Gode råd og tips til ny skjerm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gode råd og tips til ny skjerm?

Hei

Jeg er vant med å se på en 42” plasma fra Samsung fra 2007, aner ikke hva tven heter eller hvilken modell det er, men jeg er i hvert fall godt fornøyd med den. Den forsvinner nå ut og jeg trenger en ny skjerm. Har prøvd å lese meg litt opp på forskjellige skjermer og plasma kontra LED/LCD, men er usikker på hva jeg bør velge.

TVen skal stå i en kjeller i et rom uten vindu, har det altså ganske mørkt og godt, og kommer til å bli brukt til film, tv-serier og noe PS3 spilling.
    Jeg sitter rundt 2-3meter fra skjermen og har egentlig ingen preferanser på størrelse, det viktigste er god bildekvalitet, godt sortnivå og alt det der som jeg ikke vet hva heter, så kommer størrelse som et pluss ved siden.
    Smertegrensen på pris ligger rundt 15-16.000kr.

Har sett litt på disse, og lest at disse har fått god kritikk på diverse nettsider.

Komplett.no - Samsung 51" 3D Plasma Smart TV PS51D8005

Philips 46PFL9706T 46" 3D LED-TV - Elkjøp

Er jeg helt på bærtur nå? Har dere noen forslag til noen skjermer som kan passe bra til mitt bruk?
    Dere får sikkert en hel haug med sånne poster, men håper dere kan ta dere tid til å hjelpe en stakkar som ikke kan så mye om dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av føff
    Hei

Jeg er vant med å se på en 42” plasma fra Samsung fra 2007, aner ikke hva tven heter eller hvilken modell det er, men jeg er i hvert fall godt fornøyd med den. Den forsvinner nå ut og jeg trenger en ny skjerm. Har prøvd å lese meg litt opp på forskjellige skjermer og plasma kontra LED/LCD, men er usikker på hva jeg bør velge.

TVen skal stå i en kjeller i et rom uten vindu, har det altså ganske mørkt og godt, og kommer til å bli brukt til film, tv-serier og noe PS3 spilling.
    Jeg sitter rundt 2-3meter fra skjermen og har egentlig ingen preferanser på størrelse, det viktigste er god bildekvalitet, godt sortnivå og alt det der som jeg ikke vet hva heter, så kommer størrelse som et pluss ved siden.
    Smertegrensen på pris ligger rundt 15-16.000kr.

Har sett litt på disse, og lest at disse har fått god kritikk på diverse nettsider.

Komplett.no - Samsung 51" 3D Plasma Smart TV PS51D8005

Philips 46PFL9706T 46" 3D LED-TV - Elkjøp

Er jeg helt på bærtur nå? Har dere noen forslag til noen skjermer som kan passe bra til mitt bruk?
    Dere får sikkert en hel haug med sånne poster, men håper dere kan ta dere tid til å hjelpe en stakkar som ikke kan så mye om dette.
    Jeg kan ikke uttale meg om den Philipsen, for jeg har aldri sett den men hører folk skryter av den. Jeg kan derimot gå veldig god for bildekvaliteten på den Samsungen du refererer til. Jeg kjøpte den selv etter å ha forsøkt to VT30-er som jeg overhodet ikke var fornøyd med.

Eneste du skal være obs på er hvis du planlegger å bruke intern satellitt-tuner. Den virker å være defekt på D8000-serien av årsaker jeg ikke helt fatter, men det kan virke å være en design-feil. Jeg er for tiden i gang med å forsøke å få fikset tuneren, noe jeg håper de klarer siden den var en av grunnene til at valget falt på den modellen for min del. Serviceteknikeren kommer trolig tilbake neste uke for å prøve videre. Sett bort fra dette så er det som sagt en utrolig knall tv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med tuneren skal jeg klare å leve med hvis jeg velger den tven. Har lekt litt med tanken på å gå opp i størrelse og til denne: Komplett.no - Samsung 64" 3D Plasma Smart TV PS64D8005

Er det så og si samme bildekvalitet eller er det forskjell på dem?
    Og er det i det hele tatt verdt å betale så mye mer for den?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med tuneren skal jeg klare å leve med hvis jeg velger den tven. Har lekt litt med tanken på å gå opp i størrelse og til denne: Komplett.no - Samsung 64" 3D Plasma Smart TV PS64D8005

Er det så og si samme bildekvalitet eller er det forskjell på dem?
    Og er det i det hele tatt verdt å betale så mye mer for den?
    Sortnivået skal visstnok være litt bedre på 64", og jeg vil vel si at prisforskjellen er verdt det dersom budsjettet tillater det og du har plass. 64" er grådig mye større enn 51"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Sortnivået skal visstnok være litt bedre på 64", og jeg vil vel si at prisforskjellen er verdt det dersom budsjettet tillater det og du har plass. 64" er grådig mye større enn 51"
    Det hadde vært latterlig kult, så det kan vær budsjettet tillater det selv om det er myye penger for en tv.

Det blir ikke for nærme å sitte 2-3 meter i fra da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært latterlig kult, så det kan vær budsjettet tillater det selv om det er myye penger for en tv.

Det kommer helt an på hvem du spør Noen vil synes det er for nærme, andre vil synes det er "akkurat passe".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok reise til en butikk og teste det ut først, og så må jeg finne ut om jeg i det hele tatt klarer å få den ned i kjelleren.

Hvordan er det med kalibrering og alle slags innstillinger da? Hva må til for å få det mest riktige bilde?
    Merker at jeg stiller mange spørsmål om ting jeg føler man bør kunne hvis man skal punge ut 20 lapper for en tv, huff

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok reise til en butikk og teste det ut først, og så må jeg finne ut om jeg i det hele tatt klarer å få den ned i kjelleren.

Hvordan er det med kalibrering og alle slags innstillinger da? Hva må til for å få det mest riktige bilde?
    Merker at jeg stiller mange spørsmål om ting jeg føler man bør kunne hvis man skal punge ut 20 lapper for en tv, huff
    Innstillingene ut av boksen er egentlig ganske gode. Det er gode kalibreringsmuligheter på tv-en, men det trenger jo måleinstrumenter og slikt. Derfor greit å bruke en proffkalibratør om du bestemmer deg for å ta det steget. Men tror du vil kunne bli fornøyd uten det lille ekstra en ordentlig kalibrering gir også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innstillingene ut av boksen er egentlig ganske gode. Det er gode kalibreringsmuligheter på tv-en, men det trenger jo måleinstrumenter og slikt. Derfor greit å bruke en proffkalibratør om du bestemmer deg for å ta det steget. Men tror du vil kunne bli fornøyd uten det lille ekstra en ordentlig kalibrering gir også.

Okei, det er jo flott, da kan jeg heller drøye det litt med kalibering

Tror snart du har overbevist meg om å kjøpe PS64D8005. Er det muligheter for at den synker enda mer i pris ettersom det kommer nye modeller snart? Burde jeg kanskje vente og heller kjøpe en av de nye som kommer i stedet for?

Aarrrrghh, det er så mye å vurdere frem og tilbake

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, det er jo flott, da kan jeg heller drøye det litt med kalibering

Tror snart du har overbevist meg om å kjøpe PS64D8005. Er det muligheter for at den synker enda mer i pris ettersom det kommer nye modeller snart? Burde jeg kanskje vente og heller kjøpe en av de nye som kommer i stedet for?

Aarrrrghh, det er så mye å vurdere frem og tilbake
    De er nok utgått av produksjon, så det er vel restlagere som selges ut nå... tviler på at den vil synke så veldig mye mer. Den har sunket fra rundt 27K allerede.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er nok utgått av produksjon, så det er vel restlagere som selges ut nå... tviler på at den vil synke så veldig mye mer. Den har sunket fra rundt 27K allerede.
    Da er det rett før jeg kjøper tenker jeg
    Siste spørsmål(forhåpentligvis): Hvordan vil de nye tvene i mellomklassen og oppover være i forhold til denne? Det blir vel ikke ekstreme forskjeller å spore for det utrente øye?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det rett før jeg kjøper tenker jeg
    Siste spørsmål(forhåpentligvis): Hvordan vil de nye tvene i mellomklassen og oppover være i forhold til denne? Det blir vel ikke ekstreme forskjeller å spore for det utrente øye?
    Tradisjonelt er det bare marginale forbedringer hvert år, men over tid utgjør det jo ganske mye. Neppe noen revolusjon fra 2011 til 2012.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere som kan gi meg et svar på om hvordan denne modellen som "pc skjerm".

Har pr idag pc tilkoblet reciver med hdmi og hdmi til tv og det fungerer greit.

Vurderer sterkt å få en 64" på veggen

Hovedinteressen er uansett film, men det blir litt bruk av internett også, spotify wimp, etc.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har denne modellen og sitter ca. samme avstand som du hentyder til og jeg kan love deg at det ikke blir for nært, det er bare helt deilig rått å ha den store tv`n på veggen med det flotte bildet den gir rett ut av eska, jeg har valgt å ikke justere den i og med at jeg er fornøyd med bildet, det vil si, jeg testet engang et av de forslagene som ligger på nett, men det syntes jeg ble så dårlig at jeg valgte å gå tilbake til standard igjen:-D

Gega

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tradisjonelt er det bare marginale forbedringer hvert år, men over tid utgjør det jo ganske mye. Neppe noen revolusjon fra 2011 til 2012.
    Sånn vil det vel nesten alltid være ja.

Da får jeg gå å måle opp litt og se om jeg får plass gjennom døra og gangen.
    Så blir det forhåpentligvis kjøp snart

Noe annet viktig å tenke på ved kjøp av tven?

Beklager at det ble så mye mas nå, må bare spør så mye jeg kan mens jeg har mulighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Er det noen av dere som kan gi meg et svar på om hvordan denne modellen som "pc skjerm".

Har pr idag pc tilkoblet reciver med hdmi og hdmi til tv og det fungerer greit.

Vurderer sterkt å få en 64" på veggen

Hovedinteressen er uansett film, men det blir litt bruk av internett også, spotify wimp, etc.

Jeg bruker denne skjermen daglig til pc bruk og synes den er en kjempegod og stor som pc skjern:-D

Knallfint bilde:-)

Gega

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn vil det vel nesten alltid være ja.

Da får jeg gå å måle opp litt og se om jeg får plass gjennom døra og gangen.
    Så blir det forhåpentligvis kjøp snart

Noe annet viktig å tenke på ved kjøp av tven?

Beklager at det ble så mye mas nå, må bare spør så mye jeg kan mens jeg har mulighet.

Det skal nu være ganske så trangt i det området du skal med den om du ikke klarer å frakte den til det aktuelle rommet, tv`n er jo bare 3 cm tykk og du kan jo bære den på høykant om du skjønner hva jeg mener, altså utpakket av esken om det trengs:-D

Tror SLC har sagt det som er å si om tv`n og jeg kan bare føye med inn i rekken som veldig fornøyd eier av en PS64D8005 etter å ha testet LED som jeg ikke ble fortrolig med:-D

Om du tenker på å henge den på veggen så vil jeg anbefale deg Samsung sitt originale SLIM veggfeste, da bygger tv`nb ca. 5 cm ut fra vegg til ytterkant av tv`n...Peise rått blir det:-)
    Gega

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gega
    Det skal nu være ganske så trangt i det området du skal med den om du ikke klarer å frakte den til det aktuelle rommet, tv`n er jo bare 3 cm tykk og du kan jo bære den på høykant om du skjønner hva jeg mener, altså utpakket av esken om det trengs:-D

Tror SLC har sagt det som er å si om tv`n og jeg kan bare føye med inn i rekken som veldig fornøyd eier av en PS64D8005 etter å ha testet LED som jeg ikke ble fortrolig med:-D

Gega
    Hehe, det var lengden jeg tenkte mest på. Det er ei dør som går inn i en litt smal gang, altså slik at jeg må svinge inn i gangen som går på langs. Klarer ikke forklare skikkelig:lol: Skal nok finne en måte å ordne det på.

Tusen hjertelig for svar og hjelp, nå er det bestemt 100%, det blir den:-D
    Må finne den billigste og beste plassen å kjøpe nå:-D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gega

Om du tenker på å henge den på veggen så vil jeg anbefale deg Samsung sitt originale SLIM veggfeste, da bygger tv`nb ca. 5 cm ut fra vegg til ytterkant av tv`n...Peise rått blir det:-)
    Gega
    Er det dette festet du tenker på ?

SAMSUNG Slim Wall Mount veggfeste | Hi-Fi Klubben
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

- Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var bestilling gjort :-D

Skal bli spennende å få dette beistet opp på veggen !

Jeg lurer enda litt på hvilket veggfeste jeg skal gå for.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •