Kan noen bekrefte at dette hjelper (mot rikskringkastningsavgift)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan noen bekrefte at dette hjelper (mot rikskringkastningsavgift)

Jeg kjøpte ny tv når jeg flyttet i 2011, og endte opp med å få det forbanna brevet nedi postkassen. Jeg fikk beskjed av en over tlf at de skulle sende over et skjema i posten, når jeg sa at jeg bruker da ikke tven til å se på annet enn ting via data og mediastreamer (noe som forøvrig er sant)

Etter å ha fylt ut skjema, så tenkte jeg at saken var ute av verden, men nei. De mente altså at siden jeg hadde mpeg4 i min VT30 så kunne jeg fortsatt motta signaler. Herregud, vil man virkelig se på det, så klarer man det også med en plombert tv, gjør man ikke? Men plombert tv var godt nok for nrk før, men det var kanskje fordi dem da ikke hadde noe valg.

Saken endte med at tven ble solgt (noe som ikke var sant, heh). Etter det var saken ute av verden, og alt bra. Men, nå sitter jeg her og leser, for jeg trodde faktisk at med mpeg4 og caminngang så er det ikke mulig å slippe unna, til jeg leste denne diskusjonen:

[Løst] NRK - lisens: er dette nok til å unngå lisensen? - Forum - Side 11 - Hardware.no

Slik jeg forstår det så er det altså mulig å plombere cam inngang? Og er det noen som har erfaring med det, og det å få NRK til å gi seg?

Jeg vil helst slippe å kjøpe min neste tv på min mors navn. Jeg har også hørt om folk som har kjøpt tv i foreldrenes navn, som har fortsatt fått brevet (pga. bruk av eget bankkort), derfor vil jeg helst gjøre det lovlig, å vite at jeg kan henvise til de lover som er linket til på den diskusjonen, og at nrk da må selv velge om de gidder å bruke penger på å plombere, men at de ikke kan kreve meg for penger, for en tv som de er pliktig til å plombere, men ikke gidder.

Noen erfaringer?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cam-en har jo ikke noe å si. Du må fjerne tuner-modulen(e).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Cam-en har jo ikke noe å si. Du må fjerne tuner-modulen(e).

Nei, for det skal ifølge den diskusjonen holde med å plombere inngangen. Det blir jo som med analogantenneinngangen og, måtte man fjerne det kortet fra tv'en? Nei, det holdt med å plombere inngangen. Når inngangen er plombert så får man ikke tatt i bruk av signalene uansett, det er jo hele poenget med det.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det koster 3000,- ca å få plombert en tv, pluss moms.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den regningen blir det ikke jeg som tar, det er derfor jeg spør om noen har prøvd seg på dette. For ifølge diskusjonen, så er de påkrevd å betale for plombering, eller la det være, at man kan slippe unna uten å plombere, for tenk hvor dyrt det blir hvis nrk blir nødt til å ta regningen for alle som vil plombere tv'en sin. Siterer:

"Jepp, kvitt deg med dekoderen. Det er det enkleste. Og hvis du har TV med innebygget digital MPEG4 dekoder som takler Riks-TV så må du tillate NRK å plombere den. TV i form av stor skjerm for PC og spillkonsoller ser jeg absolutt poenget med. Akkurat som projektorer, bare med annen bildeteknologi.

LMH1: Merk at det er NRK som må betale for plomberingen, ikke kunden. Kunden trenger bare å gi NRK tillatelse til å plombere i følge forskriftene om TV-mottakere. Det er opp til NRK om de vil benytte seg av tillatelsen og om de ikke har autoriserte folk selv så må de leie det inn om nødvendig og om de gidder. "

Da skal det fungere, men jeg lurte bare på om det var noen som har erfaring med å gjøre dette. Jeg blåser i om det er mye frem og tilbake, hvis jeg kan kjøpe tv på lovlig vis så vil jeg jo det.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør som meg:

Eg sendte mail til nrk om at eg hadde flytta til ein plass der eg ikkje trengte "tv-tuner" og dermed ikkje var inntressert i og betale for nrk-lissens fekk etter ei stund mail om at det var greit betalte den rekninga eg hadde liggende da og ikkje sett snurten av det etterpå

Prøv samme framgangsmåte

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Gjør som meg:

Eg sendte mail til nrk om at eg hadde flytta til ein plass der eg ikkje trengte "tv-tuner" og dermed ikkje var inntressert i og betale for nrk-lissens fekk etter ei stund mail om at det var greit betalte den rekninga eg hadde liggende da og ikkje sett snurten av det etterpå

Prøv samme framgangsmåte

Fungerte ikke for meg, måtte betale pga. at den hadde mpeg4, eller så var det kanskje jeg som ga opp for lett. Men, virker jo ikke som at noen har testet ut dette, rart med så mange visninger av tråden, at det ikke finnes en person som har gjort det, mtp på hvor mange avforum brukere som ikke bruker tv til annnet enn hjemmekino.

Jaja, da får jeg prøve å spørre på et annet forum.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fwtt
    Fungerte ikke for meg, måtte betale pga. at den hadde mpeg4, eller så var det kanskje jeg som ga opp for lett. Men, virker jo ikke som at noen har testet ut dette, rart med så mange visninger av tråden, at det ikke finnes en person som har gjort det, mtp på hvor mange avforum brukere som ikke bruker tv til annnet enn hjemmekino.

Jaja, da får jeg prøve å spørre på et annet forum.
    Men hvorfor skal du slippe å betale når vi andre må ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvor er "like" knappen??! :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Fordi jeg ikke er interessert i å betale for jeg ikke bruker? Eller, kanskje jeg skal begynne å be fortum sende strømregningen min til deg, så kan du betale for noe du ikke har brukt.

Jeg bruker ikke tuneren, punktum, og det er det man betaler for. Det var derfor det tidligere holdt med å plombere antenneinngangen, men nå må man også plombere cam inngang. Folk som ser på tv mener jeg at skal betale, hadde jeg brukt tven til å se tv-signaler så hadde jeg betalt, men jeg gjør ikke det. Nå er det ikke bare bare å få en bra tv UTEN tuner, da må man kjøpe en av de gamle pioneer skjermene, og jeg vil helst ha nytt, pc skjerm er totalt uaktuelt. Så det blir for dumt å sammenligne meg med deg, når du åpenbart bruker tv'en til å se på tv-signaler.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en projektor, eller du får jo en bra 30" eller større pc skjerm til ok penge vil jeg tro.

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fwtt: Jeg tror ikke på deg når du sier at du ikke har TV-signaler. Hvor høyt skrek du ikke om innbrenning av TV-logo på i dette innlegget 29/7-10?

Sitat Opprinnelig postet av fwtt
    Ja, jeg mente selvfølgelig det, men poenget er at det fortsatt ikke er normalt! Det er en ting hvis jeg har hatt på tv3 i flere timer i strekk og logoen har stått på non-stop (noe den ikke gjør pga. reklame). Men når jeg såvidt er innom en kanal i et par minutter (discovery) i ca 1 minutt, for å ikke snakke om at igår så observerte jeg at nrk1 logoen var midlertidig innbrent i skjermen, den hadde jeg hatt på i 2-3 minutter, det er som sagt ikke normalt.
    Kuttet du helt ærlig ut tv-signaler totalt når du flyttet?

Hvem er det som IKKE ser på TV? Jeg kjenner ingen personer som ikke har TV overhodet, selv om de ser 95% på nedlastet innhold.

Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thenuts
    fwtt: Jeg tror ikke på deg når du sier at du ikke har TV-signaler. Hvor høyt skrek du ikke om innbrenning av TV-logo på i dette innlegget 29/7-10?

Kuttet du helt ærlig ut tv-signaler totalt når du flyttet?

Hvem er det som IKKE ser på TV? Jeg kjenner ingen personer som ikke har TV overhodet, selv om de ser 95% på nedlastet innhold.

Øyvind
    Helt korrekt, tv logo ja, fra en nedlastet mkv fil. Jeg ser faktisk ikke på tv, for jeg finner alt jeg trenger på nett, er det noe ekstremt viktig så ber jeg moren min som har pvr om å ta opp noe (rettere sagt, jeg stiller den inn, hun kan ikke det).

Hvis ting hadde vært som på slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90tallet ,for da var det mye tøft å se på tv, nå føler jeg at det kun er møkk og har kuttet ut tv'en. Antenneledningen som fulgte med i leilgheten her endte opp i boden.

Det er ikke bare dårlig kvalitet på det som sendes som gjør at jeg ikke gidder, men at jeg rett og slett ikke har tid. Har så mye på planen, og når jeg da kommer hjem vil heller sette meg ned med noe jeg aldri har sett, og jeg har flere tb med data som ikke er sett, og det blir stadig mer.

For å ikke snakke om alle dvd filmene jeg har stående i hyllen, godt over 1000 titler, noen som jeg enda ikke har fått sett. Nei, tv er ikke en prioritering her engang.

Edit: Jo, jeg brukte tv-sendingene helt i begynnelsen, men det var når den ikke skulle vise film/serie via popcorn hour boksen min. Når jeg tenker etter så kunne jeg bare ha latt en mkv fil stå på repeat, og latt den kjøre konstant, men gjort er gjort. Men av de 200+ timene jeg kjørte inn tv'en så brukte jeg ikke tv-signalene mer enn 10-20% av tiden, men det var kun når jeg kun lot den surre og gå mens jeg var for eks. ute på butikk, eller opptatt med mat osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvs. vanlig tv-titting.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, kringkastingsavgiften gjelder for å EIE en TV, uansett hvordan du bruker den. Om du ser på Blueray/DVD med den eller nyheter spiller ingen rolle.
    Om vi bør beholde avgiften eller legge den på statsbudsjettet/skatten er et politisk spørsmål. Men jeg kan ikke se at ditt eierskap av en TV kvalifiserer til fritak fra spleiselaget.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harju
    Vel, kringkastingsavgiften gjelder for å EIE en TV, uansett hvordan du bruker den. Om du ser på Blueray/DVD med den eller nyheter spiller ingen rolle.
    Om vi bør beholde avgiften eller legge den på statsbudsjettet/skatten er et politisk spørsmål. Men jeg kan ikke se at ditt eierskap av en TV kvalifiserer til fritak fra spleiselaget.
    Dette er ikke riktig. Du kan eie en tv uten å måtte betale lisens, så lenge TV'n i prinsippet er en monitor uten form for mulighet til å ta inn tv signaler på den ene eller andre måten. Harriet vant over NRK - Aftenposten

Når det er sagt brukte jeg også mye energi på å unngå avgiften en periode, men det er mest stress og styr og likt for "alle". Betaler nå med glede

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det var meget lett å slippe. Sa bare at jeg hadde brukt angrefrist på tv'en etter jeg kjøpte den, så trakk de kravet uten at jeg måtte sende inn dokumentasjon eller noe som helst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drvcd
    Dette er ikke riktig. Du kan eie en tv uten å måtte betale lisens, så lenge TV'n i prinsippet er en monitor uten form for mulighet til å ta inn tv signaler på den ene eller andre måten. Harriet vant over NRK - Aftenposten

Når det er sagt brukte jeg også mye energi på å unngå avgiften en periode, men det er mest stress og styr og likt for "alle". Betaler nå med glede

Veeeel, da er det jo ikke lengre en TV! 8-)
    -Samme her med avgiften. Har reklameinnslag langt ned i halsen. Jeg er ikke SÅ pissetrengt at jeg klarer å løpe på dass hver gang det er reklame. Så da blir det kanalswapping, og i hovedsak vanskeligere å få med seg et helt program. NRK og SVT er fine greier!!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring inn og si at tv'n har blitt ødelagt?

De har jo ingen mulighet til å sjekke dette, siden du ikke tar inn tv-signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bumper denne litt jeg.

Vi har (med hånden på hjertet) ingen form for TV-signaler. Jeg ser aldri på TV-sendinger, men fruen synes det er litt stusselig uten, så vi har TV2 Sumo og web-tv-greiene til TV Norge som en erstatning.

Vi har heller ingen TV-er med digital tuner, så jeg har et skriv fra NRKs lisensavdeling der de bekrefter at jeg med dette er fritatt for lisensavgiften.

Nok om det, jeg sikler litt på ny TV til kjelleren og sliter med å finne en TV uten digital tuner, så det må nok bli en med. Jeg kan gjøre det enkelt å handle TV-en på faren min, men som nevnt over her er dette "juks", og jeg vil helst slippe å gjøre det slik om jeg kan slippe.

TV-tuneren kan gjerne bli blombert i alle retninger og ender, men jeg er ikke så veldig lysten på å betale tusenvis for dette.

Hva vil være en enkel, rimelig, men likevel lovlig løsning?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •