Ny Panasonic plasma, G30 eller GT30 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 90
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er noe dritt å skal velge tv iallefall.....men om trådstarter går etter de kriteriene han har lagt, så er LGen et veldig bra alternativ...etter å ha sett film i natt, så kan jeg ikke si at sortnivået er dårlig...sort er sort og har ennå ikke sett noe IR på min LG, da har jeg også sett film med sort kant oppe og nede....Og jeg vet hva jeg snakker om r hatt en LG PS8000....der var det slik at IR laget skygger i flere minutter etterpå, og sortnivået var dårlig. Derfor er jeg positivt overrasket over min LG....sjekk komplett imorgen tidlig...kanskje LGen kommer på ukestilbud.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mener sort er sort på den LG-en burde du vel først og fremst få sjekket synet ditt litt Sortnivået på den er langt høyere enn på Samsungen jeg har, og den er langtifra sort dersom det er lite lys i rommet

Newcomer Janome sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Hvis du mener sort er sort på den LG-en burde du vel først og fremst få sjekket synet ditt litt Sortnivået på den er langt høyere enn på Samsungen jeg har, og den er langtifra sort dersom det er lite lys i rommet
    Regner med du har sett sortnivået til de 2 opp mot hverandre da....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Janome
    Regner med du har sett sortnivået til de 2 opp mot hverandre da....
    Jeg har sett målinger. Og at en tv som har en høyere målt verdi enn en annen skal fremstå som sortere er like sannsynlig som å vinne førstepremien i Lotto... i alle verdens land samtidig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan gjerne skaffe meg nye briller jeg....jeg har forresten også sett målinger
    Blacks & Whites - LG PZ950 Plasma HDTV Review
    0,03 samsung og 0,04 LG om du ser på den ene tven i en stue og går over til en annen stue og ser på den andre, så tviler jeg på at du ser store forskjellen på Samsung og LG....LGen har mindre Plasma støy og er bedre på hurtige bevegelser. Men ønsker lkp022 lykke til med valget....jeg har anbefalt LGen...pga pris, og hva du får tilbake. Har også hele tiden sagt at komplett har 45 dagers returrett, så hvorfor ikke gi den en sjanse. Uansett er det gode Tver både Samsung LG og Panasonic, alle de 3 lå på ca samme pris før jul. Grunnen til at Komplett ligger så lavt i pris på denne nå er nok at de skal ha bort 2011 modellene. Og da kan en gjøre et kupp.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter følger med i tråden Har vært litt opptatt med å male Filmrommet i en nydelig mørk amsterdam-farge i Lady Pure, men fortsetter letingen etter TV. Jeg blir å avvente et par dager, men følger hyppig med på om det kommer et godt tilbud som PGY påpeker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noe erfaring med den modellen, men jeg har lillebroren PS43D455 som jeg kjøpte for 2995,- en gang. Den imponerte meg skikkelig. Nå har ikke de tv-ene samme panel så det er litt vanskelig å sammenligne. Men jevnt over virker plasmaene til Samsung for 2011 å være temmelig habile saker, så det kan nok absolutt være verdt å sjekke ut. Ikke forvent mirakler i forhold til f.eks. sortnivå, dog.. (men igjen, LG-en du vurderer er ikke noen ener der heller så det er nok ikke et viktig kriterie sånn sett)
    Jeg vurderer som sagt denne seriøst. Mye takket være utelukkende positive brukeranmeldelser av 59` hos alatest, PS59D555 Anmeldelser - alaTest.no

Det merkelige er at her på forumet har mange klaget over mye plasmastøy fra denne modellen, som har ført til at de har byttet den inn. Amerikanerne i linken over nevner derimot ikke dette what-so-ever. Merkelig eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PGY
    Kan gjerne skaffe meg nye briller jeg....jeg har forresten også sett målinger
    Blacks & Whites - LG PZ950 Plasma HDTV Review
    0,03 samsung og 0,04 LG om du ser på den ene tven i en stue og går over til en annen stue og ser på den andre, så tviler jeg på at du ser store forskjellen på Samsung og LG....LGen har mindre Plasma støy og er bedre på hurtige bevegelser. Men ønsker lkp022 lykke til med valget....jeg har anbefalt LGen...pga pris, og hva du får tilbake. Har også hele tiden sagt at komplett har 45 dagers returrett, så hvorfor ikke gi den en sjanse. Uansett er det gode Tver både Samsung LG og Panasonic, alle de 3 lå på ca samme pris før jul. Grunnen til at Komplett ligger så lavt i pris på denne nå er nok at de skal ha bort 2011 modellene. Og da kan en gjøre et kupp.
    Noen har åpenbart målt feil der ute, for tester jeg har sett måler denne til 0.09cd/m2 (flatpanelshd sin test f.eks. og de pleier å være temmelig spot on). Om det er din kilde eller flatpanelshd som tar feil skal vel være usagt, men jeg har før den testen du linker til aldri sett noen som hevder at LG-en kommer ned på det nivået der

Jeg nekter ikke for at det kan være en god tv, men jeg tror vi opererer med forskjellige definisjoner av sort her På det aller meste av flatskjermtv-er så er sort litt gråaktig, og de eneste skjermene jeg har sett snuse på samme nivået som en god gammeldags CRT i senere tid er Panasonic sine (uten å jukse ved å dimme ned lyset helt sånn som en del LED-varianter gjør). Både Samsung og LG er et godt stykke unna der uansett hva noen måtte påstå

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lkp022
    Jeg vurderer som sagt denne seriøst. Mye takket være utelukkende positive brukeranmeldelser av 59` hos alatest, PS59D555 Anmeldelser - alaTest.no

Det merkelige er at her på forumet har mange klaget over mye plasmastøy fra denne modellen, som har ført til at de har byttet den inn. Amerikanerne i linken over nevner derimot ikke dette what-so-ever. Merkelig eller?
    Med plasmastøy, mener du da buzzing? Dette varierer noe fra eksemplar til eksemplar, og hvor følsom man er for slik støy. Jeg oppfatter ikke støyen fra noen av mine Samsung-er som sjenerende, så jeg vet ikke om det bare er jeg som er mindre kresen på det eller om jeg har vært ekstremt heldig. Jeg synes ikke de støyer noe mer enn noen av VT30-ene jeg hadde her. S20-en jeg hadde før den igjen var helt stille med mindre det var veldig lyse bilder på den.

Noe støy vil det alltid være fra en plasma, dog.

Utover det så kan jeg ut fra tester se at denne modellen har ganske dårlig sortnivå, og tror vel den anbefalte LG-en vil gjøre det bedre der. Nå vet ikke jeg hvor viktig akkurat dette aspektet er for deg. Jeg mener fremdeles at sortnivå ikke er alt, og at det er det faktiske kontrastnivået som har virkelig verdi. At sort er litt grått gjør ikke så mye så lenge det ikke går på bekostning av detaljer, noe det gjør hvis det både er dårlig sortnivå og dårlig kontrastratio.

Å kjøpe en tv er som nevnt før ikke lett, for man får ikke en tv som har ALT det man vil, så man må liksom velge den tv-en som har færrest skavanker av sorten som vil plage en

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Samsung 555
    Samsung D555 test/anmeldelse - FlatpanelsDK
    Rasmus klaget på Buzzen på denne
    Ser også at sortnivå her er målt til 0,12

Men kjøp den tven du har mest lyst på :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nettopp denne testen jeg hadde lest (ang bussing). Vil forøvrig si at Rasmus sine tester i Flatpanels er meget informativ. Dette er første gang jeg har lest tester av TV`r hvor det tas opp temaer som banding osv. Nedenfor følger et utdrag fra testen av GT30. Det samme blir poengtert i testen VT30.

"GT30 klarer vore tests pænt, men ikke perfekt. Vi så nogle"bånd" i de mørkere områder af vores gradient-test, hvilket betyder, at Tv’et har problemer med at gengive og skelne alle de mørkere nuancer fra hinanden.

Dette skyldes hovedsagelig, at plasma-Tv stadig bruger det man kalder ”dithering” til at skabe nogle farver. Dithering betyder, at man ”blander” visse farver for at skabe nye, således at der eksempelvis hurtigt skiftes mellem en sort og en lysegrå nuancer for at vise mørkegrå. Det hurtige skift mellem to farver snyder det menneskelige øje til at tro, at der er tale om en helt ”blanding”. Forfriskende at slike ting blir poengtert i testen, selv om produktet gjør det bra.

Det betyder også, at man en gang i mellem kan opleve ”banding” på Panasonic GT30 eller en let opdeling af farveflader – f.eks. en himmel der skifter fra mørkeblå til lyseblå. Det er ikke kritisk, men det er der, og det er helt sikkert noget Panasonic kan arbejde videre på at forbedre i fremtiden. Banding er ikke blevet reduceret i forhold til 2010-modellerne såsom VT20 ".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Ikp Ikke kjøp Lg'en...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken firmware-versjon var det du kjørte på den 8005-en? Mellom 1016 og 1017 så skjedde det en redusering i lysutbytte, og dette gjorde litt skade for denne såkalte "smellen" i bildet. Jeg har justert opp dette manuelt igjen i servicemenyen, og bildet ble et helt annet. Sortnivået er som du sier kjipt, men det er kun i et helt mørkt rom dette byr på problemer etter min mening.

Jeg synes i alle fall ikke den yter noe dårligere enn hva VT30-en gjorde med det ene unntaket etter å ha tatt meg litt tid med innstillinger og kalibrering. Nå mistet jeg kalibreringsinnstillingene mine pga dette tweaket, så jeg må vel få lånt meg et colorimeter og få kalibrert skjermen på nytt. Jeg lurte også på om jeg skulle forsøke å få noen som er litt stødigere på hånden enn meg til å justere precharge-tiden på cellene sånn at sortnivået kommer ned på Panasonic-nivå.. DA blir dette en killer!
    Oppdaterte den til den usa firmwaren du anbefalte i Samsung tråden. Skjermen ble ikke like lys i enkelte scener etter dette så det fungerte bra.

8005 har et jevnt å fint panel, men for meg er det viktigste sortnivået. Det er jo dette som gir kontrast og at det ser virkelig ut. Synes 8005 produserte mere støy enn GT30. Rett og slett skarpere og mere informasjon i bildet på GT30.

Å justere ned sortnivået på 8005 tror jeg kan hjelpe veldig Jeg ville ikke gjøre dette på min..... Når tenker du på å prøve det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uncle_electric
    Oppdaterte den til den usa firmwaren du anbefalte i Samsung tråden. Skjermen ble ikke like lys i enkelte scener etter dette så det fungerte bra.

8005 har et jevnt å fint panel, men for meg er det viktigste sortnivået. Det er jo dette som gir kontrast og at det ser virkelig ut. Synes 8005 produserte mere støy enn GT30. Rett og slett skarpere og mere informasjon i bildet på GT30.

Å justere ned sortnivået på 8005 tror jeg kan hjelpe veldig Jeg ville ikke gjøre dette på min..... Når tenker du på å prøve det?
    Sortnivå er viktig, det er ikke det... men i dagslys så ser D8005-en helt ok ut. Den er en del lysere enn jeg kunne ønsket meg i mørket, men jeg får vel heller bare finne meg i å se tv og film med litt lys i rommet. Som jeg også har sagt før, så har jeg fått en mye bedre kontrastratio utav D8005-en enn jeg fikk av VT30-en, så jeg føler at det jevner seg litt ut. Men det beste hadde jo så klart vært det beste fra begge verdener så jeg får se om jeg våger å forsøke dette med å justere pre-charge. Jeg har forsåvidt blitt såpass vant med det slik det er nå at jeg sjelden irriterer meg over manglende sortnivå så ikke sikkert jeg gidder å prøve med det første.

For meg så var i hvert fall dette med ujevnheten i panelet en deal breaker, og ville beholdt VT30-en om det ikke var pga det, tross dens andre svakheter. Vi får heller ønske Panasonic lykke til med VT50 Dersom de skulle klare å levere noe skikkelig bra der skal jeg heller vurdere å bytte ut D8005-en med en slik når den fases ut i 2013.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tre alternativer står igjen

Ja folkens, da er jeg bare dager unna å bestille min nye TV. Jeg ble veldig usikker på størrelsen etterhvert i letingen. Titteavstanden blir på ca 3 meter og 50cm, er veldig usikker på om jeg etter to måneder blir synest at en 50`er i minste laget. Er det noen som har innspill til TV-størrelse contra sitteavstand så kom gjerne med dem! Uansett her er de heteste kandidatene:

1) Samsung PS51D555 (51`) Billigste pris hos Elkjøp (6995,-)

Testlink: Samsung D550 review - FlatpanelsHD

+ Pris, Bildekvalitet, god 3D, lite bevegelsesuklarheter
    - "bussing", usikker på om den er stor nok

2) LG 60PZ550N (60`) Billigste pris hos Komplett, MPX, Netonet, m.m (9990,-)

+ Den er stor!! Er storebroren til PZ250 som flere skryter av, billigste pris hos prisjakt i mai 2011 var 19.990,- (mye TV for pengene)
    - Kanskje den er for stor

3) Panasonic TX-P55VT30(E) (55`) Billigste pris hos Netonet (ca 15.500,-). Vet at mange advarer mot Panasonic Plasma 2011....

Testlink: Panasonic VT30 review - FlatpanelsHD

+ Årets TV, Fantastisk bilde SD og HD, sortnivå, muligens perfekt størrelse for mitt bruk
    - Alle rapporte plager (Color gradiation, bussing, pixel noise), men man kan jo være heldig:/

Som sagt så er mine hovedkriterier som følger:

1) Vil ha en TV med minimale plager i kategorien blurring, banding osv. Jeg ser mye fotball (i HD) og hater når bildet detter ut av fokus og ballen blir flat og vibrerer til en avlang gul klump (som på min SamsungUE46D6505).

2) Jeg er såklart interessert i best mulig bildekvalitet (både i SD og HD da jeg fortsatt ser en del på DVD i førstnevnte), men dette må ikke gå på bekostning av det første kriteriet.

3) Setter generelt pris på mye kvalitet for pengene, budsjettet mitt ligger egentlig på ca maks 10.000,- (men kan strekkes)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er ikke sååå mange som advarer mot plasma 2011 modellene. Her inne er det stort sett ett navn som går igjen. Jeg begynner å bli litt lei av det gnålet fra den kanten selv, men det er jo et fritt land så jeg jo trenger ikke lese det. Er super fornøyd med min gt30!! Jeg digger å se fotball og film i mørket. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke tok en str større.

Newcomer Niels sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter ca 3m fra skjemen og har en 50". Virket stort første uka etter å ha oppgradert fra 37", men etter kort tid ønsket jeg meg større. Min neste tv blir definitivt 60"+. Med dagens digitale signaler er 60-70" å anbefale med din sitteavstand. Koster noe mer, men er etter min mening verdt det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lkp022
    Ja folkens, da er jeg bare dager unna å bestille min nye TV. Jeg ble veldig usikker på størrelsen etterhvert i letingen. Titteavstanden blir på ca 3 meter og 50cm, er veldig usikker på om jeg etter to måneder blir synest at en 50`er i minste laget. Er det noen som har innspill til TV-størrelse contra sitteavstand så kom gjerne med dem! Uansett her er de heteste kandidatene:

1) Samsung PS51D555 (51`) Billigste pris hos Elkjøp (6995,-)

Testlink: Samsung D550 review - FlatpanelsHD

+ Pris, Bildekvalitet, god 3D, lite bevegelsesuklarheter
    - "bussing", usikker på om den er stor nok

2) LG 60PZ550N (60`) Billigste pris hos Komplett, MPX, Netonet, m.m (9990,-)

+ Den er stor!! Er storebroren til PZ250 som flere skryter av, billigste pris hos prisjakt i mai 2011 var 19.990,- (mye TV for pengene)
    - Kanskje den er for stor

3) Panasonic TX-P55VT30(E) (55`) Billigste pris hos Netonet (ca 15.500,-). Vet at mange advarer mot Panasonic Plasma 2011....

Testlink: Panasonic VT30 review - FlatpanelsHD

+ Årets TV, Fantastisk bilde SD og HD, sortnivå, muligens perfekt størrelse for mitt bruk
    - Alle rapporte plager (Color gradiation, bussing, pixel noise), men man kan jo være heldig:/

Som sagt så er mine hovedkriterier som følger:

1) Vil ha en TV med minimale plager i kategorien blurring, banding osv. Jeg ser mye fotball (i HD) og hater når bildet detter ut av fokus og ballen blir flat og vibrerer til en avlang gul klump (som på min SamsungUE46D6505).

2) Jeg er såklart interessert i best mulig bildekvalitet (både i SD og HD da jeg fortsatt ser en del på DVD i førstnevnte), men dette må ikke gå på bekostning av det første kriteriet.

3) Setter generelt pris på mye kvalitet for pengene, budsjettet mitt ligger egentlig på ca maks 10.000,- (men kan strekkes)
    Du er nå såpass nærme release av 2012-modellene i europa at jeg tror kanskje jeg ville ventet litt dersom du vil ha mest mulig igjen for pengene. Igjen, er ikke sortnivå en viktig faktor for deg vil begge de to alternativene du nevner være bedre mtp fotball grunnet bedre flyt i bildet. 2011 Panasonic-ene (og 2010 for den saks skyld) har ganske heftig med fosforlag som blir veldig synlig i panoreringer på en fotballbane. De hvite linjene avgir litt gulgrønne skygger, samt at ballen kan i perioder bli redusert til en avlang klump som du beskriver. Dette er også noe Panasonic har gjort et poeng utav i markedsføringen sin for 2012-modellene da de har tatt noen grep for å gjøre raske bevegelser skarpere.

Foreløpige tester viser også at selv ST50 ser ut til å kunne bli et godt kjøp (modellen er sluppet i USA nå), og i følge D-Nice (som nevnt før er en respektert kalibratør) har ST50-en bedre fargenøyaktighet enn VT30 og vil ellers være utstyrt med samme panelet som kommende VT50.

De fleste skjermer i dag er ganske gode på oppskalering via HDMI, så DVD vil neppe være noe problem uansett hva du velger. Via SCART er det så som så og ganske stor forskjell fra produsent til produsent, men så billig DVD-spillere med HDMI er i dag så gir det egentlig ganske lite mening å bruke SCART overhodet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nå såpass nærme release av 2012-modellene i europa at jeg tror kanskje jeg ville ventet litt dersom du vil ha mest mulig igjen for pengene. Igjen, er ikke sortnivå en viktig faktor for deg vil begge de to alternativene du nevner være bedre mtp fotball grunnet bedre flyt i bildet. 2011 Panasonic-ene (og 2010 for den saks skyld) har ganske heftig med fosforlag som blir veldig synlig i panoreringer på en fotballbane. De hvite linjene avgir litt gulgrønne skygger, samt at ballen kan i perioder bli redusert til en avlang klump som du beskriver. Dette er også noe Panasonic har gjort et poeng utav i markedsføringen sin for 2012-modellene da de har tatt noen grep for å gjøre raske bevegelser skarpere.

Foreløpige tester viser også at selv ST50 ser ut til å kunne bli et godt kjøp (modellen er sluppet i USA nå), og i følge D-Nice (som nevnt før er en respektert kalibratør) har ST50-en bedre fargenøyaktighet enn VT30 og vil ellers være utstyrt med samme panelet som kommende VT50.

De fleste skjermer i dag er ganske gode på oppskalering via HDMI, så DVD vil neppe være noe problem uansett hva du velger. Via SCART er det så som så og ganske stor forskjell fra produsent til produsent, men så billig DVD-spillere med HDMI er i dag så gir det egentlig ganske lite mening å bruke SCART overhodet.
    Jeg har absolutt mulighet for å vente litt med kjøpet. Hva tenker om størrelse contra sitteavstand? Hvis jeg går for noe nærmere ca 60`, så er 59` til Samsung D555 også et alternativ (ca 11.000).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    . 2011 Panasonic-ene (og 2010 for den saks skyld) har ganske heftig med fosforlag som blir veldig synlig i panoreringer på en fotballbane. De hvite linjene avgir litt gulgrønne skygger, samt at ballen kan i perioder bli redusert til en avlang klump som du beskriver. Dette er også noe Panasonic har gjort et poeng utav i markedsføringen sin for 2012-modellene da de har tatt noen grep for å gjøre raske bevegelser skarpere.
    Jeg må nesten le litt nå slc. Dette er jo bare tullball. Du vet ikke hva du prater om. Selvfølgelig vil en produsent som forbedrer bildekvaliteten røpe svakheter ved forrige modell. Noe annet er jo ikke mulig. Det er ikke gitt at brukeren er så sjenert av disse svakhetene av den grunn.

Med mindre produsenten går bort i fra å forbedre bildekvaliteten da. Å bare satser på smart tv, surfe-funksjoner og apper og den slags...

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •