 0.02cd/m2! Fra grå til kullsort

Noen som har noen tester av din LG skjerm, eller LG skjermen fra den tråden ?

Funker dette på alle LG skjermer?

Kjøp en eller annen 60" LG til 8000,- som jeg har sett på tilbud også tweak dem fra sikkert 0.15cd/m2 sort til i hvert fall rundt 0.05
    Har så lyst til å prøve dette selv, men vil ikke ødelegge tven :P Fikk en fin instruksjon av boggis, får se om jeg tørr strekke meg til å åpne panelet bak en dag :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maks sort på min 60PZ250 er ca 0.14 cd/m2 så ikke kjempe sort nei... målt med K10 men fargene sitter bra og bildet er utrolig bra etter kalibrering. Så si helt jevn gråskala fra 10-100 IRE(20Pkt) kalibrert samt OK fargerom. Utrolig valuta for penga så fremt ikke maks sort er 1 pri! Selve bildekvaliteten er på høyde på de andre fra samsung og Panasonic minus sort som jo har en del å si for bilde.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Har så lyst til å prøve dette selv, men vil ikke ødelegge tven :P Fikk en fin instruksjon av boggis, får se om jeg tørr strekke meg til å åpne panelet bak en dag :P

Er du god teknisk så sier jeg kjør på. Sort er det absolutt viktigste for meg når det gjelder bildekvalitet.

Jeg klarer ikke å sette sammen lego omtrent, så jeg hadde ikke tørt å gjøre det selv, men heller spurt en litt mer teknisk kompis

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har prøvd dette på en panasonic ?
    er ikke fornøyd med svartnivået på min i mørkt rom, med litt lys i rommet er det bra..

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daniel NOR
    noen som har prøvd dette på en panasonic ?
    er ikke fornøyd med svartnivået på min i mørkt rom, med litt lys i rommet er det bra..
    G20 har velidig godt sort nivå... Så ville ikke tro det. Hadde den hatt samme effekt som hos LG plasma, så hadde en G20 fått Kuro sort!

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

(Jeg er klar over at dette er en gammel tråd, men emnet er såpass snevert at jeg tenkte det var bedre å ta det her enn å lage en ny tråd om det samme).

Jeg kjøpte nettopp en LG 60PB560V, og siden sortnivået ikke er helt slik jeg hadde håpet (min første plasma), så er jeg fristet til å prøve denne justeringen. Lurer derfor på om det er noen som har gjort dette i det siste?

Eventuelt om noen av de som har skrevet i denne tråden tidligere har noe å tilføye nå et par år senere? Har denne justeringen noen langtids bivirkninger for eksempel?

Hilsen Torstein

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Eg gjorde dette med min lg plasma for mangen år siden og funker som bare det og er ganske enkelt og gjøre,bare føl anvisningen som står der så går det kjempe bra og sorrtnivået blir fantastisk bra.og for dem som har kjøpt ny tv bruk sånn plastik skrujern så får ikkje skruene merker i seg.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •