Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 66
    Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare en kommentar til garantitider og sånne ting..

Som forhandler til slutttbruker, har sluttbruker 5 års reklamasjonsrett, ikke garanti.

Leverandør salg til forhandler og direkte til f.eks industri er det kun ett års garanti.

Forhandler til proffe brukere ( mekanikere, snekkere osv.) er det ett års garanti,så fremt ikke forhandler eller leverandør velger å utvide denne.

/Reddal

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loven er veldig grei her, forhandler ska dekke reklamasjon i 5 år.

Det merkelige (for meg ihvertfall) er at her har Expert fått dekket tapet av produsenten, men allikevel nekter å dekke kunden.

Expert prøver til og med å anke??

Det er vel dette man kaller kundeservice
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reddal
    Bare en kommentar til garantitider og sånne ting..

Som forhandler til slutttbruker, har sluttbruker 5 års reklamasjonsrett, ikke garanti.

Leverandør salg til forhandler og direkte til f.eks industri er det kun ett års garanti.

Forhandler til proffe brukere ( mekanikere, snekkere osv.) er det ett års garanti,så fremt ikke forhandler eller leverandør velger å utvide denne.

/Reddal
    Ok og fordi det er fabrikk som dekker kostnad hvis produktet er dekket av garanti er det oftere lettere å reklamere første året. De neste 4 er det importør som må dekke kostnader og da blir det ofte mer problemer med å reklamere. Husk og at en del forhandlere parallell importerer, noe som ikke gjør saken enklere.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O
    Hadde omtrent samme diskusjonen med elkjøp da jeg i 2004 kjøpte en Laptop til 14000kr med 3 års ulykkesgaranti. Denne fikk jeg bruk for nesten 3 år etter, men da kom det ikke på tale med en ny laptop til 14k i erstatning (som jeg jo hadde betalt, og betalt forsikring i henhold til verdien av laptopen), men jeg fikk en som minst var like bra på alle punkter, som da kostet ca 7k.
    Jeg mener å huske at i en slik idiot forsikring så står det skrevet det ikke være verdi forringelse av varen pga. Dermed så kunne få et bedre produkt eller kontant tilbake?

Problemet her er at den forsikringen man tegner så er det selskapet som står bak forsikringen er et tredjepart og det er dem man skal forholde seg til.
    At du fikk en vare som er tilsvarende på alle punkter så benyttet du ikke forsikringen men heller reklamasjonen du hadde krav på. Så selv uten forsikring så hadde du fått den nye varen.
    Har sluttet med slike idiot forsikringer. For de gangene jeg har fått et problem med en vare og kontakter selskapet så stiller de seg bak reklamasjon.
    Og dette er en gullgruve for dem! Av alle tillfellene de får så vil jeg anta at bare en SVÆRT liten prosent del blir faktisk dekket av dem.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg, her var det forsikringen som ble brukt Knust skjerm dekkes ikke av reklamasjonsretten Men innboforsikringen hadde nok også dekket dette, så slike tilleggsforsikringer er ofte bare penger ut vinduet. De eneste som kan ha god nytte av dette er de som ikke har innboforsikring selv, f,.eks unge som fremdeles bor hjemme etc. Men det er en helt annen diskusjon igjen.

Dette var gjennom en tredjepart ja, infocare var det vel, så det har ingenting med kjøpet av laptop å gjøre, det blir en ekstern forsikringssak.

Påstanden oppi her om at grunnen til at ting er dyrere i norge enn i andre land er fordi norske butikkeiere er griske og vil ha mer penger, i motsetning til alle andre land der prisene er lavere pga at de er fornøyde med lav lønn og lav fortjeneste, vel.... Konseptet med å kjøpe billig å selge dyrt for å gjøre butikk er unikt for norge det da? Det er ikke et gjennomgående trekk i hele verdensøkonomien?

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Dette er rimelig enkelt i mitt hode. Hvis du har f.eks Philips 9703 og den går istykker så er erstattern idag 9706! Dette var det som ble fulgt når jeg tidligere jobbet i butikk. Fantes ikke samme modell serie gikk det på utstyr på tvn slik som HZ(bildebehandling, HDMI kontakter m.m).

Blir dette fulgt så skal det svært mye til at kunde får et dårligere produkt!
    Enig
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påstanden oppi her om at grunnen til at ting er dyrere i norge enn i andre land er fordi norske butikkeiere er griske og vil ha mer penger, i motsetning til alle andre land der prisene er lavere pga at de er fornøyde med lav lønn og lav fortjeneste, vel.... Konseptet med å kjøpe billig å selge dyrt for å gjøre butikk er unikt for norge det da? Det er ikke et gjennomgående trekk i hele verdensøkonomien?
    Det svaret var vel til meg?

Mitt intrykk er at Norge har vært litt i særklasse her. Selv i dag er de overlegent rikeste personer jeg kjenner de som driver daglivare og bensinstasjoner - mangemillionærer.

Selv skulle jeg heller sett at de med høy utdannelse og intellektuelt krevende arbeidsoppgaver var de som ble premiert lønnsemssig. Spesielt de som utvikler samfunnet og bidrar til folks velferd.

Heldigvis har nettet og visse kjeder økt konkuransen og bidratt til billigere varer for oss. Men det er fremdeles en vei å gå i visse bransjer.

På forbrukerelektronikk er vi jo veldig konkuransedyktige på pris i forhold til utlandet - selv med 5 års reklamasjon. Jeg har kjøpt flere ting som jeg ikke har funnet til bedre pris i utlandet.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det svaret var vel til meg?

Mitt intrykk er at Norge har vært litt i særklasse her. Selv i dag er de overlegent rikeste personer jeg kjenner de som driver daglivare og bensinstasjoner - mangemillionærer.

Selv skulle jeg heller sett at de med høy utdannelse og intellektuelt krevende arbeidsoppgaver var de som ble premiert lønnsemssig. Spesielt de som utvikler samfunnet og bidrar til folks velferd.

Heldigvis har nettet og visse kjeder økt konkuransen og bidratt til billigere varer for oss. Men det er fremdeles en vei å gå i visse bransjer.

På forbrukerelektronikk er vi jo veldig konkuransedyktige på pris i forhold til utlandet - selv med 5 års reklamasjon. Jeg har kjøpt flere ting som jeg ikke har funnet til bedre pris i utlandet.
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde kjøpt forsikring på min macbook white hos expert og når ting skjedde så fikk jeg kun dekket summen jeg hadde betalt. Jeg måtte legge ekstra for å få en macbook pro pågrunn av at macbook white ikke var produsert lenger. Helt utrolig at jeg ikke fikk den rimeligste macbook pro uten at jeg måtte betale ekstra. shidd forsikring, unødvendig greier!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt det ikkje er tvang til å kjøpe disse forsikringene. Kor mye sparte du på den egentlig? Eller var det bare ikkje godt nok å få igjen kjøpesummen for den ødelagten Macbooken? Du må ha spart på det uansett....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Godt det ikkje er tvang til å kjøpe disse forsikringene. Kor mye sparte du på den egentlig? Eller var det bare ikkje godt nok å få igjen kjøpesummen for den ødelagten Macbooken? Du må ha spart på det uansett....
    Du kan si at jeg sparte egentlig ikke noe, på grunn av at jeg betalte jo forsikring + at jeg måtte legge ut ekstra fordi jeg måtte ha en bedre maskin. Jeg forventet egentlig at jeg skulle få en ny maskin uten å legge ut noe ekstra, men det fikk jeg ikke. Men på en annen måte så sparte jeg mange tusen på en helt ny maskin.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel sånn de fungerer, enten får du dønn tilsvarende, gratis reperasjoner på småpiss som knust skjerm eller hvis den er ute av produksjon kronene tilbake.
    Synes du komt godt ut av det egentlig, hadde vært verre hvis du ikkje hadde hatt den.

Ellers skulle denne saken generelt sett vært avsluttet i 2008 siden det var tredje gangs service og kunden skulle hatt pengene sine igjen. Hadde dette vært første gangs service og ingen reperasjon var mulig hadde det blitt tilsvarende.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jo være veldig enkelt:

Hvis Expert har rett til omlevering, kan de slippe unna med å levere et tilsvarende produkt. Normalt - men altså ikke når det gjelder flatskjermer og en del andre produkter - ville jo prisen ha steget på tilsvarende produkter, og Expert ha tapt ytterligere penger på transaksjonen.

Hvis kunden har rett til å heve kjøpet, skal han naturligvis ha pengene tilbake. Å heve kjøpet betyr at transaksjonen skal reverseres. Kunden leverer tilbake produktet, og Expert har å levere tilbake kjøpesummen som kunden faktisk har betalt. At prisene har endret seg - opp eller ned - i mellomtiden er saken helt uvedkommende. Hadde det ikke vært noen reklamasjonssak, ville Expert ha tjent en margin på et stort beløp - selv om prisene senere går ned.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingenting med flatskjermer å gjøre, samme hadde skjedd med nesten alle slags elektrovarer med tredje gang samme feil. Kunden kunne hevet kjøpet og fått hele beløpet igjen.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg må teste dette systemet i praksis.
    Min Pioneer 5080XA med 7 mnd igjen på reklamasjonsretten ble levert på service hos Expert for snart 2 uker siden.
    Det sa bare PANG fra tven og den ble svart.

Om de ikke klarer å fikse den, vil jeg ikke ta til takke med en hvilken som helst 50" plasma. Jeg ga ikke 30 000 kr for Pioneer tven for å bli avspist med plastsmuler og dritt bildekvalitet!

Sier ifra hvordan det ender da jeg ikke har hørt noe fra verksted/expert ennå

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste naturlig erstattere til din 5080XA er50VT30 evt 51D8005 eller 50PZ950 slk jeg ser det.

Newcomer CongO sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Dette må jo være veldig enkelt:

Hvis Expert har rett til omlevering, kan de slippe unna med å levere et tilsvarende produkt. Normalt - men altså ikke når det gjelder flatskjermer og en del andre produkter - ville jo prisen ha steget på tilsvarende produkter, og Expert ha tapt ytterligere penger på transaksjonen.

Hvis kunden har rett til å heve kjøpet, skal han naturligvis ha pengene tilbake. Å heve kjøpet betyr at transaksjonen skal reverseres. Kunden leverer tilbake produktet, og Expert har å levere tilbake kjøpesummen som kunden faktisk har betalt. At prisene har endret seg - opp eller ned - i mellomtiden er saken helt uvedkommende. Hadde det ikke vært noen reklamasjonssak, ville Expert ha tjent en margin på et stort beløp - selv om prisene senere går ned.
    Nettopp. Siden anken ble forkastet(?) i lagmannsretten, betyr vel dette at saken ikke reiser spørsmål av særlig prinsipiell karakter. Den løses greit av loven, og som tidligere nevnt; det blir grunnleggende feil dersom selger først skal kunne kreve retting, og deretter omlevering. Hvis en vare må rettes to ganger pga. samme feil, peker det i retning av at det er tale om en ikke uvesentlig mangel. Dette gir igjen grunnlag for å heve kjøpet.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Når jeg leser linken i første inlegget står det at Expert fikk hele summen fra Samsung men ville ikke gi denne summen videre til kunden?

Expert sier at det ikke er vanlig å få dekket slikt fra produsenter.... liksom
    Noe merker er bedre en endre.
    Samsung er en av få som kreditere Kjøpt sum leverandør har betalt for produkt i sin tid (egen erfaring med mobil, tv og tablet).
    Det er da veldig dum av Ekspert...det trenges ingen diskusjon bare kreditere kunde.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les gjerne innlegget igjen, du skriver "Expert sier at det ikke er vanlig å få dekket slikt fra produsenter.... liksom", som jeg tolket som at du setter dette i tvil, eller ren bløff? Utdyp gjerne..

Det jeg sier, er at i perioden som er utover kjøpsloven, men dekkes av forbrukerkjøpsloven, altså alt mellom 2år og 5 år etter kjøp, så faller kostnader og erstatningsansvar på forhandler alene, og produsent har ingen lovmessige krav tll å verken erstatte eller levere pengene tilbake for produktet.

Og dette er med all sannsynlighet et slikt produkt, siden det er kjøpt for i 2007. De sier at de har gått rundene med forhandlinger for å få erstatning for produktet uansett:

Jeg driver selv et enkeltmannsforetak som primært leverer skilt og dekor, og sitter i denne problemstillingen selv. Jeg har privatkunder som gjerne vil kjøpe maskiner/foliekuttere etc av meg siden jeg har avtaler med leverandører av slikt, men da vil jeg/mitt firma være ansvarlig for å dekke reparasjoner/omlevering hvis noe går galt utover 2års garantien som gjelder ved næringskjøp.

Dette gir en potensiell stor utgiftspost for meg for de kommende år, og da må jeg nødvendigvis ta betalt deretter slik at jeg ikke vil gå på en økonomisk smell om noe skulle ryke mellom 2 og 5 år etter salg av maskiner til privatkunde. Har selv valgt å ikke selge utstyr til sluttkunde pga disse reglene.

Man har en veldig sterk forbrukerkjøpslov i Norge, blant de beste i verden sådann. 5 års reklamasjonsrett går utpå alt av garantier som produsenter tilbyr, og den som sitter igjen med regningen er det leddet som står mellom kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven.

Her kan du få noen eksempler der overnevnte ledd er uthevet:

Produsent - importør - forhandler - sluttkunde
    Produsent - importør -sluttkunde (der importør selger direkte til sluttkunde, f.eks Hifi Klubben)
    Produsent - sluttkunde (Norsk produsent som selger direkte til sluttkunde, er vel få av de innen denne bransjen, men uansett. Midgard audio solgte vel direkte til kunde?)

Expert (og elkjøp,lefdal etc) tilhører den øverste kategorien, og vil således sitte med det økonomiske ansvar fra produktet er 2 til 5 år gammelt.
    Høh, da får du selge produkter med god kvalitet da vet du, og ikke ting du nærmest vet ikke kommer til å holde. Den sterke kjøpsloven vi har skal vi være meget glade for. Den er med på å forhindre at det blir solgt enda mere skrot enn det kunne ha vært gjort. Det er en selvfølge at en vaskemaskin, mobiltelefon eller TV skal holde i 5 år.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får sende en melding til Samsung, LG, Panasonic, Sharp og Sony og be de slutte å lage skrap. Blir nok lite utvalg i butikkene fremover kan man si.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •