Råd/tipps til 55"+ TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd/tipps til 55"+ TV?

Jeg sitter og leser på TV-forumet, og håper noen kan komme med tipps og råd til meg.
    Jeg har p.t ikke TV i det hele tatt, og savnet er jo der... Planen er å kjøpe en TV for å ha i stua. Rommet er lyst, og det er et stort vindu på kortveggen, som vil være på venstre side av TV'n. Jeg tenker derfor LED-TV, og ikke plasma. Avstand fra sofa til TV vil være ca 4,2 meter. Bredde på sitteposisjon er totalt ca 2,5 meter. Jeg ønsker 3D (men det har jo de fleste i dag). Jeg har en sønn på 4, og vi skal begge se TV, og film i 3D.

Så noen spørsmål, med utgangspunkt i LED-TV:
    1) Er det riktig å anta at aktiv 3D er best for oss, siden vi er såpass forskjellige i høyde?

2) Jeg har helt til nå tenkt på 55", men kanskje 60" vil være mer "riktig"?

3) Jeg ønsker ikke bruke fryktelig mye penger på TV nå, da jeg har en mistanke om at det ganske snart vil skje en endring i teknologi, som gjør at dagens TV'er vil dette dramatisk i pris (OLED). Med "fryktelig mye" mener jeg at ca 15.000 er OK.

Med dette som utgangspunkt, har noen her inne noen anbefalinger? Jeg ser at Elkjøp og Lefdal forhandler Sharp, eks denne: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...tv-lc-60le741s
    Er dette en "bra" TV ift pris?

Jeg er rimelig blank på dette, og håper noen tar seg tid til å komme med noen anbefalinger/råd!

Mvh
    Bimmer
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på leting etter noe tilsvarende, men ikke funnet noe spesielt enda. Tenkte i utgangspunktet på 741S jeg også, men er litt usikker på om den er så god som man ønsker.
    Ser nå at Komplett har tilbud på Panasonic 60" 3D LED TV TX-L60ET5Y Komplett.no - Panasonic 60" 3D LED TV TX-L60ET5Y. Finner relativt lite info om denne tv`en på nett...Så er det noen som har noen erfaringer/input om denne modellen - den kan kanskje være en alternativ kandidat?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går fikk jeg levert min Sharp LC60LE841S! I dag har den kommet opp på veggen (ikke helt lett når man er alene, men det gikk!). Jeg har såvidt fått prøvd den, og jeg må si jeg er fornøyd! TV'n er stor, 60" hjemme på stueveggen er noe annet enn 60" i butikken. Den har sølvfarget børstet ramme, noe som passer fint her hos meg. Tilkoplinger er greit plassert bak. Skjermen er ikke så blank som feks LG og Samsung, noe som gjør at den ikke reflekterer så mye som disse. Bilde synes jeg er godt, både kabelTV og BD i 2D og 3D ser flott ut! Jeg må vel skynde meg å si at jeg ikke er noen TV-bilde-ekspert, men helt subjektivt synes jeg dette ser knallbra ut!
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut Tror jeg får ta meg en tur på Elkjøp Megastore og se om de har 60LE841S eller andre 60"-tv`er utstilt.
    Er ikke noe tv-ekspert selv heller, så blir sikkert godt fornøyd med et eventuelt kjøp av Sharp`en jeg også - vi får se!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Lefdal og Elkjøp her om dagen. Utifra utspill og diskusjoner med de selgerne jeg snakket med, virket det som de hadde bra kompetanse på Tv-fronten. Begge disse selgerne kunne sterkt anbefale 60 tommeren av 841s, spesielt med tanke på forholdet mellom kvalitet og pris - han ene hadde til og med denne tv`en. Han som hadde denne modellen fortalte at den ikke var den beste out-of-the-box, men at den ble en god del bedre etter en bra runde kalibrering.
    Nå har jeg i dag bestilt en 60LE841S jeg også, så da er det bare å vente spent på nykjøpet.
    bimmernorge, ser at du har ordnet en tråd for kalibrering av denne modellen, så det spørs om jeg joiner den tråden der etterhvert
    Er du forresten fornøyd så langt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helguera
    Var innom Lefdal og Elkjøp her om dagen. Utifra utspill og diskusjoner med de selgerne jeg snakket med, virket det som de hadde bra kompetanse på Tv-fronten. Begge disse selgerne kunne sterkt anbefale 60 tommeren av 841s, spesielt med tanke på forholdet mellom kvalitet og pris - han ene hadde til og med denne tv`en. Han som hadde denne modellen fortalte at den ikke var den beste out-of-the-box, men at den ble en god del bedre etter en bra runde kalibrering.
    Nå har jeg i dag bestilt en 60LE841S jeg også, så da er det bare å vente spent på nykjøpet.
    bimmernorge, ser at du har ordnet en tråd for kalibrering av denne modellen, så det spørs om jeg joiner den tråden der etterhvert
    Grattis med TV Helguera! Jeg tror du blir fornøyd!8) Når får du din TV? En av selgerne jeg pratet med på elkjøp hadde også samme TV, og han anbefalte den varmt. Det virket på meg som han hadde vært borti noen skjermer, og visste hva han snakket om. Nå kjøpte jeg til slutt min TV på Lefdal, siden jeg har god erfaring med de fra tidligere.
    Jeg har hatt TV'n i 1 uke nå, og så langt må jeg si meg veldig fornøyd! Jeg synes bildet er veldig bra, men på grunn av skjermens størrelse er det ganske tydelig at HD-signaler er å foretrekke. SD blir litt "grøtete", feks gresset på en fotballbane.
    Siden jeg ikke har gjort målinger på min skjerm (det ligger litt utenfor min kompetanse) kan jeg ikke si at jeg har kalibrert skjermen. Derimot har jeg i kveld gjort justeringer tilsvarende kalibreringsresultatet på 70"-skjermen fra Sharp. Med disse innstillingene ble skjermen mye "roligere" å se på, og ikke så skarp. Jeg er ikke helt sikker på om resultatet av innstillingene er "riktige" for denne skjermen, jeg må nok se litt mer før jeg kan konkludere. Det hadde vært interessant å lese resultatet av kalibreringer for akkurat denne skjermen (altså 60"), men det har jeg ikke klart. Grunnen til at jeg er litt usikker på de innstillingene jeg nå har testet, er at med AV-mode satt til Standard er bildet veldig bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helguera
    Jeg håper du er oppmerksom på at 3D-briller ikke følger med denne TV'n, og at det må du kjøpe separat? Det er vel i grunn det eneste negative jeg har å si om denne TV'n foreløpig. Det er nesten som å selge en bil med 6-trinns girkasse, men der 6. gir er blokkert inntil du har betalt ekstra.:neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får tv`en på mandag. Men ettersom jeg skal få inn diverse ting og tang til leiligheten nå, hvor dette medfører litt ommøblering, så vet jeg ikke om jeg får den opp med det samme. Men det kommer nok ikke å drøye mange dagene før den skal opp
    Er klar over at man må kjøpe med 3D-briller. Har derimot bevisst avventet kjøp av briller, da jeg har vært litt i tvil om hva man skal kjøpe av 3D-briller og hvor mange. Har du kjøpt noen, og hvordan funker de i tilfelle? Vil sjekke opp hva som er best før jeg går til innkjøp av de - hvis det da i det hele tatt er noe spesiell forskjell på de?! Ikke vet jeg...
    Han jeg prata med på Elkjøp som hadde samme tv`en i 60", hadde prøvd å benytte gode innstillinger fra en kalibrering foretatt på 70". For hans del så hadde det ikke funket noe særlig bra, så det spørs om man må benytte 60"-innstillinger for å få noenlunde greie resultater.
    Jeg er derimot også ganske grønn når det gjelder kalibrering av tv`er, så det er nok ikke så mye hjelp fra min side heller. Men det må da gå an å få til et godt oppsett uten å jobbe livet av seg..
    Litt spent på hvordan SD-sendingene er da ettersom du nevner at man kan oppleve bildet som grøtete. Går mye på HD-sendinger her i gården, men kjekt å ha et godt SD-bilde også. Med noen justeringer så må det vel gå fint Høres uansett som en god tv!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mht 3D-briller gjorde jeg det enkelt, og tok med 2 originale Sharps-briller. Så vidt jeg har forstått er det ikke gitt at en brille fra en produsent vil fungere på en TV fra fra en annen produsent. Jeg har prøvd brillene på et par filmer nå, sist i går med Avatar, og det har fungert utmerket. Brillene kan stilles mellom 3D og 2D, slik at flere seere kan velge selv om de ønsker å se 3D. Brillene lades opp via USB, og det følger med tøypose og to forskjellige nesestykker.
    Jeg opplever ikke det å se på SD-sendinger som noe problem, men bildet er bare fryktelig mye bedre med HD.8) Man blir vel raskt bortskjemt....

Jeg har et spørsmål også: Sharp har noe de kaller "time-shift", som vil si at man skal kunne pause, spole og ta opp TV-sendinger. For å få til dette trenger man en USB-lagringsenhet. Jeg kjøpte derfor en HD, og koblet til TV'n. Nå har jeg innlagt kabelTV, og jeg har ikke fått denne funksjonen til å virke. Må man ha parabol eller annet for å få det til?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått tv`en og den er stoor ja Men som sagt tidligere så driver jeg å ommøblerer etc., så har ikke fått den opp enda.
    Jeg avventer med å kjøpe 3D-brillene, men det blir nok etterhvert dette også. Er veldig mye som står på agendaen for tiden, og det er ikke så prioritert for øyeblikket, da jeg er litt usikker på om det blir den store "wow-opplevelsen" i en stue...
    Antar at den "time-shift"-funksjonen skal fungere med både kabel-tv og parabol. Synes det er rart hvis den kun fungerer med parabol. Jeg har dekoder med opptaksfunksjon, så blir å benytte den istedet.
    Lurer på om jeg leste tidligere at den "time-shift"-funksjonen begrenset seg med at man ikke kunne se på en annen kanal ved opptak, og da blir PVR`en å foretrekke. Ser at du har kjøpt en HD. Litt usikker her, men det kan ikke være at HD-en har en annen oppbygging rundt filsystemet enn en USB, og HD-en derfor ikke er like "mottakelig" for opptak? Har ikke inngående kunnskap om dette, men det bare virket rart at du ikke fikk det til å fungere...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med ny TV!
    Jeg har sett Avengers og Avatar i 3D på min TV nå, og det fungerer utmerket synes jeg, uten at jeg har noe sammenligningsgrunnlag fra andre TV. Jeg har faktisk bare sett en film i 3D på kino tidligere, og med det spinkle grunnlaget må jeg faktisk si jeg er imponert. Det har ikke vært noe problem hittil med signalet mellom TV og brille, brillene er OK å ha på, og de lades raskt opp via USB fra PC'n.

Jeg kjøpte HD (en WD på 1TB) i samme butikk som jeg kjøpte TV'n (Lefdal), og tok det dermed for gitt at jeg fikk noe som passet TV'n når jeg forklarte hva den skulle brukes til. Jeg får nok sjekke dette litt nærmere. Ellers har jeg også fått med meg at det ikke går an å se på ett program og ta opp et annet med Time-Shift.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for den
    Nå har Tv`en kommet opp og den ser virkelig bra ut. Tror derimot den har litt å gå på ved å kalibrere den, så jeg får vel se nærmere på bildeinnstillingene.
    Jeg får nok kjøpe noen briller etterhvert også

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •