projektor eller tv i hvitt rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

projektor eller tv i hvitt rom?

Jeg har vært litt rundt på Forumet og sett. de sier at hvis man har helt hvitt rom + vinduer + skråtak så er PJ en dorlig idè? har hatt lyst på PJ altfor lenge, men så lenge jeg har hørt rykter om at hvitt lyst rom ødelegger for sortnivået på PJ så har jeg blitt litt skeptisk... :roll:

Burde jeg kjøpe meg PJ+Lerret til 10-12K eller en 60-65" TV?
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...kino-test.html her for mer bilder av rommet

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt hvitt rom er drepen for et godt sortnivå. Så i dette tilfellet må det bli en tv. Hvis du ikke har mulighet for å male/maskere rommet da?

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ho mor sier at jeg kan male den ene veggen(frontveggen) peppersort, men ikke noe mere, så det blir vell ikke mye forskjell av det?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei i grunn ikke. Men du kan jo maskere veggene med sort scene molton. Det hjelper jo en god del.

AVshop.no / Gerriets Scenemolton R55 B=300cm 300g/m² Bomull B1 svart pr. m

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en projektor i et hvitt rom og den ser helt fantastisk ut! hakeslep på alle som ser film hos meg

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken projektor er det??

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har desverre ingen ideer enda, fordi jeg har svært lite peiling på PJ :/

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen tips på gode projektorer fra 10000 og nedover?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Hvilken projektor er det??

Hvis denne kommentaren var rettet mot meg så bruker jeg en Infocus SP8602. Bildekvalitet i mitt hvite rom er på nivå med hifi klubben Optoma HD87/83 i et grå malt rom. jeg opplever sort så mørkt som veggen er i hvertfall.

Selvfølgelig hadde bilde vært enda bedre i et grått eller sort rom, men det ser også helt fantastisk bra ut. Kostet meg kun 12 000 fra AVshop også (ny pris på 20 000 i utlandet!)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir kanskje ikke det beste sort nivået.

Men hvite vegger er nok bedre enn andre farger for er veggene f.eks grønne så blir grønfargen reflektert (selv om projektorn er eneste lyskilde) tilbake på lerretet og du vil få en tint i fargene.

Dette kommer jo selvsagt også ann på hvor lyst selve bilde er også så får ikke kaøibrert det vekk heller.

Fins jo og mulighet for og ha gardiner langs veggene på skinne som du så kan trekke for når du vil ha rommet lyst igjen, vurderer den løsninga sjøl siden jeg er litt for gammal til og ville male stua svart :-P og har ikke dedikert rom til 'kino'.

Har sånn sett en billig optoma hd100x, ikke kalibrert eller noe sånt men foretrkker den til lokal kinon iaff, den selges vel ikke lenger men ga og bare 7k for den og lerret sammen.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva om jeg legger noe stoff der førsterefleksjonen kommer da? vil det gi bedre resultater, noe sånn som dempeplater eller bare høyttalerstoff ifra biltema?:wink:

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tven ville vært LG 60PM670T 60" THX-godkjent full HD 3D plasma-TV eller sharp sin 60"

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har også prosjektor i hvit stue og det ser veldig bra ut

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også har projektor i bortimot hvitt rom, og ja, sortnivået lider, men jeg er ikke så fanatisk på dette med sortnivå, bare skyggedetaljene er der, og jeg er veldig fornøyd, selv med hvitt lerret (Optoma HD82) så det handler mye om hva en er vant til, og hvor kresen en er på bildet.

Hvis du har et noenlunde lite rom så påpekte Gorm i en annen tråd nylig at en bør heller sortmale bakveggen hvor projektoren henger for å hindre refleks derfra mot lerret (iom lyset som reflekteres fra lerret treffer bakveggen mest i små rom). Sortmaler du veggen bak projektoren vil det bare ødelegge sortnivået ytterligere da kontrasten mot bakveggen blir veldig tydelig...

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Jeg også har projektor i bortimot hvitt rom, og ja, sortnivået lider, men jeg er ikke så fanatisk på dette med sortnivå, bare skyggedetaljene er der, og jeg er veldig fornøyd, selv med hvitt lerret (Optoma HD82) så det handler mye om hva en er vant til, og hvor kresen en er på bildet.

Hvis du har et noenlunde lite rom så påpekte Gorm i en annen tråd nylig at en bør heller sortmale bakveggen hvor projektoren henger for å hindre refleks derfra mot lerret (iom lyset som reflekteres fra lerret treffer bakveggen mest i små rom). Sortmaler du veggen bak projektoren vil det bare ødelegge sortnivået ytterligere da kontrasten mot bakveggen blir veldig tydelig...
    verste problemet mitt er vell at der jeg har bakvegg er det er vindu + at veggen er hvit, og bakveggen er det tvilsomt at jeg får lov å male
    har sett på en Epson projektor EH-TW5900 selges for Epson projektor EH-TW5900 - Elkjøp på elkjøp, er dette en grei nok projektor? og ja, jeg er kresen på bildet! :wink:

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å snu rommet slik at det som nå er bakvegg blir en sidevegg? Evt bytte om på bakvegg og ha nedtrekkslerret foran vindu? Og det trenger jo ikke være svart, en litt mørkere matt farge vil hjelpe mye...

Vet ikke noe om TW5900, men skeptisk til 2000 ansi lumen i hjemmekino (med mindre en har et veldig stort lerret), men hvis Gorm skulle kikke innom tråden kan han sikkert si noe om den

Jeg også er kresen på bildet, men kan leve med mørkegrått så lenge skyggedetaljene er der.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Er det mulig å snu rommet slik at det som nå er bakvegg blir en sidevegg? Evt bytte om på bakvegg og ha nedtrekkslerret foran vindu? Og det trenger jo ikke være svart, en litt mørkere matt farge vil hjelpe mye...

Vet ikke noe om TW5900, men skeptisk til 2000 ansi lumen i hjemmekino (med mindre en har et veldig stort lerret), men hvis Gorm skulle kikke innom tråden kan han sikkert si noe om den

Jeg også er kresen på bildet, men kan leve med mørkegrått så lenge skyggedetaljene er der.
    da vil jeg bli sittende 1,5-2meter unna og ha en vegg på 5,5 meter å kikke på..vil bli litt for nerme vil jeg tro.. :-) er ikke bare en thx sertifisert 60" plasmatv like greit? :-D

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har JVC X30 i en hvit stue her, det fungerer overraskende bra, er fornøyd med sortnivået, har grått lerret som hjelper en del da. Ville aldri ha vurdert TV som erstatning..

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epsons TW5900 er en meget god projektor for prisen ja bare å kjøre på.

Om du vil ha plasma, hadde jeg aldri gått for LG, men en Panasonic VT50 eller ST50.

Problemet med de er at om du skal ha 65" koster det over 20 000 for ST50 og 27 000 (?) for VT50..

bildet blir jo mye bedre enn projektorer på markedet, men mindre.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nesten anbefale å se en projektor i et hvitt rom for å se hva du syns. mange er tydligvis fornøyd med et blast bilde uten dynamikk og ansi kontrast. Personlig ville jeg aldri valgt en projektor i det rommet, men som sagt folk er forskjellige.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •