Skal du ha flatskjerm på vegg? obs! tenk tilkoblinger..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal du ha flatskjerm på vegg? obs! tenk tilkoblinger..

Jeg har fra før hatt en flatskjerm (Panasonic pv60) på vegg uten problemer. Men det ble ikke brukt hdmi på den pga ikke full hd og ei heller slik dvd-spiller. Flatskjermen hadde en del tilkoblinger i front, hvilket er bra.
    Dagens flatskjermer har gjerne alle tilkoblinger på baksiden.

Jeg kjøpte nylig en Panasonic 55VT50Y uten å tenke på disse ting. Oppdaget da jeg pakket den ut at tilkoblingene sitter svært tett inntil bakpanelet ut mot siden. Skal en ha tv på veggen og bruke disse mer enn akkurat før du setter den opp, har du et problem. Kontaktene sitter ca 10 cm inn fra siden og de fleste veggfester nå til dags setter tv så tett inn mot veggen som mulig. Faren er stor for at du ikke vil komme til sd-kort kontakten, USB-kontaktene, og HDMI-kontaktene om du må ut og inn med disse også. I tillegg ser du ledningene stå ut til siden for skjermen.

Med kablene stående slik fikk jeg det for meg at jeg måtte ha vinklede kabler. Dro rundt i butikkene og fant bare noen som var vinklet horisontalt og dermed var ubrukelige. Lette så rundt på nettbutikker og fant til slutt noen som kunne vris i alle retninger. Imidlertid viste det seg at disse ble for brede i vridnings"hodet" når de ble vridd passende vei, (dvs. stående 90 grader vertikalt). Slikt kabelkjøp var med andre ord bortkastet. Men heldigvis:
    Det med synlige kabler løses ved at du fester ledningene med strips og strammer den når ledningene er satt slik at kontakt står rett i uten å dras nedover, samtidig som ledning er i tilstrekkelig press til at den holder seg slik. Utrolig at jeg hadde oversett det fra starten av.

Men problem med sd-kort, usb og eventuelt sette inn /ta ut nye hdmi-enheter er jo der fortsatt. Følgelig bør en være helt ferdig tilkoblet og så stole på at blueray-spiller har alle funksjoner du trenger og at det går like greit via den som direkte i tv. Hva skal vi med så mange tilkoblinger på et tv når de er utilgjengelige når tv står slik en flat-tv bør gjøre for å være minst mulig i veien? (og ikke minst være noenlunde kone-vennlig). En 55, 60 eller 70-tommer på fot er ikke akkurat det som gjør damene lystige og yre. Snarere er det trolig sikker oppskrift på konstant PMS og generelt lite manns-vennlig lune..

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kobler vel ikke opp nye ting til tv`n hver dag, så kan ikke se at dette med tilkobling skal bli et stort problem. Trenger man og gjøre det kobler man til kabler for dette før man henger den opp på vegg. Skal man koblem er til så får klarer man fint og løfte den av vegg koble til og henge den på plass igjen:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Man kobler vel ikke opp nye ting til tv`n hver dag, så kan ikke se at dette med tilkobling skal bli et stort problem. Trenger man og gjøre det kobler man til kabler for dette før man henger den opp på vegg. Skal man koblem er til så får klarer man fint og løfte den av vegg koble til og henge den på plass igjen:wink:
    SD-kort med bilder og videoer, kamera til USB og eventuell ekstern harddisk osv er det nok mange som må bruke ofte. SD-kort bruker enkelte daglig og enda hyppigere ti tider. Det er dumt å måtte ha ledningerstumper hengende fra tv for å kunne koble til. For min del løses dette sannsynligvis ved å gå via blueray-spilleren som har både sd-slot og usb i front. Men det burde ikke vært nødvendig. Akkurat de slotene burde vært helt ute i kanten av tv-apparatet slik at de er tilgjengelige og faktisk kan brukes. Å løfte av og på en 55 tommer alene er ikke særlig fornuftig eller praktisk og vil ødelegge tv en dag (det blir for stort og uhåndterbart).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •