7år gammel referanseplasma vs. ny tv - What to choose?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

7år gammel referanseplasma vs. ny tv - What to choose?

Sitter om dagen å ser etter en ny tv.

En kollega på jobben har til salgs en Pioneer PDP-434HDE som visstnok kostet nesten 60 høvdinger i 2005. Tror det skal være mulig for min del å få en svært hyggelig pris på denne.

Så er spørsmålet... Hva er denne egentlig verdt?
    Hvordan sammenlikner denne seg med en ny LCD eller Plasma i budsjettklassen?

Er jo klar over at denne tven forreksempel bare er "HD-Ready", men etter min erfaring er ikke dette nødvendigvis avgjørende når skjermen er såpass liten.
    Er er vel kanskje viktigere med flyten i bildet, og fargegjengivningen og der tenker jeg kanskje at Pioneeren kan være bra fortsatt?

Alle tips mottas med takk!

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er nok ikke verdt stort mer enn pappesken den kom i. Tv-er faller voldsomt i verdi når de får et par år på baken ettersom det hvert år kommer nye og bedre modeller. Jeg ville heller gått for en ny modell, som denne: PANASONIC TX-P46GT30Y Plasma TV | Hi-Fi Klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får 46GT30 for 8000 på Komplett.

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Postbudet
    Den er nok ikke verdt stort mer enn pappesken den kom i. Tv-er faller voldsomt i verdi når de får et par år på baken ettersom det hvert år kommer nye og bedre modeller. Jeg ville heller gått for en ny modell, som denne: PANASONIC TX-P46GT30Y Plasma TV | Hi-Fi Klubben
    Selv om prisen faller meget, og tven er noen år gammel... så trenger ikke tven å være dårlig... Eks. Pioneer PDP LX-5090H er noen år nå, men bilde er ennå på topp. Men det er jo mange nye tver som også er billige med et flott bilde... Men brukt tv er det alltid noen ulemper med

Newcomer doncorl sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iceberg
    Sitter om dagen å ser etter en ny tv.

En kollega på jobben har til salgs en Pioneer PDP-434HDE som visstnok kostet nesten 60 høvdinger i 2005. Tror det skal være mulig for min del å få en svært hyggelig pris på denne.

Så er spørsmålet... Hva er denne egentlig verdt?
    Hvordan sammenlikner denne seg med en ny LCD eller Plasma i budsjettklassen?

Er jo klar over at denne tven forreksempel bare er "HD-Ready", men etter min erfaring er ikke dette nødvendigvis avgjørende når skjermen er såpass liten.
    Er er vel kanskje viktigere med flyten i bildet, og fargegjengivningen og der tenker jeg kanskje at Pioneeren kan være bra fortsatt?

Alle tips mottas med takk!

Jeg solgte en Pio 436 FDE til kr 3000 for 3 mnd siden (434, er vel 2 år eldre så vidt jeg vet). Nå kjenner jeg ikke specs til TV'en du nevner, men kan vel ikke være verdt mer enn 1000-2000 kr? Sikkert flere her som kan komme med anbefalinger av nye TV'er, tenkte jeg ville bare gi en tilbakemelding hva jeg tror den er verdt. (subjektivt selvsagt)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok heller gått for en ny tv ja. De beste pioneer modellene er veldig bra som nevnt over her og de går for en 10-15 på finn.no osv. Ville likevel heller vurdert en ny tv selvom kanskje sortnivået på disse er bedre enn dagens.

panasnoic vt-50 eller 55 er ganske så bra tver, ville tittet på de, samt sony hx serien fra 7/8 og oppover og samsung fra 7 serien og opp. Gode fine tver

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iceberg
    Vel, først og fremst må du ikke se deg blind på førprisen. Denne modellen er vel tre-fire generasjoner eldre enn siste generasjon Pioneer Plasma. Pioneer TVene ble bedre og bedre og billigere og billigere for hver generasjon. Hvis jeg ikke husker helt feil, hadde ikke Pioneer 42-tommere i siste generasjon Kuro, men 50-tommere gikk for rundt 20.000,- på slutten.

Hadde denne TVen vært solgt som "ny" sammen med siste generasjon Kuro, tror jeg ikke man kunne tatt mer enn 12-15 tusen for den, og det bør du ha i bakhodet før du vurderer om prisen du får er "hyggelig" eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man er fornøyd med 720p så kan jeg jo nevne Samsungs PS43D455 som kan fås til 3000-3500 som et godt alternativ. Nå har ikke jeg sett den 2005-pioneeren, men tester antyder at den neppe er veldig god sammenlignet med dagens skjermer, så det ville ikke overrasket meg om den nevnte Samsungen gir bedre bilde.

Og 2005... det er gammelt for en tv, og den kan vel sånn rent teknisk ta kvelden når som helst. Nei, jeg ville nok holdt meg unna med mindre jeg fikk den nærmest gratis. At den kostet 60.000 ny er som nevnt ganske irrelevant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hadde denne TVen vært solgt som "ny" sammen med siste generasjon Kuro, tror jeg ikke man kunne tatt mer enn 12-15 tusen for den, og det bør du ha i bakhodet før du vurderer om prisen du får er "hyggelig" eller ikke.
    Tror nok ikke det er snakk om mer enn et par tusen kroner som noen nevnte over her, og for den prisen får jeg jo ikke allverden av nye(re) tver.

Dersom jeg først skal sette igang å kjøpe ny tv har jeg sett litt på Panasonic TX-P42G30Y. Har en annen kompis som har denne, og ble veldig imponert av bildet på den. Men.......... Så koster jo denne da 4-5-tusen kroner mer også!

Skjønner jo at det at denne er Full-HD vil utgjøre endel forskjell. Spørsmålet er om den øvrige bildekvaliteten i det hele tatt er sammenliknbar...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du råd til en G30 fra Panasonic bør valget være lett!

Det er nok mange som ser seg blind på merkevaren Pioneer. Pioneer har riktignok alltid levert topp ytelse, men det er kun KURO modellene som har holdt denne ytelsenfordelen vesentlig utover produksjonsåret. Den aktuelle modellen er fra i god tid før KURO kom på markedet, så den bærer ikke de "fruktene".
    Selv om den på sin tid var en svært bra skjerm, tviler jeg altså på om den i særlig grad er bedre enn andre - i beste fall 5 år gamle skjermer. Det er altså anntatt at den var så bra at den teknologisk og kvalitetsmessig lå 2 år forran konkurrentene. Det tviler jeg også litt på var tilfellet med pre-KURO modellene. Med andre ord må verdien kunne tilnærmes avskrevet i dagens marked.

Husk at TVer også taper lysstyrke og kontrast ettersom brukstimene går. Det er stor sannsynlighet for at en 7 år gammel modell har tikket inn noen timer. Bildebehandling, lysstyrke, oppløsning ovs. er heller ikke på dagens nivå.

Hard "facts", men TVer stuper desverre i pris og verdi!

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 4 år gammel Panasonic 42" PV70 som er 720p. Synes denne har bedre bilde enn mange jeg kjenner som har nyere Panasonicer type GT30 eller lignende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Jeg har en 4 år gammel Panasonic 42" PV70 som er 720p. Synes denne har bedre bilde enn mange jeg kjenner som har nyere Panasonicer type GT30 eller lignende.
    Det tror jeg ikke du er alene om å synes. De gamle var mye mye mer lyssterke. GT30/VT30 er veldig mørke, men dette har de lovet å ha fått litt orden på for dette års serie (lysstyrke økt 1.5x siden fjorårets modeller)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •