Mottok lisensbrev - bruker ikke TV-signaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mottok lisensbrev - bruker ikke TV-signaler

Hei

Mottok i dag et brev jeg, noe naivt, ikke hadde forventet meg. Betalingskrav for å betale TV-lisens, da jeg i mars kjøpte TV til stua. Jeg kan ikke forstå at jeg er berettiget til å betale på grunn av følgende:

• TV-en brukes kun til avspilling fra mediesenter (Boxee Box) og PC
    • Jeg bor i husstanden til min kjærestes foreldre uten å betale leie.
      De betaler lisens for sin TV.

Dermed må jeg spørre om det fins en måte jeg kan unngå å betale flere tusen kroner for noe jeg egentlig ikke bruker?

edit: "husstand" ble noe upresist da jeg bor i en adskilt loftsleilighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Selg" tv´en til foreldrene dine (hvis de allerede betaler tv lisens). Send så et brev om at du har solgt tv en og hvem som er ny eier.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindF
    Hei

Mottok i dag et brev jeg, noe naivt, ikke hadde forventet meg. Betalingskrav for å betale TV-lisens, da jeg i mars kjøpte TV til stua. Jeg kan ikke forstå at jeg er berettiget til å betale på grunn av følgende:

• TV-en brukes kun til avspilling fra mediesenter (Boxee Box) og PC
    • Jeg bor i husstanden til min kjærestes foreldre uten å betale leie.
      De betaler lisens for sin TV.

Dermed må jeg spørre om det fins en måte jeg kan unngå å betale flere tusen kroner for noe jeg egentlig ikke bruker?

edit: "husstand" ble noe upresist da jeg bor i en adskilt loftsleilighet.
    Du betaler lisens for å eie et tv, ikke for signalene. Tidligere kunne man plombere tv, sånn at man ikke kunne ta i mot tv-signaler, og da slippe å betale lisens. Vet ikke om det er sånn enda.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi hadde dette problemet på jobben. Vi kjøpte en flatskjerm som erstatning for projektor på møterommet. Vi fikk beskjed om at vi kunne få TVen plombert hos vår lokale TV-reparatør og få han til å sende inn en bekreftelse på plomberingen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Vi hadde dette problemet på jobben. Vi kjøpte en flatskjerm som erstatning for projektor på møterommet. Vi fikk beskjed om at vi kunne få TVen plombert hos vår lokale TV-reparatør og få han til å sende inn en bekreftelse på plomberingen.
    Vi har samme problem, og ikke nok med det, du må betale lisens for hver TV og de har aldri vert i nærheten av et TV signal på 4 året tror jeg. Og plombere hva - de sa inntenneinntaket - hvem bruker antenne i dag .

Det er bare for dumt og orka ikke gå flere runder og betaler - koster tross alt ikke mer en ca 2 ingeniørtimer i året...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ca. 1.5 år etter at eg var flytta ut frå gutterommet fekk eg lisenskontrollør på døra. Då var det ikkje mykje anna å gjera enn å betala. Det har jo kosta nokon tusenlappar sidan den tid. Men lisensen betaler eg med glede, sidan eg ser ein del nrk, og erglad for å ha det...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    og ikke nok med det, du må betale lisens for hver TV....
    Dette stemmer ikke. Jeg kjenner mange som har to eller fler tv´er og ingen av dem betaler mer enn én lisens. Det er én lisens per husstand, hvertfall så lenge én i huset står som eier av alle tv´ne. Mulig det er annerledes hvis mange forskjellige TV-eiere bor under samme tak, men jeg er sikker på at man kan få ryddet opp i dette i såfall.

Jeg betaler lisens for ordens skyld, men jeg vet at man kan "selge" tv´en sin til en annen person og oppgi dennes lisensnummer som ny eier, uten at den personen plutselig må betale dobbelt opp. På den måten kan du kvitte deg med lisensansvaret.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Dette stemmer ikke. Jeg kjenner mange som har to eller fler tv´er og ingen av dem betaler mer enn én lisens. Det er én lisens per husstand, hvertfall så lenge én i huset står som eier av alle tv´ne. Mulig det er annerledes hvis mange forskjellige TV-eiere bor under samme tak, men jeg er sikker på at man kan få ryddet opp i dette i såfall.

Jeg betaler lisens for ordens skyld, men jeg vet at man kan "selge" tv´en sin til en annen person og oppgi dennes lisensnummer som ny eier, uten at den personen plutselig må betale dobbelt opp. På den måten kan du kvitte deg med lisensansvaret.
    Her snakker vi ikke om husstand, men firma der TV'n står på møterom for å presentere data etc. For firma betaler du pr TV selv om man ikke bruker TV til å se TV - var det noen som kalte det ARK....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte bare en mail det jeg skrev at jeg ikke brukte den til annet enn ps3, dvd og pc (uten sånn tunerkort eller hva det heter) og krevde å ikke måtte betale noe. Og at når jeg først skulle bruke rundt skulle jeg si ifra.

Fikk svar (tok lang tid!) der de sa jeg slapp å betale That easy!

Kan sende deg mailen jeg sendte til nrk om det er av interesse..? Pm meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •