Hjelp, skal ha ny tv? Mest for pengene, rundt 15 k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp, skal ha ny tv? Mest for pengene, rundt 15 k

Hei alle sammen!

Jeg er ny som medlem på forumet.

Har nå hatt en tidligere Samsung 46" som har vært feil på 2 ganger og fått godkjent ombytte. Får igjen overkant av 15.000,-, så håper å komme i mål så nærme det som mulig. Men tas ut på Expert. Har jobbet der tidligere der, så jeg regner med en hyggelig pris i alle fall 8)

Hva anbefales??

Ingen begrensninger på str. Plasma vs LED?

Ikke fokus på spill, pc og lignende, lyd, etc.. Bildekvalitet er viktigst!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av siek
    Hei alle sammen!

Jeg er ny som medlem på forumet.

Har nå hatt en tidligere Samsung 46" som har vært feil på 2 ganger og fått godkjent ombytte. Får igjen overkant av 15.000,-, så håper å komme i mål så nærme det som mulig. Men tas ut på Expert. Har jobbet der tidligere der, så jeg regner med en hyggelig pris i alle fall 8)

Hva anbefales??

Ingen begrensninger på str. Plasma vs LED?

Ikke fokus på spill, pc og lignende, lyd, etc.. Bildekvalitet er viktigst!!!
    De modellene som slår meg at du burde sjekke ut er Samsungs plasmamodeller E6505 og E8005, samt Panasonics ST og VT. (GT er bare en fjasemodell midt i mellom som koster mer enn hva den er verdt alternativene tatt i betraktning)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke noe av E6505 på expert.no, noe info om str eller hvor jeg kan se dem?

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysforhold der tv skal stå? Det kan ikke og burde ikke komme forslag før dette er oppgitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store vinduer ved siden av, men dekkes med persienner ved bruk. Har tv med "glassfront" i dag, hvor jeg ikke opplever noen refleksjoner.

Newcomer jorgso sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet

Du nevner mest for pengene og da tenker jeg automatisk på plasma (men husk lysforhold som nevnt tidligere), egner seg meget godt til filmtitting. Panasonic tror jeg vil være et bra valg og innen den prisklassen tenker jeg spesifikt på 55" Panasonic TX-P55ST50 , siden du først å fremst tenker på bildekvalitet og ikke henger deg for mye opp i smart-tv og design hypen som jeg mener stjeler alt for mye oppmerksomhet og penger fra folk TX-P55ST50 skal du ikke ha noe problem med å få til under 15k.

Her får du en brukbart stor skjerm med bildekvalitet som ikke er alt for langt bak "storebroren" VT50 som koster 5k ekstra.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tittet litt på den i 50", likte bildet godt. Men skulle gjerne vært et hakk større, hvor jeg fikk beskjed at dem ikke kunne levere.. Bare 42" og 50"

Ellers ble jeg sterkt anbefalt LG55xx670??? (LED)

Sett nå på Samsung 60E6505 på samsung.no og finner priser på nett i underkant av 15.000,- Men vil expert føre den?? Da jeg må ta ut tv der..

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Panasonic VT50? Expert må vel ha den?

Nå selger Elkjøp og Hifi klubben den til 15.090kr så jeg ville sjekket hva dem skal ha for den og om dem kan matche prisen.

Da får du et ferdig kalibrert tv som gir det beste bilde for film i et dempet til mørkt lokale. I dagslys blir denne ganske svak i forhold til dem lys sterke lcd m/led skjermene, selv om det hjelper litt med THX Bright modusen, men du får ikke det samme "punchet" i bildet på dag tid.

Men film i dempet og mørkt lokale så er VT50 så langt det beste med tanke på bildekvalitet som du nevner.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic VT50 er det beste kjøpet du kan gjøre. Det er forresten den beste TVen på markedet nå, så du får ikke kjøpt deg bedre TV om du ville engang

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Panasonic VT50 er det beste kjøpet du kan gjøre. Det er forresten den beste TVen på markedet nå, så du får ikke kjøpt deg bedre TV om du ville engang
    I dempet eller mørkt rom ja. Elllers ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da virker det som vt50 er et godt alternativ

Hvis jeg skulle gått opp en str 55"-60" området?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange plasma-entusiaster her . Er litt i samme situasjon som trådstarter..

Har ikke funnet en tråd som omtaler DEN beste LED-tv'en. Alle spørsmål om LED blir "penset" over på plasma, og da TX-P55ST50 (som tydeligvis er DEN beste plasma'en og DEN beste tv'en uansett type (ifht. pris)).

Hva er anbefalingen hvis man IKKE har mulighet til å begrense lyset i noen særlig grad?

Holder på å bygge ny kjeller-/TV-stue, og har 2 store vinduer inn fra høyre.

LED er jo bedre på "uviktige" ting, som design, vekt og strømforbruk bl.a.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evgeny
    I dempet eller mørkt rom ja. Elllers ikke

Du skal opp i et særdeles sterkt belyst rom for at den ikke skal være beste valget totalt sett. Jeg har solen hele dagen og kvelden samt vinduer langs hele veggen. Min gamle skjerm er mindre lyssterk enn VT50, likevell kan den stilles opp til lysstyrke som er ubehagelig for øynene under normalt belysning. Dersom du ønsker mer enn dette bør du vurdere å gjøre noe med belysningen i rommet.

Kalibrert Normal-modus for dagslys og flombelysning. THX eller Kalibrert Cinema-modus for særdeles dimmet, eller ingen, belysning.

ST eller VT er alternativene dersom TS skal over 50" ja

Sitat Opprinnelig postet av stesimon
    Hva er anbefalingen hvis man IKKE har mulighet til å begrense lyset i noen særlig grad?

Holder på å bygge ny kjeller-/TV-stue, og har 2 store vinduer inn fra høyre.

LED er jo bedre på "uviktige" ting, som design, vekt og strømforbruk bl.a.
    Dersom du har to store vinder, uten mulighet for gardiner, persienner etc til å dempe, blir det fokus på plassering av TV, dersom du har flere plasseringsmuligheter. Uansett teknologi vil direkte sollys ikke være noe bra. Solen vinner den kampen lett. Skjermen ved/under vindu er ofte grusomt. Hodepinefrembringende. Sol og vindu bak sitteposisjon og gjenskinn i skjermen er heller ikke ideelt. Nesten samtlige (LED-)LCD-modeller idag har mer gjenskinn i panelene enn plasma. Der er noen matte, men få. Du kan få de noe mer lyssterke, men for at det skal være nødvendig snakker vi om ganske sterkt belyste rom. Spesielt for en kjellestue, som egentlig skal være en koselig plass å være.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Du skal opp i et særdeles sterkt belyst rom for at den ikke skal være beste valget totalt sett. Jeg har solen hele dagen og kvelden samt vinduer langs hele veggen. Min gamle skjerm er mindre lyssterk enn VT50, likevell kan den stilles opp til lysstyrke som er ubehagelig for øynene under normalt belysning. Dersom du ønsker mer enn dette bør du vurdere å gjøre noe med belysningen i rommet.

Kalibrert Normal-modus for dagslys og flombelysning. THX eller Kalibrert Cinema-modus for særdeles dimmet, eller ingen, belysning.

ST eller VT er alternativene dersom TS skal over 50" ja

Dersom du har to store vinder, uten mulighet for gardiner, persienner etc til å dempe, blir det fokus på plassering av TV, dersom du har flere plasseringsmuligheter. Uansett teknologi vil direkte sollys ikke være noe bra. Solen vinner den kampen lett. Skjermen ved/under vindu er ofte grusomt. Hodepinefrembringende. Sol og vindu bak sitteposisjon og gjenskinn i skjermen er heller ikke ideelt. Nesten samtlige (LED-)LCD-modeller idag har mer gjenskinn i panelene enn plasma. Der er noen matte, men få. Du kan få de noe mer lyssterke, men for at det skal være nødvendig snakker vi om ganske sterkt belyste rom. Spesielt for en kjellestue, som egentlig skal være en koselig plass å være.
    Ser folk noe særlig sol på dagen da? Da jobber de vel, eller er sosiale? Jeg ser nesten kun tv på kvelden. Har også vinduer ved tvn som er en plasma, ikke noe problem med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp plasma! Har hatt G20 i stua i tre år og det er null problem. Halve dagen står sola inn tre store vinduer som riktignok er plassert bak tv'en, men det er overhodet ingen problem. Jeg vil tippe at du er som de fleste andre at tv titting som regel foregår ettermiddag og hovedsaklig kveld/natt så da er ikke sol noe stort problem. Jeg har også prøvd philips 9-serie LED tv som er overlegen på refleksjoner, men Panasonics plasma skjermer har så mange andre fordeler at de banker det aller meste uansett.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lg sin 60" THX sertifiserte plastmaTV ? 13k

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    hvor?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hvor?
    LG 60" 3D Plasma Smart-TV 60PM680T - Elkjøp
    blir min neste hvertfall :-D

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Ser folk noe særlig sol på dagen da? Da jobber de vel, eller er sosiale? Jeg ser nesten kun tv på kvelden. Har også vinduer ved tvn som er en plasma, ikke noe problem med det.
    Godt poeng, men kommer an på hvordan og hvor man bor, samt hvor man har solen også i tillegg til antall og størrelse på vinduer

Nedover i landet (som i Sarpsborg) mister man solen en god del tidligere på dagen/kvelden enn oss lengre oppe, uten at jeg bor så veldig langt oppi landet. Noen timer i forskjell her og hos far i Oslo. I noen store områder av vårt langstrekte land har man også sollys døgnet rundt.

Selv de værste problemer kan løses med markiser, persienner, blonde-/solgardiner, liftgardiner eller vanlige gardiner dersom man har mye sollys inn på de tidspunkt man ser på tv.

Så lenge solen ikke treffer rett på TV-en, som er håpløst uansett, skal det mye til for at plasma ikke er godt nok i stua :-D

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Veldig mye bilde for pengene, så absolutt, men faller litt gjennom på det meste sammenlignet med Pansonic sitt utvalg. LG er forsåvidt konge på pris per tommer innenfor kvalitet som holder for de aller fleste

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Lurer jeg også på. 90% av nordmenn jobber fram til klokken 16, og er ikke hjemme før rundt 17. fra cirka oktober til mars så er har solen allerede lagt seg ned for lengst. jeg syns også folk undervurdere lysstyken til plasma. Syns de funker helt fint i et lyst om, og er kun da de er på LIK nivå med LED. jo mørkere rommet er fra der; jo større blir forskjellen på kvaliteten mellom LED og plasma.

Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Godt poeng, men kommer an på hvordan og hvor man bor, samt hvor man har solen også i tillegg til antall og størrelse på vinduer

Nedover i landet (som i Sarpsborg) mister man solen en god del tidligere på dagen/kvelden enn oss lengre oppe, uten at jeg bor så veldig langt oppi landet. Noen timer i forskjell her og hos far i Oslo. I noen store områder av vårt langstrekte land har man også sollys døgnet rundt.

Selv de værste problemer kan løses med markiser, persienner, blonde-/solgardiner, liftgardiner eller vanlige gardiner dersom man har mye sollys inn på de tidspunkt man ser på tv.

Så lenge solen ikke treffer rett på TV-en, som er håpløst uansett, skal det mye til for at plasma ikke er godt nok i stua :-D

Veldig mye bilde for pengene, så absolutt, men faller litt gjennom på det meste sammenlignet med Pansonic sitt utvalg. LG er forsåvidt konge på pris per tommer innenfor kvalitet som holder for de aller fleste

LG har alltid vært rimelig priset, men det er ikke uten grunn, LG flagskip siden 2011 har vært dårligere enn mellompriset Panasonic modeller, altså ST serien, spør du meg. Tåler ikke dårlig sort nivå, og LG har elendig sort. Blir som å ha en LCD med bra innsynsvinkel. Men har sett bl.a. LG 50" gå for 4000 ny på elkjøp.. Aldri sett bildet på den, men det må være fantastisk verdi!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •