Ny plasma, 50" ? Samsung vs. panasonic

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer ynroenn sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny plasma, 50" ? Samsung vs. panasonic

Da har jeg bestemt meg for at 42" Panasonicen fra 2006 skal få avløsning. Har sett på følgende alternativer:
    Samsung 51" Plasma-TV PS51D535
    Komplett.no - Samsung 51" Plasma-TV PS51D535

og Panasonic 50" Plasma-TV TX-P50C3E
    Komplett.no - Panasonic 50" Plasma-TV TX-P50C3E

Begge til ca. 5000,- Hva ville dere valgt? Hovedprioritet er film på kveldstid, 3d veier ikke tungt, ei heller lyd da den går via hjemmekinoanlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ynroenn
    Da har jeg bestemt meg for at 42" Panasonicen fra 2006 skal få avløsning. Har sett på følgende alternativer:
    Samsung 51" Plasma-TV PS51D535
    Komplett.no - Samsung 51" Plasma-TV PS51D535

og Panasonic 50" Plasma-TV TX-P50C3E
    Komplett.no - Panasonic 50" Plasma-TV TX-P50C3E

Begge til ca. 5000,- Hva ville dere valgt? Hovedprioritet er film på kveldstid, 3d veier ikke tungt, ei heller lyd da den går via hjemmekinoanlegget.
    Av de to der ville jeg valgt Samsung-en. Nå vil du dersom du har lest diverse andre innlegg av meg også ha fått med deg at jeg ikke har spesielt mye til overs for 2011-modellene til Panasonic i det hele tatt, men selv om det ikke hadde vært for de problemene som har vært med dem i år ville jeg fortsatt valgt Samsungen i akkurat dette tilfellet. Nå kommer det sikkert noen og anbefaler deg Panasonic-en om en post eller to, og da er du like langt..

Jeg ville anbefalt deg og oppsøkt en butikk (jeg tror f.eks. expert har begge disse modellene i sitt sortiment) og sammenlignet litt selv før jeg hadde tatt valget.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med slc. Ville helt klart valgt Samsungen av disse to. Panasonic C3E er bunnmodellen til Panasonic, og en klasse under Samsung D535. Eneste punktet jeg tror Panasonicen muligens er bedre på er analoge tv-sendinger.

Jeg har selv Panasonic C3E, men i 42 tommer istedenfor 50, så jeg kan jo fortelle litt om hva jeg syns om den. Har hatt den nesten et år nå. Måtte ha noe billig mens jeg ventet på noe som er verd å bruke mer penger på. Hadde tenkt å bytte den ut med en VT30 etterhvert, men de modellene har jeg hørt at det er så mye tull med at jeg har blitt sittende med denne mye lenger enn planlagt.

Den er "bare" HD-ready(720p), i motsetning til Samsung D535 som er Full-HD(1080p). Dette har ikke så stor betyding etter min mening, ihvertfall ikke i størrelser rundt 42" og nedover. Men når man kommer opp i 50" tror jeg kanskje det er en fordel med Full-HD.

Den har veldig begrenset lysstyrke selv for å være plasma, og det er ganske mye gjennskinn, men jeg har en noenlunde lyskontrollert kjellerstue og opplever ikke det som noe stort problem.

Bildet i mørke scener oppleves ofte som veldig grått og kontrastfattig. Det skal visst være på grunn av at gamma er altfor lav på denne tv-en, og det finnes ingen måte å justere dette på. Det gjør også at svartnivået oppleves som gråere enn det er på papiret. Den har forøvrig veldig begrenset med bildeinstillingsmuligheter. Tv-en har en "True Cinema"-modus som er en slags fattigmanns THX-modus, men den skal likevel være ganske nært det optimale. Problemet er bare at problemene med grønnstikk og lav gamma, blir enda mer tydelig i denne modusen. Ender opp med å bruke "Normal"-modusen. Den har litt overdrevne farger, men den maskerer også disse problemene i noe grad, så jeg foretrekker(eller misliker minst) faktisk den modusen.

Syns også den noen ganger har en svak "signatur" av grønt i bildet. Skygger og grånyanser har ofte et irriterende grønnstikk. Det har riktignok blitt mye bedre med tiden, men det er der fortsatt. Dette er ikke det samme som disse grønn flekk problemene som mange har klaget over på de dyrere modellene.

Det som overrasket meg positivt er hvor bra den er på oppskalering av standardoppløsning. Den har også veldig rask bildebehandling som gir veldig god respons i forhold til spill, hvis det er interessant (16ms i følge ekspertanmeldelser). Bruker den både til Xbox360, Wii, Gamecube og PS2, og input lag er så godt som ikke-eksisterende.

En grei tv, og helt klart mye for lite penger, men problemene jeg nevnte er likevel såpass irriterende -spesielt dette med lav gamma er jo et ganske unødvendig problem- at jeg ikke klarer å komme med noen helhjertet anbefaling av denne tv-en, og det er jo litt synd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende det er mulig å korrigere gamma i servicemenyen dersom du er av den litt modige sorten.

Grønnstikket du snakker om er vanlig for Panasonic-plasmaene og blir gradvis mindre over tid. På S20-en min tror jeg det var helt borte ved rundt 1000 timer. Hva det skyldes aner jeg ikke. S20-en var forsåvidt en helt grei tv, men den hadde floating blacks og det taklet jeg bare ikke. Derfor jeg slo på stortromma og gikk for en VT30, men nei... det skulle ikke fungere til min fordel det heller. :-)

Men sortnivået på C3E-en er vel kanskje noe av det dårligste jeg har sett på en tv noensinne. Den er så sykt mye gråere enn alt som blir plassert ved siden av den og hvis gammaen er helt på tur også så gjør det jo ikke saken så mye bedre. Begrenset lysstyrke er også noe som er ganske gjennomgående på 2011-modellene. De er helt sinnssykt lyssvake, men i et veldig lyskontrollert rom er det ikke noe problem som oftest. Jeg følte at VT30-en kanskje var akkurat litt for mørk, men jeg ville beholdt den til tross for det om det ikke var pga andre ting.

Når det gjelder fullhd vs hd-ready tror jeg ikke det har altfor mye å si på 50" heller. Forskjell vil det være, men mesteparten av innholdet jeg ser på tv-en min er jo allerede 720p (51"), og jeg kan ikke påstå at det ser uskarpt ut eller mangler detaljer på andre måter. Et godt 720p-panel er gjerne bedre enn et middels 1080p-panel, og dette er det veldig mange som ser ut til å ikke bry seg om så lenge de kan si at tv-en de har kjøpt er FullHD

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt litt med tanken på å gå inn i servicemenyen, men man må vel ha et visst kompetansenivå for å kunne manipulere gammaen gjennom servicemenyen. Virker iallfall som dette med plasma og gamma er ganske så komplisert og uforutsigbart.

Tviler uansett på at det er mulig å gjøre så mye med gammaen på akkurat denne modellen. David Mackenzie testet denne tv-en for HDTVTest, og måtte nødt å gå inn i servicemenyen for å foreta en kalibrering. Men han klarte visst ikke å korrigere gammakurven. Han hadde vel mistanke om at tv-en var "hard-coded" slik, eller noe sånt.

I den samme testen ble utrolig nok svartnivået målt til 0.04cd/m2 (på helt svart skjerm, riktignok), så man skulle jo nesten ikke tro at den ville være så grå. Men både et elendig filter og altfor lav gamma kveler nok mye av bildepotensialet.

Klarer å få et ok bilde hvis jeg har på ganske mye lys i rommet og unngår at lyskilder skinner rett på skjermen. Det fungerer stort sett greit for meg, ihvertfall til det kommer noe som er verd å bruke litt penger på. Men hver gang jeg ser en film med mye mørke scener får jeg veldig lyst til å bytte den ut snarest. Det hjelper jo heller ikke at jeg nettopp har passert dette punktet rundt 1000 timer hvor denne helsikes spenningsjusteringen inntrer, og svartnivået blir enda litt gråere.

Newcomer ynroenn sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill Ser ut som jeg bør gå for Samsungen her ja. Receiveren min er jo ganske god på oppskalering av bildet (Yamaha rxv-3900) så jeg tenker at jeg kan ha nytte av 1080p, selv på sd sendinger. Noen andre gode alternativer i denne prisklassen? Vil jeg få vesentlig bedre bilde ved å gå opp til 8-9000? Presiserer at 3d ikke er noen prioritet, ei heller nettverksfunksjoner osv. Vil også legge til at jeg ikke er låst til å velge plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være at du finner en PS51D8005 til rundt 10K nå, og hvis du hadde gått for den ville du nok fått en mye bedre skjerm. Men om du hadde fått en mye bedre i forhold til at du måtte betalt dobbelt så mye når du ikke bryr deg om alt det andre er vel en helt annen greie...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •