Kjøp av TV (P50ST50?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer Alekhoff sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av TV (P50ST50?)

Hei,

Henger ganske etter på TV fronten da jeg ikke har fulgt med de siste 3-4 årene, så jeg er egentlig ganske blank på området for tiden.
    Jeg har lest endel på dette forumet og noen engelske forum og vil bare takke alle for å dele den kunnskapen dere sitte på og deler med alle oss andre :-D !

Min konklusjon er ihvertfall at Panasonic plasmaer er så og si det "alle" mener er best, så jeg har egentlig bestemt meg for å gå til innkjøp av en P50ST50, men har noen spørsmål som jeg ikke har klart å finne helt konkrete spørsmål på i mine søk om denne TVen.

1. Hvilke fordeler har ST50 for UT 50? Prisforskjellen er jo ikke så mye så lurte egentlig på hva som gjør ST50 bedre.

2. Er det noen som har erfaring med image retention eller innbrenning. Er dette et stort problem på ST50 eller UT50 ?

3. De som har TVen, har dere kjørt de såkalte "break-in" periodene på 100-200 timer hvor bare TVen står på slideshow og viser Full-HD bilder av forskjellige farger for at pixlene skal eldres likt og minsker sjansen for innbrenning? Og hvis dere har det, hvorfor er det nødvendig og kan man bruke TV til å se på film og vanlig TV kanaler?

Bruker mest TVen til å se film fra HTPC, Blu-Ray eller Apple TV. Brukes også en del til Xbox 360 (battlefield 3 eller Assassins Creed) og litt TV-titting.
    FILM = 50%, Spill = 35%, Tv-kanaler = 15%.
    Så hvis dere har noen forslag til noen andre TVer som passer til mitt bruk hadde det vært flott. (pris: rundt 10.000 - 12.000)

Bryr meg ikke i det hele tatt om Smart-TV funksjonene, 3D har jeg egentlig ikke noe forhold til, men hvis det er bra 3D funksjonalitet er jo bare det kult.
    Lyd på TVen er heller ikke noe problem da jeg har 5.1 system.

Lys forholdene i stuen er sånn at jeg kan få det bekt mørkt midt på dagen om jeg vil det, men er ikke alltid fruen blir like fornøyd med det da.
    Så er det noen LED skjermer som kan måle seg med svartnivå og respons tid på ST50?(hvis ja, så koster det vel 20k +)
    Så sånn jeg har forstått det er ST50 mest bang for the buck, eller?

Ble litt rotete dette, men hvis noen orker å svare hadde det vært supert

EDIT: Leste akkurat at kanskje Samsung 51es6505 kan være en bra TV også, litt bedre for gaming og mindre image retention?
    Noen som har noen formening om dette ?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter som jeg har forstått det fra jeg selv har lest her på forumet så har ut50 et annet panel enn i seg, mens st50 har samme som gt/vt skjermene bare minus noen ekstra filtre etc.
    Dette er jeg ikke helt 100% sikker på men 'it makes sense'.

Mener også flatpanels.dk konkluderte med at st50 faktisk hadde mindre input lag enn vt50.

Og det virker ikke som flatpanels og co tester de billigste variantene litt synd for det hadde verdt interesant og sett skikkelig specs på de.

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Etter som jeg har forstått det fra jeg selv har lest her på forumet så har ut50 et annet panel enn i seg, mens st50 har samme som gt/vt skjermene bare minus noen ekstra filtre etc.

Mener også flatpanels.dk konkluderte med at st50 faktisk hadde mindre input lag enn vt50.

Og det virker ikke som flatpanels og co tester de billigste variantene litt synd for det hadde verdt interesant og sett skikkelig specs på de.
    Har samme oppfatning som deg etter å ha lest rundt på forumet.
    Enig at det hadde vært stilig å sett forskjellen på ST50 og VT50 i skikkelig detalj!
    Du har ikke noe peiling på st50 vs. 51e6505 ?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe jeg kjøpte 51e6505 for to uker siden og er knall fornøyd med den :-)
    Falt på den, siden jeg var litt kritisk til innbrennings peoblematikken noen sliter med hos panasonic og hdtvtest sa den hadde syk input respons i 'pc mode' og norske lagre for 50" st50 blei tomme dagen før jeg bestemte meg for og gå for en panasonic.

Har en billig optoma til film (ikke så bra bildet som plasman men er en x faktor med projector).
    Så vektla spilling hovedsaklig for valg av tv.

St50 er vel kritiskt sett ett hakk bedre på sort og fargegjengivelse og kan komme litt nærmere optimalt enn samsungen, men samsungen skulle ikke være langt etter og mener jeg har lest noen steder at 6505 faktisk har bedre bilde enn 8005.

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen linker til test av e6505 og hvis det finns e6505 vs TS50 test?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt akkurat men hdtvtest.co.uk har testet 60" Samsung PS60E6500/ PS51E6500 (E6500) Plasma 3D TV Review

Virker ikke som det er noen ordentlig seriøse tester av st50 merkelig nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke fordeler har ST50 for UT 50? Prisforskjellen er jo ikke så mye så lurte egentlig på hva som gjør ST50 bedre.
    Du må ikke kjøpe UT 50 om den skal brukes i et lyst rom. Den er dårligere til å undertrykke lys enn ST50 og er mer refleksiv i frontglasset.

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Du må ikke kjøpe UT 50 om den skal brukes i et lyst rom. Den er dårligere til å undertrykke lys enn ST50 og er mer refleksiv i frontglasset.
    Takk for det, har egentlig sagt fra meg UT50 nå, står mellom e6505 eller ST5 08)

Ikke helt akkurat men hdtvtest.co.uk har testet 60" Samsung PS60E6500/ PS51E6500 (E6500) Plasma 3D TV Review

Mener du at det ikke er noen tester av e6505, for jeg finner mange reviews av ST50 med et lite google søk, og den blir jo skrytt opp i skyene!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic TX-P42ST50B/ TX-P42ST50 (ST50) Review ??

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja der var det en. Mente og ha sett en for st50 men har bare søkt etter 50" eller større så fant ikke mye med google.

Sitat Opprinnelig postet av Alekhoff
    Takk for det, har egentlig sagt fra meg UT50 nå, står mellom e6505 eller ST5 08)

Mener du at det ikke er noen tester av e6505, for jeg finner mange reviews av ST50 med et lite google søk, og den blir jo skrytt opp i skyene!
    Tenkte hovedsaklig på 535 og ut50. klarte bare ikke og finne den st50 reviewen jeg mente og ha lest, hehe

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men TorTorden:

Du er fornøyd med Samsungen din eller, har lest så mye nå om ST50 og folk som sliter med line bleed og veldig mye IR...
    Har du sett ST50 i butikken? Hvordan var forskjellen på bilde ?
    Jeg kommer jo fra en 4 år gammel philips 37" LCD så uansett hva jeg kjøper blir jeg nok super fornøyd, men vil helst ha det beste!

Kjørte du samsungen gjennom en break in periode ? og har du lagt merke til noe line bleed eller IR?

EDIT:

Og har du testet 3D, så jo ihvertfall at brillene kostet halvparten av det panasonic sine kostet 3D-briller

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er helt fornøyd med den i alle fall til mitt bruk, helt 100% perfekt er jo ikke panelet noen små linjer er det nok som kan bli synlig under relativt ekstreme forhold (ensfarget desktop på pc'n f.eks)

Edit:
    Kjørte ikke noen spessiel innbrennigns periode. Tenkte det var like greit og kjøre på og blei det noe retention og sende den tilbake på angreretten, xbmc starter sånn sett slideshow etter et minutt på menyen og går jeg vekk pleier jeg bare og slå den av.

Og egentlig så er det eneste lytene jeg kan se i bilde fra 1.8m er refleksjoner eller mpeg artefacts.
    3d har jeg ikke testa noe særlig men har noen ps3 spill som jeg har testa litt i og her bør jeg vel melde pass siden jeg begynner og bli overbevist om at jeg er en av de hvor '3d' rett og slett ikke fungerer for.

Alt jeg ser av sånne 3d bilder er 2 grumsete bilder og inni mellom et delvis gjennomsiktig midtre bilde som kanskje under enkelte tilfeller har en meget svak 3d effekt, dette gjelder ikke bare denne tv'n men alt av kilder jeg har verdt borti dog dem er ikke mange (kino/3ds til nevøen etc)

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det du sier stemmer.

ST50, VT50 og GT50 bruker ny teknologi/panel fra 2012.. UT50 bruker fjorårets paneler. Men ST50 mangler noe filter osv.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Igen seriøse tester av ST50??????????????????? Hva snakker du om...

Panasonic TX-P42ST50B/ TX-P42ST50 (ST50) Review

Panasonic TC-P55ST50 Review - Watch CNET's Video Review

Panasonic TC-P55ST50 Plasma 3D HDTV | Home Theater

Fins kanskje fler!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt 3stk 42ST50 og var veldig fornøyd bortsett fra et stort problem, lyse vertikale linjer. Dette ødela spesielt fotballopplevelsen men også i noen spill + vanlig tv/film der det er panorering med bakgrunner som har rimelig lik farge. Her kan du se eksempel fra red dead redemption (skru på HD, du skal kunne se vertikale linjer på himmelen langs hele skjermen når den beveger seg): https://www.youtube.com/watch?v=vpyH4M6PaFY
    Forøvrig dette var den verste av de tre.

Men siden de fleste butikker har 30 dagers åpent kjøp, eller at du kan kjøpe på nett og få 14 dagers angrerett, så er det ikke noe veldig stort problem å prøve da ST50 er veldig god hvis du får en uten dette problemet.

Selv så skal jeg sannsynligvis prøve PS51E6505 om jeg får plass her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sureup
    Jeg har hatt 3stk 42ST50 og var veldig fornøyd bortsett fra et stort problem, lyse vertikale linjer. Dette ødela spesielt fotballopplevelsen men også i noen spill + vanlig tv/film der det er panorering med bakgrunner som har rimelig lik farge. Her kan du se eksempel fra red dead redemption (skru på HD, du skal kunne se vertikale linjer på himmelen langs hele skjermen når den beveger seg): https://www.youtube.com/watch?v=vpyH4M6PaFY
    Forøvrig dette var den verste av de tre.

Men siden de fleste butikker har 30 dagers åpent kjøp, eller at du kan kjøpe på nett og få 14 dagers angrerett, så er det ikke noe veldig stort problem å prøve da ST50 er veldig god hvis du får en uten dette problemet.

Selv så skal jeg sannsynligvis prøve PS51E6505 om jeg får plass her.
    Det der var rimelig horribelt, og det er nettopp det der jeg er litt redd for også om jeg tar sjansen på en VT50. Jeg spurte på avforums om noen hadde hatt dette problemet på VT, og da var det jaggu en som venter på sin 3. VT50 nå pga dette problemet. Så, jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Redd for at om jeg prøver Samsung, så får jeg en ny tv med ødelagt sat-tuner, og prøver jeg en VT er jeg redd jeg får en som er som ST-ene dine har vært.

Edit:

Og som foreslåtte videoer ut fra din video kom følgende opp, og det er samme defekten på alle tre... det lover jo ikke veldig bra:

https://www.youtube.com/watch?v=VCEZP0oz1uw (ST50)
    https://www.youtube.com/watch?v=hxLqZXoid_E (GT50 - se bort i fra de horisontale rullende linjene)
    https://www.youtube.com/watch?v=6aFr4XdQsHY (VT50)

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme jeg har et lite tilfelle av det samme på min samsung, men det er ikke på langt nær så ille og er bare på inne på et 2cm bredt ca, og jeg klarer egentlig ikke legge merke til det fra sweetspot, selv under litt ekstreme forhold.

Spørs om det holder seg sånn da eller om det blir verre med tida :S

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme jeg har et lite tilfelle av det samme på min samsung, men det er ikke på langt nær så ille og er bare på inne på et 2cm bredt ca, og jeg klarer egentlig ikke legge merke til det fra sweetspot, selv under litt ekstreme forhold.

Spørs om det holder seg sånn da eller om det blir verre med tida :S
    Jeg kan også skimte det på D8005-en min, men det er ikke verre enn at jeg kan leve med det. Men de eksemplene over der er etter min mening ekstremt ille. Så... gah, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Om bare noen her inne kunne testet satellitt-tuneren til Samsung i år så hadde man visst om det var noe mer å satse på...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Jeg kan også skimte det på D8005-en min, men det er ikke verre enn at jeg kan leve med det. Men de eksemplene over der er etter min mening ekstremt ille. Så... gah, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Om bare noen her inne kunne testet satellitt-tuneren til Samsung i år så hadde man visst om det var noe mer å satse på...
    Hadde gjort det, men jeg har selv kun pc og ps3, og her i området er det også bare altibox'n det går i :\

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, må si jeg blir litt skremt av å kjøpe en ST50 når det er så mange som opplever problemer med horisontal og vertikal bleeding... Er jo kjipt å måtte bruke penger på å sende TVen tilbake for så å vente på en ny en :-?

Er det ingen som har noen positive erfaringer med en ST50 som de vil dele med oss slik at sånne som meg ikke er så redd for å kjøpe...

Men jeg tror nok jeg kommer til satse på ST50 og heller bare levere den tilbake hvis det er noe galt med den!

Noen tips og triks å ta med seg når jeg får TVen i hus?
    Ting jeg burde gjøre og ikke gjøre ?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •