Ny mellom/budsjett-klasse stue-tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny mellom/budsjett-klasse stue-tv

Kunne trengt litt hjelp til valg av ny stue-tv. Liker i utgangspunktet plasma suverent best, men siden jeg har en god plasmaskjerm i kjelleren så vurderere jeg å krype til korset og kjøpe en LED til en godt opplyst stue. Trenger en grei all-round TV for hele familien og 3D er IKKE et viktig kriterie. Størrelsen må være rundt 50" (+/-5")

Etter litt intens googling har jeg kommet frem til 3 alternativer:

Panasonic TX-L47ET5
    Philips 46PFL5007
    LG 47LM620

Hadde satt veldig pris på om noen kunne gitt meg litt brukererfaringer på disse modellene, eller har noen andre anbefalinger i prisklassen rundt 8000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å finne noe info on sortnivå på Philips-skjermen. Noen som vet?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TX-L42E5B/ TX-L32E5B (E5) LED TV Review
    LG 42LM620T Performance

0.04 kvalifiserer til at svart er svart så ingen av disse har egentlig noe sortnivå å hoppe i taket for på kveldstid. Ser svart ut så lenge dagslyset treffer de for å si det på den måten.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Panasonic TX-L42E5B/ TX-L32E5B (E5) LED TV Review
    LG 42LM620T Performance

0.04 kvalifiserer til at svart er svart så ingen av disse har egentlig noe sortnivå å hoppe i taket for på kveldstid. Ser svart ut så lenge dagslyset treffer de for å si det på den måten.

Ingen av de hadde så dyp sort nivå heller.

0.10 cd/m² på Panasonicen og 0.163cd/m² på LG.. begge vil produsere blå aktig - lilla toner der hvor det skal være sort.

---

Tror jeg misforsto det du postet

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min formulering som er på trynet ja, 0.04 er grensen for at sort er sort og ingen av disse har det i utgangspunktet hvis ikkje man vile bruker 3000 kroner på kalibrering.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det ikke blir svart-svart er jeg klar over, men sortnivået er fortsatt et viktig kritere.

I utgangspunktet så frister Panasonicen mest, men på de testene jeg har lest så har sortnivået vært nevnt som en svakhet. Er i grunn det som gjør meg mest usikker på denne, men hvis dette er likt for alle LED i denne klassen så er det jo ikke noe å henge seg opp i uansett.

Philipsen klarer jeg ikke å finne hverken erfaringer på dette, eller hva slags panel de bruker. Når jeg så på de i butikken så likte jeg bilde best på Philipsen, men med den belysningen og mangelen på informasjon om instilligene er det jo umulig å vurdere skikkelig.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av koveraasen
    At det ikke blir svart-svart er jeg klar over, men sortnivået er fortsatt et viktig kritere.

I utgangspunktet så frister Panasonicen mest, men på de testene jeg har lest så har sortnivået vært nevnt som en svakhet. Er i grunn det som gjør meg mest usikker på denne, men hvis dette er likt for alle LED i denne klassen så er det jo ikke noe å henge seg opp i uansett.

Philipsen klarer jeg ikke å finne hverken erfaringer på dette, eller hva slags panel de bruker. Når jeg så på de i butikken så likte jeg bilde best på Philipsen, men med den belysningen og mangelen på informasjon om instilligene er det jo umulig å vurdere skikkelig.
    Etter min erfaring og test lesing hadde jeg stolt på at Philips har best sort av de 3 her. Panasonic LED tvene er utrolig skuffende med dårlig sortnivå, særlig kontrast fra plasma tvene de lager, og LG har aldri vært bra på sort nivå om det er LED eller plasma. Philips derimot har mer peil på LED og har laget utrolig gode skjermer med dyp sort (f.eks 9706)

Her er flatpanels ang. Philips 6606 som var mellompris modellen til Philips i 2011. 0.03cd/m² sort nivå.. 4100:1 i kontrast

Philips 6000 (6606) test/anmeldelse - FlatpanelsDK

Nå vet jeg ikke hvordan 2012 5000 serien er i forhold til fjorårets 6000 serie da men...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde gått for philipsen av de 3 der ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tilbakemeldinger!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn til info, så ble det en Philips 5007 på meg. Etter noen dager er inntrykket sånn middels. Stort sett fornøyd med bildet. Litt mer clouding enn jeg hadde håpet, men ikke noe stort problem. Bra farger og skarpe fine bilder - som er det viktigste.

Lyden er helt håpløst dårlig sammenligned med min eldre og en mer lubbene plasma, men det var i grunn forventet. Soundbar ble løsningen.

Designet på TVn er det beste jeg har sett i denne prisklassen, så den gjør seg veldig bra på stue-veggen. De fleste kontaktene vendt ned og til siden (bortsett fra noen analoge og LAN), så et veggfeste med 16mm klaring fungerte finfint.

Enkel og grei meny, men savner litt mer "avanserte" muligheter. Alt er litt fordummet. Også et stort minus at det ikke er mulighet for å velge inngang direkte med fjernkontroll (harmony), så det er fort gjort å bomme på inngangen - noe som kan være frustrende for ungene.

Har gjort en kjapp test med DLNA mot Plex Media Server uten hell, men skal se mer på det senere.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av koveraasen
    Sånn til info, så ble det en Philips 5007 på meg. Etter noen dager er inntrykket sånn middels. Stort sett fornøyd med bildet. Litt mer clouding enn jeg hadde håpet, men ikke noe stort problem. Bra farger og skarpe fine bilder - som er det viktigste.

Lyden er helt håpløst dårlig sammenligned med min eldre og en mer lubbene plasma, men det var i grunn forventet. Soundbar ble løsningen.

Designet på TVn er det beste jeg har sett i denne prisklassen, så den gjør seg veldig bra på stue-veggen. De fleste kontaktene vendt ned og til siden (bortsett fra noen analoge og LAN), så et veggfeste med 16mm klaring fungerte finfint.

Enkel og grei meny, men savner litt mer "avanserte" muligheter. Alt er litt fordummet. Også et stort minus at det ikke er mulighet for å velge inngang direkte med fjernkontroll (harmony), så det er fort gjort å bomme på inngangen - noe som kan være frustrende for ungene.

Har gjort en kjapp test med DLNA mot Plex Media Server uten hell, men skal se mer på det senere.
    I hvertfall er ikke clouding så ille som Samsung og Panasonic LED tver Håper ikke du pleier å bruke TV ht som lydkilde? blir bare dritt uansett. Alltid gå for eksterne ht. Får SÅÅÅ mye bedre lyd altså. Er ikke stor fan av av lydplanker heller, men langt bedre enn det som følger med tven.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke mye clouding, men ser litt i det ene hjørnet. Virker nesten som det er litt flaks/uflask som bestemmer om du få en skjem med eller uten dette. Uansett ikke noe stort problem i det rommet den står i og innholdet som blir vist 90% av tiden.

Lydplanke er et veldig fint kompromiss mellom bra lyd og kabel-h*****

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •