Beste TV til 10.000NOK - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av nebbjur
    Det skal sies at TVen står helt inntil et vindu ca 1 meter bredt.

Kanskje dette kan gjøre det lettere for dere å velge rett TV. Rommet er vanlig belyst, og har ikke overdrevet bruk av lys fra lamper.
    Jeg ser ingen grunn til at plasma ikke skulle fungere for deg. Problemet med plasma er i all hovedsak direkte lys mot skjermen. Så jeg vil vel påstå at du er i den situasjonen der du kan tillate deg å velge fritt blant alt som finnes...

Begge teknologier har sine fordeler og ulemper, hva som veier tyngst for deg derimot kan vi ikke avgjøre. De aller fleste som kommenterer her gjør det jo basert på egne preferanser, og på et forum som dette er det en relativt stor overvekt av plasma-tilhengere.

Kan jo bare nevne kjapt hva jeg mener er fordeler og ulemper med de forskjellige teknologiene.

Fordeler LCD/LED: Lyssterk, i markant mindre grad plaget av image retention enn plasma, veier mindre og enklere å frakte, muligheter for skjerm med passiv 3D dersom man ikke takler flimring fra aktiv 3D, et noe mer "rolig" bilde, bruker relativt lite strøm og avgir derfor ikke så mye varme til rommet

Ulemper LCD/LED: Noe større grad av etterslep i bilder, belysningsteknologiene har alle sine begrensninger mtp jevnhet i panelet, innsynsvinkelen er ofte ikke noe særlig å skryte av

Fordeler plasma: Billigere pr. tomme enn LCD, bevegelser er mye mindre preget av etterslep, fordi hver pixel/celle holder sitt eget lys er skjermen mye jevnere enn en LCD på skyggepartier samt at sortnivå generelt er bedre og ikke minst likt på hele skjermen samtidig, innsynsvinkelen er perfekt uansett hvor langt ut mot kanten du sitter.

Ulemper plasma: langt mer utsatt for image retention og innbrenning er faktisk reellt om man er veldig uforsiktig (noen modeller verre enn andre), trekker omtrent 2-3 ganger så mye strøm, litt mer "urolig" bilde grunnet måten teknologien fungerer på, dårligere lysstyrke og mer følsom for direkte lys mot panelet

Jeg tror ikke jeg har glemt noe vesentlig her. Noen vil sikkert påpeke det at plasma har mer naturlige farger, men dette er veldig panelavhengig og en LCD kan også se naturlig ut kalibrert rett.

Er du derimot en av de som er veldig sensitiv for flimmer, så er Panasonics plasma-skjermer utelukket for deg. De flimrer vesentlig mer enn konkurrentene sine (primært synlig på lyse farger/bilder), men hvor plagsomt dette er er høyst subjektivt. Det finnes også de som ikke ser flimmeret overhodet, men det betyr ikke at det ikke er der.

I ditt tilfelle ville jeg uansett prøvd en plasma, og heller byttet om du ikke var fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere om denne?
    Komplett.no - Philips 55" 3D LED Smart TV 55PFL5507T

Philips 55" 3D LED Smart TV 55PFL5507T

Jeg bruker hovedsaklig TVen til film! Har en 50" nå, og vil gjerne gå opp til en 55".

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av davebowmanlegend
    Eh.. jo! Denne Sony-TV er High-End.

HAHAHA. Enda mer grunn til at det er en fail. Panasonic ST50 er mid range og alikevel banker en high-end Sony, på TILBUD som er 4 tommer mindre.

Sier litt om hvor bra verdi Panasonic skjermer er i dag 8)

Newcomer davebowmanlegend sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    HAHAHA. Enda mer grunn til at det er en fail. Panasonic ST50 er mid range og alikevel banker en high-end Sony, på TILBUD som er 4 tommer mindre.

Sier litt om hvor bra verdi Panasonic skjermer er i dag 8)
    Kilde takk..

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg så i den linken med testen var en meget bra beskrivelse av Sony KDL-46HX923! Så da kan trådstarter lese selv og se hvor bra den er. Kan ikke se noe sted at den står tilbake for plasmaer i linken, så du bør være mer presis når du kommer med så bastante utsagn..
    Hvorfor betaler du samme pris for en..

46" Sony mot en 50" Panasonic ?

0.05cd/m² (tragisk, er det Panasonic hadde for 4-5 år siden) sort nivå når du kan få 0.009cd/m² (5-6 ganger så dypt) ?

Et lavere kontrast nivå, når Panasonic gir deg enda høyere kontrast?

Jeg bruker projektor i et rom fult av lys, jeg kjøpte meg noen gardiner og løste problemet. Om en projektor funker i et rom med vinduer, klarer en plasma det....

skjønner ikke hvordan folk kan tro at Sony HX923 har bedre bilde en Panasonic ST50, og forresten, ST50 har garantert bedre bilde en Sony's nye HX953 eller hva den heter, for å ikke snakke om fjorårets modell (HX923).

og forresten, her kan du sammenligne farger i de to forskjellige TVene:

ST50:

HX923:

Her er det ikke all verdens forskjell, slik det var med sort nivået, men vi ser at ST50 har nærmest perfekt hvit, rød og blå. Hos Sony'n er bare hvit og rød perfekte, mens den bommer på blå, kontra Panasonicen. Grønn og gul er mer presis på ST50, mens Cyan er litt dårligere. Det reflekteres i alle anmeldelser jeg har lest av ST50 at den bommer litt på Cyan, mer er ikke stor forskjell fra de to skjermene her. HX923 bommer som sagt på grønn og blå, og litt mindre nøyaktig gul spør du meg. Magenta ser likt ut.

så si meg, hva er det Sony'n gjør så bra som gjør at du glemmer mye, MYE dypere sort nivå, høyere kontrast og litt mer nøyaktig fargegjengivelse + 4" større bilde?

Om 46" HX923 hadde kostet 7000 kroner, hadde jeg vurdert å kjøpe den og kunne rådet andre med god samvitighet å kjøpe den.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kilde takk..
    Kildene mine er fra HDTVtest.co.uk, CNET.com og flatpanels.

Bildene om fargene er fra HDTVtest.

Panasonic TX-P42ST50B Calibration

Sony KDL-46HX923/ KDL-55HX923 (HX923) 3D LED LCD TV Review

Jeg har ingenting i mot Sony, tvertimot, pappa har vært fan av Sony siden 80-tallet helt fram til slutten av CRT/kasse tvene. Sony var nemlig på topp på den tiden, men nå (etter Pioneers død) er det Panasonic som er tinget

Forresten, jeg begynte ikke å gå inn på det med "screen uniformity" / clouding / backlight bleeding og alt det der..

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av retask
    Hva tror dere om denne?

Jeg bruker hovedsaklig TVen til film! Har en 50" nå, og vil gjerne gå opp til en 55".
    Tror det kan være et bra valg, Philips kan sine saker og skulle det vise seg at bilde egenskapene ikke er bra nok så har Komplett 45 dagers åpent kjøp.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere om denne?

Helt grei, men du vil få mye bedre bilde av Panasonic ST50 som tidligere nevnet av meg og andre brukere i tråden her hvis du hadde lest gjennom:

Komplett.no - Panasonic 50" 3D Plasma TV TX-P50ST50Y

Dypere sortnivå, høyere kontrast, mer presise farger i forhold til philipsen. Er de ekstra 5" så viktig ? Jeg spør dette fordi 55" utgaven av ST50 koster flere tusen mer, og UT50 finnes ikke større en 50" for 7000 (UT50 er da muligens det nest beste verdien av 2012 TVer etter ST50)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt grei, men du vil få mye bedre bilde av Panasonic ST50 som tidligere nevnet av meg og andre brukere i tråden her hvis du hadde lest gjennom:

Dypere sortnivå, høyere kontrast, mer presise farger i forhold til philipsen. Er de ekstra 5" så viktig ? Jeg spør dette fordi 55" utgaven av ST50 koster flere tusen mer, og UT50 finnes ikke større en 50" for 7000 (UT50 er da muligens det nest beste verdien av 2012 TVer etter ST50)
    Han har ju 50" nu?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma suger i dagslys. Plasma er som prosjektor. Funker bra når det er mørkt

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evgeny
    Plasma suger i dagslys. Plasma er som prosjektor. Funker bra når det er mørkt
    Tull! Har G20 46" istua, og det er tre store vinduer på samme vegg som TV'en g det er null problem. Eneste er når sola står på, men en ser en ikke mest TV om kvelden da? Har aldri angret på at jeg valgte Plasma. Skal forresten bytte ut min Philips 9-serie med St50.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være vanskelig, men grafene som her presenteres forteller bare litt av sannheten (kun lysstyrken i hver fargekanal) med tanke på fargegjengivelse, hvor man må vite både lysstyrke, metning og fargetone.

Her er det ikke all verdens forskjell, slik det var med sort nivået, men vi ser at ST50 har nærmest perfekt hvit, rød og blå. Hos Sony'n er bare hvit og rød perfekte, mens den bommer på blå, kontra Panasonicen. Grønn og gul er mer presis på ST50, mens Cyan er litt dårligere. Det reflekteres i alle anmeldelser jeg har lest av ST50 at den bommer litt på Cyan, mer er ikke stor forskjell fra de to skjermene her. HX923 bommer som sagt på grønn og blå, og litt mindre nøyaktig gul spør du meg. Magenta ser likt ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva får deg til å tro at jeg ikke har lest gjennom tråden? Jeg leste og så forslaget ditt om en Panasonic, men det er ikke fasit-tven for alle som vil ha seg ny tv. Forbanna herskerteknikk.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva får deg til å tro at jeg ikke har lest gjennom tråden? Jeg leste og så forslaget ditt om en Panasonic, men det er ikke fasit-tven for alle som vil ha seg ny tv. Forbanna herskerteknikk.
    Bravo! +1

Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er årets Panasonic modeller mtp "floating blacks" problemene tidligere modeller har hatt?
    Jeg kjøpte 50g20 for et par år siden etter utallige strålende tester og ingenting ble nevnt om problematikken.
    Etter en kveld med tven ble jeg virkelig skuffet, og søk på google i etterkant viser at dette var et kjent problem med samtlige modeller det året (og tidligere, ref. blant annet avforums.com)

Som sagt vet jeg ikke hvordan dette er på årets modeller, men jeg mistet all lyst på Panasonic tv'er etter dette. Jobbet da også ved en elkjede og jeg ringte Panasonic verksted for å høre; "dette var ikke en feil" fikk jeg beskjed om.

Vær obs sier jeg bare!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _frost_
    Hvordan er årets Panasonic modeller mtp "floating blacks" problemene tidligere modeller har hatt?
    Jeg kjøpte 50g20 for et par år siden etter utallige strålende tester og ingenting ble nevnt om problematikken.
    Etter en kveld med tven ble jeg virkelig skuffet, og søk på google i etterkant viser at dette var et kjent problem med samtlige modeller det året (og tidligere, ref. blant annet avforums.com)

Som sagt vet jeg ikke hvordan dette er på årets modeller, men jeg mistet all lyst på Panasonic tv'er etter dette. Jobbet da også ved en elkjede og jeg ringte Panasonic verksted for å høre; "dette var ikke en feil" fikk jeg beskjed om.

Vær obs sier jeg bare!
    Er på min G20 også, men merka det ikke før jeg ble gjort oppmerksom på det her. Plager meg ikke nevneverdig da jeg kun legger merke til det av og til.

Btw ST50 50" er utsolgt i alle nettbutikker jeg har sjekket.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _frost_

Vær obs sier jeg bare!
    20-serien hadde floating blacks, ja. Jeg oppdaget det første dagen jeg hadde min S20 og det var også grunnen til at den ble solgt igjen. Floating blacks ble imidlertid eliminert på 30-serien, men den introduserte nye problemer igjen (du kan jo se sytingen min om grønne flekker i opptil flere tråder her på forumet, bl.a. en egen tråd som jeg opprettet om emnet).

50-serien er heller ikke problemfri, men den får ikke i nærheten av like mye slakt som 30-serien. "Årets problem" er svake vertikale linjer i panelet, og tradisjonen tro har Panasonic allerede parert med at dette ikke er en feil, men en del av produksjonsteknikken. Det er grunn til å tro at alle panelene i år har dette, men hvor synlig det er og hvor plagsomt det oppfattes er veldig individuelt. Mange ser det ikke en gang uten at de får påpekt nøyaktig hvor dette er, så problemet er neppe så stort. Det virker i alle fall ikke å være et stort nok problem til å advare, men det kan være greit å vite.

Verdt å merke seg er at HDTVreview sin tester David Mackenzie har pekt på to "defekter" på årets Panasonic-skjermer. Denne med de grå linjene, samt at senter av skjermen i ekstremtilfeller kan utvise noe misfarging. Jeg kan ellers anbefale hans tester, for han virker for øyeblikket å være den mest grundige og ærlige revieweren som finnes der ute.

Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott svar og oppklaring slc!
    Skal huske David Mackenzie til neste gang jeg er på utkikk etter tv iallefall

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, føler nesten det blir nevnt mer negativt enn positivt om Plasma, så jeg er neste blitt usikker på om ST50 er verdt pengene...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at alle troverdige testsider med og uten måleapparater gir den toppkarakter iforhold til pris og ytelse som går utenpå tynne LCDer til det 3-4 dobbelte i pris så skal man falle tilbake på meningsytringer som baserer seg på mikroskopiske nisjeproblemer som baserer seg på omgivelser eller ting som noen med testbilder sitter og ser etter.

Skjønner egentlig lite av folk som ser etter avvik i en plasma med lupe mens clouding i hver eneste kant-LED blir skuflet under teppet som helt akseptabelt, i tillegg til andre irritasjonsmomenter anno 2012 som man bare godtar pga de er tynn og fin. Hadde disse blitt produsert og var i LCD størrelse på kabinettet hadde det vært skytteltrafikk på servicemottakene rundtom. Men siden de er sånn så er det bare å godta det. Er hvertfall det produsentene sier, disse er slik pga det er for å lage bedre bilde...

Personlig hadde vært villig til å gå gjennom en god del plasma for å finne en uten feil til eg måtte kaste inn håndkleet og bytte i en LED som ikkje ser i nærheten av like naturlig ut eller har like bra sortnivå eller skarphet ved panorering til den prisen ST50 gir.

Eneste som eg skjønner er et motargument verdig iforhold til ST50 er hvis man har sinnsykt med lys direkte på skjerm, skal absolutt bruke pc eller spillmaskiner med statiske bilder over lengre tid, er redd for statisk støy ved lyse bilder med mye hvitt i eller hvis man har lyst på passiv 3D.

Som eg har gjentatt til det kjedsommelige i ørten tråder, hadde dette vært for 2-3 år siden og det fremdeles var LCDer til 12-13000 kroner i 55 tommer med bedre bilde enn de beste kant-LEDtvene i dag, så hadde dette aldri vært ett tema siden argumentene hadde gått på det som LCD hadde som styrke og det som plasma har som styrke i utgangspunktet og ikkje hvilken teknologi som har minst feil i panelet, som det ser ut til å ha blitt den siste tiden.

Men uansett, det er vanskelig å få tak i en ST50 for tiden, de fleste butikker er bunnskrapt ser det ut som.

Hadde ikkje ST50 eksistert så hadde det vært mye enklere siden problemstillingen aldri hadde dukket opp om ka som er best av plasma og LCD til rundt 10000 kroner.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •