Tips til ny LED tv under 10.000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til ny LED tv under 10.000

Heisann, lurer på om noen har tips til en LED tv til under 10.000?

Tven må være:
    -50 tommer
    -3d er ikke viktig
    -Tynn
    -Skal brukes til tv og film

Hva er forskjellen på Plasma tv og LED?
    Er det lurt å kjøpe nå eller vente til eventuelle OLED tver kommer?

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OLED vil koste vesentlig mer en 10 lapper så det er ikke noe vits å vente på.

Hvilke lys forhold du pleier å se på tv, og hva du bruker det mest til må en vite for å kunne sende deg i riktig retting. Fks bruker du det mest til se film? Skal du spille konsoll spill på det? Skal en pc brukes på den..osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Er i en stue vinduer, er ikke alt for mye lys. Ville sakt at det er medium med lys.
    Men filmer ser jeg som regel når det begynner å bli mørkt.

For å se på tv bruker vi dekoder og Bluray spiller for filmer. Ikke noe pc eller konsollbruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da hadde jeg uten tvil valgt denne:

Panasonic TX-P50ST50Y

Challenge: finn 1 som er uening!

Newcomer HJ45 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om man ønsker full led, hva skal man velge da?
    Har fått inntrykk av at "Full LED" har forsvunnet litt, eller tar jeg feil?
    Har mye vinduer bak meg, slik at dette lyser rett på skjermen, og med min Sharp 46" 50Hz full led tv, så er det det ikke sjenanse i det hele tatt selv om solen lyser rett på skjermen, men vil dette være et problem med de nye skjermene som BARE har "Edge LED"
    Svært takknemlig for svar.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HJ45
    Men om man ønsker full led, hva skal man velge da?
    Har fått inntrykk av at "Full LED" har forsvunnet litt, eller tar jeg feil?
    Har mye vinduer bak meg, slik at dette lyser rett på skjermen, og med min Sharp 46" 50Hz full led tv, så er det det ikke sjenanse i det hele tatt selv om solen lyser rett på skjermen, men vil dette være et problem med de nye skjermene som BARE har "Edge LED"
    Svært takknemlig for svar.
    I veldig lyse omgivelser er det viktigste at skjermen har matt panel istedenfor glasspanel. Det er vel stort sett bare Philips og Sharp som har modeller med matt panel i disse dager. Om det er Edge LED eller full bakbelysning spiller nok ingen rolle i en veldig lys stue. Det er først når det blir mørkere i stua at svakhetene til Edge LED begynner å komme frem.

Newcomer HJ45 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min stue er ikke veldig lys der tv står. Dette fordi vinuene er ca 5m fra tv som står mot en mørk vegg og at det er en åpning mot en gang på den ene siden og mørk vegg på den andre siden.
    Men er dette med full led litt borte nå om dagen?
    Er det edge led og de tynne tvene som har overtatt? Eller har teknikken bedret en edge led slik at den nå er like bra som en full led?
    Har letet litt og finner ikke Full Led tver i annonsene lenger, eller tar jeg feil.

Jeg er meget fornøyd med bildet på min tv og i HD er det helt rått.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er saken så enkelt som det kan sies uten å være spydig, er du fornøyd med den kvaliteten Sharpen din viser så vil du kunne svelge alt som er av kant LED idag med 100hz. Vil du ha noe som ser bedre ut enn det du har så er det Plasmaene til Panasonic fra ST50 og opp sammen med ES8005 i Samsung.

Og lurer du på om det er rablet for AVforum grunnet alt Plasma maset alle disse trådene her har resultert i hver eneste gang noen stiller det samme spørsmålet du stiller dukker opp, så er det rett og slett fordet at folk endelig er begynt å skjønne at Plasma har et potensiale som LED ikkje klarer å følge opp med hensyn til sort, innsynsvinkel, riktig fargegjengivelse, kontrast osv. De LED tvene som er idag er akkurat lik de som var for 3-4 år siden med unntak av estetikk og funksjoner, så er du som sagt fornøyd med det du har så kan du egentlig kjøpe ka som helst og bli akkurat like fornøyd som du er nå. Men hvis du er interessert i det beste bildet tilgjengelig så er det ST50 iforhold til pris og bildekvalitet.

Antar du har en Sharp 600 serie fra 2009, setter du den ved siden av en Plasma så vil du se det som er feil i utgangspunktet med hensyn til innsynsvinkel, sort, det blå blasse tintet i fargene osv.

Går du for en LED så vil du ikkje få bedre bilde enn det du har per dags dato, men vil betale for en tynn versjon med masse greier som du enten trenger eller ikkje trenger med tilsvarende bildekvalitet av det du har fra før.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Her er saken så enkelt som det kan sies uten å være spydig, er du fornøyd med den kvaliteten Sharpen din viser så vil du kunne svelge alt som er av kant LED idag med 100hz. Vil du ha noe som ser bedre ut enn det du har så er det Plasmaene til Panasonic fra ST50 og opp sammen med ES8005 i Samsung.

Og lurer du på om det er rablet for AVforum grunnet alt Plasma maset alle disse trådene her har resultert i hver eneste gang noen stiller det samme spørsmålet du stiller dukker opp, så er det rett og slett fordet at folk endelig er begynt å skjønne at Plasma har et potensiale som LED ikkje klarer å følge opp med hensyn til sort, innsynsvinkel, riktig fargegjengivelse, kontrast osv. De LED tvene som er idag er akkurat lik de som var for 3-4 år siden med unntak av estetikk og funksjoner, så er du som sagt fornøyd med det du har så kan du egentlig kjøpe ka som helst og bli akkurat like fornøyd som du er nå. Men hvis du er interessert i det beste bildet tilgjengelig så er det ST50 iforhold til pris og bildekvalitet.

Antar du har en Sharp 600 serie fra 2009, setter du den ved siden av en Plasma så vil du se det som er feil i utgangspunktet med hensyn til innsynsvinkel, sort, det blå blasse tintet i fargene osv.

Går du for en LED så vil du ikkje få bedre bilde enn det du har per dags dato, men vil betale for en tynn versjon med masse greier som du enten trenger eller ikkje trenger med tilsvarende bildekvalitet av det du har fra før.

Kunne vel ikke sagt det bedre men kanskje litt mindre vulgært har han vinduene bak seg er det lite plasma kan gjøre, ellers hadde en plasma a la ST50 eller E6500 gjort jobben perfekt.

Skal du ha OLED til 10 lapper må du venter 3-4 år.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med lys direkte på skjermen er det jo like spennende som alltid i LED, Sharp og Philips med matt skjerm blir det isåfall. Alle andre har høyglans med reflektivt panel.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Med lys direkte på skjermen er det jo like spennende som alltid i LED, Sharp og Philips med matt skjerm blir det isåfall. Alle andre har høyglans med reflektivt panel.

Toshiba'n i stua har matte skjerm og den blir helt ubrukelig når sola skinne rett på den. Har skråtak på sol siden, moren min må henge opp noe i vinduet for å kunne se på TV

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er grenser for ka en matt skjerm kan klare 8)

Newcomer HJ45 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for oppriktige svar. Ærlighet varer lengst.
    Jeg forstår det sånn at jeg vil beholde min Sharp 600 serie en god stund til ja.
    Og takk igjen til dere som tok dere tid til å svare.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En krone spart er en krone tjent som det heter.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt før her, Oled er liten vits å vente på da det vil være dyrt i en del år fremover.

Men det som kan være lurt å se ann er utviklingen av 4K tv'er. Her vil det komme et ras av modeller uttover 2013 og oppløsningen vil bli å finne på billigere og billigere modeller jo lengre man venter.

(er ikke mange år siden Full HD var forbeholdt de absolutt toppmodellene)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HJ45
    Tusen takk for oppriktige svar. Ærlighet varer lengst.
    Jeg forstår det sånn at jeg vil beholde min Sharp 600 serie en god stund til ja.
    Og takk igjen til dere som tok dere tid til å svare.

Så du tror du klarer å vente i HVERTFALL 3-4 år, om ikke 4-5?

Fordi om 2 år er OLED her, og da må du huske på at det blir kanskje 2-3 år til før den kommer til en fornuftig pris

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å snike meg inn i denne tråden i stede for å starte en helt ny. Plasma-tven som er nevnt her og mange andre steder også virker firstende, 50" ville være en strøken str for meg også. Men har aldri hatt plasama før, bare hørt skrekkhistorier om innbrenning, dårlig på p-signaler, passer ikke i lyse omgivelser og slikt... Her er bruksomrpder og behov:

Kjører digital dekoder igjennom kabel fra canal digital
    Guttungen spiller WII, kanskje det blir koblet til flere/andre konsoller etter hvert
    ser TV, ikke SD-sendinger, mest digitale bilder via hdmi og HD-sendinger fra noen kanaler. ALt fra barne-tv, nyheter, nator, dokumentar og filmer i skjønn forening
    har bluray-spiller, men ser fortsatt mest "gamle" DVD-filmer. mer og mer bluray blir det nok
    Kobler til PC via hdmi, mest for å se nedlastede filmer
    Ser en del fotball og sport

Stua er ikke mer enn 20 kvm stor, typisk blokk-leilighet med et stort vindu og verandadør med vindu på sideveggen i forhold til TVen. vinduene er vestvendte med tanke på sol/lys.

Har Plasma noen drawbacks i forhold til mine bruksområder/lysforhold? Er det evnt noen annen TV som duger?

Skyter inn avslutningsvis at jeg ikke er noen 3D-junkie, klarer meg med "god tv til vanlig bruk". Driter i smart-tv og det dilldallgreiene der også :-) Vil ha en TV med godt bilde rimeligst mulig. Enkelt og greit. ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •