Kan noen bekrefte at dette hjelper (mot rikskringkastningsavgift) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Får vel svare meg selv. Sendte en mail til lisensavdelingen i går, og her er svaret jeg fikk:

Dersom fjernsynsmottakeren har innebygd digital dekoder, vil fritak for avgift kun innvilges dersom servicerapport fra autorisert verksted som dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes NRK. Med plombering menes her blokkering av fjernsynsmottakerens mulighet til å motta fjernsynssignal. Det må samtidig gis erklæring om at NRK vil bli underrettet så snart fjernsynsmottakeren igjen klargjøres til å ta i mot fjernsynssendinger. Du må selv få fjernsynsmottakeren plombert og sende oss dokumentasjon på at jobben er utført fra et autorisert verksted. NRK dekker ikke kostnader i forbindelse med plombering.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjløp den tven du ønsker på ditt navn, når tven kommer og eventuelt om du får lissens så tar du det bare med nrk der i fra for om du ikkje får inn tv-signal så skal du ikkje betale for noko du ikkje kan bruke

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av awt
    Får vel svare meg selv. Sendte en mail til lisensavdelingen i går, og her er svaret jeg fikk:

Dersom fjernsynsmottakeren har innebygd digital dekoder, vil fritak for avgift kun innvilges dersom servicerapport fra autorisert verksted som dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes NRK. Med plombering menes her blokkering av fjernsynsmottakerens mulighet til å motta fjernsynssignal. Det må samtidig gis erklæring om at NRK vil bli underrettet så snart fjernsynsmottakeren igjen klargjøres til å ta i mot fjernsynssendinger. Du må selv få fjernsynsmottakeren plombert og sende oss dokumentasjon på at jobben er utført fra et autorisert verksted. NRK dekker ikke kostnader i forbindelse med plombering.
    Litt usikker på om de ikke gir feil opplysninger her.

"§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.
    0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007). "
    Lovdata
    Mener at skal TV'en plomberes, så er det opp til NRK å fikse det for egen regning.

Uansett, mitt skjema sendes inn i dag for oppsigelse av nrk.lisensen, skal oppdatere med svar, men det er kanskje for sent for dere andre som vurderer dette for 2013.

Kikk gjerbe på denne tråden (ekstern) for mere info, post nummer 4 er veldig interesant

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Kjløp den tven du ønsker på ditt navn, når tven kommer og eventuelt om du får lissens så tar du det bare med nrk der i fra for om du ikkje får inn tv-signal så skal du ikkje betale for noko du ikkje kan bruke
    Jeg vil gjerne ha dette iorden før jeg handler TV. Ser for meg at kampen er hakket verre etterpå.

Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Litt usikker på om de ikke gir feil opplysninger her.

...
    Har svart de der jeg refererte til denne teksten og Lovdata nå, så får vi se hva de svarer.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg bumper denne litt jeg.

Vi har (med hånden på hjertet) ingen form for TV-signaler. Jeg ser aldri på TV-sendinger, men fruen synes det er litt stusselig uten, så vi har TV2 Sumo og web-tv-greiene til TV Norge som en erstatning.

Vi har heller ingen TV-er med digital tuner, så jeg har et skriv fra NRKs lisensavdeling der de bekrefter at jeg med dette er fritatt for lisensavgiften.

Nok om det, jeg sikler litt på ny TV til kjelleren og sliter med å finne en TV uten digital tuner, så det må nok bli en med. Jeg kan gjøre det enkelt å handle TV-en på faren min, men som nevnt over her er dette "juks", og jeg vil helst slippe å gjøre det slik om jeg kan slippe.

TV-tuneren kan gjerne bli blombert i alle retninger og ender, men jeg er ikke så veldig lysten på å betale tusenvis for dette.

Hva vil være en enkel, rimelig, men likevel lovlig løsning?
    Jeg er stum av beundring....Nei, det er jeg ikke...at du gidder....:-))))))))))))))) likte den med hånden på hjertet---Tv signaler kan være fali det....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstod noe som helst av det der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått nytt svar fra lisensavdelingen:

Dersom man bruker fjernsynet som monitor, kan NRK Lisensavdelingen i spesielle tilfeller frafalle avgift. Forutsetningen er at det sendes inn en erklæring fra en autorisert installatør om at visse komponenter i mottakeren (f.eks. høyfrekvensdelen) er fjernet eller kanalvelgeren er forseglet, slik at mottakerne ikke kan brukes til å ta i mot vanlige fjernsynssendinger. Det må samtidig avgis erklæring om at NRK Lisensavdelingen vil bli underrettet så snart mottakerne igjen klargjøres til å ta i mot sendinger.
    Ved behandling av saker vedrørende det digitale bakkenettet skilles det mellom mulighet til å ta inn fjernsynssignaler og det å ønske å ta inn slike signaler. Den som har mulighet til å ta inn fjernsynssignaler anses i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere pliktig til å betale kringkastingsavgift.
    I Forskrifter om fjernsynsmottakere § 9 står det at NRK kan plombere mottakerutstyr. Dette er en mulighet NRK av praktiske årsaker ikke benytter. Likevel har NRK Lisensavdelingen åpnet for at eier av mottaker selv kan få plombert mottakerutsyr, og at dette må dokumenteres av autorisert forhandler for å gjøres gjeldende. Dette har vært forvaltningspraksis i mange år, og har blitt akseptert av Medietilsynet som er klageinstans for vedtak fattet av NRK Lisensavdelingen.
    Ser igrunn ikke ut som om det er så mange veier utenom de "vanlige" metodene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av praktiske årsaker? Hørt sånn tull. Så lenge foreskriftene sier det, så kan de ikke velge og vrake hva de selv velger å gjøre, av "praktiske" årsaker.

Jesus christ jeg er så lei NRK. Ikke gi deg, og bare si at de ikke kan selv velge vekk det som ikke passer dem, og at de må følge foreskriftene. De prøver seg, men tar du dette høyere opp, i en evt. sak så vil du vinne.

NRK er desperate, for hvis de innrømmer at dette faktisk går, så vil de tape MYE, på folk som vanligvis er for feige til å si imot dem, og som er redd for å bli tatt og derfor betaler avfgiften av ren feighet, for at man ikke tør å si imot systemet.

Nei, her det bare å stå på. Skal NRK absolutt ha plombering, så får de ta det på egen regning, som det står skrevet i §9

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK taper ikke en dritt.
    Pengene får dem av statskassa uansett.
    Du betaler ikke lisensen direkte til NRK.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, men hvorfor da være så hissige på en sak, hvor utfallet blir i vårt favør? De kan jo ikke se bortifra en paragraf, bare fordi det ikke "passer" dem. Pengene får de uansett, men det er vel det, de liker å tyne kroner ut av oss, hele systemet er idiotisk.

Man kan ikke velge og vrake hva slags lover og regler man trenger å følge. Står det i forskriften at NRK skal ta plombering, så får de ta plombering, eller droppe det.

Jeg for min del, neste gang jeg blir nødt til å bytte tv, kommer til av ren prinsipp å dra saken så langt som overhodet mulig, for rett skal være rett, nrk er ikke hevet over ting som står på sort hvit.

Skulle man mot alle odds tape, noe jeg tviler på, så er det bare å "selge" tv'en, og neste gang sørge for å kjøpe tv'en og bruke navnet til en du kjenner, som har lisens fra før.

Vis meg en ren monitor som kan slå min VT30, så kjøper jeg med glede en ren monitor, men det finnes ikke, dessverre. :evil: :evil:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fwtt
    Greit nok, men hvorfor da være så hissige på en sak, hvor utfallet blir i vårt favør? De kan jo ikke se bortifra en paragraf, bare fordi det ikke "passer" dem. Pengene får de uansett, men det er vel det, de liker å tyne kroner ut av oss, hele systemet er idiotisk.

Man kan ikke velge og vrake hva slags lover og regler man trenger å følge. Står det i forskriften at NRK skal ta plombering, så får de ta plombering, eller droppe det.

Jeg for min del, neste gang jeg blir nødt til å bytte tv, kommer til av ren prinsipp å dra saken så langt som overhodet mulig, for rett skal være rett, nrk er ikke hevet over ting som står på sort hvit.

Skulle man mot alle odds tape, noe jeg tviler på, så er det bare å "selge" tv'en, og neste gang sørge for å kjøpe tv'en og bruke navnet til en du kjenner, som har lisens fra før.

Vis meg en ren monitor som kan slå min VT30, så kjøper jeg med glede en ren monitor, men det finnes ikke, dessverre. :evil: :evil:
    Du få holde oss underrettet om hvor langt du skal dra den saken :wink:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sier vel den paragrafen det refereres til at man skal underrette NRK når man "setter bort" mottakeren, og det gjør man jo teknisk sett ikke så lenge man bruker tv-en, og at NRK dersom de ØNSKER det skal kunne komme og plombere denne. (aka "vi stoler ikke på at du ikke kommer til å bruke den, så vi ønsker å plombere den selv om du sier at du har pakket den vekk")

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok dessverre for feig/lat/kunnskapsløs til å dra en slik sak så veldig langt, så for min del stopper det dessverre her. Jeg er likevel veldig interessert i utfallet om noen andre tar saken.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harju
    Vel, kringkastingsavgiften gjelder for å EIE en TV, uansett hvordan du bruker den. Om du ser på Blueray/DVD med den eller nyheter spiller ingen rolle.
    Om vi bør beholde avgiften eller legge den på statsbudsjettet/skatten er et politisk spørsmål. Men jeg kan ikke se at ditt eierskap av en TV kvalifiserer til fritak fra spleiselaget.
    Det er bare tull. Du har fritak fra lisens hvis du har en gammel TV som ikke kan motta de nye mpeg4 signalene hvis du mangler ekstern dekoder, og da blir det i såfall dekoderen som blir lisenspålagt om du har en.

Det skulle i såfall bare være rett og rimelig at man derfor også skal slippe å betale dersom man plumberer signalinngangen på en moderne TV med innebygd dekoder.

TV-lisens ga mening før når en TV ikke kunne benyttes til noe som helst annet enn TV-titting. I dag gir det ingen mening over hodet.

Selv har jeg ikke TV-signaler på min TV, og har ikke antenne i stua eller leiligheten forøvrig. Likevel må jeg betale for den dritten, og det er ikke småpenger. Jeg har prøvd det meste for å vri meg unna å betale, men ikke dette, så det vil jeg forsøke.

For meg kunne man godt bare lagt ned hele rikskringkastningen og alle andre kringkastere for den del. Helt avleggs spør du meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Det ville jeg ikke gått for. NRK mener at har man innebygd dekoder, har man også mulighet til å motta signaler ved bruk av en bordantenne. Denne bordantenna må såfall kjøpes i tillegg, noe jeg ikke har gjort, men de mener uansett at jeg skal betale. Har forøvrig ikke antenneutgang i veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått nytt svar fra lisensavdelingen:
    Ser igrunn ikke ut som om det er så mange veier utenom de "vanlige" metodene.
    Å shit. Ser ut til at det ganske standhaftig vrir seg unna ja... Men har de lov til det da? I paragrafen står det jo svart på hvitt at det er de som kan kreve inngangen plumbert hvis de ønsker det. Står jo ingen ting om at brukeren har ansvar for å få det gjort. Det er jo de som har interresse av å unngå svik. Jeg veit jo med meg selv at jeg ikke ser på sendingene dems, eller noen andres for den saks skyld, så for meg spiller det jo ingen ting fra eller til.

Hadde jo vært fint om den ikke ble plumbert og, for da kunne jo evt min mor arve TV'n når jeg en gang kjøper ny.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av piil
    Å shit. Ser ut til at det ganske standhaftig vrir seg unna ja... Men har de lov til det da? I paragrafen står det jo svart på hvitt at det er de som kan kreve inngangen plumbert hvis de ønsker det. Står jo ingen ting om at brukeren har ansvar for å få det gjort. Det er jo de som har interresse av å unngå svik. Jeg veit jo med meg selv at jeg ikke ser på sendingene dems, eller noen andres for den saks skyld, så for meg spiller det jo ingen ting fra eller til.

Hadde jo vært fint om den ikke ble plumbert og, for da kunne jo evt min mor arve TV'n når jeg en gang kjøper ny.

Nei, det er nettopp det, det står ikke hverken det ene eller andre. Så jeg mener jo bestemt at da kan ikke NRK kreve at man plomberer den på egen regning, når paragrafen ikke sier om det er NRK eller bruker som må betale.

Det du kan gjøre er å si til NRK at du herved har kvittet deg med tv'en, sende inn en mail, jeg gjorde det, og ble kvitt dem. Fikk en lisenskontrollør på døren nylig, begynte å jatte om at jeg ikke hadde tv, men brukte pc-skjerm.

"Ja, skjønner jo det, du trenger ikke mer når du er alene". kommer det fra han.

"Neida, det holder i massevis det" (Yeah right tenkte jeg). Han var overraskende hyggelig, hører om så utrolig mange historier med kontrollører som nesten skal bane seg inn i hus og leiligheter for å se, gir seg ikke osv. akkurat han her skal jeg ikke klage på. Hadde han begynte å mase om å komme inn derimot hadde han fått fingeren og døren i ansiktet.

Så lenge man bruker tv'en for å ta imot signaler så er jeg helt for den avgiften, men så lenge man faktisk kun bruker den til konsollbruk, pc, mediastreamere osv så er det ikke riktig å betale den avgiften i det hele tatt.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel melde meg inn i klubben her nå for denne uka dumpa det ned en slip fra disse jævlene, ikke bare for denne periodene men også de forrige så nå syns de at de skal ha 2500+ (purre gebyr fra forrige periode også)

Og som resten av denne 'klubben' så brukes jo skjermen kun for ps3, pc, og BD spiller og tv sendingene nå får jo rett og slett netflix utvalget til og virke positivt så er egentlig ikke interesert i betale og eventuellt anskaffe noe jeg ikke er spessielt interesert i.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff lisens er fæle greier. Hadde vært bedre å bare slippe hele NRK. Men lisens må man da bare regne med å betale, som strøm og forsikring. Når jeg var ung og ikke hadde inntekt så var det et slit. Men nå betaler jeg bare regningene med et smil. lisensen er stor men ikke så stor om man betaler i tide. Det å eie en bil er jo mye mer ran av staten enn å eie en Tv.
    Slå den, mine gamle foreldre må betale TO lisenser for at lillesøsteren min bor hjemme og har tv på rommet, som kun brukes til Wii-Nintendo. Så jeg synes ikke så synd på dere selv om jeg i prinsippet er enig med dere.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Uff lisens er fæle greier. Hadde vært bedre å bare slippe hele NRK. Men lisens må man da bare regne med å betale, som strøm og forsikring. Når jeg var ung og ikke hadde inntekt så var det et slit. Men nå betaler jeg bare regningene med et smil. lisensen er stor men ikke så stor om man betaler i tide. Det å eie en bil er jo mye mer ran av staten enn å eie en Tv.
    Slå den, mine gamle foreldre må betale TO lisenser for at lillesøsteren min bor hjemme og har tv på rommet, som kun brukes til Wii-Nintendo. Så jeg synes ikke så synd på dere selv om jeg i prinsippet er enig med dere.
    Det blir vel feil - du kan ha så mange TV du vil på en hus lisens !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •