top 5 LED tver (CNET) - Skuffende?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

top 5 LED tver (CNET) - Skuffende?

Når det er snakk om "top5 beste TVer" hvert år er det sjeldent vi ser en LED TV, etter som plasma har dominert siden CRT døde. Men aldri har det vært SÅ stor kvalitets forskjell mellom LED og plasma?

"This year the gap between the picture quality of the best LED/LCD TVs and the best plasma TVs has grown wider than ever. Unless you're interested in [[overspending for]] buying a Sharp Elite, there's no 2012 LED TV that can come close to the picture quality of even midlevel plasmas like the Panasonic TC-PST50 and Samsung PNE6500."

Sony HX850 ligger på 1. plass, resten av lista finner du her:

Five best LED TVs for picture quality | TV and Home Theater - CNET Reviews

LED produsenter bør skjerpe seg. Rett og slett skam at til og med mellom priset plasma modeller BANKER "high end" LED tver som koster mer en til og med plasma flagskip! Kan en av årsakene til LANGT dårligere LED TVer kontra plasma være pga av forberedelse (og dermed tid,penger og ressurser) for OLED?

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke så enkelt, det er smak å behag som på alt mulig rart. Selv om skjermer som er rimelige og er nærmere referansen og korrekt farger/sortnivå osv betyr ikke at det er det bildet som kunder foretrekker.

Jeg skjønner godt dem som vil ha fks ST50/VT50 eller en ES8005. Det er totalt forskjellige bilder og en skala på et ark betyr ingenting om øyet ikke liker det en ser.

Sier ikke lcd eller plasma er bedre eller dårligere men akkurat som en bruker tid på å finne den perfekte kombinasjonen for å få den lyden en personlig liker er det også med tv mener nå jeg da.

Når det er sagt så tror jeg også at plasma er borte om kanskje 5år, lcd hybrid skjermer vil ha fått store fremskritt og OLED vil nok ta helt over når prisen er gått ned.

Tid vil vise...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Det er nok ikke så enkelt, det er smak å behag som på alt mulig rart. Selv om skjermer som er rimelige og er nærmere referansen og korrekt farger/sortnivå osv betyr ikke at det er det bildet som kunder foretrekker.

Jeg skjønner godt dem som vil ha fks ST50/VT50 eller en ES8005. Det er totalt forskjellige bilder og en skala på et ark betyr ingenting om øyet ikke liker det en ser.

Sier ikke lcd eller plasma er bedre eller dårligere men akkurat som en bruker tid på å finne den perfekte kombinasjonen for å få den lyden en personlig liker er det også med tv mener nå jeg da.

Når det er sagt så tror jeg også at plasma er borte om kanskje 5år, lcd hybrid skjermer vil ha fått store fremskritt og OLED vil nok ta helt over når prisen er gått ned.

Tid vil vise...
    Tror egentlig LED vil dø ut før plasma. CCFL LCD er nesten helt dødt nå. Hvem er det som lager slike TVer lenger? De finnes vel bare på bunn modellene, resten har byttet ut mot LED belyst LCD. Når OLED kommer (og det vil ta 2-3 år før den virkelig begynner å selge regner jeg med) kommer vel Sony, LG, Samsung, Philips osv ha samme forhold med LED som de har med CCFL belyst LCD i dag. Bunn modellen la oss si "K4000" til Samsung blir kanskje kant LED-LCD og K5000, K6000, K7000 og K8000 blir da OLED modeller.

plasma vil forbli et billig alternativ i mange år før OLED blir rimelig. Og det er ikke sikkert OLED blir guden av alle TVer, hvem vet, kanskje Panasonic slår til med Pioneers ECC panel og lanserer Project Kuro 10G på nytt 9mm tynn, lav strømforbruk og perfekt sort, kan vel ikke bli bedre enn det ?

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel neste helg IFA 2012 sparker igang? Skal bli spennende å se om det blir noe nytt å se der og ikke minst hva prisen på OLED fra LG og Samsung blir.

Blir sikkert helt hår reisende i starten

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde bare kunder kjøpt tv etter bildet.... TV bildet man ser i en butikk er en illusjon, at folk blir lurt opp i stry av testsider, en såkalt ekspert i vennegjengen eller selgere betyr at det er langtifra et objektivt valg.

En tv har skalaer man skal oppfylle, lyd er objektivt. En mp3 for meg har god nok lydkvalitet sålenge den har rundt 320kbps, men eg vet at flac høres bedre ut og velger heller det hvis det er tilgjengelig. Problemet med lyd er at det ikkje finnes noen ultimat oppskrift som det gjør med en tv. Derfor er det umulig å si ka som låter best i gitte omgivelser til diverse typer musikk og film.
    Har man derimot en tv med perfekt gamma, perfekt sort, perfekt fargegjengivelse, ingen gjenskinn, 0 i responstid, perfekt innsynsvinkel og 0.1 cm tjukk så har man den perfekte tv.

Hadde man hatt det overnevnte ved siden av en hvilken som helst tv idag til halve prisen så hadde alle valgt den.

Ta F.eks D8005 vs HX920. Dette er kant-LED vs bakbelyst.

Samsung 46D8000 vs. Sony 46HX920 - AVRUPA Elektronik - YouTube

Ser man ikkje forskjellene skal eg ta det kjapt, Sonyen er sort der den skal være sort, mer detaljer (ref biljardbord scenen), høyere kontrast, riktigere fargegjengivelse og Samsungen har clouding som man kan se i diverse tilfeller der.

Kjøper man tv i butikk av en selger som jatter med, kan man ende opp med noe som koster dobbelt så mye mens man kunne fått en bedre tv til en billigere penge, hvis man bare visste ka man skulle se etter i kjøpsøyeblikket.

En plasma uavhengig av merke i en vettug prisklasse vil se bedre ut i alle situasjoner utenom i et altfor lys miljø, til pc bruk eller hvis man ikkje har råd til noe som trekker en 50 lapp ekstra i måneden på strømregningen enn en LCD.

Var ikkje spesifikt til deg Larzen btw. Hadde bare mye tid og tanker tilgjengelig.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Hadde bare kunder kjøpt tv etter bildet.... TV bildet man ser i en butikk er en illusjon, at folk blir lurt opp i stry av testsider, en såkalt ekspert i vennegjengen eller selgere betyr at det er langtifra et objektivt valg.

En tv har skalaer man skal oppfylle, lyd er objektivt. En mp3 for meg har god nok lydkvalitet sålenge den har rundt 320kbps, men eg vet at flac høres bedre ut og velger heller det hvis det er tilgjengelig. Problemet med lyd er at det ikkje finnes noen ultimat oppskrift som det gjør med en tv. Derfor er det umulig å si ka som låter best i gitte omgivelser til diverse typer musikk og film.
    Har man derimot en tv med perfekt gamma, perfekt sort, perfekt fargegjengivelse, ingen gjenskinn, 0 i responstid, perfekt innsynsvinkel og 0.1 cm tjukk så har man den perfekte tv.

Hadde man hatt det overnevnte ved siden av en hvilken som helst tv idag til halve prisen så hadde alle valgt den.

Ta F.eks D8005 vs HX920. Dette er kant-LED vs bakbelyst.

Samsung 46D8000 vs. Sony 46HX920 - AVRUPA Elektronik - YouTube

Ser man ikkje forskjellene skal eg ta det kjapt, Sonyen er sort der den skal være sort, mer detaljer (ref biljardbord scenen), høyere kontrast, riktigere fargegjengivelse og Samsungen har clouding som man kan se i diverse tilfeller der.

Kjøper man tv i butikk av en selger som jatter med, kan man ende opp med noe som koster dobbelt så mye mens man kunne fått en bedre tv til en billigere penge, hvis man bare visste ka man skulle se etter i kjøpsøyeblikket.

En plasma uavhengig av merke i en vettug prisklasse vil se bedre ut i alle situasjoner utenom i et altfor lys miljø, til pc bruk eller hvis man ikkje har råd til noe som trekker en 50 lapp ekstra i måneden på strømregningen enn en LCD.

Var ikkje spesifikt til deg Larzen btw. Hadde bare mye tid og tanker tilgjengelig.

Yup, forskjellen er som dag og natt for meg. Sonyen er LANGT bedre en Samsungen. Nathan Drake skal vel ha på seg i sort dress, ikke navy blå som samsungen viser oss?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Dette er noe som man ikkje vet om er feil hvis det ikkje blir påpekt. Kan innrømme at det gir sine fordeler å ha blått i grøsserspill som Dead Space dog heh...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •