Samsung 51" Plasma-TV PS51D535

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Samsung 51" Plasma-TV PS51D535

Jeg kjøpte meg en Samsung 51" Plasma-TV PS51D535 for en uke siden for 4990,- kroner som jeg er kjempe fornøyd med.
    Bruker den til å se blu-ray filmer og serier om kveldene. Hvis du skal få den beste film opplevelsen, så vil du ha det mørkt, som på kino.

Dette er min første post, så veit ikke om jeg skriver på riktig sted men jeg gjorde en feil med kjøp av blu-ray spiller og høyttalere.

Kjøpte meg en billig blu-ray spiller, den var helt grei.
    Så kjøpte jeg meg en soundbar som jeg nå fant ut at den har ingen mulighet å kobles til en subwoofer. :neutral:

Så nå tenkte jeg å bare benytte meg av angrefristen for både blue-ray spiller og soundbar og heller kjøpe meg Samsung HT-D5550 for 3499,- ca.

Så nå lurer jeg på om noen her med mer erfaring enn meg kan si meg om det skulle være noe galt å ha Samsung 51" Plasma-TV PS51D535 med Samsung HT-D5550 sammen?
    For høyttalerne kobles til blu-ray spiller, sant? Så kobler jeg bare en HDMI kabel fra blue-ray til TV?
    For det finnes ingen fancy lyd uttak fra dette TV.

Vil bare si her på slutten, at dette er min første Plasma TV og jeg har lest så mye som jeg kan om det, men det står veldig lite tilbakemelding om dette TV men jeg tok sjansen og er ekstremt fornøyd med alt uten om lyden.
    Så jeg håper at denne Samsung HT-D5550 blir bra med det nye TV mitt!?

Siste spørsmål, med PS51D535 er det ingen 3D funksjon, men er det mulig uansett å se grei nok 3D filmer hvis jeg kjøper Samsung HT-D5550?
    For det står liksom dette her om Samsung HT-D5550 "Tenk deg å kunne se dine favoritt-2D-filmer, TV-programmer eller spill i 3D. Det kan du nå med Samsungs innovative 3D Converter-teknologi."

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan trolig se 3D-filmer, men du får ikke se dem i 3D riktignok. Denne konverteringen betyr bare at den prøver å konvertere 2D til 3D-format for visning på en tv som støtter det.

Hva blu-ray-spiller angår er det fint lite forskjell på en dyr spiller og en billig når det gjelder ren bildekvalitet. H264 (som i større og større grad benyttes nå for blu-ray) har retningslinjer for hvordan det skal dekodes, og en ubehandlet stream skal ende opp likt. Det betyr altså at bildet på en spiller til 500 og bildet på en spiller til 5000 skal være kliss likt før evt. etterbehandling av bilde. De fleste som bryr seg om bildekvalitet skrur uansett av slike ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Du kan trolig se 3D-filmer, men du får ikke se dem i 3D riktignok. Denne konverteringen betyr bare at den prøver å konvertere 2D til 3D-format for visning på en tv som støtter det.

Hva blu-ray-spiller angår er det fint lite forskjell på en dyr spiller og en billig når det gjelder ren bildekvalitet. H264 (som i større og større grad benyttes nå for blu-ray) har retningslinjer for hvordan det skal dekodes, og en ubehandlet stream skal ende opp likt. Det betyr altså at bildet på en spiller til 500 og bildet på en spiller til 5000 skal være kliss likt før evt. etterbehandling av bilde. De fleste som bryr seg om bildekvalitet skrur uansett av slike ting.
    Vent nå, jeg forstår ikke dette her helt.

Så hvis jeg har Samsung 51" Plasma-TV PS51D535.
    Og så skaffer meg Samsung HT-D5550 hjemmekino.
    Og 3D briller + blu-ray film som Avatar på 3D.

Med dette kan jeg ikke se filmen i 3D?
    Hva slags teknisk ting er det 3D-klar TV har som Samsung 51" Plasma-TV PS51D535 må ha for å kunne se en 3D film i 3D med 3D briller? :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bamzen
    Vent nå, jeg forstår ikke dette her helt.

Så hvis jeg har Samsung 51" Plasma-TV PS51D535.
    Og så skaffer meg Samsung HT-D5550 hjemmekino.
    Og 3D briller + blu-ray film som Avatar på 3D.

Med dette kan jeg ikke se filmen i 3D?
    Hva slags teknisk ting er det 3D-klar TV har som Samsung 51" Plasma-TV PS51D535 må ha for å kunne se en 3D film i 3D med 3D briller? :-?
    Støtte for 3D f.eks.

Det er to forskjellige teknologier i bruk på 3DTV, men begge krever at panelet er laget for det og de kan ikke brukes om hverandre. (Det skilles mellom aktiv og passiv 3D, på plasma er det alltid aktiv)

Så nei, du kan aldri se noe i 3D på den skjermen der med mindre den har 3D-støtte, noe jeg tror 535 ikke har.

Newcomer Troutmaster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    535 har ikke støtte for 3D..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtte for 3D f.eks.

Det er to forskjellige teknologier i bruk på 3DTV, men begge krever at panelet er laget for det og de kan ikke brukes om hverandre. (Det skilles mellom aktiv og passiv 3D, på plasma er det alltid aktiv)

Så nei, du kan aldri se noe i 3D på den skjermen der med mindre den har 3D-støtte, noe jeg tror 535 ikke har.
    Ah, takk for svaret men ja, det går fint. Jeg bryr meg ikke så mye om 3D opplevelsen. Vanskelig med briller under 3D briller for jeg har et dårlig syn, he he.
    Var bare noe nysgjerrig.

Men kan du eller noen andre si meg om jeg gjør et bra kjøp hvis jeg betaler 3499,- ca for HT-D5550 - OVERSIKT | SAMSUNG som jeg skal bruke med Samsung 51" Plasma-TV PS51D535?

Newcomer Troutmaster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge prisjakt.no gjør du et godt kjøp..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når det gjelder Plasma TV jeg har kjøpt.
    Jeg hører ofte folk prater om innbrenninger og det skremmer meg litt. :neutral:

Så jeg har stilt kontrast, lysstyrke og noe annet lys til halvparten.

Så kontrast er 50\100
    Lysfunksjon-ting, jeg ikke husker navnet på er på 10/20
    og så videre..

Hvor lenge bør jeg ha det slik før jeg kan ha det kanskje litt lysere?
    For jeg hører det er skummelt med logo på TV kanaler som aldri flytter seg. :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cellelys på 20, kontrast rundt 80 går fint fra start av. Skjermen din må være skikkelig mørk med de innstillingene du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen
    Cellelys på 20, kontrast rundt 80 går fint fra start av. Skjermen din må være skikkelig mørk med de innstillingene du har.
    Skjermen min er faktisk ikke så mørk med de innstillingene jeg har, det er veldig behagelig bilde.

Men du sier jeg kan ha Cellelys på 20, det er jo maksimalt liksom.
    Er ikke sjansen for innbrenning mye større fra meny\tekst som er så hvit og sterk, mye større? Det er jo helt ny tv, har nok bare brukt den ca 20 timer.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, ville satt cellelys ned til 16 og kontrast til 50-60 de første par hundre timene. Og vær forsiktig med tv2 og tv2hd, logoen brenner seg lett som fy inn.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Jo, ville satt cellelys ned til 16
    Det blir opp da :P Jeg har jo den på 10 nå.

Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Og vær forsiktig med tv2 og tv2hd, logoen brenner seg lett som fy inn.
    Takk for tipset! Men hva med de andre kanalene som har logo? Hvordan påvirker de? :neutral: Er det noe tips du kan gi meg der også?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt mye TV2 og jeg har fremdeles ikke noe tegn til noe varig etterbilde av TV2-logoene.

Men sånn for å forklare kort hva som skjer med det som omtales som innbrenning (egentlig burde det hett utbrenning, for det er nettopp det som skjer).

Cellene i plasmaskjermen din vil slites over tid og da vil de lyse svakere. I teorien så vil statiske elementer (som f.eks. logoer) slite fortere på områdene de dekker, og det som er avgjørende for hvor ujevn slitasjen blir er forskjellen i kontrast. Mao, hvitt på svart er noe av det verste du kan utsette skjermen for. Det er også fordi cellene mister mye av lysstyrken sin de første 200-300 timene at du skal være forsiktig med sterke kontraster i den tida. Når ting har stabilisert seg så skal det NORMALT ikke kunne bli ujevn slitasje over kortere tid (f.eks. noen få timer) som skal kunne gi permanent etterbilde. Skjer det likevel så er det reklamasjonsgrunn.

Det er også en annen ting som ofte inntreffer, og det er at cellene ikke lades helt ut, dette skaper også etterbilder og refereres til som image retention. Dette forsvinner igjen, ofte innen få minutter men litt seig retention kan godt vare noen timer også. Dette er aldri av den varige sorten men det kan åpenbart se litt skummelt ut de første gangene du ser det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt mye TV2 og jeg har fremdeles ikke noe tegn til noe varig etterbilde av TV2-logoene.

Men sånn for å forklare kort hva som skjer med det som omtales som innbrenning (egentlig burde det hett utbrenning, for det er nettopp det som skjer).

Cellene i plasmaskjermen din vil slites over tid og da vil de lyse svakere. I teorien så vil statiske elementer (som f.eks. logoer) slite fortere på områdene de dekker, og det som er avgjørende for hvor ujevn slitasjen blir er forskjellen i kontrast. Mao, hvitt på svart er noe av det verste du kan utsette skjermen for. Det er også fordi cellene mister mye av lysstyrken sin de første 200-300 timene at du skal være forsiktig med sterke kontraster i den tida. Når ting har stabilisert seg så skal det NORMALT ikke kunne bli ujevn slitasje over kortere tid (f.eks. noen få timer) som skal kunne gi permanent etterbilde. Skjer det likevel så er det reklamasjonsgrunn.

Det er også en annen ting som ofte inntreffer, og det er at cellene ikke lades helt ut, dette skaper også etterbilder og refereres til som image retention. Dette forsvinner igjen, ofte innen få minutter men litt seig retention kan godt vare noen timer også. Dette er aldri av den varige sorten men det kan åpenbart se litt skummelt ut de første gangene du ser det.
    Oki, tror jeg forstår nå.

Men hva synes du om gjør det slik:
    Når jeg bruker denne TVen så ser jeg bare på blu-ray filmer.
    Ser aldri på TV kanaler, så ingen logo.
    Spiller ikke Xbox 360 eller PS3, lar aldri TVen stå på uten det er noe som skjer på skjermen, film som ruller altså.
    Har skjermbeskytter på etter 10 minutter.

Også bruker jeg Cellelys 15 av 20 (som er maks)
    Så Kontransten på 60 av 100, blir det en sikker måte å se underholdning på uten å få noe varig skade eller slitasje?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, tror jeg forstår nå.

Men hva synes du om gjør det slik:
    Når jeg bruker denne TVen så ser jeg bare på blu-ray filmer.
    Ser aldri på TV kanaler, så ingen logo.
    Spiller ikke Xbox 360 eller PS3, lar aldri TVen stå på uten det er noe som skjer på skjermen, film som ruller altså.
    Har skjermbeskytter på etter 10 minutter.

Også bruker jeg Cellelys 15 av 20 (som er maks)
    Så Kontransten på 60 av 100, blir det en sikker måte å se underholdning på uten å få noe varig skade eller slitasje?
    Med den bruken du oppgir har du lite å bekymre deg for om du så setter kontrast og lysstyrke mye høyere. Vær bare litt forsiktig med filmer som er i 2.35:1 de første 200-300 timene. Ellers trenger du ikke å ta noen hensyn siden du faktisk ikke har noe statisk innhold på skjermen til noen tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den bruken du oppgir har du lite å bekymre deg for om du så setter kontrast og lysstyrke mye høyere. Vær bare litt forsiktig med filmer som er i 2.35:1 de første 200-300 timene. Ellers trenger du ikke å ta noen hensyn siden du faktisk ikke har noe statisk innhold på skjermen til noen tid.
    Når du sier vær forsiktig med 2.35:1 filmer, du mener fordi det er en svart bar over og under? Jeg tar alltid å fyller skjermen, uansett. Så da er jeg vel ekstra på den sikre siden?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier vær forsiktig med 2.35:1 filmer, du mener fordi det er en svart bar over og under? Jeg tar alltid å fyller skjermen, uansett. Så da er jeg vel ekstra på den sikre siden?
    Ja, så lenge hele skjermen alltid er i bevegelse kan du kjøre på med full kontrast og full lysstyrke om du så skulle ønske uten at det er ødeleggende for annet enn øynene dine

Etter en innkjøringsfase kan du helt fint se en del 2.35:1-materiale også, men ikke få panikk når du ser skygger av letterboxen som henger igjen litt etterpå. Det er helt normalt. Så du får bare slappe av og sette innstillingene der du synes de er best

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så lenge hele skjermen alltid er i bevegelse kan du kjøre på med full kontrast og full lysstyrke om du så skulle ønske uten at det er ødeleggende for annet enn øynene dine

Etter en innkjøringsfase kan du helt fint se en del 2.35:1-materiale også, men ikke få panikk når du ser skygger av letterboxen som henger igjen litt etterpå. Det er helt normalt. Så du får bare slappe av og sette innstillingene der du synes de er best
    Kult! Hm, nå gjelder det bare å finne riktig innstillinger på lyden, det var litt vanskelig, noen ganger når de skyter i filmer så er det plutselig sinnssykt høyt og når det er stille og de prater vanlig, så hører jeg ikke så godt hva de sier.

Jeg har nettopp satt opp HT-D5550 - OVERSIKT | SAMSUNG. Men når jeg ser på innstillingene på den, så kan jeg visst skru ned kraften på alle høyttalerne forskjellig. Og når de prater og annet, så er jo den i midten lyden kommer fra.

Er det mer vanlig å sette ned lyden på de 4 andre høyttalerne som står rundt?
    Kanskje du har noen råd når det gjelder lyd oppsett også, jeg kan justere manuelt selv men er altfor ny til å prøve meg på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mer vanlig å sette ned lyden på de 4 andre høyttalerne som står rundt?
    Kanskje du har noen råd når det gjelder lyd oppsett også, jeg kan justere manuelt selv men er altfor ny til å prøve meg på det.
    Dette er egentlig ganske enkelt. Du har en "test tone" i anlegget (burde ha, i hvert fall) og den skal du høre like tydelig/høyt fra alle høyttalerne når du sitter i "sweet spot".

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er egentlig ganske enkelt. Du har en "test tone" i anlegget (burde ha, i hvert fall) og den skal du høre like tydelig/høyt fra alle høyttalerne når du sitter i "sweet spot".
    Jeg har en sånn ting, jeg kobler til blu-ray spilleren som jeg kan sette i rommet og så gjør en sånn "test" som setter opp lyden "riktig" ikke veit jeg om det blir bra.

Men på bildet på bruksanvisningen, står at jeg skal sette denne tingen midten av rommet men jeg sitter jo ikke der, så det blir vel feil? Skal vel sette den der jeg sitter?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •