Er ikke dette litt vel mye backlight? Sony EX720

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er ikke dette litt vel mye backlight? Sony EX720

Kjøpte nettopp en 46" Sony EX720 som jeg er rimelig fornøyd med, men ser i en del mørke serier/filmer at det blir litt vel mye backlight. Se på bildet under, er det normalt at det er så markante lys i hjørnene? Jeg blir ikke så lett irritert av slikt, men jeg ser det litt for godt på "normal tv".

http://dl.dropbox.com/u/56895715/DSC_0278.JPG

Jeg her forsøkt å kalibrere det bort, men så langt uten hell. Noen kommentarer og/eller tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Novi84
    Kjøpte nettopp en 46" Sony EX720 som jeg er rimelig fornøyd med, men ser i en del mørke serier/filmer at det blir litt vel mye backlight. Se på bildet under, er det normalt at det er så markante lys i hjørnene? Jeg blir ikke så lett irritert av slikt, men jeg ser det litt for godt på "normal tv".

http://dl.dropbox.com/u/56895715/DSC_0278.JPG

Jeg her forsøkt å kalibrere det bort, men så langt uten hell. Noen kommentarer og/eller tips?
    Dette var litt ekstremt. Ser den har litt ujevnt lys også. Har fiklet med tre forskjellige EX72X modeller i år som bekjente har og har sett at det har vært stor variasjon fra TV til TV faktisk. Den ene var tilnærmet perfekt og fikk knallbra sortnivå uten noe særlig lyslekkasje , mens en annen var litt lik den du hadde her.

En av de jeg hadde bra hell med hadde jeg stilt inn noe tilnærmet dette:

Billedfunktion: Biograf
    Baggrundslys: 10 (Ha denne på 10 hvis du bruker Clear plus, evt. litt lavere hvis du går for Clear istedet.)
    Kontrast 84
    Lys: 55
    Farvemætning: 65 (still denne som du vil. Så lenge du har stilt fargene riktig i hvitbalansen kan du godt guffe opp denne litt hvis du vil ha litt mer pang i bildet)
    Farvebalance: 0
    Sharpness: 72 (igjen, denne kan du godt finne en fin balanse på selv)
    Farvetemperatur Warm1
    Støjreduktion På/Fra (Hvis det gjør noe forskjell å ha den på, så gjør det hvis ikke har disse godt av å være av)
    Mpeg-støjreduktion På/Fra
    Punkt-støjreduktion På/Fra
    Reality Creation Fra
    Jævn gradering Fra
    Motionflow Clear Plus (Sett denne til Clear hvis du vil ha litt lysere bilde, men da kan det være at du må stille inn bakgrunnslyset også)
    Film-mode Auto 1
    Sort-korrigering Medium eller Lav
    Adv. kontrastforbedring Medium eller Lav
    Gamma +1
    LED Dynamic control Standard
    Auto Light Limiter Fra
    Klar Hvid Fra
    Live Colour Av/Lav/Medium (Med Lav eller Medium vil du få litt mer gnist over bildene selv om fargene kan bli litt mer unnaturlige)
    Detalje/Kant forbedring Av/Høy (Satte denne på høy selv for å få litt skarpere bilde, men dette er litt smak og behag)
    R-justering -2 (Disse to neste kan justeres ytterligere. Litt forskjell fra panel til panel)
    G-justering -7
    B-justering 0
    R Bias -1
    G Bias -1
    B Bias +1

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp dette med sortnivå var jo en av grunnene til at jeg valgte akkurat denne modellen over f.eks. en Samsung.

Jeg forsøkte å legge inn innstillingene du la inn her, men det hjalp dessverre ikke stort på lysgjennomskinnet i hjørnene :-/

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp dette med sortnivå var jo en av grunnene til at jeg valgte akkurat denne modellen over f.eks. en Samsung.

Jeg forsøkte å legge inn innstillingene du la inn her, men det hjalp dessverre ikke stort på lysgjennomskinnet i hjørnene :-/
    Selv med motionflow: clear plus?

Hm, syntes denne så ekstrem ut fra bildet du la ut. Jeg har testet med helt lik modellserie i et helt mørkt rom uten at det har vært i nærheten så ille som vist på bildet.

Sortnivået er nok dypere på samsung sine LED varianter enn EX serien til sony da. De sliter likevel litt mer med "blackness crush"(også på mørke farger) som det kalles, høyere input lag, samt mer clouding, banding og det at samsung er dårligere på bevegelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå har jeg identiske innstillinger som du la inn over, og med Motionflow satt til Clear plus. Bildet er jo helt ypperlig under lysere forhold, men med en gang det blir litt mørkere (og det er det jo mye av i serier og film), så ser man klart lysbuene i hjørnene. Hadde jeg kun sett det når jeg så på helt svart skjerm hadde jeg ikke tenkt over det, men akkurat nå blir det svært tydelig hele tiden.

Hvordan er forhandlere på retur av slikt? Og tror du det vil hjelpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det fortsatt slik ut om du tar bilde rett på skjermen (90 grader)?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking_ki
    Ser det fortsatt slik ut om du tar bilde rett på skjermen (90 grader)?
    Ja, de buete lysene i hjørnene er der. Bildet utover dette er jeg veldig fornøyd med, men det skal veldig lite til før det ser ut som det er satt opp spotlights i hvert hjørne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de buete lysene i hjørnene er der. Bildet utover dette er jeg veldig fornøyd med, men det skal veldig lite til før det ser ut som det er satt opp spotlights i hvert hjørne.
    Hm, kom på en siste ting. Under home menyen ligger det en lyssensor(ambient sensor) som stiller lyset på TV'en etter hvor mørkt eller lyst du har det i rommet. Denne kan med fordel slåes av.

Ellers, bør det nok være mulig å reklamere på TV'en. Du kunne jo evt. ha prøvd å se om samme problem dukket opp på TV'en i butikken du kjøpte den, hvis de har muligheten til å dimme lyset i lokalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyssensor er av, ja. Skrudde den og ECO av med en gang jeg fikk TV'n

Tror nok jeg må gjøre et eller annet ja. Sendte mail til Sony for å høre hva de sier, og så er det nok lurt, som du sier, å sjekke på modellen som er stående i butikken.

Jeg kan bare ikke tro at det er slik på alle TV'ene - i så fall ville det nok kommet frem i samtlige anmeldelser, siden det er såpass synlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel ikke normalt?

http://dl.dropbox.com/u/56895715/DSC_0281.JPG

Forsøkte ringe Sony i dag, men der blir bare linjen kuttet etter et minutt. Hrmpf!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sendt den retur pronto.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Var hos Siba, men fikk der bare et nummer til Sony som jeg skal ringe. Forsøkte i dag, men ble konsekvent brutt. Skal forsøke i morgen tidlig, og kommer jeg ikke gjennom da går det rett til Siba med den. Ser jo de spot'ene nesten hele tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom gjennom til Sony i dag, og der var svaret at slikt forekommer på alle LED-tv'er. Fikk dem til å registere en sak som jeg kunne sende eksempelbilde til (som jeg linket til over), og svaret var fortsatt at dette vil forekomme, spesielt i et mørkt rom. Jeg sa at jeg ser det i alle semi-mørke scener, uansett hvor mørkt det er i rommet.

På spørsmål om jeg bør bytte inn å få en ny, eller kjøpe en annen modell, var svaret at alle LED-tv'er fra alle produsenter vil ha et slikt lysgjennomskinn. DEN kjøper jeg altså ikke!

Dessverre en ripe i lakken for Sony hos meg, og ligger nok an til en Samsung D6505 i stedet - der er det i det minste "bare" clouding som man stort sett kan kalibrere bort (så vidt jeg har lest).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns ikke det ser normalt ut i det hele tatt. Og Sony skulle vert noe bekymret om kunder som leser dette tror at deres 720 serie skal se sånn ut!
    Kjøpte en Sony 55-Ex720 i forige uke. Den har litt "spotlights" i hjørnene på svart skjerm. Men ser det ikke med fullt bilde (vanlig tv sending osv.). Bruker mest "light sensor" på ON. Og da ser jeg det bare i enkelte tilfelle med svart på skjermen.

Har tatt noen bilder av min så du kan se den i sammenligning. De er tatt med alt av lys på skjermen satt til "MAX". Og Eco, Room light sensor osv. satt til OFF

Dette er med høy eksponering på kamera og mye mer ekstremt enn jeg ser det.

Her er tv'en sirka som jeg ser den til vanlig.

Og her ett bilde av skjermen fortsatt alt av lys på MAX men med fullt bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var jo noe helt annet. Jeg forventer å ha litt spotligts i hjørnene - det har jeg nå også, men som du sier så er det aldri noe man ser under normal tv-titting. De buene derimot gjør at jeg ikke klarer se på tv'n uten å irritere meg grenseløst.

Takk for bilder! Gjør meg forsåvidt bare enda mer irritert på han svensken på Sony's support :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var TV'n returnert, og en Samsung D6505 kommet i hus. Så langt mye veldig fornøyd, ingen spotter, og laaaangt bedre sortnivå. Har sett litt clouding ved mørke stillbilder, men ser det ikke under levende bilder, og det er ikke like skarpe lyskilder som spottene på Sony hadde. I tillegg er medieavspillingen langt bedre.

Tror nok jeg hadde en "mandags-modell" av Sony'en, men følte ikke for å få en ny siden de ikke var mer imøtekommende på support.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •