Annonserer planer om å gjenopplive skrantende TV-avdeling.
Panasonics TV-avdeling går mot underskudd i sitt fjerde år på rad, men dette hindrer ikke selskapet i å satse videre. Ifølge visepresident Mamoru Yoshida har selskapet store planer om å gjenopplive den akterutseilte TV-produksjonen.

Selskapet skal blant annet redusere antall ansatte, avskrive tap fra TV-fabrikkene og tenke nytt rundt sin tradisjonelle strategi om å kun lage større og større TV-er med plasma-paneler.

Økt effektivisering

– Da jeg tok over ansvaret for TV-avdelingen i fjor, fant jeg en rekke modeller som hadde falt under det akseptable profittnivået, sier Yoshida, som håper å snu utviklingen innen 2014. Han fortsetter:

– Jeg besluttet å fjerne disse modellene og spisset våre tilbud ytterligere. Jeg skar ned vår plasma-TV-familie med en tredjedel. Vi har også analysert produksjonskostnadene våre, og jeg har forlangt at vi halverer kostnadene i forhold til tidligere.
Mer attraktive TV-er

Panasonic vil også forsøke å gjøre TV-ene mer attraktive enn tidligere: – Vi forsøker ikke nødvendigvis å nedjustere produksjonen av våre store flaggskip-plasmaer, forklarer Yoshida.

– Vi skal først forsøke å finne en ideell størrelse på TV-ene våre, med det målet å videreutvikle visse produkter som er appellerende. Vi har planer om å utvide vår eksisterende TV-produksjon og samtidig bevege oss inn i Smart TV-markedet.
Grønn teknologi

Yoshida avviser at Panasonic skal trekke seg ut av TV-bransjen for å fokusere på mer innbringende produkter innen fornybar energi:

– Panasonic øker satsningen på grønn teknologi og energi, men dette betyr ikke at vi avslutter produksjonen av TV-er og AV-utstyr, avslutter han.
Panasonic slår tilbake - Hardware.no