100 Hz vs 50Hz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

100 Hz vs 50Hz

Hva er fordelene og ulempene ved disse to tv-"typene"??

Må man bruke opp mot 10.000 for en god 100Hz, mens det holder med det halve for en god 50Hz?

Hvordan fungerer de ulike "typene" med progrsessive scan fra dvd? (Leser i lyd og bilde nå at det ikke er alle tv'er forunt)

"Piping" fra 50Hz tv plager meg ikke, og ikke vet jeg helt hvor tilstede flimmeret er heller. Er det dette som er de største grunenne til å bytte til 100Hz??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: 100 Hz vs 50Hz

Sitat Opprinnelig postet av Moho

Må man bruke opp mot 10.000 for en god 100Hz, mens det holder med det halve for en god 50Hz?

Hvordan fungerer de ulike "typene" med progrsessive scan fra dvd? (Leser i lyd og bilde nå at det ikke er alle tv'er forunt)

"Piping" fra 50Hz tv plager meg ikke, og ikke vet jeg helt hvor tilstede flimmeret er heller. Er det dette som er de største grunenne til å bytte til 100Hz??
    tror du skal styre langt unna progresiv scan på bilderørs tv'er.... Kort og godt fordi de ikke er kompatible med hverandre....
    Man må tegne linje for linje (vi snakker om katoderør her...).

Forskjell på 50 og 100 hz kan være like stor, eller like liten om du vil, på mono og stereo.

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd progressive scan på Loewe TV mange ganger.... Har aldri vært noe problem....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av torkelom
    Sitat Opprinnelig postet av Moho

tror du skal styre langt unna progresiv scan på bilderørs tv'er.... Kort og godt fordi de ikke er kompatible med hverandre....
    Man må tegne linje for linje (vi snakker om katoderør her...).

Forskjell på 50 og 100 hz kan være like stor, eller like liten om du vil, på mono og stereo.
    Er temmelig sikker på at veldig mange crt tv'er tegner opp bildet før den viser det. (bruker det selv på en Loewe Aventos)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er sikkert at dersom du kjøper den billigste 100hz tven og du tror at bildet er mye bedre sammenlignet med en 50 hz tv til samme prisen, tar du feil! Spesielt i situasjoner der det er raske bevegelser og signalene kommer fra "middels-kilder" som parabol eller kabeltv. Med en dårlig 100hz-teknologi vil du ofte få problemer med "etterslep" , litt utflytende bilde liksom, et problem du ofte ikke vil finne på et 50hz tv.

En 100 hz er ikke alltid en 100hz. Det kommer veldig an på teknologien og komponentene som er brukt. Loewe er i så henseende et foregangsmerke på dette og mestrer 100hz teknologi veldig bra. men du må betale for det.

Men jeg kan trygt anbefale deg Loewe Aventos 32" som du i dag får for godt og vel 9k dersom du vil ha en god 100hz tv som overhodet ikke har problemer med progressiv scan heller.......

Til ditt spørsmål om du må opp i 10k for å få en god 100hz mens det holder med halvparten for en god 50hz, er jeg tilbøyelig til å si ja! :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Hi-fi Lasse
    Er temmelig sikker på at veldig mange crt tv'er tegner opp bildet før den viser det. (bruker det selv på en Loewe Aventos)
    Øh, hvordan kan en tv tegne opp bildet før den viser det...?

For øvrig er den Aventosen en god tv det. Lite eller ingen etterslep og veldig skarpe bilder. Minuset er en del flimring på kontrastrike bilder, samt at det ikke er mulig å skru av den "pixel-pluss" saken når en ser film.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sammenlignet en 50 Hz og en 100 Hz tv opp mot hverandre, og forskjellen er mest åpenbar når det gjelder roen i bildet. 50Hz flimrer mye mer enn en 100 Hz, men er du vant til 50 Hz, så tenker du ikke over det. Jeg har blitt vant til 100 Hz nå, og når jeg ser på mine foreldres 50 Hz TV, er flimringen åpenbar.

Men dersom du ser kabel TV, så er jeg enig i at bildet på en 50 Hz ikke er noe særlig dårligere enn 100 Hz. På DVD er forskjellen stor med RGB signal inn via scartinngangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 37" tv som er 50 hertz, og en 33" 100 hertz tv som er
    kåret til årets tv i lyd og bilde.Med dårlig signaler på kabel tv viser
    100 hertz et roligere bilde, men bruker jeg dvd er forskjellen minimal
    vil nesten påstå at bilde virker enda skarpere på 50 hertz, og bilde på
    37" er rolig som bare det. Bruker man bare dvd mener jeg at 100 hertz
    er å kaste penger ut av vinduet

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av David
    Bruker man bare dvd mener jeg at 100 hertz
    er å kaste penger ut av vinduet
    Fullstendig uenig. Det er jo nettopp ved gode "inn"-signaler at 100hz skal være bedre en 50hz.......

Men akkurat som med ørene er det subjektive oppfatninger om hva som er best. Men teorien støtter at en god 100hz-teknologi skal være bedre.

Sammenligner du derimot en dårlig 100hz mot en god 50hz-tv vil det jo bli likt.....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er signalene så perfekte som fra dvd. Har ihvertfall jeg store problemer
    med å se forskjell, og det til tross for at 50hertz tven er større en
    100hertz tven. På 100hertz tven bruker jeg rgb signal. På den største
    tven brukte jeg svhs signal.Som i teorien er dårligere en rgb.
    Mulig 37" har et veldig bra kamfilter?100 hertz tven er en Finlux82x300
    kåret til årets folketv i lyd og bilde 2004 :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp i allefall ikke 50 Hz eller 100 Hz TV uten å ha sett på 75 Hz... Er det ikke det Phillips bruker i PixelPlus 2? Mulig jeg husker feil...

I alle fall vil jeg si at det beste bildet jeg har sett på et vanlig billedrør på 32" er de nye Philips PP2 modellene. Likte aldri Pixel Plus, syntes det ble mer støy og tull, men PP2 gjør en god jobb.

Jeg synes i alle fall at man ikke kan greise seg med bare 50 Hz dersom det er en stor boks, 32" er kanskje gresen. På 28-29" hjelper det med 100 HZ, men på større ting er det et must. Bredden på skjermen blir større og horisontal panorering på 50 Hz blir i alle fall ille i mine øyne.

Newcomer sidenone sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er utrolig fornøyd med min Panasonic TX-32PL1 50hz tv til rundt 10k. Fikk den selv for 8k på tilbud.

Kameraten min har velbrukt retur-retten på elkjøp og testet en hel haug med 100hz tv'er, men endte alltid opp med å fortsatt være misunnelig på meg.

Så vet ikke helt hvor mye det har for seg med 100hz til normalt bruk. Men igjen så har man ingen tv'er å sammenligne med hjemme i forhold til i butikken, så da blir man som regel vandt med det man har. Og derfor også som regel fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp fått kjøpt inn en vga-kabel til Loewe-TVen min, som kan motta 576p @ 50 Hz over vga. Kan dermed direkte sammenlikne bildene fra 50 Hz vs 100 Hz. Loewe TVen var min første egne 100 Hz TV og selv om jeg vanligvis ikke har brydd meg noe særlig over 50 Hz flicker er det nå nesten umulig å se på. Min personlige konklusjon blir derfor at selv om 50 Hz er mulig å venne seg til er det helt umulig å gå tilbake til når en først har vent seg til 100 Hz.

Skal for øvrig komme tilbake med mer info om VGA modulen på denne TVen, da dette virkelig er spennende saker. Har aldri sett så skarpe bilder på et tv-apparat før.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig her.

Selv om jeg syns at det er viktig med god bildekvaltiet så ville jeg nok valgt 100Hz uansett grunnet flimmer og pipelyd. (75Hz har sikkert funket greit det også)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner seriøst ikke hvilke pipelyder og flimmer dere snakker om jeg. I hvilken sammenhenge er det disse skal komme? :?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 50Hz er det flimmer og pipelyd konstant, men flimmeret vises best i lyse scener. Du ser det best med å oberservere det i sidesynet. Hvis du ikke ser det eller hører det så er det ingen grunn til å kjøpe noe annet enn 50Hz.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skal la være å se etter det og jeg

Ettersom jeg ikke har lagt merke til den slags ennå, så vil jeg helst slippe å legge merke til det nå.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Pal 50Hz så er det den horisontale frekvensen en hører, den er på 15.625 kHz. NTSC 60Hz har horisontal frekvens på 15.734 kHz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •