Innbrenning på Panasonic TXP55VT50Y?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrenning på Panasonic TXP55VT50Y?

Hei folkens

For to uker siden ble jeg en lykklig eier av en 55VT50 og syntes det var ett godt kjøp.
    kost meg med mange filmer og var storfornøyd til jeg la merke til noe idag som jeg ikke likte.
    For to dager siden investerte jeg in en HD sattuner for å få bedre utnyttelse av skjermen.
    En kanal som jeg har brukt å se på de siste 2 dagene ca 2 til 3 timer dagen er en satkanal som heter UTV.
    Det er en musikk kanal som jeg liker veldig godt.
    Det jeg har lagt merke til da er at logon til denne kanalen er i bakgunden selv om jeg ikke ser på den kanalen, så jeg anntar den har brent seg inn bare på usle ca 2 timers bruk pr dag på denne kanalen.
    har prøvd å å bruke utviskningsprogrammet som er i menyen på tv'en å latt det gå en time men det forsvinner ikke.
    Jeg vet at gamle plasma tver har hatt det problemet, men jeg trudde siden vi var i år 2012 så skulle ikke slikt hende.
    Jeg mener at en tv ikke skal klare å brenne inn et tv logo på så kort tid for da kan man jo ikke se noe på tv'en siden alle kannaler har jo en logo mer eller mindre.
    Er det noen noen andre som har fått det problemet her?
    eller har jeg rett til å klage på dette til elkjøp for jeg mener at slikt skal ikke
    hende på en så dyr skjerm.
    Håper på svar fra andre i forumet så kan veilede meg litt
    takk på forhånd på svar....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens

For to uker siden ble jeg en lykklig eier av en 55VT50 og syntes det var ett godt kjøp.
    kost meg med mange filmer og var storfornøyd til jeg la merke til noe idag som jeg ikke likte.
    For to dager siden investerte jeg in en HD sattuner for å få bedre utnyttelse av skjermen.
    En kanal som jeg har brukt å se på de siste 2 dagene ca 2 til 3 timer dagen er en satkanal som heter UTV.
    Det er en musikk kanal som jeg liker veldig godt.
    Det jeg har lagt merke til da er at logon til denne kanalen er i bakgunden selv om jeg ikke ser på den kanalen, så jeg anntar den har brent seg inn bare på usle ca 2 timers bruk pr dag på denne kanalen.
    har prøvd å å bruke utviskningsprogrammet som er i menyen på tv'en å latt det gå en time men det forsvinner ikke.
    Jeg vet at gamle plasma tver har hatt det problemet, men jeg trudde siden vi var i år 2012 så skulle ikke slikt hende.
    Jeg mener at en tv ikke skal klare å brenne inn et tv logo på så kort tid for da kan man jo ikke se noe på tv'en siden alle kannaler har jo en logo mer eller mindre.
    Er det noen noen andre som har fått det problemet her?
    eller har jeg rett til å klage på dette til elkjøp for jeg mener at slikt skal ikke
    hende på en så dyr skjerm.
    Håper på svar fra andre i forumet så kan veilede meg litt
    takk på forhånd på svar....
    I utgangspunktet bør ikke dette kunne skje. Jeg tror nesten at jeg har eid alle plasma-skjermene til Pana siden 2003/2004 og aldri opplevd permanent innbrenning. Noen av skjermene har hatt midlertidig ghosting, altså at logoer kan henge igjen noen minutter når skjermen er ny eller at du ser de sorte stripene oppe og nede etter å ha sett filmer i formatet 2:35:1.
    Det er grunn til å være litt forsiktig med stillestående bilder de første 100-timene, men ellers bør det gå greit.

Dersom de logoene/logoen du nevner IKKE forsvinner i løpet av få dager, så leverer du inn igjen skjermen på 30 dagers returretten. Eventuelt plukker du opp igjen en ny, tilsvarende skjerm fra Elkjøp like etterpå. Du kan ha vært uheldig med ditt eksemplar.

Dette viser igjen at 30 dagers returrett er gull verdt!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter det som blir skrevet av J.Haugen. Har eid 4 forskjellige plasma skjermer og aldri fått permanent inn brenning selv. Det er dog viktig å kjøre skjermen i ISF/FILM/KINO/PRO/THX modus, aktivere Orbiter og IKKE kjøre den i DYNAMISK-da øker faren for innbrenning+at bildene ikke ser ut da.. Har selv brukt skjermene med full zoom og strøm sparing de første timene selv bare å være sikker.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utviskningsprogrammet kan du fint kjøre i MYE mer enn en time og!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Støtter det som blir skrevet av J.Haugen. Har eid 4 forskjellige plasma skjermer og aldri fått permanent inn brenning selv. Det er dog viktig å kjøre skjermen i ISF/FILM/KINO/PRO/THX modus, aktivere Orbiter og IKKE kjøre den i DYNAMISK-da øker faren for innbrenning+at bildene ikke ser ut da.. Har selv brukt skjermene med full zoom og strøm sparing de første timene selv bare å være sikker.

Hei igjen.
    jeg har kun brukt THX modus.
    Har latt utviskningsprogrammet nå gå i over 2 timer og logoen sitter der fortsatt
    Som jeg har sagt tidligere så har jeg kun sett på denne kanalen de 2 siste dagene og ca 2 timer hver gang i strekk,så det må de tvene tåle.
    man kjøper liksom ikke en tv så skal man ha restriksjoner at man må
    kun se en time på hver kanal eller så brenner man innen logoen.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at du får en feil på ditt produkt er ikke ensbetyende med at produktet skal være slik.

Klag til butikken du har kjøpt den hos. Førhør der som garantiservice eller heving av kjøp. Tidlig permanent innbrenning med lite bruk, kan indikere feil i panelet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket nå med elkjøp, og de konkluderte at noe måtte være galt med mitt panel.
    Fikk veldig god service fra de og det var bare å levere den og få en ny tv
    Ting kan skje selv om det er dyre saker.
    Så jeg er glad for at de viser at de vil ordne opp i dette og at jeg får en tv
    Takk uansett fra dere for gode svar i denne tråden

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville brukt "zoom" på bildet de første 100 timer uansett.
    Altså trykket på "format" knappen til logoen ikke er synlig, iallefall om den skulle stått på samme kanal/logo i ett par timer.

.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sjekket litt diskusjoner rundt denne "accidental burn-in"-artikkelen til cnet, så virker det faktisk som om det er ganske mange som sliter med Panasonic-ene i år hva image retention angår. Nå er det vel enda litt for tidlig å si om dette er et varig problem eller om det blir bedre ettersom tida går...

Jeg vil igjen minne alle dere som får problemer med det om at i følge norsk kjøpslov er dette en mangel på produktet da det ikke kan brukes til sitt tenkte formål, uavhengig av hva som står i manualen om at image retention / burn in ikke dekkes av garanti.

Jeg vippet lenge mellom Panasonic og Samsung for i år når jeg nå etterhvert skal reklamere på min 51D8005 grunnet satellitt-tuneren, og jeg tror nok det blir en ny Samsung siden IR har vært praktisk talt fraværende med unntak av noen situasjoner der jeg har sovnet fra tv-en på statiske menyer og satser på at Samsungene er like gode på det i år. Så får det heller bare være at sortnivå og brukergrensesnitt er litt dårligere...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sjekket litt diskusjoner rundt denne "accidental burn-in"-artikkelen til cnet, så virker det faktisk som om det er ganske mange som sliter med Panasonic-ene i år hva image retention angår. Nå er det vel enda litt for tidlig å si om dette er et varig problem eller om det blir bedre ettersom tida går...
    Det som kan være en feilkilde til akkurat den antakelsen, er at mange først oppsøker forum som dette dersom det oppstår problemer. De som er fornøyde brukere av en skjerm, bruker derimot tiden foran skjermen og derfor hører vi dessverre altfor sjelden fra dem.

Etter anbefaling fra meg har tre kjente kjøpt Panasonic TX-P50ST50Y og de har i alle fall til nå ikke hatt noe å klage på. Det er vel heller tvert om - de visste ikke at det gikk ann å få slik en god skjerm til 10K (de har alle betalt det "hvite ut av øyet" for tidligere toppmodeller).

Det kan selvsagt tenkes at årets toppmodell Vt50 er mer sensibel på IR enn "entry-level"-skjermen St50, men det er kanskje underlig om ST har bedre lysstyrke/lysutbytte.

Jeg tror det er for tidlig å kokludere ennå. De som opplever feil som den som er nevnt i denne tråden, må heller levere tilbake skjermen og få en ny.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ny skjerm fra elkjøp,så servicen har jeg ikke noe å klage på
    Satt den inn i stua på fredag,og satt modus på min tv til THX cinema mode så jeg var sikker på at den ikke skulle få skade av noe logo.
    sitter og ser på min musikk kanal som heter UTV i ca 30 min.
    Ser da at panasonicen ikke liker den logon som den kanalen har.
    Så jeg er 100% sikker at hvis jeg kjører den kanalen over en time så vil det skje en innbrenning til.
    Vil også si at jeg har tatt dette opp med Elkjøp og panasonic norge og gitt de all informasjon og et bilde av den logon så de skulle se på dette videre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag.thygesen
    Fikk ny skjerm fra elkjøp,så servicen har jeg ikke noe å klage på
    Satt den inn i stua på fredag,og satt modus på min tv til THX cinema mode så jeg var sikker på at den ikke skulle få skade av noe logo.
    sitter og ser på min musikk kanal som heter UTV i ca 30 min.
    Ser da at panasonicen ikke liker den logon som den kanalen har.
    Så jeg er 100% sikker at hvis jeg kjører den kanalen over en time så vil det skje en innbrenning til.
    Vil også si at jeg har tatt dette opp med Elkjøp og panasonic norge og gitt de all informasjon og et bilde av den logon så de skulle se på dette videre.
    Vær obs på at pixel orbiteren ikke er aktiv i THX-modusene (Den var i hvert fall ikke på 2011-modellene). Men på den type logo som du beskriver spørs det om orbiteren har noe særlig effekt uansett. Det kan også, som jeg nevnte, være at det er i starten du vil oppleve mest problemer med IR, det er ikke helt uvanlig. Det er ikke bare en myte at det kan lønne seg å kjøre inn skjermen litt forsiktig de første 100-200 timene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Vær obs på at pixel orbiteren ikke er aktiv i THX-modusene (Den var i hvert fall ikke på 2011-modellene). Men på den type logo som du beskriver spørs det om orbiteren har noe særlig effekt uansett. Det kan også, som jeg nevnte, være at det er i starten du vil oppleve mest problemer med IR, det er ikke helt uvanlig. Det er ikke bare en myte at det kan lønne seg å kjøre inn skjermen litt forsiktig de første 100-200 timene.

Takk for informasjonen.
    Uansett så er jeg kjempefornøyd med mitt valg av tv og man har uansett garanti mot innbrenning av tv logo fra Panasonic så hender det er det bare å levere tilbake.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag.thygesen
    Takk for informasjonen.
    Uansett så er jeg kjempefornøyd med mitt valg av tv og man har uansett garanti mot innbrenning av tv logo fra Panasonic så hender det er det bare å levere tilbake.
    Nei, det har du ikke. Panasonic (med mindre de har endret ordlyden betydelig i år) har alltid sagt at innbrenning ikke dekkes av garanti og anses ikke som en produktfeil.

Men du har reklamasjonsretten din som sier at du kan kreve å få hevet kjøpet ved innbrenning, selv om det basert på erfaringer fra andre brukere på dette forumet kan være litt pes for forhandlere prøver å nekte siden de selv må ta tapet.

Det er trolig heller ikke snakk om innbrenning i dette tilfellet, men bare veldig veldig seig image retention. Ønsker deg uansett lykke til videre med tv-en.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Nei, det har du ikke. Panasonic (med mindre de har endret ordlyden betydelig i år) har alltid sagt at innbrenning ikke dekkes av garanti og anses ikke som en produktfeil.

Men du har reklamasjonsretten din som sier at du kan kreve å få hevet kjøpet ved innbrenning, selv om det basert på erfaringer fra andre brukere på dette forumet kan være litt pes for forhandlere prøver å nekte siden de selv må ta tapet.

Det er trolig heller ikke snakk om innbrenning i dette tilfellet, men bare veldig veldig seig image retention. Ønsker deg uansett lykke til videre med tv-en.
    Flere kjeder er faktisk ganske greie når det gjelder dette. Vet en kamerat som leverte en to år gammel TV hos elkjøp fikk dekket dette. Mener å huske at renseprogrammet var låst på TV'en i tillegg og kun tilgjengelig for teknikererne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •