koble eldre konsoller til flatskjerm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer straymond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

koble eldre konsoller til flatskjerm?

har i den senere tiden tatt opp tråden igjen når det gjelder å samle opp eldre konsoller.

når jeg kobler disse i plasma'n så blir bildet simpelthen bajs. skikkelig bajs.

har noen et tips eller to til meg her? fins det en grei og billig converter av noe slag?

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste må vel være å koble alle konsollene inn i en hjemmekinoreceiver og la den ta bildebehandlingen.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så vidt jeg husker mange av de konsollene brukte de laveste kanalene, men selve RF modulatoren pleide å ha en liten åpning der man kunne "trimme" kanalen eller sette til en som ga bedre bilde/var ledig. Ville prøvd å justere dette, da moderne tunere har en mer eksakt oscilator freq, som kan fort gjøre at bilde fra modulatoren blir forvrengt

ellers inntil modulatoren går jo en vanlig video signal -det er jo den som ville vært aller best å bruke, en s-video inngang/komposit burde fungere helt ok -men bilde vil kanskje se mindre bra pga den lave grafikken i konsollen... husk at du "blåser" opp noe som så midt på 3 ut i en 28" og på en 41-50" vil uanse ikke bli noe bedre bilde mildt sagt

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører C-64 på 37"LCD. Går helt fint det. Den kobles på antenneingangen.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær obs på at Duck Hunt ikke fungerer på flatskjermer! Det skjærer i hjertet.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med flatskjermer og gamle spillkonsoller er et problem, ja. Nintendo 64 er favorittkonsollen min og jeg er bare helt nødt til å ha et par CRT-apparat stående hjemme selv om de stjeler mye plass. Men litt nyere konsoller med oppløsning på 480/576i (PS2, Xbox og Gamecube) funker greit på en flatskjerm med god oppskalering, forutsatt at man bruker en skikkelig kabel.

Det er vel en tommelfingerregel at til alt some er eldre enn Dreamcast, må man enten kjøre signalet gjennom en sånn avansert boks eller skaffe en god gammel CRT på Finn.no.

Det finnes noe som heter XRGB3 som er utviklet spesielt for å takle gamle spill. Den skal være den aller beste til nettopp spill, men har veldig dårlig brukervennlighet. Dessuten må den importeres fra Japan, og man må nok også bruke adaptere til kabler, siden Europa og Japan bruker litt forskjellige kabelstandarder.

Det er også noe som heter DVDO Edge. Den er ikke utviklet spesifikt til spill, men den har spillmodus og skal være mye lettere å bruke. Aner ikke hvor man eventuelt kan få tak i en slik, men regner med at man må importere den fra utlandet.

Mer info her:
    VideogamePerfection.com » Home

Guides: Upscaling Your Retro Consoles for HDTV Sets - Retro News @ Nintendo Life

Kanskje kan det være en ide å bruke en PC-monitor. Jeg vet ikke, men det kan vel tenkes at PC-monitorer er litt mer fleksible med tanke på behandling av forskjellige typer oppløsninger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •