OLED ser ut til å bli skjermteknologien som tar over for LED-LCD og plasma i fremtiden, takket være sin overlegne bildekvalitet, lave strømforbruk og generelt fleksible natur.

Store aktører som LG og Samsung kommer allerede med større OLED-skjermer, mens Sony sier de jobber med saken.

Panasonic vil også være med på leken og er på jakt etter en partner til produksjonen av paneler til en OLED-TV. Siste ord på gata er at Sony vurderer å slå til.
Satser milliardbeløp

Nylig ble det kjent at Panasonic investerer et milliardbeløp i utvikling av OLED-TV-er. I første omgang dreier det seg om investeringer i en ny testproduksjonsserie for store OLED-paneler til bruk i TV-er.

Samtidig ga Panasonic uttrykk for at de er på jakt etter en OLED-partner, slik at de slipper å stå for de enorme kostnadene for utvikling og produksjon på egen hånd.
Hvem vil leke med Panasonic?

Både Samsung og LG har hver sin produksjonslinje med OLED og konkurrerer nå mot hverandre om å være først ute på markedet og vinne kampen om kundene. Derfor er ingen av dem sannsynlige partnere.

Det er derimot Sony, og ifølge den japanske finansavisen Nikkei har de to selskapene nettopp funnet sammen. Begge satser angivelig på en kommersiell OLED-TV-produksjon fra 2015, og blir det noe av en eventuell avtale vil de to japanske elektronikkprodusentene ta på seg oppgaven sammen.

Dette er OLED:

Organic light-emitting diode
En OLED er en halvleder, mellom 100 og 500 nanometer tykk — rundt 200 ganger tynnere enn et menneskehår
OLED-er utstråler lys gjennom elektro-fosforesens
Genererer veldig lite varmeutvikling
Har fordeler overfor LCD-skjermer, da OLEDs plastiske, organiske lag er tynnere, lettere og mer fleksible
Fordi en OLED selv genererer lys, behøver ikke skjermene bakbelysning som ved LCD, noe som kutter ned på strømforbruket
Avstanden mellom elektrodene er tynnere – dermed går mindre lys tapt og OLED-skjermer fremstår som skarpere og lysere enn LCD

Sony og Panasonic hånd i hånd? - Hardware.no