Hjelp vedr. erstatningsprodukt av defekt tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer sidenone sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp vedr. erstatningsprodukt av defekt tv

Leverte inn min tv på service pga feil og fikk etter kort tid beskjed om at den ikke kunne repareres da man ikke fikk tak i deler lenger. Nå har jeg fått beskjed om at jeg får et erstatningsprodukt i steden.

TV'en jeg hadde var en Samsung 46" LCD-TV LE46A866 (kjøpt nov 2008 )
    Komplett.no - Samsung 46" LCD-TV LE46A866

Tven butikken mener er god nok erstatning er Samsung UE46D6325 (litt usikker på om de mener UE46D6327 ?):
    UE46D6325SS - OVERSIKT | SAMSUNG

Uavhengig av 3D/LED og årsmodell, så er vel fortsatt 6 serie en del dårligere tv enn en 8 serie modell? Forstår jeg ikke kan forvente et like dyrt produkt i dag, men TV'en jeg hadde var veldig god, så er bare redd for at jeg nå får dårligere bildekvalitet som erstatning. At det er LED er liksom ingen garanti for kvalitet i min bok. Mange av de rimligere LED tvene fra Samsung som jeg har sett tidligere har ikke vært mye å skryte av. Gromstete detaljer i mørke deler av bildet.. stygge fargestikk osv. Jeg hadde foretrukket min gamle uten tvil.

Er jeg overbekymra eller er det grunn til å klage på avgjørelsen?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke fått med deg saken om Expert hvor de tapte saken? Du kan jo nevne den til de dersom du føler du får en vesentlig dårligere TV.. I alle fall dersom du mener den nye gir deg et dårligere bilde og er plaget av det.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de ikke kan reparere TVen, mener jeg du har rett til å heve kjøpet.

Forbrukerkjøpsloven finner du her.

Hever du kjøpet står du fritt til å kjøpe hvilken som helst ny TV og slipper å forholde deg til hva butikken har lyst til å gi deg som erstatning.

Edit: relevant utdrag fra loven:

§ 31. Prisavslag
    Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.
    Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.
    Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.
    § 32. Heving
    I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikkje dette er tredje gang samme feil eller fjerde gang med forskjellige feil kan butikken komme dette i forkjøpet og tilby tilsvarende.

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ft...n=2&variant=P&

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6-serie D-generasjon er vesentlig bedre enn 8-serien A-generasjon

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    6-serie D-generasjon er vesentlig bedre enn 8-serien A-generasjon
    De fra kundeservice mente også det, men var litt usikker på hvor peiling vedkommende hadde på feltet. Hva baserer du det forresten på? Vet ikke hva slags type panel som sitter i (eller for å være helt ærlig hva jeg hadde før).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Har du ikke fått med deg saken om Expert hvor de tapte saken? Du kan jo nevne den til de dersom du føler du får en vesentlig dårligere TV.. I alle fall dersom du mener den nye gir deg et dårligere bilde og er plaget av det.
    Var dette en nyhetssak? Har du link?

Ellers tror jeg at ved å prøve å heve kjøpet, så vil de uansett kunne trekke en del av kjøpssummen etter flere år. At jeg uansett ikke ville sitte igjen med det jeg betalte da... rundt 15k (som ville gitt meg en langt bedre tv).

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Hvis ikkje dette er tredje gang samme feil eller fjerde gang med forskjellige feil kan butikken komme dette i forkjøpet og tilby tilsvarende.

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ft...n=2&variant=P&
    Trådstarter er jo, slik jeg oppfatter det, usikker på om TVene de tilbyr som erstatning er av tilsvarende kvalitet i forhold til den han kjøpte i utgangspunktet. Er de dårligere, likner ikke saken du lenker til. Er de tilsvarende eller bedre, kan saken du lenker til kanskje være relevant.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var det link ja Så ikke den.

Ja, Samsung/Elkjøp mener dette er en bedre tv, så vet liksom ikke om jeg har så mye jeg skulle ha sagt!? Eventuelt om de vil tillate at jeg kommer tilbake og klager etter jeg først har tatt den med meg.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha funnet reviews/målinger av TVene det er snakk om og sett/lest om erstatningsTVen er tilsvarende eller bedre på de punktene du synes er relevante. Er den ikke det, mener jeg at den ikke kan kalles tilsvarende og at du da har krav på et produkt som faktisk er tilsvarende (eller heving).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes mange tver som er bedre så den er no hvertfall grei. Og det har ingenting med målinger eller noe abstrakt, så lenge tven han får er Full HD, even steven med HDMI antall, samme hz, størrelse så er det tilsvarende. Finnes ingenting som sier at den skal være identisk på bilde noensteder i noen dom.

47LK950 vil være bedre f.eks og det er LCD med 3D og hele pakken.

Men har den vært inne ørten ganger for samme feil så kan du kreve pengene tilbake eller se over.

Newcomer WebKnight sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sidenone
    ..
    TV'en jeg hadde var en Samsung 46" LCD-TV LE46A866 (kjøpt nov 2008 )
    Komplett.no - Samsung 46" LCD-TV LE46A866

Tven butikken mener er god nok erstatning er Samsung UE46D6325 (litt usikker på om de mener UE46D6327 ?):
    UE46D6325SS - OVERSIKT | SAMSUNG
    Hypotetisk, men dog.. Sett at de hadde klart å finne frem en LE46A866 og tilbudt deg den eller 46D6325. Hvilken ville du valgt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville utvilsomt valgt den første, for den har ikke de samme clouding-problemene til LED-serien :P

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Expertsaken gjalt 3. gang samme feil - og biten om heving i forbrukerkjøpsloven. Den er IKKE relevant i denne saken.

Denne saken gjelder avhjelp - kunde har fått omlevering i stedenfor reparasjon, og har krav på nytt tilsvarende produkt.

En UE46D6325/6327 har vesentlig bedre bildekvalitet enn en A866, dette sees bildekvalitetsmessig blant annet i en latterlig mye bedre 200Hz-motor enn det din gamle modell har, ca halve strømforbruket, smart-tvfunksjonalitet, innebygget wlan, godkjent for canal digital kabel-tv med innebygget dekoder.

Alt i alt blir dette en temmelig rå løsning for deg, du FÅR en NY tv, med NY garanti/reklamasjonsrett fra i dag, og du slipper å betale noe som helst.

Eller ville du heller hatt din gamle TV tilbake?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •