Plasma og flimring.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma og flimring.

Hei.

Var på Elkjøp idag og på veggen hang det endel forskjellige skjermer ved siden av hverandre. Både plasma-skjermer og Led-skjermer. Nå vet jeg ikke hvilken kilde som ble vist på skjermene, men Panasonics referanseskerm VT50 så heller ganske laber ut der den hang. I tillegg til relativt blasse farger så flimret den en god del. Så nesten ut som en gammel 50Hz CRT-skjerm. Har jo forstått det slik at plasmaene ikke helt kommer til sin rett i en slik setting, men det var flimringen som undret meg mest. Er det slik at plasmaskjermer flimrer når man ser vanlig TV?

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic flimmrer desverre og har alltid gjort det.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp pleier også og klare og få vt50 til og se ut som den dårligste tvn i butikken.

Om den kjørte den standard 'hd' demoen de har gående på hele veggen så er i alle fall på elkjøp hos meg dette et 1080i component signal altså 50hz 540p ikke akkurat ordentlig hd signal.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt enkelt sagt: Ser man vibrasjoner i et lysstoffrør, så er det stor fare for at man kan se det flimrer og oppstår regnbueeffekt på en plasma (og DLP projektorer). Der er nok LCD bedre i utgangspunktet.

Når det kommer til VT50 utstillt på Elkjøp, i et rom som har en belysning jeg håper man aldri vil finne i noe hjem, noe sted i verden, så kommer nok VT50 til kort på lysutbytte. En LCD med eller ute LED-lys vil lyse opp på en helt annen måte i sine dynamiske innstillinger gjort på fabrikk for å ha den TV-en som roper høyest "se på meg".

Steder som Elkjøp tjener bare penger på "masseprodukter". Dvs. mid-range modeller hvor de får kjøpt enorme kvanta til en lav pris. VT50 er kun en TV de har til salgs for å dekkes alle kundesegmenter. De tjener forholdsmessig lite per solgte eksemplar og de selger veldig få eksemplar. Derfor er det heller ikke veldig viktig å ha de beste innstillingene på disse - de leder ikke en kunde til den TV-en. Den TV-en er det kunden som vet at han/hun vil ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner en selger på elkjøp som fortalt meg at de stiller inn plasme med vilje grått og " kjedelig". De har fokus på LED. Dog de bruker dårlig signaler. Og ikke minst de setter alle lys i butikken på plasmaskjermene for at de skal virke dårlig. Så be de skru av lys som påvirker tvene og be de justere bildet optimalt(kalibret.) Så skal du se bildet blir bedre og slår LED ganske bra. Man legger merke ti LEd i butikken fordi de virker så bra me god lysstyrke og farger. Det er det man legger merke til i butikken. Syns selv LED virker veldig unaturlig og for skarp. Skarpere en ting egentlig er. Plasma er mer naturlig ift det vrikekelige. Men over til flimring. På plasma skal ikke dette skje. Da må du gå inn på innstillinger og se hva som står på og av av ekstra stæsj. Det påvirker bildet en del.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vi den på THX modus er den for mørk, har vi den på THX bright room får vi innbrenning. Anbefaler vi den så er det pga vi tjener penger på den eller vi har ikkje peiling ifølge kunden.
    At kundene går etter tvene med mest lys i kan vi ikkje gjøre en dritt med når de ser helt forferdelig ut men det er det de vil ha, prøv å forklar at bildet er feil så ser de dumt på deg.
    Prøv å forklare en random kis at den mørkeste tven i butikken er den som er best og koster 15-20000 kroner og at plasma har det beste bildet etter møkka tv2hjelperdeg kaster terningkast 6 på de dårligste LCD tvene på mange år.

Stille inn en Plasma kjedelig? Lurer sterkt på kas Einstein det er som bruker tid på å stille inn en plasma når det er gjort på 2 sekunder siden den er kjedelig av natur i butikk uavhengig av innstilling og hvis man vil unngå innbrenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for tilbakemeldinger

Har hatt LCD siden 2007 (LG37LB2R) og har aldri blitt helt komfortabel med bildet. Tenkte at jeg skulle oppgradere og gikk for en LG 46LM760. Stor forskjell og mye bedre bilde og dybdefølelse. Men, følte liksom at jeg hadde forventet meg noe mer av denne tven så jeg leverte den tilbake i dag. Har lest endel her inne i det siste og har inntrykk av at mange synes at plasma gir den beste tv-opplevelsen. Mulig at det er plasma jeg bør gå for, men likte ikke det jeg så på Elkjøp ang. flimringen på VT50, så jeg ønsker bare å få klarhet i om dette er et problem med plasmaen eller bare dårlig kilde/kalibrering.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flimring er noe en på jobben ser som eg ikkje ser på VT50 så det er individuelt, noen har mer og noen har mindre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsungen flimrer minimalt, men VT-en flimrer mye mindre i år enn foregående år tror jeg. Jeg legger ikke spesielt merke til det (men jeg ser det), men minnes at det flimret ekstremt mye på S20-en til sammenligning.

Det vil også hjelpe å få disse ut av butikklokalene og inn i en stue. Flimmeret blir litt mindre synlig i normale omgivelser, men det blir naturlig nok ikke borte. Dersom det er noe som vil plage så er nok ikke Panasonic-plasma veien å gå.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Netrom66
    Kjenner en selger på elkjøp som fortalt meg at de stiller inn plasme med vilje grått og " kjedelig". De har fokus på LED. Dog de bruker dårlig signaler. Og ikke minst de setter alle lys i butikken på plasmaskjermene for at de skal virke dårlig. Så be de skru av lys som påvirker tvene og be de justere bildet optimalt(kalibret.) Så skal du se bildet blir bedre og slår LED ganske bra. Man legger merke ti LEd i butikken fordi de virker så bra me god lysstyrke og farger. Det er det man legger merke til i butikken. Syns selv LED virker veldig unaturlig og for skarp. Skarpere en ting egentlig er. Plasma er mer naturlig ift det vrikekelige. Men over til flimring. På plasma skal ikke dette skje. Da må du gå inn på innstillinger og se hva som står på og av av ekstra stæsj. Det påvirker bildet en del.
    Den beste målestokken for bildekvalitet er menneskeansikt.

PÅ LCD/LED så blir mennesker for "pene", dvs alt glattes ut. Mens på de beste plasmaskjermene så vises alle porer og ujevnheter.

Legg til etterslep, kontrast og fargegjengivelse sett fra siden. LED kan ikke måle seg med en god plasmaskjerm.

Flimring skal selvsagt ikke forekomme på noen skjermer.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Flimring skal selvsagt ikke forekomme på noen skjermer.
    Litt usikker på hva du mener med denne. Panasonic-skjermene har da flimret i evigheter. At alle ikke ser det er derimot en helt annen ting.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Nå har min snart 4 år gamle Panasonic plasma stått på noen tusen timer her hjemme....dårlig med flimring her.....kilde: blu-ray/parabol/nrk via Riks TV...
    nå bruker jeg briller da :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Litt usikker på hva du mener med denne. Panasonic-skjermene har da flimret i evigheter. At alle ikke ser det er derimot en helt annen ting.

Hvis flimring inntreffer i normal seeravstand (ikke 0,5 meter unna), så er det ikke holdbart.

Likefullt har LED-skjermer så mange svakheter at man må avveie evt. ubehageligheter som følge av flimring opp mot dette.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke bekymret meg så mye for at plasmaene flimrer i butikken. Hver gang jeg tar meg en runde på Elkjøp, ser jeg veldig tydelig denne flimringen selv - ja, jeg blir faktisk litt sjokkert over hvor urolig og flimrete bildet er på alle plasmaene. Men hjemme er situasjonen en helt annen. Her merker jeg ikke noe plagsom flimring i det hele tatt, uansett om jeg prøver å se etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Hvis flimring inntreffer i normal seeravstand (ikke 0,5 meter unna), så er det ikke holdbart.
    Det gjør den, spesielt på lyse bilder. Det minner veldig om det gode gamle CRT-flimmeret som nevnt av noen andre her. Alle Panasonic-skjermene jeg har sett (i hvert fall av NeoPlasma-generasjonene) har flimret, men det er som sagt ikke alle som legger merke til det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ikke. Du finner ikke mye flimring på eldre modellene som PA50/PV500, PA/PV60(0), PV/PX70(0) og PV/PX80 (0), altså paneler fra tidsrommet 2005-2008. Flimring var derimot noe som tiltok hos Panasonic ved bl.a. intoduksjonen av 600Hz mellombilder og 10-serien. Siden den gangen har spesielt 20, 30 og 50-serien vært belemret med flimring. Noen reagerer lite på dette, andre kan rett og slett ikke ha en Panasonic plasma som følge av dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da forstår jeg det slik at dette er noe som ikke alle ser eller oppfatter som flimring. Jeg så det veldig godt på VT50 på elkjøp, så da er kanskje Panasonic utelukket for min del. Tror jeg må ta meg en tur på Expert og Hifi-klubben for å se flere plasmaer i aksjon før jeg konkluderer med noe som helst. Ihvertfall så taker jeg for de tilbakemeldingene som er kommet i denne tråden

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasmaene som står utstilt i butikkene står vel i "Dynamisk" modus med kontrast og lysstyrke på full styrke. Slike ekstreme instillinger vil sikkert gjøre flimringen mye verre enn innstillinger man bruker hjemme. Når de også er stilt ut ved siden av LCD-er som har et veldig rolig bilde, vil det også bidra til at bildet oppfattes som veldig urolig og flimrete i butikken.

Kanskje er det også en liten tilvenningssak. Kanskje det er derfor øynene mine ikke oppfatter dette som plagsomt hjemme. Men som sagt, jeg ser det veldig tydelig i butikken. Mitt inntrykk er at det er ytterst få som vil oppfatte plagsom flimring når tv-en har kommet på plass i stua. Det virker iallfall ikke som det er spesielt mange som klager over det.

Det kan jo hende at du er en av de få som er veldig følsom for dette. Men med mindre du er en av de som oppfattet flimringen fra CRT som plagsom, bør du ikke la det skremme deg fra å vurdere en plasma.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikkje verre enn å trykke på fjernkontrollen i butikken og sette den på thx cinema hvis den er på idiot innstilling i butikken.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •