Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 66 av 66
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hehe - det var jo bare et tankeeksperiment fra min side. Men resonnementet bør vel gjelde begge veier, eller?.....
    Blir vel litt fjernt resonere over det i det hele tatt. Da det og få mer er motsatt av det å få mindre.

Husk at jeg yter bare mine personlige meninger her nå.

Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hentet fra Forbukerportalen.no: "Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen."

Jeg har vært borti en tilsvarende sak tidligere, men da med en Samsung BD-spiller. Det var samme feil som var prøvd fikset 3 ganger. Selger ville tilby meg en ny spiller, eller penger tilbake tilsvarende prisen på den nye spilleren. Jeg nektet, og krevde tilbakebetalt det jeg hadde betalt. Jeg ringte Forbrukerrådet og fikk de til å snakke med selger og de henviste han til hvilken regler som gjelder. Da løste saken seg!
    Fair enough, 3 ganger samme feil så kan man heve kjøpet, eller 4 ganger forskjellig feil, og dette gjør vi forsåvidt i butikk.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hehe - det var jo bare et tankeeksperiment fra min side. Men resonnementet bør vel gjelde begge veier, eller?.....
    Ja hvorfor skulle ikke dette være riktig. Selv skattemyndighetene er med på den - bilen du har taper seg i verdi og du får fratrekk etter en tabell. Huset ditt øker i verdi (ikke spør meg hvorfor 8) ) og du må betale mer skatt.

Litt søkt å snakke om TV her, men tenk deg at du kjøper en bil som øker i verdi - noen gjør faktisk det hvis den er av rette typen. Du er blitt forespelet en viss ytelse. Etter test finner du ut at bilen ikke yter det du har blitt forespeilet. Da har du rett til å heve kjøpet fordi selger ikke klarer å fikse dette. Bilen har dog gått opp 100' i verdi pga etterspørsel som hus... Da bør du få tilbake mer enne du ga for den, da selgeren kan selge den for mer....

Altså mener jeg at man bør kunne akseptere å måtte trekke fra noe for bruk for produkter som taper seg i verdi og omvendt :-)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ja hvorfor skulle ikke dette være riktig. Selv skattemyndighetene er med på den - bilen du har taper seg i verdi og du får fratrekk etter en tabell. Huset ditt øker i verdi (ikke spør meg hvorfor 8) ) og du må betale mer skatt.

Litt søkt å snakke om TV her, men tenk deg at du kjøper en bil som øker i verdi - noen gjør faktisk det hvis den er av rette typen. Du er blitt forespelet en viss ytelse. Etter test finner du ut at bilen ikke yter det du har blitt forespeilet. Da har du rett til å heve kjøpet fordi selger ikke klarer å fikse dette. Bilen har dog gått opp 100' i verdi pga etterspørsel som hus... Da bør du få tilbake mer enne du ga for den, da selgeren kan selge den for mer....

Altså mener jeg at man bør kunne akseptere å måtte trekke fra noe for bruk for produkter som taper seg i verdi og omvendt :-)
    Nå skjønner jeg den tankegenagen litt mer. Men igjen om noe stiger i verdi har vel sikkert selger mer lyst til å kjøpe den tilbake en motsatt, eventuelt så burde man jo bare selge den selv og slippe bryet med retur osv.

Når det gjelder hus gjelder jo ingen av delene, du kan ikke bare returnere et hus og få igjen penger om huset synker i verdi. Hadde vært behagelig igrunn, reklamere på bolig :P Eller enda bedre reklamere på aksjer, hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Expert prøve seg med å si at den hadde gått ned i markedsverdi, men lot meg heve kjøpet til slutt. Så det viser at de har gjort noen endringer i rutinene sine.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hatt problem med dette. Dersom eg har hatt eit produkt som har røke før forbrukarkjøpslova seier det skal, har eg fått det reparert, tilbud om tilsvarande vara, eller pengane igjen. Der eg har fått TILBUD om eit tiilsvarande produkt, eller pengane igjen.

At produkt i dyre i Noreg er heilt greit, samstundes er me betre beskytta som forbrukarar her landet og. Sånn bør det også vera. Dersom Expert ikkje har råd til å følgja desse retningslinjene, må dei setta opp prisane sine.

Ryk ein toppmodell før det er gått 5 år, skal kunden ha ny toppmodell, fordi toppmodellen ikkje lev opp til det den skal. Verdifall skal ikkje vera kunden sitt ansvar.

Newcomer Dunedain sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se for deg tre alternativer:

Alternativ 1: Tilsvarende modell
    Du kjøpte en tv til 18k for fire år siden som går i stykker. Tilsvarende tv idag koster 7k, og da får du en bedre tv med finere design og flere tilkoblingsmuligheter.

Alternativ 2: Pengene tilbake
    Du kjøpte en tv på åpningssalg/utstilligsmodell for syv måneder siden da prisen var mye lavere enn den er nå. Butikken gir deg pengene tilbake, og du må legge på 4k for å få nøyaktig samme modell tilbake.

Alternativ 3: Nøyaktig samme tv tilbake
    Den fire år gamle tven til 18k som gikk i stykker pga en reklamasjonsfeil. Tilfeldigvis har butikken akkurat den modellen ny i boks på lageret. De gir deg den selv om du ser at de nye tvene til 6-7k er mye bedre.

Man ønsker selvsagt det man tjener på. I alternativ 1 ville de fleste valgt pengene, mens i alternativ 2 hadde de færreste godtatt pengene. I alternativ 3 ville ingen valgt å få nøyaktig samme tv tilbake (bortsett fra muligens Kuro-kunder).

Som sagt;

Det er dobbelt så bra med dobbelt moral enn ingen moral.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •