Hei AVforum. Jeg er for tiden på utkikk etter en passende tv for min far, som ønsker å bytte ut sin gamle CRT-tv. Jeg har fått gode tipse fra dette forumet før angående eget innkjøp av hjemmekino, og jeg håper noen her kan hjelpe meg å finne en passende og prisgunstig tv.

TVen vil kun bli brukt til å se blu-ray-film samt tv-programmer, så internettfunksjoner og spilling er uinteressant. TVens innebygde høyttalere vil være eneste lydkilde, så det er en fordel om disse er brukbare. Det er også en fordel om TVen er rask å starte opp og har greie menyer. Mulighet for 3D er også et pluss, men langt fra nødvendig.

Rommet har to vinduer med gardiner som slipper en del lys inn, så det ville vært best med en skjerm som ikke har så my gjenskinn. TVen vil bli satt inn i en bokhylle, og kan være maksimalt 95 cm bred og 22cm dyp med veggfeste. Noen av stolene er satt opp slik at de vil se skjermen fra litt skråe vinkler, men ikke mer enn 45 grader. Rommet er et rustikt og gammeldags biblioteksrom, og TVen bør helst være elegant og nøytral, da min far vil at rommet fortsatt skal se mest ut som et biblioteksrom, og ikke et "tv-rom".

Ellers er et klart og godt bilde selvfølgelig viktig. Prismessig bør TVen ikke overstige 7000kr, og kan gjerne være billigere. Jeg hadde originalt foreslått en 47'' LG CInema 3D LED-TV 47LW450N (Komplett.no - LG 47" Cinema3D LED-TV 47LW450N) som han var veldig klar for å kjøpe, helt til vi innså hvor brede 47'' TVer faktisk er. Jeg synes det er vanskelig å finne en mindre tv med like gode eller bedre spesifikasjoner for en tilsvarende pris, noe jeg syns er litt underlig, da jeg forventet pris ville falle i takt med størrelse. Dette er grunnen til at jeg ber om hjelp av dere på forumet. Hva er en god tv som passer til den bruken og med de begrensningene jeg har nevnt over?