forskjell på 100hz, 200hz, 400hz osv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer rampi sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forskjell på 100hz, 200hz, 400hz osv?

husker før i tiden var pc skjermer 60hz og 75hz. så kom noen med 100hz og 120hz.

men hva har det på lcd og si? tenkte og kjøpe en 3d tv som også takler fotball bra. raske bevegelser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rampi
    husker før i tiden var pc skjermer 60hz og 75hz. så kom noen med 100hz og 120hz.

men hva har det på lcd og si? tenkte og kjøpe en 3d tv som også takler fotball bra. raske bevegelser.
    TV-sendingene er uansett bare i 50Hz her i Norge (60Hz i enkelte andre land som f.eks. USA).

Det disse tv-ene gjør f.eks. med 100Hz er at de bruker teknikker for å interpolere mellom to bilder for å gi inntrykk av en jevnere bevegelse. For 3D derimot (aktiv 3D), så trenger man et panel som er i stand til å yte det dobbelte av det som er vanlig fordi frameraten dobles. Du skal ha like mange bilder pr. øye så om du ser 60Hz-innhold i 3D så trenger du 120Hz framerate.

Utover det så er ikke nødvendigvis en tv som markedsføres som "600Hz tv" en tv med 600Hz refresh rate. Plasma tv-er markedsføres ofte med "600Hz subfield drive". Dette er noe annet igjen, men folk ser "600Hz, da må det jo være konge!", og dette vet markedsføringsfolkene å benytte seg av.

Sånn alt i alt, om du IKKE bruker bildebehandlingsfunksjoner som forsøker å glatte ut bevegelser med interpolering etc. holder 50/60Hz til vanlige TV-sendinger og 100/120Hz til 3D. I CRT-tidene så ver det også et poeng å velge en 100Hz-TV fordi man kunne de-interlace innholdet og dermed bli kvitt interlace-flimmer. Dette flimmeret er ikke tilstede på LCD og plasma så derfor er ikke dette en relevant problemstilling lenger.

Er du en sånn som skrur av alle sånne motion-relaterte funksjoner så er det bortkastet å bruke penger på en TV som oppgir 200Hz refresh.

Newcomer rampi sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt av sånt står av på min plasma tv som begynner og kjenne det etter 5 harde år. i fotball så funker ikke dette med et jevnt bilde som tven skal generere. ser helt mongo ut i mine øyne. så alle disse funksjonene er av på min panasonic.

men nå vil jeg teste led, er gått litt lei av og trekke ned persienner og gardiner hver gang det sendes noe bra på tv. og pr dags dato har jeg mest sikla på Philips 47" 3D LED Smart TV 47PFL7606T til 8999.
    400hz/4hdmi beste kjøp i lyd og bilde osv.

men så dukket denne opp

LG 47" Cinema3D LED-TV 47LW450N til 6999.
    100hz/3hdmi anbefalt hos din side.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •