70" Sharp - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 136

Tråd: 70" Sharp

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bender
    Jeg har ikke sett 70LE741S i aksjon. Selv sitter jeg nesten 4 meter fra min 70LE836S, og det er helt perfekt. Min TV er forresten til salgs, så hvis du vil gjøre ett kupp er det bare å ta kontakt.
    Jeg har også 2 vinduer som vender rett mot TVn. Det går helt fint pga. skjermens matte overflate. Litt refleksjoner vil du jo selvfølgelig få, men det vil du med alle tver.
    Hvorfor selger du din 70LE836S?

Newcomer bender sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baya
    Hvorfor selger du din 70LE836S?
    For å være helt ærlig var den ikke noe for meg. Tv'n i seg selv var egentlig veldig bra den, og mye bedre enn andre nye TVer jeg har sett på til nå i år, men den kunne ikke leve opp til min gamle KRP-500. Den klarte rett og slett ikke å gi de naturlige fargene du får fra et Plasma TV. Jeg hadde Sharpen i ca en mnd. før jeg solgte den, så jeg har kalibrert mye før jeg endelig bestemte meg for å selge.
    Det ble så kjøpt en Panasonic 65VT50, den er jeg mye mer fornøyd med. Kan anbefales på det varmeste.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den klarte rett og slett ikke å gi de naturlige fargene du får fra et Plasma TV.
    Så det stemmer altså ikke som Elkjip påstår:

"Få en mer naturlig fargegjengivelse med AQUOS Quattron bildeteknologi"
    ??

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel strengt tatt få TV'er som har korrekte/naturlige farger med mindre de er skikkelig kalibrert med riktig verktøy. Dette gjelder de fleste plasma TV'er også. Må dog sies at enkelte produsenter er flinkere til å levere moduser nær visse standarder enn andre. En LCD kan gi gode fargeresultater med riktige innstillinger, eksempelvis er de siste Samsung LED'ene gode eksempler på dette. Ut av esken derimot...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, jeg klarte ikke å få Sharpen til å vise de fargene jeg foretrekker etter min smak, selv etter mange sene kvelder med kalibrering.
    Min erfaring er at det er mye lettere å kalibrere Plasma TV'er. Jeg sier ikke det er umulig med LCD/ LED, men jeg føler ofte de har ett litt for mye bålskjær i seg, og når jeg prøver å kompensere for det, har det en tendens til å bli litt for gult. Sharpen er en flott TV, men ikke helt etter min smak.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv etter mange sene kvelder med kalibrering.
    Når du bruker ordet kalibrering mener du med lysmåler og egnet software? Men skjønner poenget ditt. Plasmaskjermer er ofte gode på farger. Ville bare poengtere at LCD skjermer ikke nødvendigvis suger på samme området hvis man vet hva man gjør.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom en TV ikke kan kalibreres godt nok med f.eks. kalibreringsvideo/bilder, er den altfor dårlig for forbrukermarkedet.

Dersom man ikke får til et godt utgangspunkt med ovennevnte, bør man heller ikke forvente mirakler av endinger om man trår til med lysmåler og egnet programvare.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Dersom man ikke får til et godt utgangspunkt med ovennevnte, bør man heller ikke forvente mirakler av endinger om man trår til med lysmåler og egnet programvare.
    Tror at du får helt andre fargeresultater med et colorimeter/spectro koblet til en datamaskin enn å ta det på øyemål. Mulig jeg misforstår ditt utsagn.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Tror at du får helt andre fargeresultater med et colorimeter/spectro koblet til en datamaskin enn å ta det på øyemål. Mulig jeg misforstår ditt utsagn.

Kalibreringsvideoer, -verktøy innebygget i TV og/eller BD-spillere av ulike slag vil la en kalibrere gamma, sortnivå, kontrast, skarphet og farger. Noen krever blåfilterbriller (30kr) for optimaliserng av farger. Andre har andre metoder. Om resultatet av en slik kalibrering fremdeles er så dårlig at man ikke orker å leve med det, har man enten klart det kunstykket å feile med noe veldig enkelt, eller så har man svakheter i skjermen og/eller innstillingsmuligheter, evt innstillinger i kilden man kalibrerer utifra.

Man vil ikke få helt andre resultater med ulike måleverktøy. Innstillingsmulighetene er de samme, og målene er de samme. Marginale forskjeller ja, men langt fra 'helt andre resultater'. Alle skjermer/panel har sine begrensninger og svakheter, både i panelet og innstillingsmuligheter, uansett hvilken måte man velger å kalibrere skjermen på.

Sharp sine større LED-LCD-skjermer har sine svakheter, som alle andre, men mtp pris per tomme så kan jo man ikke akkurat klage. Fargegjengivelsene skal forøvrig være nokså gode når kalibrert, men sammenlignet med KRP-500 og VT50 så strekker den nok ikke til. Ut av esken er Sharpen håpløst kalibrert, noe som er voldsomt unødvendig. Er man heldig får man en uten nevneverdig lysgjennomtrengning, men ikke alle vil være så heldige.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker ikke om lysstyrke, kontrast, skarphet osv. Disse skal stilles inn før man begir seg ut på målinger med eksempelvis et profilert colorimeter. Skal man først begynne å fikle med gråskala og CMS på en TV bør man vite hva man forandrer på. Så optimale farger som mulig og korrekt gråskala uten kalibreringsutstyr... Jeg klarer iallefall ikke å oppnå noe slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det selv med lysmåler og software er svært vanskelig å få et "riktig" bilde når man skal kalibrere både gråskala og farger, fordi gråskalainstillingene påvirker fargene og vice versa.

Når jeg kalibrerte min LX6090H endte jeg til slutt opp med innstillingene til en pioneerguru fra avsforum.com som målte et nærmest perfekt resultat på min tv.

Jeg tror det må være vanskelig for hvermannsen å oppnå et "riktig" bilde (D65 og korrekt fargetriangel) uten bruk av svært mange timer og gode verktøy, eller ved hjelp av en ekspert som kan sakene.

Uansett er jo det viktigste at man selv liker bildet og er fornøyd med det.

Jeg merker jeg blir litt skeptisk til å gå over fra LX6090H til 70LE836S når andre som går fra tilsvarende tv ikke kan bli fornøyd med Sharp'en og selger etter kort tid.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det selv med lysmåler og software er svært vanskelig å få et "riktig" bilde når man skal kalibrere både gråskala og farger, fordi gråskalainstillingene påvirker fargene og vice versa.

Når jeg kalibrerte min LX6090H endte jeg til slutt opp med innstillingene til en pioneerguru fra avsforum.com som målte et nærmest perfekt resultat på min tv.

Jeg tror det må være vanskelig for hvermannsen å oppnå et "riktig" bilde (D65 og korrekt fargetriangel) uten bruk av svært mange timer og gode verktøy, eller ved hjelp av en ekspert som kan sakene.

Uansett er jo det viktigste at man selv liker bildet og er fornøyd med det.

Jeg merker jeg blir litt skeptisk til å gå over fra LX6090H til 70LE836S når andre som går fra tilsvarende tv ikke kan bli fornøyd med Sharp'en og selger etter kort tid.
    Jeg hadde holdt meg til Pioneeren. Det er jo fremdeles en av de beste TVer som er mener jeg. I og med du har 60" hadde jeg ventet til Panasonic eller noen hadde sluppet en 70" + plasma.
    Er det noe jeg angrer på den dag i dag, så er det at jeg ikke kjøpte KRP600 istede for 500.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at billedkvaliteten på Pioneer Kuro er upåklagelig. Det gode svartnivået gir bildet en dybde som jeg ikke har sett på noen andre tver. Nå skal det sies at jeg ikke har sett siste generasjon Panasonic, men ifølge testene mangler Panasonic noe før svartnivået kan måles med 9 gen. Pioneer.

Samtidig har jeg lyst på en større tv! Overgang til 65" gir en økning på 17%, mens 70" gir 36%. En skjermstørrelse 36% større enn det jeg har i dag vil gi en merkbar endring. Å gå opp til 65" vil ikke være en stor nok overgang - tror jeg.

Er det noen "proffe" (no offense), i Norge eller utlandet, som har lagt sjela si i å kalibrere 70LE836S?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at 70" er stort. 65" jeg har nå er 11 cm smalere og 9 cm lavere (inklusiv ramme). Det blir ganske mye.
    AVS | Home Theater Discussions And Reviews er det en egen owners thread til Sharpen. Der står det mye om kalibrering. Om de er proffe eller ikke er ikke godt å si.
    Ellers har både flatpanels.dk og hardware.no lagt ut sine resultat og innstillinger etter kalibrering.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Skal lese gjennom tråden du refererer til før jeg bestemmer meg.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bruke det amerikanske modellnr. på avsforum. Hvis jeg ikke husker helt feil er det 70LE732U.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg beholder min (svindyre) LX6080D en stund til, og avventer at f.eks Panasonic kommer opp med en god 70".

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bruke det amerikanske modellnr. på avsforum. Hvis jeg ikke husker helt feil er det 70LE732U.
    Så vidt jeg skjønner så tilsvarer 70LE836S amerikanske 70LE735U. 70LE732U er uten 3D.

70LE836S (70LE735U) har fått god kritikk også i USA bl a her og her.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at billedkvaliteten på Pioneer Kuro er upåklagelig. Det gode svartnivået gir bildet en dybde som jeg ikke har sett på noen andre tver. Nå skal det sies at jeg ikke har sett siste generasjon Panasonic, men ifølge testene mangler Panasonic noe før svartnivået kan måles med 9 gen. Pioneer.

Samtidig har jeg lyst på en større tv! Overgang til 65" gir en økning på 17%, mens 70" gir 36%. En skjermstørrelse 36% større enn det jeg har i dag vil gi en merkbar endring. Å gå opp til 65" vil ikke være en stor nok overgang - tror jeg.

Er det noen "proffe" (no offense), i Norge eller utlandet, som har lagt sjela si i å kalibrere 70LE836S?

Pioneer 9. gen ga vel 0.0031 cd/m2 (0.015 cd/m2 ANSI sjakkbrett)

Sharpen er på 0,03 cd/m2
    Panasonic VT50 er på 0,009 cd/m2 (0,012 cd/m2 ANSI sjakkbrett)
    Panasonic ST50 er på 0,009 cd/m2 (0,012 cd/m2 ANSI sjakkbrett)
    Panasonic GT50 er på 0.01 cd/m2 (0,013 cd/m2 ANSI sjakkbrett)

Alle Panasonice ble opplevd som helt sorte av øyet.

Over noen andre målinger
    Målet for gamma er 2.2, noe alle under oppnår etter kalibrering
    Målet for fargetemp i kelvin er 6500

Ut-av-boksen gammamålinger
    70LE836S - 1.7
    VT50 - 2.4
    ST50 - ikke funnet
    GT50 - 2.3

Ut-av-boksen Kelvinmålinger
    70LE836S - Kelvin 7914
    VT50 - 6390
    ST50 - ikke funnet, men antar at den avviker en plass mellom 110 (VT50) og 133 (GT50) fra målet
    GT50 - 6633

Etter kalibrering gammaålinger
    70LE836S - 2.2
    VT50 - 2.2
    ST50 - ikke funnet, men høyst sannsynlig 2.2 her også
    GT50 - 2.2

Etter kalibrering Kelvinmålinger
    70LE836S - 6660
    VT50 - 6446
    ST50 - ikke funnet. Antar at den avviker en plass mellom 54 (VT50) og 90 (GT50) fra målet
    GT50 - 6590

Egentlig overrasket over hvor liten forskjellen er på vt, st og gt. Synd GT ikke lages i 65".

Tok med de generelle og enkle å gjengi målingene. Alt i alt gjorde alle de svært godt med å gjengi det ønskede fargespekteret. Sharpen gjør en god jobb fargemessig, dårligst av de 4, men for all del svært godt. Sortnivået er det ikke like godt med resten, men dårlig er det ikke egentlig. Synd den ikke har lokal dimming. Det er kjekt når det sorte er sort og ikke veldig møkregrått/blått.

Valgene på Sharpen står også mellom bilde med en del støy, eller mindre støy og litt hakking. Evt. droppe alt SD-materiale

Folk har ulike preferanser, men om du vurderer den bør du se på den i butikk for å gjøre deg opp en mening om bevegelser. Studere dette litt. Resten er bare å glemme i butikk (som regel), men panorering og generelle bevegelsegjengivelse kan du få sjekket.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var min LX6090H solgt og en 24" BenQ har tatt over stua

Slik jeg ser det vil en hver tv jeg kjøper nå være en nedgradering i billedkvalitet, men jeg holdt ikke ut plasmastøyen lenger. Neste tv må bli en LED da plasma dessverre har denne statiske støyen. Er klar over at støynivået varierer fra enhet til enhet, men bare litt plasmastøy blir for mye for meg nå. Jeg vil ha en enda større skjerm enn 60" og støynivået øker dessverre med størrelsen på skjermen.

Heller hardt mot Sharp 70" Quatron med 3D. Takk for en fin oppsummering av de forskjellige Panasonic'ene vs Pioneer 9 gen og 70LE836S. Jeg er sikker på at billedkvaliteten er bedre på de nye Panasonic'ene enn Sharp'en, men som sagt det må bli LED. Har aldri hatt LCD/LED tv selv - er disse tvene lydløse? Er 70LE836S lydløs?

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •