Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Newcomer Lydmuren sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv

Argumenterte med at verdifallet på flatskjermer er så stort. Elektronikkjeden tok klagesaken til retten, men tapte. - En viktig seier for forbrukerne, mener Forbrukerrådet.

Istedenfor å gi penger tilbake - som kunden da har krav på, ifølge forbrukerkjøpsloven - ønsket Expert å gi kunden et tilsvarende produkt (såkalt omlevering).

Dette synspunktet ble også støttet av bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen. Det ble argumentert med at prisfallet på flatskjermer er så stort at det å gi penger tilbake, vil medføre store tap for butikken.

Expert tapte klagesaken i Forbrukertvistutvalget, men tok saken videre til tingretten. Også her ble det tap for elektronikkjeden.

Men Expert mente at dette var en sak av prinsipell art, og anket saken videre til Lagmannsretten. Her ble det konkludert med at ingen hensyn talte for at man behandlet saken, og tingrettsdommen ble dermed stående.

Flatskjermen det er snakk om, ble kjøpt for 19.000 kroner i 2007. Ifølge Expert var verdien på tv-en sunket med hele 12.000 til 7000 kroner, da kunden krevde penger tilbake.

- Det er snakk om et betydelig verdifall, og vi mener at når markedet er som det har vært på flatskjermer, så burde det vært en åpning for å bytte i et tilsvarende produkt. Men retten så annerledes på dette enn oss, og vi forholder oss selvsagt til det retten har bestemt, sier administrerende direktør i Expert, Lars Tendal til ABC Nyheter.
    Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv | ABC Nyheter

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kjøper tv hos Expert lenger da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hsvendse
    Det vil jeg tro. De er jo blant de eneste med bredt utvalg av plasma i butikkene for tiden, så om man vil ha plasma og vil kjøpe i butikk er det ikke så mange alternativer for mange.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg faktisk litt enig med Expert. På den annen side kan man argumentere med at kunden har hatt mye bry og dermed fortjener full tilbakebetaling. Men alle vet jo at en 2007 kontra en 2012 modell ikke kan sammenlignes. Man får fryktelig mye mer for 19000 i dag enn i 2007.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egnetlig fryktelig og tenke på at vi gav 19k for noe man kan få for 7k i dag. Men likevel om du da får tilbake en ny tv i dag for 7k som tilsvarer din til 19k fra 2007. Så vil nok dagens skjærm til 7k ha bedre bilde enn din fra 2007. Det er jeg nesten helt sikker på!

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hsvendse
    De fins faktisk ja Kjøpte min der for de hadde den jeg ville ha på lager. Fikk pengene tilbake på Lefdal for min 63 tommer og siden de ikke fikk inn tilsvarende tv på over en mnd og Expert hadde to 64 tommere på lager var jo ikke valget vanskelig når jeg kunne ta med meg hjem tvèn samme dag som jeg fikk pengene tilbake. Kjøpte og en Pioneer 5090 der i 2008.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer Zed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Her er jeg faktisk litt enig med Expert. På den annen side kan man argumentere med at kunden har hatt mye bry og dermed fortjener full tilbakebetaling. Men alle vet jo at en 2007 kontra en 2012 modell ikke kan sammenlignes. Man får fryktelig mye mer for 19000 i dag enn i 2007.
    Jeg vet ikke hvor mye mer man får, men i dag sitter jeg med en Panasonic plasma anno 2006, og synes faktisk at bilde er like bra som på Samsung PS63, som jeg returnerte til Lefdal pga problemer med rosa støy.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den norske kjøpsloven og holdningen til rettsinstansene gjør det de kann for å skape en "jeg har alltid rett, og skal tjene på alt" mentalitet. Jeg tror dette kan føre til stor problemer for små butikker, og vi må leve med stadig større leverandører, med stadig dårligere service.

Kravmentaliteten er vel også et tegn i tiden. Vi setter stadig større krav til andre, og stadig mindre til oss selv. Snart har vi vel amerikanske standarder der krangling i rettsaparetet fører til enorme kostnader for samfunnet.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte selv en tv til 18000kr på expert i 2011, og om den ryker i 2016 er jeg temmelig sikker på at 18000kr slettes ikke gir et tilsvarende produkt, men et alvorlig mye bedre et! Så skjønner expert (og andre forhandlere) i dette. Men som forbruker så vil man selvfølgelig ha mest mulig igjen (og helst vel så det).

Hadde omtrent samme diskusjonen med elkjøp da jeg i 2004 kjøpte en Laptop til 14000kr med 3 års ulykkesgaranti. Denne fikk jeg bruk for nesten 3 år etter, men da kom det ikke på tale med en ny laptop til 14k i erstatning (som jeg jo hadde betalt, og betalt forsikring i henhold til verdien av laptopen), men jeg fikk en som minst var like bra på alle punkter, som da kostet ca 7k.

Skjønner godt at expert vil ta saken hele veien i rettsystemet for å få en endelig dom fra høyeste hold. All elektronikk som dette er i høyeste grad "ferskvare" og har stort sett ingen salgsverdi når neste års modeller kommer, og året etter der er salgsverdien null. Mot f.eks høyttalere som gjerne blir solgt i 5-10 år uten modellbytte.

Newcomer CongO sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom reglene skulle være slik at selgeren FØRST kunne rette en mangel to ganger, for deretter kreve å omlevere, har man effektivt eliminert kjøpers mulighet til å heve et kjøp. Dette vil stride mot flere sentrale hensyn bak forbrukerkjøpsloven, og slik jeg har lest saken er dette det springende punkt.

At Expert har trenert saken gjør det heller ikke bedre. Dette skal ikke stå på kjøpers regning.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en topp toppmodell fra Philips for endel år siden til 20 lapper, den overgår det meste av dagens billige lcd skjermer.

Så jeg hadde ikke vært fornøyd om jeg hadde fått et "tilsvarende" produkt i form av en billig skjerm for å si det pent. Ikke bare er det bilde egenskapene men også bygge kvaliteten osv på selve tv og kontrollen.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns helt klart det må være tilstrekkelig å erstatte med et tilsvarende produkt, ikke med et produkt til samme pris flere år senere!

Problemet i praksis med en slik ordning er vel å få enighet om hva et "tilsvarende" produkt vil si...

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Syns helt klart det må være tilstrekkelig å erstatte med et tilsvarende produkt, ikke med et produkt til samme pris flere år senere!

Problemet i praksis med en slik ordning er vel å få enighet om hva et "tilsvarende" produkt vil si...
    Ja du sier noe, men er nok ikke så enkelt å bli enige om hva et tilsvarende produkt er.

Om min dyre Philips hadde måtte erstattes med en billig Philips skjerm som ser ut som en plast klump og som har dårligere bilde egenskaper så hadde jeg ikke blitt glad.

For dette at alt som er kommet siden sist en kjøpe en flatskjerm er bedre stemmer ikke på alt av skjermer altså.

La oss si en som har en Pioneer kommer og må få en ny skjerm, og får en råtten Samsung til 5000kr og med bilde egenskaper deretter...ja en skjønner tegninga.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er rimelig enkelt i mitt hode. Hvis du har f.eks Philips 9703 og den går istykker så er erstattern idag 9706! Dette var det som ble fulgt når jeg tidligere jobbet i butikk. Fantes ikke samme modell serie gikk det på utstyr på tvn slik som HZ(bildebehandling, HDMI kontakter m.m).

Blir dette fulgt så skal det svært mye til at kunde får et dårligere produkt!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leser linken i første inlegget står det at Expert fikk hele summen fra Samsung men ville ikke gi denne summen videre til kunden?

Expert sier at det ikke er vanlig å få dekket slikt fra produsenter.... liksom
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Zed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen dager siden fikk jeg tilbake betalt nøyaktig det samme summen som jeg ga for min Samsung PS63C7705, pga feilen som Samsung ville ikke reparere.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Når jeg leser linken i første inlegget står det at Expert fikk hele summen fra Samsung men ville ikke gi denne summen videre til kunden?

Expert sier at det ikke er vanlig å få dekket slikt fra produsenter.... liksom
    Hele summer expert har betalt Samsung ja, ikke hele summen kunden har betalt for tv'en.

Det folk flest åpenbart ikke tar i betraktning er at det IKKE er samme regler og garantier mellom produsent og forhandler, som det er mellom forhandler og forbruker/sluttkunde!

På næringskjøp, altså mellom produsent og importør/forhandler gjelder kjøpsloven, som IKKE gir 5 års reklamasjonsrett, kun 2 års garanti. Så om tv'en ryker etter 3-4-5 år, så er det forhandler (expert i dette tilfellet) som står som ansvarlige uten å ha krav på noe kompenasjon fra produsent.

Derfor er det forhandler som må dekke kostnader både av reparasjoner og omlevering i disse 3 årene som er forskjell på næringskjøp som følger kjøpsloven, og forbrukerkjøp som følger forbrukerkjøpsloven.

Dette er også en av grunnene til at "alt" er dyrere i norge enn i utlandet. Forhandler må ta høyde for framtidige reparasjoner og kostnader utover den perioden (2år) som produsent dekker. Og all elektronikk har en viss feilprosent, det er stort sett ingenting som er "skuddsikkert".

Om denne saken omhandler et produkt som er mer enn 2 år gammelt ved fremstilt krav om penger tilbake, så er det veldig sannsynlig IKKE vanlig å få dekket slikt fra produsenter, som naturligvis vil henvise til gjeldende lover ang næringskjøp, altså maks 2 års garanti/reklamasjonsrett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig innlegg, først slår du fast at ingen produsenter hjelper forhandlere økonomisk utover 2 år ved reklamasjon. Og forteller at det er derfor produkter er dyrt i Norge.

Så skriver du på lutten at det kanskje er mulig likevel?

I artikkelen står det at Expert ikke ville tapt noe ved å gi kjøpesummen tilbake til kunden.

Selv tror jeg at årsaken til at varer er dyrt i Norge - er at å drive butikk er en måte å tjene mye penger på. Dette krever at du må kjøpe inn billig og selge dyrt.

I utlandet er det ikke samme opplegg, man er fornøyd med en mindre lønn/fortjeneste. Se for eksempel til Sverige - med bedrifter som Biltema, Ikea Jula osv..
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les gjerne innlegget igjen, du skriver "Expert sier at det ikke er vanlig å få dekket slikt fra produsenter.... liksom", som jeg tolket som at du setter dette i tvil, eller ren bløff? Utdyp gjerne..

Det jeg sier, er at i perioden som er utover kjøpsloven, men dekkes av forbrukerkjøpsloven, altså alt mellom 2år og 5 år etter kjøp, så faller kostnader og erstatningsansvar på forhandler alene, og produsent har ingen lovmessige krav tll å verken erstatte eller levere pengene tilbake for produktet.

Og dette er med all sannsynlighet et slikt produkt, siden det er kjøpt for i 2007. De sier at de har gått rundene med forhandlinger for å få erstatning for produktet uansett:

- Det er korrekt at vi i denne saken hadde mottatt penger av leverandør. Men det er ikke vanlig å få penger tilbake fra våre underleverandører, og det krever ofte mange samtaler og mye forhandling for å få til dette. Vi løper dermed også en økonomisk risiko i mange saker, der kunden krever penger tilbake i stedet for et tilsvarende produkt, sier Tendal.
    Jeg driver selv et enkeltmannsforetak som primært leverer skilt og dekor, og sitter i denne problemstillingen selv. Jeg har privatkunder som gjerne vil kjøpe maskiner/foliekuttere etc av meg siden jeg har avtaler med leverandører av slikt, men da vil jeg/mitt firma være ansvarlig for å dekke reparasjoner/omlevering hvis noe går galt utover 2års garantien som gjelder ved næringskjøp.

Dette gir en potensiell stor utgiftspost for meg for de kommende år, og da må jeg nødvendigvis ta betalt deretter slik at jeg ikke vil gå på en økonomisk smell om noe skulle ryke mellom 2 og 5 år etter salg av maskiner til privatkunde. Har selv valgt å ikke selge utstyr til sluttkunde pga disse reglene.

Man har en veldig sterk forbrukerkjøpslov i Norge, blant de beste i verden sådann. 5 års reklamasjonsrett går utpå alt av garantier som produsenter tilbyr, og den som sitter igjen med regningen er det leddet som står mellom kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven.

Her kan du få noen eksempler der overnevnte ledd er uthevet:

Produsent - importør - forhandler - sluttkunde
    Produsent - importør -sluttkunde (der importør selger direkte til sluttkunde, f.eks Hifi Klubben)
    Produsent - sluttkunde (Norsk produsent som selger direkte til sluttkunde, er vel få av de innen denne bransjen, men uansett. Midgard audio solgte vel direkte til kunde?)

Expert (og elkjøp,lefdal etc) tilhører den øverste kategorien, og vil således sitte med det økonomiske ansvar fra produktet er 2 til 5 år gammelt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde du hadde litt inside peiling på dette.

Men du gjentar jo det samme du skrev i første innlegget. Du får heller lese mitt siste innlegg en gang til.

Jeg har også drevet et lite firma :-D Men det gjør selvsagt ikke meg til noen ekspert på hvordan økonomiske avtaler ser ut mellom produsent og forhandler blant elektronikk-kjeder i Norge.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •