Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 66
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Får sende melding til Samsung, Sony, Panasonic, LG, Sharp, Grundig og Toshiba å be de slutte å lage skrap. Blir sikkert ett godt uvalg med lave priser fremover da. Ellers er eg enig med deg :0. Hvis ikkje en tv som er laget ikkje varer i 5 år kan de bare pakke sammen og slutte å produsere de.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bransjen er kun ute etter en ting - og det er å tjene penger på oss forbrukere.

Jo mer avanse de kan ha per solgt enhet og jo kortere levetid enhet har - jo mer penger tjener de.

Bransjen bruker veldig mye penger og tid på å konstruere ting for kun å virke i en viss tid. I mange tilfeller hadde det vært betydelig rimeligere å produsere ting med bedre kvalitet. Men da tjener de jo mindre penger - som ikke er ønskelig.

Ofte når man leser om konflikter med forbrukerrådet eller forbrukere om garantier/reklamasjon - så setter produsent/selger seg i en merkelig offerrolle hvor de skal fiske etter sympati. Jeg blir som regel flau av å lese slikt.

Vi skal være veldig glade for at vi har en sterk forbrukerlov her i Norge. Det gjør at produsentene legger kvaliteten endel høyere enn hvis de kunne gjøre som de selv ønsket.

Merkelig nok finnes det produsenter av varer som har valgt en helt annen vei - de som selger varer med livstidsgaranti. Jeg elsker slike ting - som for eksempel Koss Porta Pro, Leatherman osv.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig.

Selvfølgelig. Kundene stemmer med lommeboken og kjøper ofte billig og kvaliteten blir deretter.

Kundene kjøper etter pris og kvalitet følger dette, de fleste bytter pga eget ønske og ikke pga defekte varer. At media sier at tvene har droppet i pris de siste årene er greit men ingen nevner at kvaliteten på billige tver har også falt i kvalitet.

To sider av en sak kalles vel det.

Helt enig.

Når disse knapt koster noe å lage så er det vel null stress å tilby livstidsgaranti, men Koss har strammet inn så kommer du inn med en totalt knust portapro så får man ikkje på automatikk ny som i 2008.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Selvfølgelig.

Selvfølgelig. Kundene stemmer med lommeboken og kjøper ofte billig og kvaliteten blir deretter.

Kundene kjøper etter pris og kvalitet følger dette, de fleste bytter pga eget ønske og ikke pga defekte varer. At media sier at tvene har droppet i pris de siste årene er greit men ingen nevner at kvaliteten på billige tver har også falt i kvalitet.

To sider av en sak kalles vel det.

Helt enig.

Når disse knapt koster noe å lage så er det vel null stress å tilby livstidsgaranti, men Koss har strammet inn så kommer du inn med en totalt knust portapro så får man ikkje på automatikk ny som i 2008.
    Ja kundene har desverre blitt dressert godt av produsentene og skal ha det siste selv om det nødvendigvis ikke er noen forbedring.

Selv blir jeg litt kvalm av dette kast og kjøp nytt i stedet for å reparere/bruke. Det kan umulig være miljømessig holdbart.

Dette med Koss og garanti visste jeg ikke hvordan fungerte. Leste for ikke så lenge siden om retur og hvor å reklamere - fant frem et par ødelagte i skuffen som nå er byttet kostnadsfritt i nye
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk akkurat samme saken som han i artikkelen har hatt, min samsung 55 C8005 serie tv har blitt reparert 4 ganger for samme feil.Den ble kjøpt nov.2010 og levert inn på verksted nov.2011. Og nå har endelig verkstedet kommet til fornuften og søkt samsung om RMA.

Så var innom de på Expert butikken der tven ble kjøpt og de sa at de skulle gi meg en ny tv når samsung hadde godkjent rma-søknaden. Det sa eg at ikke kom på tale da jeg ønsket og heve kjøpet, svaret jeg fikk fra varehussjefen var at det ikke var mulig. Så det blir vel masse papir arbeid på meg frammover... At de ikke kan lære.....

Noen forslag til hva eg bør si til dem når det kommer om krav på heving av kjøpet?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RaexoN
    Har faktisk akkurat samme saken som han i artikkelen har hatt, min samsung 55 C8005 serie tv har blitt reparert 4 ganger for samme feil.Den ble kjøpt nov.2010 og levert inn på verksted nov.2011. Og nå har endelig verkstedet kommet til fornuften og søkt samsung om RMA.

Så var innom de på Expert butikken der tven ble kjøpt og de sa at de skulle gi meg en ny tv når samsung hadde godkjent rma-søknaden. Det sa eg at ikke kom på tale da jeg ønsket og heve kjøpet, svaret jeg fikk fra varehussjefen var at det ikke var mulig. Så det blir vel masse papir arbeid på meg frammover... At de ikke kan lære.....

Noen forslag til hva eg bør si til dem når det kommer om krav på heving av kjøpet?
    Jobber litt på expert selv. Vi pleier la kunden få lov til å heve kjøpet i et slikt tilfelle. Men vi må vente til vi får godkjent penger fra produsent før vi kan gi tilbake noe. Vi hadde jo helt klart anbefalt deg en ny tv, eventuelt av ett annet merke feks

Når det gjelder det som blir tatt opp i starten av tråden her så syns jeg det er helt fair at en som kjøpte en tv for feks 5 år siden får tilbake igjen en tv som har samme specs selvom det ikke er samme pris. Tenk deg en som kjøpte tv til 100k og skal ha en ny tv, hva i allverden gir man han idag? Finns vel ikke tver til 100k engang, skal han da liksom få 4x tver til 20k :P
    Så lenge tven har samme specs og er mer eller mindre i samme klasse så er det etter min mening fair. Det som er problemet her er med spesiele produkter som skiller seg veldig ut, som feks pionner tvene etc, hvem er det som sitter og bedømmer hvilken tv som skal erstatte denne, og akkurat her kan det bli mye tull og uenigheter.

Vi hadde en som kom innom som hadde brukt 40k på en tv, husker ikke hva han fikk tilbake igjen men tror det var panasonic vt serien i samme størrelse eller noe, han var ikke akkurat særlig fornøyd, men hva skulle vi gjort? Gitt han 2 stk av den samme siden det er samme pris? Blir liksom helt fjernt det også.

PS! I tillegg må dere huske på at alle som jobber i butikkene har konkrete instrukser på hvordan en sak skal behandles, dette kommer fra lenger opp i systemet og er desverre ikke noe vi kan gjøre noe med, er bare slik det har blitt bestemt at saker skal bli gjort.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Selv blir jeg litt kvalm av dette kast og kjøp nytt i stedet for å reparere/bruke. Det kan umulig være miljømessig holdbart.

Dette med Koss og garanti visste jeg ikke hvordan fungerte. Leste for ikke så lenge siden om retur og hvor å reklamere - fant frem et par ødelagte i skuffen som nå er byttet kostnadsfritt i nye
    Hva tror du skjedde med de Koss'ene dine a?
    Eller er det etisk/miljømessig greit så lenge DU slipper å betale for ny vare?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Hva tror du skjedde med de Koss'ene dine a?
    Eller er det etisk/miljømessig greit så lenge DU slipper å betale for ny vare?
    Det fremgår vel av inlegget at jeg ville foretrukket en reparasjon. Men jeg er på ingen måte fanatiker, blir selvsagt ikke lei meg for å får erstattet et ødelagt produkt med et nytt kostnadsfritt.

Newcomer CongO sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RaexoN

Henvis til saken i første post i denne tråden. Retten her bestemt (eller rettere sagt bekreftet loven) at ved heving av kjøp skal hele kjøpesummen betales tilbake. Som jeg har vært inne på tidligere er dette bare rett og rimelig. Ja, vi har et sterkt forbrukervern i Norge, og det er slik det bør være.

Selger har en offensiv rett til å foreta retting, dvs at selger kan kreve å rette en mangel, dersom kostnaden ved å heve vil være urimelig.

Dersom selger først krever å rette en mangel, kan han ikke senere kreve omlevering som følge av at mangelen viser seg to eller flere ganger. Dette vil være å sette seg utover forbrukerkjøpsloven, som på sin side er ufravikelig på flere punkter. Det kan ikke avtales dårligere vilkår for forbrukeren enn det som fremgår av loven. Retten til å heve et kjøp som følge av et ikke uvesentlig kontraktsbrudd (som dette helt klart er, da mangelen har vært reparert fire ganger. Jeg er nesten overrasket over at du ikke har krevd heving tidligere) er en helt sentral bestemmelse.

Lykke til i saken. Du finner helt sikkert de relevante paragrafene på Lovdata.no.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Når det gjelder det som blir tatt opp i starten av tråden her så syns jeg det er helt fair at en som kjøpte en tv for feks 5 år siden får tilbake igjen en tv som har samme specs selvom det ikke er samme pris. Tenk deg en som kjøpte tv til 100k og skal ha en ny tv, hva i allverden gir man han idag? Finns vel ikke tver til 100k engang, skal han da liksom få 4x tver til 20k :P
    Så lenge tven har samme specs og er mer eller mindre i samme klasse så er det etter min mening fair. Det som er problemet her er med spesiele produkter som skiller seg veldig ut, som feks pionner tvene etc, hvem er det som sitter og bedømmer hvilken tv som skal erstatte denne, og akkurat her kan det bli mye tull og uenigheter.
    Det hadde vært rett og rimelig å gi kjøper en TV med samme specs, men til lavere pris dersom Expert hadde tilbudt seg å omlevere ved første reklamasjon. Her har det blitt foretatt to avhjelpsforsøk, og dette gir normalt rett for kjøper til å heve. Da er det rett og slett for sent for selger å kreve omlevering.

Vi hadde en som kom innom som hadde brukt 40k på en tv, husker ikke hva han fikk tilbake igjen men tror det var panasonic vt serien i samme størrelse eller noe, han var ikke akkurat særlig fornøyd, men hva skulle vi gjort? Gitt han 2 stk av den samme siden det er samme pris? Blir liksom helt fjernt det også.
    Som nevnt over, jeg synes det høres ut som en god nok løsning for begge parter med en tilsvarende eller litt bedre/nyere TV, dersom Expert tilbyr omlevering ved første gangs reklamasjon.

PS! I tillegg må dere huske på at alle som jobber i butikkene har konkrete instrukser på hvordan en sak skal behandles, dette kommer fra lenger opp i systemet og er desverre ikke noe vi kan gjøre noe med, er bare slik det har blitt bestemt at saker skal bli gjort.
    Selv om det er "høyere opp" i systemet, betyr ikke dette at de som sitter med beslutningsmyndighet i Expert kan sette seg utover lovens rammer.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CongO
    Det hadde vært rett og rimelig å gi kjøper en TV med samme specs, men til lavere pris dersom Expert hadde tilbudt seg å omlevere ved første reklamasjon. Her har det blitt foretatt to avhjelpsforsøk, og dette gir normalt rett for kjøper til å heve. Da er det rett og slett for sent for selger å kreve omlevering.
    Sorry, men om du har kjøpt TV for 5 år siden til 40 tusen, og du kommer og skal reklamere på den, så kan jeg aldri se for meg en situasjon hvor det er rett og rimelig at vedkommende skal da få heve kjøpet og få 40tusen kroner tilbake igjen. Det er rett og slett bare galskap i mine øyne, vedkommende kunne fått gjensalgsverdien på tven brukt, eller en ny tv, aldri verden full pott tilbake. Mitt subjektive synspunkt på den saken hvertfall.

Som nevnt over, jeg synes det høres ut som en god nok løsning for begge parter med en tilsvarende eller litt bedre/nyere TV, dersom Expert tilbyr omlevering ved første gangs reklamasjon.
    Enig

Selv om det er "høyere opp" i systemet, betyr ikke dette at de som sitter med beslutningsmyndighet i Expert kan sette seg utover lovens rammer.
    Poenget mitt er også at det er MANGE deltidsjobber som jobber i slike sjapper, som ikke har noen beslutningsevne whatsoever når det kommer til slike ting som dette. Jeg tror jeg skulle slitet meget godt om jeg ville beholdt jobben min om jeg har tatt en avgjørelse som feks øverste ekemplet her ved å gitt tilbake penger. Vi har også rutiner som vi blir bedt følge, som at ting skal sendes inn 4 ganger før det er snakk om noen som helst heving av kjøp eller penger tilbake, tar vi en annen vurdering en dette står jobben for fare, er flere jeg har snakket med som jobber i elektronikkbrasnjen som er livredde for å gjøre service feil.

Merk: Dette gjelder på litt større og dyrere ting. Billige ting som hodetelefoner, kjøkkenapparater, you name it er ofte bare DOA eller NEL produkter som byttes ut med engang. Her snakker jeg om top of the line produkter som koster x antall tusen

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, men om du har kjøpt TV for 5 år siden til 40 tusen, og du kommer og skal reklamere på den, så kan jeg aldri se for meg en situasjon hvor det er rett og rimelig at vedkommende skal da få heve kjøpet og få 40tusen kroner tilbake igjen. Det er rett og slett bare galskap i mine øyne, vedkommende kunne fått gjensalgsverdien på tven brukt, eller en ny tv, aldri verden full pott tilbake. Mitt subjektive synspunkt på den saken hvertfall.
    Det må du selvfølgelig få mene. Eksempelet du stiller opp stemmer likevel ikke helt overens med forholdene i denne saken. Her har det blitt foretatt flere rettingsforsøk av samme feil. Det betyr i praksis at feilen ikke er uvesentlig. Dette gir igjen rett for kjøper til heving, og ved heving skal hele kjøpesummen restitueres. Dette er sikker rett.

Når det er sagt er jeg helt klart enig med deg i at det er urimelig å kreve heving ved første gangs reklamasjon, spesielt dersom det har gått så mye som 4-5 år. Dette følger også av rettspraksis.

Poenget mitt er også at det er MANGE deltidsjobber som jobber i slike sjapper, som ikke har noen beslutningsevne whatsoever når det kommer til slike ting som dette. Jeg tror jeg skulle slitet meget godt om jeg ville beholdt jobben min om jeg har tatt en avgjørelse som feks øverste ekemplet her ved å gitt tilbake penger. Vi har også rutiner som vi blir bedt følge, som at ting skal sendes inn 4 ganger før det er snakk om noen som helst heving av kjøp eller penger tilbake, tar vi en annen vurdering en dette står jobben for fare, er flere jeg har snakket med som jobber i elektronikkbrasnjen som er livredde for å gjøre service feil.
    Dette har jeg full forståelse for. Jeg er også deltidsansatt i en større butikkjede, og har kjennskap til at de med ansvar lenger opp i systemet kommer med sine beslutninger og instrukser. Vi selger dog ikke elektronikk.

Skulle det imidlertid være slik at Expert (eller andre kjeder) sier opp sine ansatte for å følge loven - spesielt etter at de har fått en rettskraftig dom mot seg - er dette i beste fall oppsigelse på usaklig grunnlag og svært, svært uheldig.

Det er ikke adgang til å kreve retting av samme feil fire ganger. Unntaket er muligens der kunden er enig. Dersom min TV måtte til reparasjon mer enn 2 ganger (for samme mangel) hadde jeg krevet heving relativt kjapt.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må du selvfølgelig få mene. Eksempelet du stiller opp stemmer likevel ikke helt overens med forholdene i denne saken. Her har det blitt foretatt flere rettingsforsøk av samme feil. Det betyr i praksis at feilen ikke er uvesentlig. Dette gir igjen rett for kjøper til heving, og ved heving skal hele kjøpesummen restitueres. Dette er sikker rett.

Når det er sagt er jeg helt klart enig med deg i at det er urimelig å kreve heving ved første gangs reklamasjon, spesielt dersom det har gått så mye som 4-5 år. Dette følger også av rettspraksis.

Dette har jeg full forståelse for. Jeg er også deltidsansatt i en større butikkjede, og har kjennskap til at de med ansvar lenger opp i systemet kommer med sine beslutninger og instrukser. Vi selger dog ikke elektronikk.

Skulle det imidlertid være slik at Expert (eller andre kjeder) sier opp sine ansatte for å følge loven - spesielt etter at de har fått en rettskraftig dom mot seg - er dette i beste fall oppsigelse på usaklig grunnlag og svært, svært uheldig.

Det er ikke adgang til å kreve retting av samme feil fire ganger. Unntaket er muligens der kunden er enig. Dersom min TV måtte til reparasjon mer enn 2 ganger (for samme mangel) hadde jeg krevet heving relativt kjapt.
    Vi har fått streng beskjed om at det er 4 ganger forskjellig feil, og 3 ganger samme feil som gjelder.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke slik at forbrukeren i dette tilfellet kan regne med å kunne spasere ut med 40 tusen i lommen - sånn uten videre.

Loven har en bestemmelse om at selger kan gjøre fradrag for både avkastning og nytte kjøperen har hatt mens han har hatt "tingen". Hva feilfri TV-titting i 4 år kan være verdt, blir sikkert en sak for domstoler og advokater når det kommer til stykket - men prinsippet er greit nok. Tilsvarende skal kjøper krediteres renter:

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Nå er det ikke slik at forbrukeren i dette tilfellet kan regne med å kunne spasere ut med 40 tusen i lommen - sånn uten videre.

Loven har en bestemmelse om at selger kan gjøre fradrag for både avkastning og nytte kjøperen har hatt mens han har hatt "tingen". Hva feilfri TV-titting i 4 år kan være verdt, blir sikkert en sak for domstoler og advokater når det kommer til stykket - men prinsippet er greit nok. Tilsvarende skal kjøper krediteres renter:

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.
    Himmel. Blir det vel litt vel tekniskt her? Hvem i allverden leverer inn varen og krever renter. Men er enig at det ikke skal være hele summen som skal kreves tilbake. Skulle likt å sett trynet på de jeg jobber med om kunden hadde kommet inn å krevd renter på reklamasjonsbeløpet :P

Alle som jobber i butikk må gå egene kurs for å pugge kjøpsloven :P

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde dette var ganskje opplagt - er det ikke det ?

En TV stuper fort i verdi - solgte en 3-4 år gammel TV for et par år siden, godt som ny. Kjøpte den for 16' fikk 2' ....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt opplagt: Ved heving av et kjøp har kjøper krav på å få igjen det han faktisk har betalt - verken mer eller mindre. Med de ovennevnte korreksjoner som fremgår av loven.

Hvis man - bare for å leke med tanken - antar at man har kjøpt et produkt som etter kort tid har doblet prisen - altså, bare for å leke med tanken: Skulle kjøperen da få tilbakebetalt dobbelt så mye som han har betalt?
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det er helt opplagt: Ved heving av et kjøp har kjøper krav på å få igjen det han faktisk har betalt - verken mer eller mindre. Med de ovennevnte korreksjoner som fremgår av loven.

Hvis man - bare for å leke med tanken - antar at man har kjøpt et produkt som etter kort tid har doblet prisen - altså, bare for å leke med tanken: Skulle kjøperen da få tilbakebetalt dobbelt så mye som han har betalt?
    Det er jo en helt merkelig situasjon, men om man kjøper noe som dobler seg i verdi, og det blir ødelagt skal han selvfølgelig ikke få tilbake igjen dobbelt opp. Men den saken er jo ikke reel i det hele tatt da slike tilfeller ikke finnes til dagligdags forbrukervarer. Kan kanskje gjelde med tanke på kjøp av leilighet, dyre kunstnermallerier eller slike ting og ved slike kjøp har man en helt annen avtale, lover og regler.

Om jeg hadde kjøpt en TV som sluttet fungere etter 2 år hadde jeg aldri verden forventet få igjen full pott, og jeg hadde blitt forbauset om jeg fikk det.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en helt merkelig situasjon, men om man kjøper noe som dobler seg i verdi, og det blir ødelagt skal han selvfølgelig ikke få tilbake igjen dobbelt opp. Men den saken er jo ikke reel i det hele tatt da slike tilfeller ikke finnes til dagligdags forbrukervarer. Kan kanskje gjelde med tanke på kjøp av leilighet, dyre kunstnermallerier eller slike ting og ved slike kjøp har man en helt annen avtale, lover og regler.

Om jeg hadde kjøpt en TV som sluttet fungere etter 2 år hadde jeg aldri verden forventet få igjen full pott, og jeg hadde blitt forbauset om jeg fikk det.
    Hehe - det var jo bare et tankeeksperiment fra min side. Men resonnementet bør vel gjelde begge veier, eller?.....

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hentet fra Forbukerportalen.no: "Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen."

Jeg har vært borti en tilsvarende sak tidligere, men da med en Samsung BD-spiller. Det var samme feil som var prøvd fikset 3 ganger. Selger ville tilby meg en ny spiller, eller penger tilbake tilsvarende prisen på den nye spilleren. Jeg nektet, og krevde tilbakebetalt det jeg hadde betalt. Jeg ringte Forbrukerrådet og fikk de til å snakke med selger og de henviste han til hvilken regler som gjelder. Da løste saken seg!

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •