Samsung 64E8005 eller Panasonic 65ST50?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung 64E8005 eller Panasonic 65ST50?

Hart hørt snakk om grønnstikk i Panasonicen, og mye buzzing i Samsungen.

Noen som har erfaringer med disse TVene? Andre faktorer å ta hensyn til? Vanskelig å avgjøre hva som skal handles.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha gått for Panasonic ST50. 1" større, noen lapper billigere, LANGT dypere sort nivå, bedre total kontrast. Husker ikke helt hvem av de to var best på farger, eller 3D.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette eventuelle grønnstikket er noe jeg vet jeg vil irritere meg "grønn" over, og det som gjør at jeg holder litt igjen. Såpass mange andre har nevnt at de har erfart dette problemet.

Forresten ligger 65ST50 ute til 21k på komplett, mot 20k for 64E8005 på samme side i skrivende stund.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror begge tv-ene vil være veldig gode valg. Sortnivået på Samsungen er ikke like bra som sortnivået til Panasonicen, men vi snakker om en forskjell på 0,01cd/m2 når vi kommer opp i den størrelsen der (Samsungen er målt til 0,02cd/m2 mener jeg å huske, mens Panasonicen ca. 0,01cd/m2).

Jeg tror Samsungen generelt er et tryggere valg ut fra egne erfaringer og opplevelser med begge produktene. Jeg vet det er ting Samsungen vil være overlegen på i forhold til Panasonic-en og omvendt. F.eks. er fargegraderingene mye bedre på Samsung, også i forhold til VT50 som har dobbelt så mange graderinger som ST50.

Bevegelsesflyten er også noe bedre på Samsung, men Panasonic har bedret seg kraftig fra i fjor. VT50-en jeg har nå buzzer mer enn D8005-en jeg nylig returnerte, så det er vel litt hipp som happ i så måte. Av de to der, forutsatt at du ikke trenger funksjoner som den ene har som ikke den andre har, så villeg jeg kanskje selv valgt den Samsungen med de prisene du oppgir.

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter selv enda "på gjerdet" ang mitt kjøp, men heller mer og mer mot samsungen... Nå er jo prisene også ganske så hyggelige etterhvert

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sto i samme situasjon som deg for et par uker siden - altså ST50-65" kontra E8005-64"!

Valget mitt falt på Panasonic for min del,men jeg har ikke sett Samsung sin , så jeg vet jo ikke hva jeg evt har gått glipp av !

Har hatt gode erfaringer med Panasonic før,så det var vel mest det som gjorde utslaget !

Kan hvertfall si meg meget fornøyd med ST 50'en , og det var uten tvil en stor oppgradering fra min gamle G20 !

Sortnivået er bare SÅ mye bedre,og jeg har heller ikke funnet noen andre "skavanker" som irriterer meg !

Men har som sagt ikke erfaring med Samsungen,så det kan godt vere jeg hadde blitt like fornøyd med den !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Jeg tror begge tv-ene vil være veldig gode valg. Sortnivået på Samsungen er ikke like bra som sortnivået til Panasonicen, men vi snakker om en forskjell på 0,01cd/m2 når vi kommer opp i den størrelsen der (Samsungen er målt til 0,02cd/m2 mener jeg å huske, mens Panasonicen ca. 0,01cd/m2).

Det du sier her er feil. Panasonic ST50 har 0.01cd/m² som du sier (eller 0.009cd/m² da) men det sort nivået du nevner på Samsungen har du antagelivis blandet med Samsung PNE6500. Samsung PNE6500 har sort nivå på 0.02cd/m², som ikke er helt på Panasonic nivå, mens Samsung PNE8000 faktisk har dårligere sort nivå!

Samsung PS51E8000 Calibration

Den målte 0.05cd/m² med 60hz innhold, og ellers 0.55cd/m² med 24/50

Det er forsatt velidg god, fargene er helt fantastisk, men sort nivået som jeg nevnte tidligere i tråden er langt dårligere. Blir 5 ganger lysere kontra Panasonicen, noe som gir den en laangt lavere kontrast.

Jeg er mer fan av Samsung D8000 og C8000 enn E8000, syns Samsung "bomma" litt i år. Men for all del; forsatt en god skjerm.

Samsung E8005 test/anmeldelse - FlatpanelsDK

Flatpanels har også testet denne skjermen, den fikk altså 0.05cd/m² i sort nivå her også. Lysstyrken var så lite som 84cd/m², noe som gjør at den ikke egner seg like godt i lyse rom / ikke helt mørke rom. Kontrasten er bare 1680:1 som er et utrolig skuffende resultat, men som sagt så yter skjermen veldig bra på farger, farge temp på 6669.

Til deg OP:

Samsung E8005 er fremdeles en "high end" TV, selvom bildekvaliteten blir slått av både ST50 og PNE6500. Sort er bare halvparten eller 1/5 så sort som E6500/ST50, kontrast er betydelig lavere, den er ikke særlig lyssterk heller, men som high end TV har den alle "bells and whistles" som du kan forvente i form av SMART TV funkskjoner, apps, widgets,

Den kule fjernkontrollen der! osv

Da jeg ikke er så opptatt av design og andre ting som ikke har med bildekvalitet å gjøre ville jeg uten tvil gå for ST50

Også vært å nevne:

Top 5 TVer basert på bildekvalitet, VT50 kommer som #1 så klart, fjor årets Sharp Elite #2, og på 3. plass kommer ST50.

Best 5 HDTVs: Picture quality - CNET Reviews

E6500 er på 5. plass, E8005 er ikke nevnt i topp 5.

"We compared the PNE6500 with the more-expensive PNE8000 and, while neither is the equal of any of the TVs above, they're both still excellent. If we had to choose one based on picture quality alone, it would, surprisingly, be the less-expensive PNE6500. We saw better shadow detail and bright-room performance on that TV and, although the 8000 handled a noisy signal better, it's still a very slim notch less impressive."

ST50 er årets kjøp, alt som kommer i mot den blir bare slått 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Det du sier her er feil. Panasonic ST50 har 0.01cd/m² som du sier (eller 0.009cd/m² da) men det sort nivået du nevner på Samsungen har du antagelivis blandet med Samsung PNE6500. Samsung PNE6500 har sort nivå på 0.02cd/m², som ikke er helt på Panasonic nivå, mens Samsung PNE8000 faktisk har dårligere sort nivå!

Samsung PS51E8000 Calibration

Den målte 0.05cd/m² med 60hz innhold, og ellers 0.55cd/m² med 24/50

Det er forsatt velidg god, fargene er helt fantastisk, men sort nivået som jeg nevnte tidligere i tråden er langt dårligere. Blir 5 ganger lysere kontra Panasonicen, noe som gir den en laangt lavere kontrast.

Jeg er mer fan av Samsung D8000 og C8000 enn E8000, syns Samsung "bomma" litt i år. Men for all del; forsatt en god skjerm.

Samsung E8005 test/anmeldelse - FlatpanelsDK

Flatpanels har også testet denne skjermen, den fikk altså 0.05cd/m² i sort nivå her også. Lysstyrken var så lite som 84cd/m², noe som gjør at den ikke egner seg like godt i lyse rom / ikke helt mørke rom. Kontrasten er bare 1680:1 som er et utrolig skuffende resultat, men som sagt så yter skjermen veldig bra på farger, farge temp på 6669.

Til deg OP:

Samsung E8005 er fremdeles en "high end" TV, selvom bildekvaliteten blir slått av både ST50 og PNE6500. Sort er bare halvparten eller 1/5 så sort som E6500/ST50, kontrast er betydelig lavere, den er ikke særlig lyssterk heller, men som high end TV har den alle "bells and whistles" som du kan forvente i form av SMART TV funkskjoner, apps, widgets,

Den kule fjernkontrollen der! osv

Da jeg ikke er så opptatt av design og andre ting som ikke har med bildekvalitet å gjøre ville jeg uten tvil gå for ST50

Også vært å nevne:

Top 5 TVer basert på bildekvalitet, VT50 kommer som #1 så klart, fjor årets Sharp Elite #2, og på 3. plass kommer ST50.

Best 5 HDTVs: Picture quality - CNET Reviews

E6500 er på 5. plass, E8005 er ikke nevnt i topp 5.

"We compared the PNE6500 with the more-expensive PNE8000 and, while neither is the equal of any of the TVs above, they're both still excellent. If we had to choose one based on picture quality alone, it would, surprisingly, be the less-expensive PNE6500. We saw better shadow detail and bright-room performance on that TV and, although the 8000 handled a noisy signal better, it's still a very slim notch less impressive."

ST50 er årets kjøp, alt som kommer i mot den blir bare slått 8)
    TVen skal som sagt stå i stua (aldri sollys direkte på skjermen). Med både bedre sortnivå og bedre lysstyrke enn Samsungen høres det ut som et enkelt valg dersom ikke design og finesser er avgjørende.. ST50 gir inntrykk av mye TV for pengene, noe også testen i WATT underbygde. Men som tidligere nevnt, dette med grønnstikk som noen har opplevd gjør meg litt urolig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Sto i samme situasjon som deg for et par uker siden - altså ST50-65" kontra E8005-64"!

Valget mitt falt på Panasonic for min del,men jeg har ikke sett Samsung sin , så jeg vet jo ikke hva jeg evt har gått glipp av !

Har hatt gode erfaringer med Panasonic før,så det var vel mest det som gjorde utslaget !

Kan hvertfall si meg meget fornøyd med ST 50'en , og det var uten tvil en stor oppgradering fra min gamle G20 !

Sortnivået er bare SÅ mye bedre,og jeg har heller ikke funnet noen andre "skavanker" som irriterer meg !

Men har som sagt ikke erfaring med Samsungen,så det kan godt vere jeg hadde blitt like fornøyd med den !
    Står den i et opplyst rom? Hvordan oppleves refleksjoner i så fall?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan legge til at grunnen min for at jeg heller mot Samsungs modell er at jeg har hittil god erfaring med merket, og har en 50" på stua i dag. Den er nå 4 år gammel, og bare 720p, men den gjør fremdeles en grei jobb...

Designmessig, så mener jeg at Samsung er penere enn pana'en, men det er jo en subjektiv sak da.....

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krestiball
    Står den i et opplyst rom? Hvordan oppleves refleksjoner i så fall?
    Den står i en stue ja - og det er noen store vinduer på en langsiden!

Litt refleksjoner er det nok , men ikke mer enn jeg kan leve med - det er tross alt på kveldstid og fra nå og 9 mnd framover over som er TV høytid for meg hvertfall !
    Og den er bra lysterk,så dette fungere hvertfall helt topp for min del !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OP spør konkret om 64" E8005, og den yter som kjent bedre enn 51" mtp sortnivå, så slc har sine ord i behold hva angår forskjellene i sortnivå.

Hvis man leser testen av E6500 (på cnet som det ble lenket til)står følgende om den:

"For the price, the Samsung offers excellent levels of black and is every bit the equal of the excellent ST50 in this regard".

Om E8005 skriver de:

"The PNE8000 tied the superb ST50 for darkest shade of black in the room aside from the two Elite TVs (Sharp and Pioneer), clearly outblacking last year's Samsung plasma and, to a lesser extent, the VT30."

Jeg eier ingen av de, men at de større Samsungene (også) har top notch sortnivå har jeg fått med meg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dog interessant at flatpanelshd (leste testen i etterkant) har målt 64" til 0.05cd/m2 også, men det må vel være noe feil der gitt at E6500 med nøyaktig samme panelet er målt til 0.02cd/m2, hvilket er sort nok for de fleste (VT50 i Professional mode tror jeg faktisk også ligger på ca. 0.02cd/m2)

Jeg kan jo legge til en liten liste over egenskaper jeg synes hadde betydning for meg, og hvordan min personlige oppfatning av forskjellen mellom Samsung og Panasonic er (riktignok en D8005 vs. VT50, men tror ikke E8005-en er veldig mye verre), merket som yter best nevnes bak hver egenskap.

DVB-S-tuner : Panasonic, Samsung sin virket jo ikke ordentlig.
    Bevegelse/flyt : Samsung
    Dithering-støy : Samsung
    3D : Panasonic, men veldig marginalt
    Sortnivå : Panasonic, men på større skjermer marginal forskjell
    Stabilitet i sortnivå/kontrast: Panasonic, Samsungen sliter litt med både floating blacks og fluctuating brightness.
    Fargegraderinger : Samsung, milevis bedre. Fremdeles veldig "hakkete" overganger hos Panasonic, og GT/VT skal ha dobbelt så mange som ST.
    Jevnhet i panelet : Samsung. Panasonic evner ikke å få dette 100%, D8005-en var strøken og forventer også at E8005 er det.
    Image retention : Samsung. Panasonicen suger til seg IR mye raskere og den er seigere å få vekk. Samsungen fremstår nesten som immun i forhold.
    Brukergrensesnitt : Panasonic. Samsung har mye å lære om brukervennlighet...

Sånn jevnt over har begge sine styrker og svakheter, det avgjørende for meg ble DVB-S. Alle andre svakheter har jeg kunnet akseptere. Jeg mener fremdeles at Samsung har færrest skavanker som irriterer og derfor nok for mange er et tryggere valg. Dette er også en holdning som ble delt av veldig mange andre med meg under fjorårets VT30-fiasko da relativt mange på avforums hoppet fra Panasonic til Samsung.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortid var det en 100hz funksjon på Samsung fra ifjor? Hakket som et udyr på panoreringsdemoen på Samsungen, mens den flyter på VT50 med IFC på medium selv om det ser helt jævlig ut i virkeligheten dog. Og AutoDNR som ikkje var mulig å ta av var og irriterende.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DNR lar seg skru av på E6500 slik jeg forstår det, men ikke på toppmodellen E8500. Forstå det den som kan.
    Hadde jeg hatt behov for en TV på 60+ tommer hadde jeg gått for E6500 fremfor E8500 for å være helt ærlig. Sikkert noen som har nevnt dette før: ingen innbrenningsproblematikk eller unødig prosessering av bildet + ting slc har nevnt gjør at E6500 sansynligvis er den beste europeiske Samsung TV på HD materiale. Dessverre må jeg ha en 50" (2 meter sitteavstand). Der svikter Samsung på sortnivå i.f.t. Panasonic. Så det suser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Kortid var det en 100hz funksjon på Samsung fra ifjor? Hakket som et udyr på panoreringsdemoen på Samsungen, mens den flyter på VT50 med IFC på medium selv om det ser helt jævlig ut i virkeligheten dog. Og AutoDNR som ikkje var mulig å ta av var og irriterende.
    Hakkingen man så på Samsungen (og også VT-en uten IFC) skyldes i all hovedsak materialet. Hva jeg mener med bedre bevegelser er at det er langt mindre "trails" å se på Samsungen kontra VT-en.

Dette med at DNR ikke kunne skrus av er en bug som ble fikset relativt tidlig i firmware. VT50 har fått mindre problemer med trails enn det VT30 hadde, men Samsungen er fremdeles bedre (Igjen, med IFC av... å sammenligne med IFC aktivert på panoreringsdemo er bare latterlig. Selvsagt vil det se smoothere ut med en skjerm der det skjer frameinterpolering, problemet er bare at det som du påpeker kan se jævlig ut "i virkeligheten")

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og derfor gruer eg meg til 48p selv om det liksom skal glatte ut bevegelse til å bli mer virkelighetsnært. Såpeopera effekt = grøss og gru.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare gi gratis PR til MPX og Panasonic

MPX.no - Panasonic 65" 3D Plasma TV TX-P65ST50Y

16 800 kroner for en 65" ST50 er bare for billig til å ikke kjøpes. Om bare jeg var ute etter en 65" HDTV 8)

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Og derfor gruer eg meg til 48p selv om det liksom skal glatte ut bevegelse til å bli mer virkelighetsnært. Såpeopera effekt = grøss og gru.
    Deeeilig synes jeg Er jo kjedelig å ha så bra bilde og så fort noe beveger seg så blir det grøt....men jeg tipper det er nok mulig med 48p materiale å slå på 24p.

Jeg gikk sporenstraks inn i menyen på VT50 i THX modus og slå på "såpeopera" effekten på full spikker..kanon bilde!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Må bare gi gratis PR til MPX og Panasonic

MPX.no - Panasonic 65" 3D Plasma TV TX-P65ST50Y

16 800 kroner for en 65" ST50 er bare for billig til å ikke kjøpes. Om bare jeg var ute etter en 65" HDTV 8)

Grattis

Det er ett SLIKT tilbud jeg sitter og venter skal komme på Samsungen!! For jeg sitter nå om dagene og omtrent trykker på kjøpknappen.. Er finevær og sol ute i dag, så nå tar jeg meg en tur på motorsykkelen og kjører litt rundt på sjappene og sjekker om de kan matche en slik pris

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •