Panasonic VT30, forstyrrelser ved enkelte bilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic VT30, forstyrrelser ved enkelte bilder

Hei

Etter å ha levert tilbake Samsung sin 8005LED-TV pga. mye clounding og elendig innsynsvinkelbildekvalitet, gikk jeg for Panasonic sin VT30.

Og et par ting får meg kanskje til å levere tilbake denne TVen også, dessverre.

Menyene på Panasonicen er helt klart overlegne, og jeg sitter med en skikkelig kvalitetsfølelse av den produsenten. Det er veldig lite plast på plasmamodellene i hvert fall (kanskje ikke rart med tanke på vekta på panelet).

Jeg leste om et par ting før jeg gikk for denne plasmaen kontro samsungs plasma, bl.a. "green blob/tint", dette har imidlertidlig ikke vært noe stort problem på TVen jeg fikk. Jeg ser den er der hvis jeg ser på vintersport med snø, eller har grå bilder. Men det er betydelig mindre enn hva jeg har sett på enkelte folk på forum har, så lite at det ikke er noen hovedvurdering for at jeg ikke vil ha den.

Dog må jeg si at gjenskinn i denne TVen er -håpløs-, jeg trudde faktisk ikke det var så ille. Men etter en kosekveld med kjerringa med stearinslys på bordet foran TVen, herregud, det kunne like godt ha vært et speil der. Ellers på dagtid i dag hvor sola tittet igjennom rutene som er -bak- TVen, lyste godt nok opp slik at ting bak sofaen ble synlig i TVen, selv ved meget lyse bilder. Dette er naturligvis ikke noe som kan gjøre noe med på selve TVen, midlertidlig (eller permanent) har jeg trekt igjen både persiennene og gardinene for å få vekk all lys utenifra. Dette fungerte naturligvis og er nå også til å leve med.

Men det som irriterer meg ganske mye, er "noise" rundt hurtige bevegelser og når jeg ser på fotballkamper, hender det at ballen går hakkete bortover under hurtige bevegelser (jeg la merke til samme hakking under hopprennet i dag også), denne hakkingen er ikke over hele skjermen, kun enkeltobjekter som f.eks. fotballen i seg selv. Linjene på banen blir også tredoblet ved hurtig kamerabevegelse, dette klarte jeg å redusere ved å sette på smoothingfilteret til max. Men fortsatt hakker enkeltobjekter, finnes det ting for å redusere disse, ev. noen andre som har opplevd det?

En annen ting er hvis man ser på vanlig TV, eller film fra blu-ray eller hva **** og man får opp f.eks. menybokser, undertekster e.l. så ser man på sidene av disse boksene en slags semi-transparent sidestrek, vi snakker ikke om -svært- synlig, men synlig nok for irritasjon.

Er disse to tingene jeg nevnte sist her veldig typisk for plasma-tver?

Ellers har jeg TV med nesten null buzzing og veldig svak "green tint", noe folk generelt har vært plaget med.

"Image retention" er også en smule litt for intens syns jeg, selv etter å ha kjørt den inn i ganske mange flere en Panasonics anbefalte på 30 timer.

Må si jeg snuser litt på Philips sin 9706-TV, bare synd den ikke støtter DVB-S og ikke inkluderer 3D-briller, noe som betyr ekstra kostnader for ny opptaksdekoder og 2 stk. briller (dog har jeg en vanlig (dårlig) CD HD-dekoder, briller er uansett ikke svært nødvendig siden jeg fortsatt trives best med 2D).

Wat do?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oleoleole
    Hei

Etter å ha levert tilbake Samsung sin 8005LED-TV pga. mye clounding og elendig innsynsvinkelbildekvalitet, gikk jeg for Panasonic sin VT30.

Og et par ting får meg kanskje til å levere tilbake denne TVen også, dessverre.

Menyene på Panasonicen er helt klart overlegne, og jeg sitter med en skikkelig kvalitetsfølelse av den produsenten. Det er veldig lite plast på plasmamodellene i hvert fall (kanskje ikke rart med tanke på vekta på panelet).

Jeg leste om et par ting før jeg gikk for denne plasmaen kontro samsungs plasma, bl.a. "green blob/tint", dette har imidlertidlig ikke vært noe stort problem på TVen jeg fikk. Jeg ser den er der hvis jeg ser på vintersport med snø, eller har grå bilder. Men det er betydelig mindre enn hva jeg har sett på enkelte folk på forum har, så lite at det ikke er noen hovedvurdering for at jeg ikke vil ha den.

Dog må jeg si at gjenskinn i denne TVen er -håpløs-, jeg trudde faktisk ikke det var så ille. Men etter en kosekveld med kjerringa med stearinslys på bordet foran TVen, herregud, det kunne like godt ha vært et speil der. Ellers på dagtid i dag hvor sola tittet igjennom rutene som er -bak- TVen, lyste godt nok opp slik at ting bak sofaen ble synlig i TVen, selv ved meget lyse bilder. Dette er naturligvis ikke noe som kan gjøre noe med på selve TVen, midlertidlig (eller permanent) har jeg trekt igjen både persiennene og gardinene for å få vekk all lys utenifra. Dette fungerte naturligvis og er nå også til å leve med.

Men det som irriterer meg ganske mye, er "noise" rundt hurtige bevegelser og når jeg ser på fotballkamper, hender det at ballen går hakkete bortover under hurtige bevegelser (jeg la merke til samme hakking under hopprennet i dag også), denne hakkingen er ikke over hele skjermen, kun enkeltobjekter som f.eks. fotballen i seg selv. Linjene på banen blir også tredoblet ved hurtig kamerabevegelse, dette klarte jeg å redusere ved å sette på smoothingfilteret til max. Men fortsatt hakker enkeltobjekter, finnes det ting for å redusere disse, ev. noen andre som har opplevd det?

En annen ting er hvis man ser på vanlig TV, eller film fra blu-ray eller hva **** og man får opp f.eks. menybokser, undertekster e.l. så ser man på sidene av disse boksene en slags semi-transparent sidestrek, vi snakker ikke om -svært- synlig, men synlig nok for irritasjon.

Er disse to tingene jeg nevnte sist her veldig typisk for plasma-tver?

Ellers har jeg TV med nesten null buzzing og veldig svak "green tint", noe folk generelt har vært plaget med.

"Image retention" er også en smule litt for intens syns jeg, selv etter å ha kjørt den inn i ganske mange flere en Panasonics anbefalte på 30 timer.

Må si jeg snuser litt på Philips sin 9706-TV, bare synd den ikke støtter DVB-S og ikke inkluderer 3D-briller, noe som betyr ekstra kostnader for ny opptaksdekoder og 2 stk. briller (dog har jeg en vanlig (dårlig) CD HD-dekoder, briller er uansett ikke svært nødvendig siden jeg fortsatt trives best med 2D).

Wat do?
    Noe av dette høres ut å skyldes IFC (Intellgent Frame Creation). Husker ikke helt hvilken meny det er i, men sett den til OFF så skal den hakkingen du beskriver bli borte.

Dette du ser med at bildet "deler" seg i hurtige panoreringer er dessverre noe du ikke kan gjøre noe med. Panasonic har fått kritikk for det på både 2010 og 2011-modellene. Det er ingenting som tyder på at de har utbedret det nevneverdig i 2012-modellene heller, selv om de har lagt litt fokus på økt motion flow.

Dette du beskriver med menyene er det de kaller line bleed, og det er en typisk plasmagreie men noen modeller er verre enn andre. Jeg synes faktisk Samsungen er et lite hakk bedre der enn VT30-ene jeg hadde innom. Samsungen er også litt bedre på hurtige panoreringer. Jeg synes helt oppriktig at Samsungen er en bedre tv enn VT30 på alt annet enn menyer og sortnivå etter å ha hatt den en stund nå. Som jeg har nevnt i en annen post, så tar den igjen mangelen på sortnivå med litt ekstra lysstyrke. Jeg oppfattet VT30-en som akkurat litt for mørk for min smak i de saklige bildemodusene, men ikke verre enn at jeg kunne levd med det om det ikke var for denne paneldefekten som bare ble gradvis verre jo lenger tv-en var i bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord så må jeg enten velge mellom å se en hakkete fotball eller flere linjer? :/

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Btw. her er min "green tint", ikke akkurat noe jeg gidder å bry meg om per dags dato:

Men hvis denne blir verre og verre, samt. den andre problemene som angår plasma, er nok dette mitt siste plasmakjøp. Mulig jeg faktisk bytter den inn i noe annet, og venter heller på OLED når det kommer til normale priser ;]

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oleoleole
    Btw. her er min "green tint", ikke akkurat noe jeg gidder å bry meg om per dags dato:

Men hvis denne blir verre og verre, samt. den andre problemene som angår plasma, er nok dette mitt siste plasmakjøp. Mulig jeg faktisk bytter den inn i noe annet, og venter heller på OLED når det kommer til normale priser ;]
    Min andre så helt grei ut på DVB-oppsettet, men jeg så det altfor godt på andre ting. Tenker den er noe som din. I tillegg til grønnskjæret begynte det etterhvert å utvikle seg noe magenta på sidene på skjermbildet.

At 2011-Panasonicene er på tur burde ikke være noen grunn til å la være å velge plasma, dog. De får forhåpentligvis dette her rett i 2012, men det spørs om de gjør noe med den bevegelsesdelen. Der er som sagt Samsung og LG mye mye bedre. Dette med bevegelse var vel en av tingene som jeg la merke til men som faktisk ikke plaget meg, så jeg kunne ha levd med akkurat det

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Min andre så helt grei ut på DVB-oppsettet, men jeg så det altfor godt på andre ting. Tenker den er noe som din. I tillegg til grønnskjæret begynte det etterhvert å utvikle seg noe magenta på sidene på skjermbildet.

At 2011-Panasonicene er på tur burde ikke være noen grunn til å la være å velge plasma, dog. De får forhåpentligvis dette her rett i 2012, men det spørs om de gjør noe med den bevegelsesdelen. Der er som sagt Samsung og LG mye mye bedre. Dette med bevegelse var vel en av tingene som jeg la merke til men som faktisk ikke plaget meg, så jeg kunne ha levd med akkurat det
    Så lenge jeg setter IFC til "mid" så fungerer det overall ganske bra. Slår jeg den av, blir ting veldig hakkete, særlig ting som rulletekst, akkurat som de vises "halveis", setter jeg den til "mid" eller "max", blir den smooth og fin. Dog får "max"-settingen andre digitale forstyrrelser (firkanter som flytter på seg og ting forskyver seg). Men med "mid" er det marginalt med forstyrrelser på begge områder, så det er nok den beste settingen på denne TVen, syns jeg i hvert fall. Og dette kan jeg pent leve med.

Grønnskjæret er marginalt på andre gråfarger også, det er nesten usynlig på alle områder. Dog kan jeg se at det er litt blassere på snø (faktisk snø som i vintersport) i solskinn, men ikke noe som irriterer meg, det er veldig svakt og jeg trur ikke noen hadde sett det uten å ha blitt fortalt om det eller at de ikke vet om svakheten på forhånd.

Men det er vel stort sett problemet med gjenskinn som er igjen, dette er absolutt ikke noe å gjøre noe med. Vel, sett bort i fra at jeg har dekket til vinduene med persienner og gardiner, og jeg får vel heller la være å tenne lys foran TVen

Eneste som stopper meg litt i å bytte er den sinnssykt deilige bildekvaliteten denne TVen leverer (selv uten kalibrering, men kjører THX-moduset som er veldig bra). Sortnivået er til å få ståpels av. Dessuten oser det kvalitet av hvordan det hele er bygd opp. LED-Samsungen jeg hadde følte veldig kinesisk ut, fjernkontrollen var limet og hadde gått opp i kanten, og rammen virket så hurtigsnekret. Dette er vel garantert bedre på plasmavarianten siden panelet veier 200x mer.

Ellers koster philipsen (9706) jeg har sett på mer, og man får med mindre utstyr. Dog snakker vi bare om en direkte kostnadsforskjell på 2-3000,-, men med tanke på at philips ikke har DVB-S eller 3D-briller, så blir forskjellen brått nærmere 7-8000,- (HD-PVR-dekoder og 2 stk. 3D-briller).

Men har du noen erfaringer på hvordan philips sin motion er? Er den sammenliknbar med Samsung og tilsynelatende LG, eller er den på nivå eller verre enn Panasonic?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende jeg bare er trøtt og blind, men ser da ut som TV'en har for mye grønt i gråfargen jevnt over hele skjermen. Hvor er denne blob'en? En kalibrering vil nok hjelpe mye på grønnskjæret i snø.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Kan hende jeg bare er trøtt og blind, men ser da ut som TV'en har for mye grønt i gråfargen jevnt over hele skjermen. Hvor er denne blob'en? En kalibrering vil nok hjelpe mye på grønnskjæret i snø.
    Den første tida vil hele bildet ha en generell "push" mot grønt, men det er en helt annen greie og vil gå seg til (2010-modellene hadde også dette.. på S20-en min forsvant det sånn ca. etter 700-800 timer). De blobene som omtales finnes på forskjellige steder fra tv til tv. Det kan ikke kalibreres ut på de skjermene som har det. Det er like grønt uansett fargenivå. Du kan sette farge til 0 sånn at det blir sort/hvitt og likevel se grønne flekker på skjermen.

Om du ikke kan se det anbefaler jeg deg egentlig å la være å lete, for når du først ser det så kan du ikke lenger overse det

Edit: det er en del som har postet bilder av sine i denne tråden: Panasonic Green Tinge Fault:Gathering numbers effected. | AVForums.com - UK Online

Noen av dem synes jeg ser relativt OK ut (men ville ikke hatt dem selv), mens andre igjen er helt ekstreme. Det arter seg veldig ulikt og utvikler seg ofte over tid, men det gir en liten pekepinn om hvordan det kan se ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •