Halvparten av «smarte» TV-er er ikke på nett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Halvparten av «smarte» TV-er er ikke på nett

TV-produsentene forsøker stadig å finne på nye produkter som vi bare "må ha". I løpet av de siste årene har vi gått fra klumpete bilderørsskjermer til slanke HDTV-er, og bransjen har presset videre med sine 3DTV-er.

Det siste året har også sett en stor vekst i såkalte Smart TV-er – det vil si TV-er med grensesnitt og apper for å ta i bruk Internett-funksjoner som YouTube, Netflix, Facebook og så videre fra TV-sofaen.

Men selv om alle store TV-produsenter – inkludert LG, Philips, Panasonic, Sony og Samsung – satser stort på både stereoskopisk 3D og Smart TV – betyr det ikke at forbrukerne faktisk benytter seg av dette.
    For komplisert?

Smart TV

• Sammensmelting av tradisjonelle TV-tjenester og Internett-funksjoner
    • Fellesbetegnelse for teknologien og navn på LGs eget varemerke
    • Man kan blant annet streame, surfe, laste ned apps og kjøpe on demand-innhold over nett
    • Etablerer også trådløs overføring mellom for eksempel TV og PC
    • Alt i tillegg til vanlige TV-funksjoner
    • Les mer på Wikipedia

En undersøkelse av NPD In-Stat viser at bare 53 prosent av forbrukere som eier Smart TV-er har dem koblet til nettet. 47 prosent av oss bruker med andre ord TV-en som før, og kobler heller til en set-top-boks, mediesenter eller liknende for å se på fjernsyn eller video-on-demand (VOD).

– Brukergrensesnittene er veldig, veldig kompliserte og lite intuitive, sier Paul Gagnon, direktør ved DisplaySearch. – Men jeg tror folk liker noen aspekter ved Smart TV-er.

Gagnon påpeker at folk bruker TV for å slappe av og hovedsaklig streame video. De bruker ikke funksjoner som krever at de må være aktive:

– Sosiale nettverk og spill er lite brukt. Folk skriver aktivt på laptoper og mobiltelefoner isteden.
    Dårlig med informasjon

I tillegg er det mange som ikke bryr seg eller engang vet at de har en TV som kan brukes på nett. Gary Merson, redaktøren av HD Guru, mener at folk liker konseptet med Internett-tilkoblede TV-er, men at forhandlere gjør en elendig jobb med å forklare fordelene eller hvordan du kan bruke det.

En siste faktor kan være at nettet generelt er for dårlig utbygd. Ikke engang i det høyt utviklede Sør-Korea går bruken av Smart TV smertefritt, ettersom en Internett-leverandør blokkerte Samsungs Smart TV fordi det ble brukt for mye båndbredde.
    Halvparten av «smarte»Â*TV-er er ikke pÃ¥ nett - Hardware.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe Hvis du har en et til to år gammel panasonic plasma..så skjønner jeg hvorfor folk ikke gidder å koble tven til nettet. Disse er så "undermotoriserte" når det gjeller prossesorkraft. Alt annet enn youtube er oppgaver for tålmodige sjeler.

Men fremtidens tver skal jo få modulbaserte prosessorer...så når funksjoner blir for krevende så er det bare å skifte til en raskere prosessor modul...gleder meg.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SMART... my ass. Jeg har en toppmodell TV fra 2011 og har prøvd ut mange av "NOT SMART" funksjonene. Det eneste jeg fikk ut av å koble TVen mot nettet var å streame en gratis film fra VOD tjenesten, i SD, fra et dårlig utvalg. Alt annet var helt ubrukelig.

Hvem er intrisert i å sitte å chatte på facebook på samtidig som man ser TV eller film?

Latterlig tungvindt brukergrensesnitt, det blir ikke det samme uten mus eller pad som noen tastatur har innebygd. Treg manøvrering og lite inuitivt menysystem gjør at man banner mer en man slapper av og koser seg.

Youtube funksjonen er grei nok, men det blir for tungvindt å søke uten tastatur og mus. Det må man kjøpe som ekstrautstyr.

Til og med oppdatering av FW er bedre å gjøre over USB, da det ikke er alltid TVn finner de nyeste drivere over nettet. Samtidig kan man ta backup av den gamle FW med USB.

Det jeg har kommet fram til er at VOD funskjonen er det eneste nyttige for meg. Nei forresten, den er ikke det, for SET TOP boksen min fra Telenor har gode filmer i HD kvalitet og ca 5000 filmer mer enn det elendige innholdet fra SMART TV-funksjonen.

Spør du meg kunne de spart seg for hele konseptet og konsentrert seg om å levere mest mulig bildekvalitet for pengene. En liten tanke jeg hadde etter at jeg plugga ut nettverkskabelen var; hvorfor heller ikke lage en egen modellserie med skikkelig PC innebygd, mot å bruke penger på å lage noe som blir "halvveis" og folk ikke gidder å bruke.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens "smarte" TV-er gir raskt en fornemmelse av tidligere "tekno-flopper" som ex. denne:

http://avforum.no/forum/tv-apparater...tml#post386881

En av testene kan leses her:
    Mediacenter: Fujitsu-Siemens Scaleo E - DinSide Data

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •